بخشیدن مهریه

بخشش مهریه بدون بازگشت همراه با نمونه فرم

فهرست مطالب

مهریه(مهریه چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟) از حقوق قانونی زن است که به هنگام جاری‌شدن خطبه عقد تعیین و در سند ازدواج درج می‌شود. پرداخت مهریه در هر شرایطی بر ذمه مرد می‌باشد. گاهی زوجه به دلایلی می‌خواهد مهریه خود را ببخشد. برای بخشیدن مهریه شرایط و روش‌های مختلفی وجود دارد. در برخی از این روش‌ها رجوع از بخشش مهریه امکان‌پذیر نخواهد بود به همین دلیل نیز بهتر است انجام هرگونه اقدامی به‌خوبی از نتایج آن مطلع باشید. در این مقاله ما تمامی نکات مربوط به این امر را برای شما توضیح دادیم. اگر بعد از مطالعه مقاله زیر سؤال یا ابهامی در این مورد وجود داشت می‌توانید با گروه حقوقی وکیل رضا عبدالمحمد به شماره 09121574297 تماس حاصل فرمایید.

 

روش های بخشیدن مهریه

 

بیشتر بخوانید : بهترین وکیل سهروردی

 

روش‌های بخشیدن مهریه

روش‌های متفاوتی برای بخشش مهریه (تماس با وکیل مهریه ) وجود دارد که تفاوت اصلی آن‌ها در امکان یا عدم امکان رجوع از بخشش مهریه می‌باشد؛ بنابراین به هنگام بخشیدن مهریه باید به روال قانونی آن توجه و دقت ویژه‌ای داشته باشید، زیرا برخی روش‌ها امکان رجوع یا بازگشت از بخشش مهریه وجود دارد. روش‌های بخشش مهریه عبارت‌اند از:

  1. اقرار به وصول مهریه

جهت اقرار به وصول مهریه، زوجه ضمن مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، باید اقرارنامه‌ای مبنی بر دریافت مهریه خودتنظیم نماید. در این اقرارنامه زوجه اقرار می‌کند که دیگر طلبی از زوج نداشته و تمام یا بخشی از مهریه خود را دریافت نموده است.

 

بیشتر بخوانید : اعسار از پرداخت مهریه

 

  1. هبه مهریه

در لغت هبه به معنای هدیه مال یا دارایی به شخصی دیگر یا بخشیدن حق می‌باشد. زوجه برای هبه مهریه باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با رضایت و اختیار خود سند هبه مهریه خود را امضا نماید. در این حالت امکان رجوع از بخشش مهریه وجود دارد؛ زیرا اگر فردی با رضایت خود چیزی را به کسی ببخشد، در صورت پشیمانی می‌تواند از بخشش خود صرف‌نظر کند. پس صرف‌نظر از بخشش مهریه نیز امکان‌پذیر است.

 

بیشتر بخوانید : نحوه توقیف خودرو برای مهریه در سال 1402

 

  1. بذل مهریه

بذل در لغت به معنای هدیه‌دادن، بخشیدن و اعطاکردن می‌باشد. این روش بخشش مهریه بیشتر به هنگام طلاق خلع و مبارات کاربرد دارد. بذل مهریه زمانی اتفاق می‌افتد که زوجه به دلیل کراهت از مرد و زندگی با او، تمام یا بخشی از مهریه خود را می‌بخشد و در عوض زوج نیز به طلاق رضایت دهد. در روش بذل نیز رجوع از بخشیدن مهریه امکان‌پذیر است.

 

بیشتر بخوانید : چه تعداد سکه مهر کنیم؟

 

  1. ابراء مهریه

در روش ابراء زن می‌تواند به‌تنهایی و بدون رضایت شوهر، با مراجعه به دفتر ثبت‌اسناد رسمی نسبت به تنظیم و ثبت سند ابراء مهریه اقدام نماید. در صورت ابراء مهریه، امکان رجوع از بخشش مهریه وجود نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید : وکیل متخصص برای گرفتن مهریه در طلاق غیابی

 

 

 تنظیم سند بخشش مهریه به چه صورت است؟

تنظیم سند بخشش مهریه با روش‌های متفاوتی امکان‌پذیر است. این روش‌ها شامل موارد ذیل می‌شوند:

  • سند دست‌نویس
  • سند رسمی

در روش اول، زوجین ضمن توافق بر بخشیدن مهریه، در یک سند عادی یا دست‌نویس متن بخشش مهریه را تنظیم کرده و زوجه نیز سند مذکور را امضا می‌نماید. این سند عادی معتبر بوده؛ اما درهرصورت اعتبار یک سند عادی را دارا خواهد بود.

در روش دوم، اگر زوجه شرایط بخشیدن مهریه خود را داشته باشد، می‌تواند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و به‌صورت رسمی مهریه خود را ببخشد. تنظیم این سند در دفترخانه اسناد رسمی، موجب تنظیم یک سند رسمی شده به‌طوری‌که دیگر نمی‌توان آن را انکار نمود. اسناد رسمی توانایی اجرایی و اثباتی بالایی را دارا می‌باشند که این سند نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

بیشتر بخوانید : مهریه مهرالمتعه چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

پس از تنظیم سند بخشش مهریه در دفتر اسناد رسمی، دفتر اسناد طی نامه‌ای این بخشش مهریه را به دفتر ازدواجی که عقد در آن جا به ثبت رسیده اطلاع داده تا در سند ازدواج نیز ثبت گردد. در این صورت دیگر برای زوجه امکان بازگشت از بخشش مهریه وجود نخواهد داشت.

متن سند عادی و دست‌نویس باتوجه‌به شرایط و توافقات زوجین نوشته می‌شود؛ اما در سند رسمی باید در فرم‌های خاصی که دفتردار به زوجه می‌دهد تنظیم سند صورت گیرد. در دفتر اسناد زوجه باید روش بخشیدن مهریه را مشخص کند.

 

نکات بخشیدن مهریه

 

بیشتر بخوانید : مهریه مهرالمثل چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

 نکات مهم در بخشش مهریه!

  • اذن پدر: در بخشیدن مهریه توسط زوجه نکته حائز اهمیت این است که رضایت پدر یا بستگان نزدیک زوجه در بخشش مهریه الزامی است؛ اما در شرع و قانون زن برای بخشیدن مهریه خود به رضایت ولی احتیاجی ندارد. دلیل اینکه دفاتر اسناد بدون رضایت ولی نسبت به تنظیم سند بخشش مهریه اقدامی نمی‌کنند این است که ممکن است زن از روی احساسات یا طی یک تصمیم آنی و بدون فکر بخواهد مهریه خود را ببخشد؛ بنابراین رضایت پدر را به جهت جلوگیری از چنین مواردی الزامی می‌دانند.
  • سن زوجه: دیگر نکته مهم در بخشیدن مهریه این است که زوجه به هنگام بخشیدن مهریه باید در کمال صحت و سلامت بوده و سن ایشان نیز بالای ۱۸ سال باشد.

 

بیشتر بخوانید : مهریه عندالاستطاعه چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

 مدارک لازم برای بخشیدن مهریه کدام‌اند؟

۱. شناسنامه و کارت ملی زوجه

۲. شناسنامه و کارت ملی زوج

۳. عقدنامه یا سند ازدواج

برای بخشش مهریه حضور زوجه به‌تنهایی کافی است مگر در مواردی که زوجین توافق کرده باشند زن در ازای گرفتن حق طلاق، مهریه خود را ببخشد.

 

بیشتر بخوانید : مهریه عندالمطالبه چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

 فرم و متن بخشیدن مهریه

متن زیر متنی است که برای بخشیدن مهریه در اسناد نوشته می‌شود. در ادامه مطالب عکس فرم بخشیدن مهریه نیز آورده شده است:

متن فرم بخشیدن مهریه:

اینجانب ………. با کد ملی ………. به‌موجب سند نکاحیه شماره ………. تنظیم شده در دفترخانه شماره ………. در مورخ… /… /… با میزان مهریه عندالمطالبه ………. به عقد نکاح دائم جناب آقای ………. فرزند ………. به کد ملی ………. در آمدم و اکنون، به‌موجب این اقرارنامه، با رضایت کامل و با صحت عقل، تمام مهریه خود را به ایشان، بذل می‌نمایم و حق هر گونه رجوع را از خود، سلب و ساقط می‌کنم.

اینجانب……. با کد ملی……… به‌موجب سند نکاحیه شماره ………. تنظیم شده در دفترخانه شماره ………. همسر رسمی و دائمی سرکار خانم ……….. به کد ملی ……….. بوده و نسبت به بذل ایشان، قبول ما بذل می‌نمایم.

امضای زوج………. امضای زوجه………. امضای شاهد اول………. امضای شاهد دوم……….

 

فرم بخشیدن مهریه                                                                                                                 نمونه فرم بخشیدن مهریه

 

 

بیشتر بخوانید : آیا مهریه زندان دارد؟ قوانین زندان مهریه

 

 بهترین مرجع برای تنظیم محکم‌ترین سند بخشش مهریه

 

بهترین مرجع برای تنظیم محکم‌ترین سند بخشش مهریه، دفاتر اسناد رسمی می‌باشند. برای بخشیدن مهریه کافی است که زوجه با مدارک لازم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید.

 

 آنچه در بخشش مهریه بدون بازگشت خواندیم:

مهریه از حقوق مالی زن است که مرد موظف به پرداخت آن می‌باشد. در مواردی ممکن است زن نسبت به بخشیدن مهریه خود اقداماتی انجام دهد. روش‌های متفاوتی برای بخشیدن مهریه وجود دارد که در این مقاله مفصل آن‌ها را توضیح دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌رابطه با گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد در تماس باشید.

 

بیشتر بخوانید :شرایط و روش های بخشیدن مهریه

 

 سؤالات متداول

 

 آیا امکان رجوع از بخشش مهریه وجود دارد؟

در برخی روش‌های بخشیدن مهریه امکان رجوع از بخشش وجود دارد. در مقاله بالا به طور کامل روش‌های بخشیدن مهریه را شرح دادیم.

 

بیشتر بخوانید : قوانین جلب برای مهریه

 

 آیا برای بخشش مهریه اجازه پدر الزامی است؟

از نظر شرعی و قانونی بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر صحیح است؛ اما به لحاظ عرفی اذن پدر دراین‌رابطه الزامی است.

 

بیشتر بخوانید : بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست؟

 

 برای بخشیدن مهریه سند عادی بهتر است یا سند رسمی؟

مطمئناً سند رسمی بهتر از سند عادی است؛ زیرا توانایی اثبات و اجرای بالاتری را دارا می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید : انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =