تامین خواسته در مهریه

تامین خواسته در مهریه چیست؟

فهرست مطالب

تامین خواسته در مهریه چیست؟

تامین خواسته در  مهریه برای  زمانی است که زوجه از دادگاه مهریه خود را مطالبه میکند. تامین خواسته به معنای توقیف اموال برای طلب که این طلب می تواند طلب مهریه زن از مرد باشد.

مهریه از حقوق مالی زن می باشد که در زمان عقد ازدواج بر روی آن توافق می شود و بسته به اینکه عندالمطالبه باشد یا عند الاستطاعه امکان مطالبه آن متفاوت است.. زوجه برای مطالبه مهریه باید ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام به مطالبه و درخواست صدور اجراییه کند و اگر از این راه موفق به به دست آوردن مهریه نشد لازم است به دادگاه مراجعه کند.

برای مشاوره و  گرفتن راهنمایی از وکیل متخصص مهریه با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

تامین خواسته برای مهریه

قبل از مراجعه به دادگاه زوجه ای که عقد وی رسما ثبت شده  باشدباید به اجرای ثبت مراجعه کند و از آنجا مطالبه ی مهریه خود را تقاضا کند در اجرای ثبت نسبت به توقیف اموال مرد اقدام می گردد و زن هم میتواند برای توقیف مالی معرفی کند اما این مال نباید از مستثنیات دین مثل خانه و ماشین یا ابزار کاری وی باشد.

حال اگر مالی از وی به دست نیامد زوجه  می تواند از طریق دادگاه اقدام کند و تامین خواسته را هم از دادگاه بخواهد اما از آنجایی که مرد، مالی برای توقیف نداشته بعید است که اینجابشود مالی را توقیف کرد زیرا اگر مرد دارای مال بود دراجرای ثبت توقیف می شد اما در هر حال امکان درخواست تامین خواسته برای این امر با معرفی مال وجود دارد.  امکان تقدیم درخواست تامین خواسته ضمن تقدیم دادخواست مطالبه مهر هم وجود دارد.

 

نحوه تامین خواسته در مهریه

 

نحوه اجرای تامین خواسته مهریه

قرار تامین ابتدا به مرد ابلاغ میگردد و بعد اجرا می شود اما در مواردی که ابلاغ فوری ممکن نباشدیا تاخیر در اجرای قرار باعث می شود که مرد اموالش را به دیگری منتقل کند؛ ابتدا تامین اجرا می شودو مال مرد توقیف می شودو سپس به او ابلاغ خواهد شد.

بیشتر بخوانید : چگونه سهام شرکت را برای مهریه توقیف کنیم؟

اعتراض به تامین خواسته مهریه

زوجه برای اینکه شوهر نتواند اموالش را به دیگران منتقل کند باید تقاضای تامین خواسته کند. زوج می تواند به این تامین اعتراض کند. مطابق باقانون آیین دادرسی مدنی خوانده می تواند  ظرف مدت  ده روز به قرار تامین اعتراض کند و همچنین دادگاه در اولین جلسه به اعتراض زوج به این  قرار رسیدگی نموده و تعیین تکلیف می‌نماید.

 

تامین خواسته اموال غیر منقول

تامین خواسته در مورد مال غیر منقول مثل ملک  و آپارتمان و مغازه هم امکان پذیر است البته باید دقت داشت که اگر ملکی که قرار است تامین خواسته بشود برای مطالبه مهریه تنها ملک مرد باشد که در آن ساکن هم باشدامکان توقیف آن نیست و در صورت توقیف هم به دلیلاین که این دارایی دین بودن قابل فروش نیست اما اگر مرد زمین یا خانه ای دیگر یا مغازه ای دارد می توان درخواست تامین و توقیف آن را به دادگاه تقدیم کرد.

مرد در مورد خانه های دیگر و یا املاک و مغازه های دیگر نمی تواند مدعی مستثنیات دین بشود زیرا این اموال قابل توقیف هست.

 

شرایط تامین خواسته در مهریه

بیشتر بخوانید : وکیل آنلاین مهریه (مشاوره رایگان)

مستثنیات دین در مهریه

موارد استثنائی در خصوص توقیف اموال برای مهریه است که قانون مدنی برای مدیون در نظر گرفته است.

 

موارد مستثنیات دین

مستثنیات دین براساس ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی که در سال 1394 تصویب شده شامل موارد زیر می باشد

  1. منزل مسکونی که از نظر عرف در شأن محکوم‌علیه در حالت اعساراست.
  2. اسباب و اثاثیه زندگی که برای تأمین احتیاجات لازم فرد محکوم‌علیه و افراد تحت تکفل وی ضروری است.
  3. کتاب‌ها و وسایل علمی و تحقیقاتی برای افراد اهل علم با شأن آن‌ها دارای تناسب است.
  4. اسباب و ابزار کار اهل کسب و کار، صنعتگران، کشاورزان و..
  5. تلفن محکوم‌علیه
  6. مبلغی که در هنگام قرارداد اجاره به موجرپرداخت می‌شود، به شرطی که پرداخت مبلغ اجاره بدون آن باعث عسر و حرج فرد شود و عین مبلغ مورد نیاز محکوم‌علیه بوده و از شأن عرفی وی بالاتر نباشد.

بیشتر بخوانید : آیا اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد

مستثنیات دین در پرداخت مهریه از درقانون مدنی

مستثنیات دین در مهریه و تسویه بدهی بدهکار یا مدیون در قانون مدنی به این معنا است که هرکسی در یک قرارداد معین متعهد به انجام اموری مشخص خواهدبود که براساس قانون باید طبق آن عمل کند. چنانچه فردی از عمل به تعهدات مالی خود امتناع بورزد، شاکی می‌تواند برای دریافت طلب خود مطابق قانون برای درخواست توقیف اموال اقدام کند. گاهی حتی دادگاه بدون تقاضا و دادخواست شاکی در جهت توقیف اموال، برای توقیف اموال بدهکار یا محکوم‌علیه حکم مربوطه را صادر می‌نماید. اما قانون مدنی در مورد برخی از ممنوعیت‌های شرعی استثنائاتی را در خصوص توقیف اموال پیش‌بینی نموده است.هنگامی که زندگی فرد بدهکار، شأن خانوادگی او و مستلزمات زندگی‌اش با بازداشت اموال وی به خطر بیافتد، براساس قانون راه‌های دیگری برای دستیابی به طلب شخص وجود دارد تا از این طریق از توقیف و ضبط اموال او جلوگیری گردد.این موارد استثنا برای پرداخت هر نوع بدهی اعم از بدهی در معامله یا بدهی مهریه در اصل مسئله تفاوت ایجاد نمی کند.

در مورد مستثنیات دین نمیتوان قرار تامین خواسته نسبت به اموال مذکور گرفت.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 9 =