فریب در بخشش مهریه

فریب در مهریه و عواقب آن

فهرست مطالب

روش های بخشیدن مهریه

روش های متفاوتی برای بخشسیدن مهریه وجود دارد که شرایط رجوع از بخشیدن مهریه در هر کدام متفاوت است؛ بنابراین توجه به روال قانونی و روش بخشش مهریه شرایط رجوع یا عدم رجوع از بخشیدن مهریه را برای زن فراهم می سازد. روش های بخشیدن مهریه به شرح ذیل می باشند:

اقرار به دریافت یا وصول مهریه

در این روش زوجه به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و اقرار نامه ای مبنی بر دریافت مهریه خود تنظیم می کند. در این اقرار نامه زوجه بر دریافت تمام یا بخشی از مهریه خود اقرار کرده و نیز عنوان می کند که طلبی مبنی بر مهریه از همسر خود ندارد. در این روش امکان رجوع از بخشیدن مهریه وجود ندارد.

برای مشاوره با وکیل مهریه با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

هبه مهریه

در لغت هبه به معنای بخشیدن حق، مال، دارایی یا هدیه به فردی دیگر می باشد. در روش هبه مهریه، زوجه ضمن مراجعه به دفتر اسناد رسمی، سند هبه مهریه را با رضایت خویش امضا می کند. رجوع از هبه مهریه امکان پذیر است زیرا هنگامی که کسی چیزی را با رضایت خود به دیگری می بخشد می تواند پس از مدتی از بخشش خود صرف نظر نماید.

بذل مهریه

معنای لغوی بذل بخشیدن، اعطاکردن یا هدیه دادن است که بیشتر به هنگام طلاق خلع و مبارات کاربرد دارد. در این روش زن به دلیل کراهت از مرد و زندگی مشترک با او، تمام یا بخشی از مهریه خود را می بخشد تا مرد نیز به طلاق راضی شود. لازم به ذکر است که در بذل مهریه امکان رجوع از بخشش نیز وجود دارد.

ابراء مهریه

زوجه بدون نیاز به همراهی یا رضایت مرد می تواند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و نسبت به تنظیم و ثبت سند ابراء مهریه اقدام نماید. در این روش امکان رجوع از بخشیدن مهریه توسط زن وجود ندارد و پرداخت مهریه نیز بر ذمه مرد نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : بخشش مهریه بدون بازگشت همراه با نمونه فرم

فریب در بخشش مهریه

 

چه زمانی فریب در بخشش مهریه رخ می دهد؟

مهریه از حقوق قانونی زن است که در هر صورت پرداخت آن بر ذمه مرد خواهد بود؛ به طوری که حتی در صورت فوت مرد نیز زن می تواند مهریه خود را از ماترک زوج مطالبه نماید. البته اگر زن با رضایت و اختیار خود مهریه اش را ببخشد، دیگر پرداخت مهریه دینی بر گردن مرد نخواهد بود. درواقع مرد بری الذمه می شود. ممکن است مرد با ارائه وعده های متعدد به زن رضایت او را برای بخشیدن مهریه خود جلب کند و پس از بخشش مهریه توسط زوجه، از انجام تعهدات و وعده های خود امتناع ورزد. در این حالت فریب در بخشش مهریه رخ می دهد. حال اگر در روش بخشیدن مهریه امکان رجوع از آن وجود داشته باشد زن می تواند فریب در بخشش مهریه را مطرح کرده و اظهار پشیمانی نماید. این امر تنها در صورت بخشیدن مهریه به روش هبه امکان پذیر است و زوجه به هنگام پشیمانی می تواند از بخشش مهریه رجوع کرده و مهریه بخشیده شده را از زوج مطالبه نماید.

اگر بخشش مهریه از طریق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و با حضور شاهد یا رضایت پدر زوجه باشد، امکان بازگشت و رجوع از مهریه برای زوجه وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

عواقب بخشیدن مهریه

·      بخشیدن مهریه توسط زوجه به زوج در قالب ابراء، هبه یا صلح در ازای گرفتن مالی سبب می شود که زوجه دیگر نتواند از بخشش مهریه رجوع نماید.

·      ابراء در ماده 289 از قانون مدنی اینگونه بیان شده که فردی با درخواست خود از دریافت طلبی که دارد صرف نظر نماید. حال اگر زن مرد را از پرداخت مهریه بری الذمه کرده باشد، دیگر امکان پشیمانی و رجوع از بخشش مهریه وجود ندارد.

·      در صورتی که زن مهریه خود را ببخشد و پس از مدتی تصمیم به جدایی گیرند، طلاق آن ها باید به صورت توافقی باشد. اما اگر زن قصد جدایی داشته و مرد راضی به این امر نباشد، زن باید مالی را علاوه بر مهریه به مرد بپردازد تا ایشان را به طلاق و جدایی راضی نماید. در این حالت طلاق توافقی در قالب طلاق خلع خواهد بود.

 

فریب در بخشش مهریه در عقد موقت

همان طور که می دانید تعیین مهریه در عقد موقت الزامی است و بدون تعیین مهریه عقد موقت صحیح نخواهد بود. به همین دلیل نیز پیش از جاری شدن عقد مهریه تعیین می شود اما ممکن است پس از آن مرد با فریب زوجه از ایشان بخواهد تا مهریه خود را ببخشد. گاهی نیز زوجه با وعده های واهی زوج حاضر به بخشیدن مهریه که تنها پشتوانه مالی او در زندگی است، می شود. در عقد موقت نیز از آنجا که در بسیاری موارد این عقد ثبت نمی شود، اثبات رابطه زوجیت بسیار دشوار بوده؛ بنابراین در صورت پشیمانی زن اثبات فریب در بخشش مهریه بسیار پیچیده و زمان بر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : درخواست مهریه اینترنتی (صفر تا صد مراحل)

آیا فریب در بخشش مهریه جرم است؟

قانون گذار فریب زوجه در بخشیدن مهریه را جرم عنوان نکرده است؛ بنابراین این عمل مصداق جرم نبوده و تنها مجازات کیفری در انتظار زوج نخواهد بود. اما به لحاظ حقوقی، ثابت شود که مثلا زوجه در شرایطی که از طرف زوج تحت فشار قرار داده شده مهریه خود را بخشیده، با اثبات این امر در دادگاه می تواند نسبت به وصول مهریه خود اقدام کرده و به اصطلاح حقوقی از بذل مهریه رجوع نماید.

 

عواقب فریب در بخشش مهریه

 

آیا رجوع از بخشیدن مهریه ممکن است؟ چگونه؟

همان طور که پیش تر گفتیم رجوع از بخشش مهریه امکان پذیر است البته به روش بخشیدن مهریه نیز بستگی دارد؛ به طوری که در برخی روش ها این امر میسر نیست. اقرار به وصول مهریه، هبه، بذل و ابرا از روش های بخشیدن مهریه می باشند که هر کدام نیز آثار و تبعات حقوقی متفاوتی برای زوجین به هنگام بخشیدن مهریه دارند. از بین روش های گفته شده تنها در هبه و بذل مهریه امکان رجوع وجود دارد.

هبه مهریه، اقرار به وصول یا دریافت مهریه، بذل مهریه، ابراء مهریه از روش های معمول  در بخش مهریه هستند که تنها در روشهای هبه مهریه و بذل مهریه در صورت فراهم بودن شرایط امکان رجوع یا بازگشت از مهریه  بخشیده شده وجود دارد.

بیشتر بخوانید : وکیل آنلاین مهریه (مشاوره رایگان)

نحوه رجوع از بذل مهریه!

در صورت توافقی بودن طلاق، زوجه تا سه ماه بعد از ثبت صیغه طلاق می تواند نسبت به رجوع از بذل مهریه اقدام نماید. در مقابل مرد نیز در این حالت می تواند به همسر خود رجوع کرده و در صورت رضایت زن به زندگی مشترک خود ادامه دهند. بذل درواقع نوعی هبه است که زن می تواند از آن رجوع کند.

 

حکم تحت فشار قرار دادن زن برای بخشیدن مهریه

مهریه از حقوق مالی زن است که در هر صورت مرد ملزم به پرداخت آن می باشد. ممکن است مرد با ارائه دلایل مختلفی زوجه را برای بخشیدن مهریه تحت فشار قرار دهد. این تحت فشار دادن حتی اگر به صورت دوستانه و لفظی نیز باشد، زوجه می تواند از همسر خود شکایت کرده و از طریق مراجع قضایی پیگیری نماید. در صورت اثبات این امر در دادگاه، قضای برای زوج مجازاتی را در نظر می گیرد.

بیشتر بخوانید : تامین خواسته در مهریه چیست؟

آنچه در مقاله فریب در مهریه و عواقب آن خواندیم

مهریه حق قانونی زن است که پرداخت آن بر ذمه مرد می باشد و در هر زمان با مطالبه زن، مرد موظف به پرداخت مهریه خواهد بود. گاهی زوجه به دلایل متعددی نسبت به بخشیدن مهریه خود اقدام می کند که در این صورت ممکن است فریب در بخشش مهریه روی دهد. برای بخشیدن مهریه روش های متعددی وجود دارد که امکان رجوع در هر یک از آن ها متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است با گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد مشورت نمایید.

 

سوالات متداول

روش های بخشیدن مهریه کدامند؟

برای بخشیدن مهریه روش های متعددی وجود دارد که عبارتند از اقرار به وصول مهریه، ابراء، هبه و بذل.

 

آیا امکان پشیمانی و رجوع از بخشش مهریه وجود دارد؟

امکان رجوع از بخشش مهریه به شیوه بخشش مهریه بستگی دارد که در مقاله بالا به طور کامل آن ها را شرح دادیم.

 

نحوه بخشیدن مهریه به چه صورت می باشد؟

برای بخشیدن مهریه می توان بر روی کاغذ معمولی نیز با امضای دو شاهد عاقل و بالغ مهریه را بخشید. راه دیگری نیز برای بخشیدن مهریه وجود دارد که مراجعه به دفتر اسناد رسمی است. لازم به ذکر است که مراجعه به دفتر اسناد رسمی راهی محکمتر و قابل اثبات تر می باشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =