مهریه پس از فوت همسر

مهریه پس از فوت همسر: راه و روش های اجرایی

فهرست مطالب

مهریه مالی است که به محض انعقاد عقد به زن تعلق می گیرد و به عنوان دینی بر گردن مرد خواهد بود که حتی در صورت فوت مرد نیز قابل مطالبه و وصول از ماترک زوج می باشد. ما در این مقاله نحوه مطالبه و دریافت مهریه پس از فوت همسر را به طور کامل شرح داده ایم. گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره در زمینه خانواده و مهریه به شما عزیزان می باشد.

 

نحوه‌ی دریافت مهریه از اموال شوهر

اگر مردی فوت کند مهریه زوجه ایشان بر قوت خود باقی می ماند و زوجه می تواند مهریه را از ماترک متوفی مطالبه کند. مطالبه مهریه از ماترک نیز مانند مطالبه مهریه در حالت عادی بوده و همان مراحل باید طی شود که ما به طور مفص آن ها را شرح داده ایم. حال اگر مهریه به صورت وجه نقد باشد، ملاک مبلغ دریافتی نرخ تورم در زمان فوت شوهر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : مشاوره با بهترین وکیل مهریه تهران

مهریه پس از فوت همسر

 

روش های دریافت مهریه بعد از فوت همسر

مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر نیز با روش هایی تامکان پذیر است البته وکیل مهریه خبره می تواند در گذر از چالش های این مسیر همراه شما باشد. روش های دریافت مهریه بعد از فوت همسر عبارت اند از:

1.    اقدام از طریق اجرای ثبت در دفاتر اسناد رسمی:

اولین گام برای وصول مهریه مراجعه به اجرای ثبت است زیرا سند ازدواج نیز مانند باقی اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی معتبر ثبت می شود, بنابراین برای مطالبه نیز از طریق همان دفاتر باید اقدامات لازم را به انجام رساند. پس از مراجعه و ثبت دادخواست اجراییه مهریه، ابلاغیه به ورثه متوفی ارسال می شود. پس از صدور و ارسال ابلاغیه، ورثه متوفی مدت زمان 10 روز برای پرداخت مهریه زن از ماترک مرد فرصت دارند که در صورت عدم پرداخت، زوجه می تواند نسبت به استعلام و توقیف اموال اقدام نماید. لازم به ذکر است که دادخواست وصول مهریه از طریق اجرای ثبت مشمول هزینه بوده و مقدار آن نیز به اندازه یک بیستم از کل مبلغ مهریه می باشد.

2.    اقدام از طریق دادگاه

در صورت عدم حصول نتیجه در اقدام به روش اجرای ثبت، زوجه برای مطالبه مهریه خود می تواند از طریق دادگاه اقدامات لازم را به انجام رساند. البته انجام این امور در دادگاه مستلزم پرداخت سه و نیم درصد از مبلغ کل مهریه می باشد. اگر متوفی طلبکارانی نیز داشته باشد طبق ماده 226 از قانون مهریه زن از اولویت های اول پرداخت دیون متوفی است.

بیشتر بخوانید : مهریه دختر باکره چگونه حساب میشود؟

مهریه زن دوم پس از فوت شوهر

همان طور که می دانید مهم ترین حقوق مالی زن مهریه است که حتی در صورت فوت شوهر نیز قابل مطالبه و وصول است؛ بنابراین پس از فوت همسر نیز زن مستحق دریافت مهریه بوده و نکته حائز اهمیت آن است که تفاوتی میان مهریه همسر اول و مهریه همسر دوم وجود ندارد حتی اگر نکاح میان زوج و همسر دوم موقت باشد. البته در ازدواج موقت زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند اما مهریه جدا از ارث بوده و پرداخت آن الزامیست.

مهریه زن باکره بعد از فوت شوهر

در صورت باکره بودن زن به هنگام فوت همسر، نصف مهریه به ایشان تعلق می گیرد که باید از ماترک متوفی پرداخت گردد.

 

مطالبه مهریه از سهم الارث شوهر به چه صورت است؟

اگر مردی فوت کند و سپس پدرشوهر یا هر شخص دیگری که همسر فوت شده از ایشان ارث می برد فوت کند، در صورتی که متوفی اموالی داشته باشد، زن می تواند مهریه خو را از سهم الارث شوهر فوت شده مطالبه و وصول نماید. در این حالت برای وصول مهریه زوجه باید دادخواستی تنظیم کرده و به دادگاه ارائه دهد. البته این پروسه ممکن است کمی زمان بر باشد. پس از تنطیم دادخواست، دادگاه سهم الارث مذکور را تا بررسی و مشخص شدن نتیجه پرونده توقیف می کند. در نهایت نیز اموال توقیف شده از طریق مزایده به فروش رسیده و مهریه زن از همین طریق پرداخت می گردد. لازم به ذکر است که سهم الارث مذکور تا زمان وصول مهریه در توقیف خواهد ماند.

 

نحوه دریافت مهریه پس از فوت همسر

 

وصول مهریه از دیه شوهر

دیه مالی است که اگر شخصی جرمی غیر عمد بر علیه جان، اعضای بدن یا منافع اعضای بدن دیگری انجام دهد باید آن را بپردازد. حال اگر جرم عمدی بوده اما مجازات آن قصاص نباشد، دیه به شخص تعلق می گیرد که باید پرداخته شود؛ بنابراین در صورتی که دیه پرداخت شده حکم مال و دارایی داشته باشد، زوجه می تواند مهریه و سهم الارث خود را از آن وصول نماید.

بیشتر بخوانید : مهریه در طلاق توافقی چقدر است؟

در صورت ازدواج مجدد زن بعد از فوت همسر، آیا امکان دریافت مهریه برای زوجه وجود دارد؟

بله دریافت مهریه در صورت ازدواج مجدد زن نیز امکان پذیر بوده و نسبت به سایر طلبکاران نیز اولویت دارد. البته ارثیه زن از مهریه ایشان مجزا بوده و قابل مطالبه می باشد، بنابراین اگر مرد اموالی داشته باشد، علاوه بر مهریه، از اموال مذکور ارثیه نیز به زن تعلق می گیرد.

شرایط لازم برای دریافت حقوق شوهر بعد از مرگ توسط زن

  • بر اساس قوانین و مقررات تأمین اجتماعی پس از فوت فردی، حقوق پرداختی آن ها به جهت حمایت از خانواده متوفیث قطع نخواهد شد.
  • طبق قانون انحصار وراثت و بر اساس ماده 87 از قانون استخدام کشوری، حقوق متوفی به صورت مساوی میان ورثه قانونی ایشان تقسیم می گردد و در این صورت سهم زن از حقوق شوهر با باقی ورثه یکسان خواهد بود.
  • طبق قوانین جدید دریافت حقوق شوهر متوفی حتی در صورت ازدواج مجدد زن نیز قابل مطالبه و دریافت است.
  • شرط لازم برای دریافت حقوق شوهر متوفی دائمی بودن نکاح میان آن ها می باشد.

در صورت فوت مرد چه کسانی از ایشان ارث می برند؟

طبق قوانین انحصار وراثت در صورت فوت مرد ورثه ایشان به سه دسته تقسیم می شوند که شامل موارد ذیل می باشند:

  • دسته اول: فرزندان، همسر، پدر، مادر و نوه.
  • دسته دوم: خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ.
  • دسته سوم: عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندان آن ها.

بیشتر بخوانید : چگونه به رای مهریه اعتراض کنیم؟ قوانین اعتراض به رای مهریه

سوالات متداول

آیا بعد از فوت همسر می توان مهریه را مطالبه نمود؟

بله در صورت فوت همسر نیز مهریه بر قوت خویش باقی مانده و زوجه می تواند مهریه خود را از ماترک مرد مطالبه نماید.

 

نحوه مطالبه مهریه بعد از فوت همسر به چه صورت می باشد؟

برای مطالبه مهریه بعد از فوت همسر، ابتدا زن باید به دفتر ازدواج و سپس به اداره ثبت مراجعه نماید. اگر از طریق اداره ثبت مهریه وصول نشود باید به دادگاه مراجعه گردد. جزئیات روند ذکر شده در مقاله بالا به طور کامل ذکر شده است.

 

آیا مطالبه مهریه و ارث به طور همزمان از ارث شوهر امکان پذیر است؟

بله مهریه در هر صورت به زن تعلق می گیرد و از ارثیه ایشان مجزا می باشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 7 =