تقسیط مهریه

تقسیط مهریه و شرایط آن

فهرست مطالب

یکی از حق و حقوق قانونی زن بعد از جاری شدن خطبه عقد مهریه است که می تواند پول نقد، سکه، طلا، سفر حج و همچنین از اموال منقول و غیر منقول آقا باشد. مطالبه مهریه از طرف خانم از همان ابتدای عقد صورت پذیرد و مرد نیز در هر زمان موظف به پرداخت آن است. حال اگر مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه نداشته باشد به این معنی نیست که دیگر نباید مهریه ای بپردازد، و می تواند با حکم تقسیط مهریه دادگاه، بصورت قسطی مهریه همسر خود را پرداخت کند. در حالت کلی بهره گیری از وکیل مهریه در روند مطالبه و دریافت مهریه، تأثیر زیادی دارد.

 

تقسیط مهریه و شرایط ان

 

تقسیط مهریه و شرایط آن

تقسیط مهریه به معنی قسطی کردن مهریه می باشد. تعداد و مقدار اقساط مهریه توسط دادگاه و با توجه به میزان درآمد، هزینه های زندگی و توانایی مالی مرد تعیین خواهد شد.محاسبه مهریه به نرخ روز صورت میگیرد که پس از ارائه دادخواست مطالبه مهریه، این مبلغ توسط دادگاه محاسبه میگردد.

تقسیط مهریه تنها در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه به صورت یکجا را نداشته باشد، امکان پذیر است. در صورت عدم توانایی در پرداخت مهریه که به آن اعسار از پرداخت مهریه نیز می گویند مرد می تواند از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه کند و سپس مهریه را با توجه به مقدارپیش قسط و قسط های تعیین شده توسط دادگاه، پرداخت کند.

سوالی که برای بسیاری پیش می آید این است که آیا مطالبه مهریه از ارث امکان پذیر است؟باید بگوییم مهریه مبلغی است که پرداخت آن به عهده مرد می باشد و مانند مابقی دیون از ارث قابل مطالبه و پیگیری خواهد بود.

 

9 نکته مهم در مورد پرداخت و تقسیط مهریه

1.   قاضی پس از پذیرش درخواست اعسار از پرداخت مهریه، می تواند حکم تقسیط مهریه یا مهلت به فرد دهد.

2.   همانطور که می دانید تشخیص میزان اقساط و پیش قسط با قاضی است. بطور معمول ده درصد از مهریه به عنوان پیش قسط و باقی آن نیز با توجه به میزان درآمد ماهیانه فرد قسط بندی می شود.

3.   درحال حاضر بخشنامه ای از سمت قوه قضاییه آمده است که به موجب آن، قاضی دیگر برای بدهکاران حکم جلب صادر نمی کند، که پرداخت اقساط مهریه نیز در همین دسته بدهکاران قرار دارد.

4.   اگر شخصی اموالی داشته باشد مانند حساب بانکی، املاک، سهام و … زوجه ضمن معرفی آنها به دادگاه می تواند مهریه خود را وصول کند. درصورت مشخص نبودن یا نبود دارایی از سوی مرد، دیگر برای وصول مهریه یا حتی وصول اقساط مهریه نیز نمی توان به او فشار آورد.

5.   لازم به ذکر است که دادگاه رسیدگی به اعسار مهریه، همان دادگاه رسیدگی به اصل دعوا خواهد بود.

6.   داشتن وکیل دادگستری در دعاوی مربوط به اعسار مهریه نه تنها ممنوع نبوده بلکه پیشنهاد هم می شود زیرا در نتیجه دادگاه تأثیر مثبتی دارد.

7.   داشتن وکیل در دعاوی مربوط به اعسار مهریه در دادگاه، به معنای آن است که فرد توانایی پرداخت حق الوکاله وکیل را دارد و قاضی نیز این موضوع را دال بر تمکن مالی وی می داند. در نتیجه درخواست اعسار از پرداخت مهریه را رد می کند.

8.   در پرونده هایی با بار مالی بالا، گاهی فرد دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی کلان را به دادگاه ارائه می دهد. در این هنگام قاضی درخواست عدم توانایی مالی خواهان را نمی پذیرند. با این تفکر که طرح دعوایی با بار مالی بالا، دلیل بر تمکن و توانایی مالی وی در پرداخت هزینه دادرسی می باشد.

9.   از آنجا که پرداخت مهریه از انواع اعساز از پرداخت محکومٌ به می باشد که معمولاً از طرف خوانده دعوا نیز مطرح می شود، ممکن است افرادی با وارد بودن به قوانین و ارائه دادخواست های متفاوت به دادگاه، با وجود توانایی مالی دیگر بصورت یکجا آن را پرداخت نکند. در این هنگام لازم است که پیش از ورود به یک دعاوی مالی، حتماً با وکیل حقوقی مشورت کنید.

 

برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل مهریه در منطقه سهروردی در رابطه با روند دریافت(به اجرا گذاشتن) مهریه در سریع ترین زمان ممکن، کلیک کنید.

 

شرایط اعتراض به قسط بندی مهریه

اعتراض به نحوه قسط بندی مهریه از جانب زن و مرد امکان پذیر است.

اگر مرد به حکم دادگاه نسبت به میزان اقساط مهریه اعتراض داشته باشد، باید عدم تمکن مالی خود برای پرداخت مبلغ تعیین شده را با استفاده از مدارک و شواهد به دادگاه ثابت کند.

اگر زن نسبت به حکم دادگاه و میزان اقساط اعتراض داشته باشد، باید با استفاده از لیست اموال مرد و توانایی او در پرداخت مهریه، به دادگاه اعتراض کند.

 

پیش قسط مهریه

برای تقسیط مهریه، ضمن پرداخت قسط های تعیین شده توسط دادگاه، در همان ابتدا باید مقداری به عنوان پیش قسط  پرداخت شود. مقدار پیش قسط مهریه نیز مانند مقدار قسط های مهریه، توسط دادگاه و با توجه به میزان مهریه، دارایی و توانایی مرد تعیین می شود.

 

مدارک لازم برای دادخواست تقسیط مهریه توسط مرد

برای اعسار و تقسیط مهریه، ابتدا باید دادخواست اعسار خود را به دادگاه دهید و مدارکی را ضمیمه دادخواست خود کنید. مدارک لازم جهت دادخواست اعسار عبارتند از:

  1. دادنامه یا همان رأی دادگاه در خصوص محکومیت مرد در پرداخت مهریه.
  2. استشهادیه دو نفر شاهد از اقوام یا آشنایان که در مورد وضعیت مالی فرد مبنی بر عدم توانایی در پرداخت مهریه زن، آگاهی دارند.
  3. گزارشی از تمامی اموال منقول و غیر منقول، مبالغ موجود در تمامی حساب های بانکی و همچنین تمامی نقل و انتقالات اموال طی یک سال گذشته توسط مرد.

 

 

تقسیط مهریه و شرایط ان

نحوه رسیدگی دادگاه به دادخواست تقسیط مهریه

اجرای حکم قسط بندی مهریه از زمانی می باشد که حکم به مرد ابلاغ می شود.

دادگاه تا 3 بار برای مرد اخطاریه جهت پرداخت ارسال می کند و در صورت عدم پرداخت، زن می تواند درخواست حکم جلب از دادگاه نماید. بنابراین مرد موظف به پرداخت اقساط در تاریخ مقرر می باشد. برای تسریع این روند می توانید از وکیل مهریه کمک بگیرید.

درخصوص پرداخت مهریه به صورت اقساطی، هر فردی به نمایندگی از مرد می تواند اقساط را پرداخت کند اما برای دریافت اقساط تنها خود زن می تواند اقدام به دریافت کند مگر اینکه به فردی وکالت داده باشد.

 

قسط بندی مهریه در دادخواست طلاق از طرف مرد

هنگام درخواست طلاق از طرف مرد، دادگاه مطابق قوانین حمایت از خانواده، نسبت به حقوق قانونی زن مانند مهریه، نفقه و … تعیین تکلیف می کند که دو فرض ذیل برای آن وجود دارد:

  1. اگر درخواست طلاق مرد بعد از درخواست مهریه زن باشد، دادگاه رسیدگی به پرونده طلاق آن ها، به پرونده مهریه که ممکن است در شعبه دیگری باشد نیز رسیدگی خواهد کرد. حال برای تقاضای تقسیط مهریه باید ابتدا دادخواست اعسار از پرداخت مهریه یا همان قسط بندی مهریه را در شعبه مربوطه مطرح نماید.
  2. اگر ابتدا مرد درخواست طلاق دهد، در این حالت بعد از صدور حکم طلاق توسط دادگاه، مرد می تواند در همان دادگاه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه نماید. دادگاه نیز جلسه دیگری را برای رسیدگی به این موضوع تعیین می نماید که در این جلسه ضمن استماع شهادت شهود مرد و همچنین اظهارات زن در این خصوص تصمیم گیری کرده و در نهایت رأی نهایی را صادر خواهد کرد.

در خصوص دادخواست طلاق و سپس دادخواست اعسار از پرداخت مهریه توسط مرد، اجرای حکم طلاق و ثبت آن به بعد از تصمیم گیری نهایی در رابطه با مهریه موکول می شود. حال ممکن است دادخواست اعسار از پرداخت مهریه توسط دادگاه پذیرفته نشود در این هنگام تنها درصورت پرداخت کامل مهریه به زن، امکان ثبت طلاق وجود خواهد داشت. و اگر اعسار توسط دادگاه پذیرفته شود، ضمن پرداخت پیش قسط تعیین شده توسط دادگاه و همچنین باقی حقوق مالی زن، طلاق از جانب مرد ثبت خواهد شد.

در برخی شعب رویه دادگاه بدین صورت است که اعسار پرداخت از مهریه مرد را در زمان درخواست طلاق از طرف مرد نمی پذیرد و در این هنگام اجرا و ثبت حکم طلاق تنها با پرداخت کامل حقوق مالی زن امکان پذیر است.

 

تقسیط مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی همانطور که از نامش پیداست با توافق طرفین صورت می گیرد و در خصوص مهریه و بقیه حق و حقوق قانونی زن و نحوه پرداخت آن ها نیز می توانند با یکدیگر توافق کنند. مثلاً گاهی زن مهریه خود را در ازای چیزی می بخشد یا کامل دریافت می کند و یا حتی گاهی قسمتی از آن را دریافت می کند و از نظر دادگاه محدودیتی برای آن وجود ندارد.

 

قسط بندی مهریه برای مرد بیکار

هنگامی که مرد هیچگونه دارایی و منبع درآمدی ندارد، ضمن پذیرفته شدن اعسار مهریه، مرد موظف به پرداخت مقداری پیش قسط بصورت نقدی می باشد، مابقی مقدار مهریه هم با اقساط کمتر باید پرداخت شود.

 

کلام آخر

مهریه یکی از حقوق قانونی زن است که در هر زمان در صورت مطالبه، مرد موظف به پرداخت آن می باشد. چنانچه مرد استطاعت مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه دهد. دادگاه نیز ضمن بررسی مدارک و شواهد موجود نسبت به قسط بندی مهریه حکم خواهد داد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
3 پاسخ
  1. احمدی گفت:

    من و همسرم بعد از 4سال که زندگی کردیم فروردین قرار شد از هم جدا شیم و درگیر دادگاه و کارهای اداری شدیم،همسرم دادخواست اعصار داده مهریه قسط بندی شده،414 سکه بوده ولی فکر کنم همون ۱۱٠سکه رو در نظر بگیرن و بعد قسط بندی کنن.با این حساب میشه بگید اقساط ب چ صورت پرداخت میشه؟؟؟

  2. سعید گفت:

    سلام حقوق ماهیانه من 25 تومن هست که باید قسط وام و کرایه خونه هم از همین حقوق پرداخت کنم. مهریه همسرم 200 سکه بوده که الان گذاشته اجرا. اگر بخوام بصورت قسطی مهریه رو پرداخت کنم مقدار پیش قسط و هر قسط ماهیانه تقریبا چقدر میشه؟

  3. ugd گفت:

    سلام من دانشجو هستم و شغل و درامد ندارم. همسرم از حق حبس استفاده کرده. من پول برای پیش قسط مهریه ندارم و حتی نمیتونم اقساط رو بپردازم. چیکار باید بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =