بهترین راه فرار از پرداخت مهریه

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست؟

فهرست مطالب

همانطور که می دانید مهریه یکی از حقوق قانونی زن است که درصورت مطالبه مرد موظف به پرداخت آن می باشد. در این میان شرایطی نیز وجود دارد که نیازی به پرداخت مهریه توسط مرد نیست. بهترین و ساده ترین راه برای امتناع از پرداخت مهریه توسط مرد، اثبات عدم استطاعت مالی ایشان است. در صورت تائید عدم توانایی مالی مرد توسط دادگاه، زوج باید بصورت اقساطی یا طبق شرایط خاصی مهریه را پرداخت کند. بهترین راه فرار از پرداخت مهریه به سادگی و با مشورت وکیل مهریه قابل بکارگیری است اما امتناع از پرداخت مهریه کار غیر اخلاقی می باشد و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

 

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه

 

انواع مهریه

مهریه در انواع مختلفی وجود دارد که شرایط و نحوه پرداخت هرکدام متفاوت است. انواع مهریه عبارتند از:

  • عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه را مرد هر زمان که زن مطالبه کند باید پرداخت کند و مادامی که زوجه در صورت مطالبه، مهریه ای دریافت نکرده باشد می تواند از انجام امور خود امتناع ورزد. امکان تقسیط مهریه عندالمطالبه در صورت اثبات عدم توانایی مالی مرد وجود دارد.

  • عندالاستطاعه

در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه، مرد تنها در صورت اثبات غنی بودن از نظر مالی موظف به پرداخت آن خواهد بود.

  • مهرالمسمی

زمانی که قبل از جاری شدن خطبه عقد میزان مهریه تعیین می شود باید مقدارش ثبت، ارزش مالی آن مشخص و پرداخت شود. به این مهریه مهرالمسمی می گویند.

  • مهرالمثل

اگر زوجه مهریه مادی نداشته باشد عقد او درست است اما مهریه او به عنوان مهرالمثل شناخته می شود و باید شرایط آن بطور کامل اجرا شود.

مهرالمتعه زمانی قابل دریافت است که هنگام جاری شدن خطبه عقد مهریه ای تعیین نگردد و سپس زوجین پیش از انجام رابطه زناشویی اقدام به جدایی کنند. در این زمان دادگاه با در نظر گرفتن شرایط مالی مرد مبلغی را به عنوان مهریه زوجه مشخص می کند.

 

برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل مهریه سهروردی، کلیک کنید.

 

راهکارهای فرار از پرداخت مهریه

  1. واگذاری اموال به نزدیکان

افراد برای فرار از پرداخت مهریه، اموال خود را به یکی از نزدیکان خود واگذار کرده و درواقع معامله صوری انجام می دهند. در روند نوبت گیری و ارائه پذیرش دادخواست دادگاه اموال زوج مورد بررسی قرار می گیرند و در این زمان ممکن است مرد اموال خود را به نام دیگری منتقل کرده باشد. برای جلوگیری از این امر می توانید با وکیل مهریه مشورت کنید.

  1. اعسار از پرداخت مهریه

اعسار از پرداخت مهریه نیز دیگر راه فرار از پرداخت مهریه می باشد. برای این امر باید عدم توانایی مالی مرد در پرداخت مهریه در دادگاه اثبات شود.

 

آیا بهره گیری از بهترین راه فرار از پرداخت مهریه عقلانیست؟

اگر زوج توانایی مالی برای پرداخت مهریه همسر خود را داشته باشد بهتر است که آن را پرداخت کند. زیرا مهریه حق قانونی زن می باشد بطوریکه در اسلام نیز به پرداخت آن توصیه شده است.

زوج تنها در صورت پرداخت مهریه می تواند زوجه را طلاق دهد پس لازمه طلاق از طرف مرد پرداخت مهریه زن می باشد.

 

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه هنگام طلاق

 

 پیامد های حقوقی امتناع از پرداخت مهریه

بسیاری از مرد ها ممکن است از پرداخت مهریه امتناع ورزند. در این زمان اگر زوجه بتواند در دادگاه ثابت کند که زوج از بهترین راه فرار از پرداخت مهریه استفاده کرده، مرد محکوم به پرداخت جزای نقدی خواهد شد. جزای نقدی استفاده از راه فرار از پرداخت مهریه نیز نصف اموال مرد می باشد.

پیامد دیگر امتناع از پرداخت مهریه، حبس تعزیری است.

 

نحوه اثبات فرار از پرداخت مهریه

برای اثبات فرار از پرداخت مهریه، براساس ماده 21 قانون زن می تواند بصورت کیفری شکایت کند. براساس تبصره هایی که این قانون دارد، انتقال تمامی اموال مرد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورت مشاهده انتقال اموال، باید دادخواست ابطال معامله به دادگاه ارائه و پس از رسیدگی به پرونده حکم ابطال معامله صادر خواهد شد. اگر این انتقال اموال پیش از به اجرا گذاشتن مهریه صورت گرفته باشند، صوری بودن این معاملات در دادگاه پذیرفته نمی شوند.

 

آیا درصورت دادخواست طلاق از طرف زن، راهی برای فرار از پرداخت مهریه وجود دارد؟

در صورت ارائه دادخواست طلاق از طرف زن بدون داشتن دلایل موجه برای طلاق، مرد می تواند اقداماتی در جهت عدم پرداخت مهریه انجام دهد. در این صورت خانم باید تصمیم گیرد که آیا بدون دریافت هیچ مهریه ای باز هم مایل به جدایی هست یا نه؟!

در این زمان بسیاری از خانم ها راضی به جدایی بدون دریافت مهریه می شوند و این خود بهترین راه فرار از پرداخت مهریه محسوب می شود.

بطور کلی براساس ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، انتقال اموال توسط مدیون به دیگری، اگر به قصد فرار از ادای دین خود باشد، و باقی اموال برجای مانده برای ادای دین کافی نباشد، مدیون به حبس تعزیری درجه 6 یا جزای نقدی به میزان نصف محکوم به، و یا همچنین هر دوی آن ها محکوم خواهد شد.

 

کدام مرجع برای رسیدگی به بهترین راه فرار از پرداخت مهریه در نظر گرفته شده است؟

مرجع رسیدگی به بهترین راه فرار از پرداخت مهریه، دادسرای عمومی می باشد و باید در دادسرای عمومی محل وقوع جرم شکایت را تقدیم نمود. منظور از محل وقوع جرم، جایی است که معامله اموال مورد نظر به قصد فرار از دین انجام گرفته است حال خواه محل اقامت مشتکی عنه باشد یا شاکی!

در سال 98 برای اینگونه معاملات رأی وحدت رویه ای صادر گردید که به موجب آن انتقال اموال توسط مدیون به دیگری، پیش از محکومیت قطعی ایشان به پرداخت دین خود، مصداق جرم انتقال به قصد فرار از دین نخواهد بود. این بدین معنیست که رأی صادره درمورد محکومیت به پرداخت دین باید قطعی شده باشد تا جرم معامله ی به قصد فرار از دین محقق شود. درصورت انتقال اموال پیش از صدور حکم قطعی یا حین انجام رسیدگی دادگاه، جرم فرار از پرداخت دین محقق نخواهد شد.

 

کلام آخر

برای امتناع از پرداخت مهریه بهترین راه مراجعه به وکیل و دریافت مشاوره حقوقی در این رابطه می باشد. البته در صورت استطاعت مالی مرد بهتر است چنین کاری صورت نگیرد. زیرا در صورت اثبات این امر در دادگاه، جزای نقدی و حبس تعزیری در انتظار زوج خواهد بود. بنابراین بهره گیری از بهترین راه فرار از پرداخت مهریه به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

3 پاسخ
  1. سلمان گفت:

    سلام زنم از قبل ازدواج بیماری دوقطبی داشته اما از من مخفی کرده بود. مشکلاتشون خیلی زیاد شده و الان نمیشه باهاش زندگی کرد. من بجز یه حقوق اندک(9 میلیون تومان) چیز دیگه ای ندارم. با توجه به بیماری ایشون ایا راهی هست که مهریه ای بهشون ندم؟

  2. سهند گفت:

    سلام همسرم بیماری دارن که قابل انتقال هست. ایا من میتونم از همین بیماری استفاده کنم تو دادگاه و مهریه ای به ایشون ندم؟

  3. جهانمیر گفت:

    اگر در دادگاه اثبات بشه که از پرداخت مهریه فرار کردم مجازاتش چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =