مطالبه مهریه به نرخ روز

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

فهرست مطالب

مهریه یکی از حقوق قانونی زن است که قبل از جاری شدن خطبه عقد بین زوجین معین می گردد. مرد نیز موظف است به محض مطالبه مهریه توسط زن آن را پرداخت کند و دریافت آن به منظور طلاق و جدایی نیست. برای تسریع روند قانونی جهت دریافت مهریه می توانید از وکیل مهریه کمک بگیرید.

بطور مرسوم مهریه بیشتر سکه و وجه نقد تعیین می شود اما گاهی تعدادی کالا یا سفر زیارتی نیز به عنوان مهریه مشخص می گردد، بنابراین

درواقع باید گفت هر مال قابل شمارشی که مالکیت آن برای شخص دیگری نباشد می تواند به عنوان مهریه معین شود.

 

محاسبه مهریه به نرخ روز

 

انواع مهریه

مهریه از نظر استطاعت به دو دسته ی عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبه

اگر مهریه زن عندالمطالبه باشد بعد از جاری شدن خطبه عقد هر زمان که درخواست دریافت مهریه اش را داشته باشد، مرد موظف است که آن را بپردازد. حال اگر مرد در پرداخت مهریه ناتوان باشد، به لحاظ قانونی حکم زندان دارد اما می تواند درخواست پرداخت مهریه بصورت اقساطی را داشته باشد. البته باید حتما عدم توانایی وی در پرداخت مهریه در دادگاه اثبات شود. در قوانین جدید آمده است که تنها تا تعداد 110 عدد سکه بصورت مهریه عندالمطالبه محسوب می شود. اگر بیش از این تعداد باشد ما بقی عندالاستطاعه خواهد بود.

  • مهریه عند الاستطاعه

در مهریه عندالاستطاعه زن برای اینکه بتواند مهریه خود را دریافت کند باید توانایی مالی مرد برای پرداخت این میزان مهریه را در دادگاه ثابت کند. در صورت عدم استطاعت مالی مرد ملزم به پرداخت مهریه نخواهد بود پس در نتیجه به هیچ عنوان حکم زندان هم نخواهد داشت.

برای آشنایی با جزئیات محاسبه مهریه و برترین وکیل مهریه کلیک کنید.

محاسبه مهریه نقدی

اگر در سند ازدواج مقدار مهریه بصورت عددی بیان شده باشد با گذر زمان مقدار آن همان مقدار اولیه نخواهد بود و باید با توجه به نرخ تورم جامعه رشد کند.

محاسبه مهریه نقدی به نرخ روز مستلزم دانستن چند فرمول ساده است، برای انجام محاسبات باید از تاریخ عقد، تاریخ مطالبه مهریه( یکسال قبل از مطالبه) و شاخص اعلامی از سوی بانک مرکزی اطلاع داشته باشیم.

 

محاسبه مهریه به نرخ روز

فرمول محاسبه مهریه نقدی به نرخ روز

جهت محاسبه مهریه به نرخ روز می توان از فرمول زیر کمک گرفت:

برای محاسبه ابتدا باید شاخص سال مطالبه مهریه را بر شاخص سال ازدواج تقسیم کنیم.

سپس عدد به دست آمده را باید در میزان مهریه ی نوشته شده در سند ازدواج ضرب کنیم.

عدد به دست آمده میزان مهریه ی مورد نظر به نرخ روز می باشد.

شاخص عددی هر سال را نیز می توان از طریق اینترنت پیدا کرد.

 

برترین وکیل مهریه و دعاوی خانواده در تهران،کلیک کنید.

 

محاسبه مهریه سکه

قیمت سکه با گذر زمان با توجه به میزان رشد تورم، افزایش پیدا می کند. و قیمت روز آن مستلزم محاسبات خاصی ندارد و تعداد سکه ی ذکر شده در سند ازدواج باید بصورت عینی پرداخت گردد.

قانون مهریه 110 سکه!

در قوانین جدید در رابطه با مهریه آمده است که اگر تعداد سکه ها کمتر از 110 عدد باشد باید عینا پرداخت شود. اما اگر بیشتر از 110 عدد باشد دادگاه برای آن تخفیف داده و پرداخت یا عدم پرداخت آن را مستلزم بررسی استطاعت مالی می داند.

محاسبه مهریه کالا

در برخی موارد تعدادی کالا اعم از لوازم خانگی، خودرو یا … به عنوان مهریه تعیین می شوند. برای پرداخت اینگونه مهریه ها اگر کالا موجود باشد که همان به زن تعلق می گیرد اما اگر در حال حاضر موجود نباشد نرخ روز کالا باید پرداخت شود.

محاسبه مهریه حج تمتع

گاهی حج تمتع و یا حتی سفر کربلا به عنوان مهریه معین می گردد که در صورت مطالبه باید مبلغ آن با توجه به نرخ روز سازمان حج و زیارت پرداخت گردد.

 

 مطالبه مهریه به نرخ روز

 

قوانین جدید سال 1402 در زمینه مهریه

هر ساله قوانین قبلی دستخوش یکسری اصلاحات شده که قوانین مهریه نیز از این قاعده مستثنی نیستند از جمله:

مطابق ماده 1082 از قانون مدنی و اصلاحیات آن آمده است که اگر مهریه تعیین شده زن براساس وجه رایج مملکت باشد، میزان پرداختی باید طبق رشد شاخص سالانه پول توسط بانک مرکزی باشد. و درصورت مطالبه مهریه توسط زن مرد باید برای بری الذمه شدن مهریه را به نرخ روز پرداخت کند و اگر پرداخت مهریه به نرخ روز نباشد دین بر گردن مرد باقی خواهد ماند.

اگر مردی فوت کند پس از فوت ایشان هر زمان که زن مهریه خود را درخواست کند میزان مهریه پرداختی به زن به نرخ زمان فوت مرد خواهد بود.

در گذشته افرادی که در پرداخت مهریه ناتوان بودند مشمول حبس به شمار می رفتند. اما امروزه مطابق با قانون جدید مهریه در سال 1402 اگر میزان مهریه نوشته شده در سند ازدواج برابر با 110 سکه باشد، در این هنگام مرد مشمول اجرای حکم ناتوانی در پرداخت مهریه خواهد شد. یعنی مرد موظف است تنها 110 عدد سکه را پرداخت کند. باقی مانده ی آن به عنوان عندالاستطاعه در نظر گرفته خواهد شد و لزومی به پرداخت آن نخواهد بود.

از مزیت های این قانون جدید می توان به کاهش آمار زندانیان مهریه اشاره کرد.

 

با توجه به قوانین سال 1402 شرایط درخواست مهریه به چه صورت هستند؟

از آنجا که دریافت مهریه تحت هر شرایطی ممکن است، هنگام مطالبه مهریه توسط زن مرد باید آن را به نرخ روز محاسبه و پرداخت کند.

برای دریافت مهریه اگر ملاک املاک منقول و غیر منقول باشند باید از طریق اداره ثبت اقدام شود.

اگر مقدار مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه و یا همچنین اقدام از طریق اداره ثبت نخواهد بود و از طریق شورای حل اختلاف مشکل برطرف خواهد شد.

 

کلام آخر

مهریه حق قانونی زن است که مرد موظف به پرداخت آن می باشد. پرداخت مهریه نیز باید به نرخ روز انجام شود. محاسبه مهریه به نرخ روز توسط شاخص اعلامی بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

4 پاسخ
  1. لیلا گفت:

    اگر زمان تعیین مهریه قیمت ملک ذکر شده باشه، و بعد از چند سال قیمت واقعی ملک از قیمت تعیین شده به نرخ روز بیشتر باشه کدومش قابل مطالبه هست؟

    1. ادمین گفت:

      کاربر گرامی
      برای دریافت مشاوره دقیق و کامل لطفا با مجموعه ما در ازتباط باشید.

  2. نازنین گفت:

    سلام وقت بخیر
    من در سن 16 سالگی با اجبار ازدواج کردم و الان میخام طلاق بگیرم. پدرم وکالت داده که تمام حق و حقوقم رو ببخشه به عنوان ولی ک امضاء و تمامی کار ها با خودش باشه. ایا من میتونم با مراجعه به دادگاه جلوی این کار رو بگیرم؟

  3. شیوا گفت:

    سلام مادر من مهریه اش سال 1342 مبلغ 2هزار تومن بوده
    الان به نرخ روز چقدر میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 1 =