اعتراض به رای تعدیل مهریه

مراحل و روش های اعتراض به رای تعدیل مهریه

آنچه راجب «مراحل و روش های اعتراض به رای تعدیل مهریه» قرار است بخوانید :

پس از درخواست مطالبه مهریه توسط زن و صدور حکم دادگاه مبنی بر پرداخت اقساطی مهریه توسط مرد، مرد در صورت عدم تمکن مالی کافی جهت پرداخت آن و زن نیز جهت افزایش اقساط مهریه می توانند دادخواست اعتراض به تعدیل مهریه را ارائه نمایند. برای ارائه این دادخواست باید شرایط خاصی موجود باشد که در این مقاله همراه با مراحل آن بطور کامل شرح دادیم. برای کسب موفقیت در چنین پرونده هایی بهتر است از راهنمایی های وکیل مهریه مجرب بهره مند شوید.

 

روش های اعتراض به رای تعدیل مهریه

 

روش های اعتراض به رای تعدیل مهریه

برای اعتراض به رای تعدیل مهریه می توان به 4 روش زیر اقدام نمود:

  1. تجدید نظر خواهی: یکی از روش های اعتراض به رای تعدیل مهریه تجدید نظر خواهی است. در تجدید نظر خواهی محکوم علیه (زن یا مرد) پس از صدور حکم بدوی می توانند در مدت زمان 20 روزه ای نسبت به حکم صادر شده توسط دادگاه دادخواست تجدید نظر خواهی ارائه نمایند. طی این دادخواست می توانند از دادگاه دادگاه بخواهند که حکم قبلی را مورد بررسی مجدد قرار دهند.
  2. واخواهی: درخواست واخواهی تنها زمانی ممکن است که دادگاه بدوی بصورت غیابی حکم تعدیل اقساط مهریه را صادر نماید. برای ارائه این دادخواست نیز در مدت زمان 20 روز پس از ابلاغ حکم غیابی می توان جهت رسیدگی به موضوع و صدور حکم جدید اقدام نمود.
  3. فرجام خواهی: روش دیگر اعتراض به رای تعدیل مهریه فرجام خواهی است که نیازمند شرایط ویژه ای می باشد. برای فرجام خواهی باید مهریه بصورت وجه نقد بوده و مبلغ آن نیز بیشتر از 20 میلیون ریال باشد. رای صادره نیز باید از دادگاه بدوی خانواده صادر شده باشد. برای اینکه شکایت از رای مهریه امکان پذیر باشد باید رای صادر شده به دلیل عدم درخواست تجدید نظر، قطعی شده باشد.
  4. اعاده دادرسی: بطور کلی برای شکایت از دادگاه می توان از راه اعاده دادرسی نیز اقدام کرد. اگر حکم تعدیل مهریه قطعی شده باشد اما اسناد و مدارک جدید جهت اثبات حقانیت شخص کسف گردد، خواهان می تواند از دادگاه صادر کننده حکم قطعی، درخواست رسیدگی مجدد نماید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تقسیط مهریه با بهترین وکیل سهروردی برای مهریه مشورت نمایید.

 

مراحل شکایت از رای تعدیل مهریه

  1. پس از صدور رای دادگاه و در اولین مرحله از شکایت، هر کدام از زوجین که نسبت به رای صادر شده شکایت داشته باشند، باید ضمن انتخاب یکی از روش های اعتراض به رای دادگاه، نمونه خواستی مبنی بر شکایت از رای تعدیل مهریه تهیه نمایند.
  2. سپس خواهان باید نمونه دادخواست تهیه شده را ضمن مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت نام در سامانه ثنا، در این سامانه ثبت نماید. برای ثبت این دادخواست به ارائه مدارک و پرداخت هزینه نیاز است.
  3. در مرحله سوم دادخواست ثبت شده به مراجع صلاحیت دار ارجاع داده شده و مراجع صلاحیت دار نیز ضمن انجام بررسی ها به صدور حکم می پردازند. ممکن است طرفین دعوا به جلسه رسیدگی دادگاه دعوت شوند. طرفین جهت انجام دفاعیات در دادگاه، می توانند خود یا وکیلشان اسناد و مدارک موجود و همچنین توضیحات لازم را ارائه نمایند.
  4. در نهایت نیز دادگاه با بررسی اسناد و مدارک هر یک از طرفین رای خود را صادر می کند. طرفین دعوا برای اطلاع از رای دادگاه می توانند به سامانه ثنا مراجعه نمایند. پس از صدور حکم دادگاه، در شرایطی ممکن است امکان اعتراض مجدد به رای دادگاه وجود داشته باشد.

 

شرایط اعتراض به رای تعدیل اقساط مهریه

پس از ارائه دادخواست مطالبه مهریه توسط زوجه، دادگاه پس از رسیدگی به پرونده حکم الزام زوج به پرداخت مهریه را صادر خواهد کرد. در این زمان طبق قانون و تحت شرایط خاصی مرد می تواند درخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم نماید. در صورت اثبات عدم توانایی مرد در پرداخت مهریه، مهریه قسط بندی خواهد شد. پس از قسط بندی شدن مهریه، این اقساط باید بصورت منظم توسط مرد پرداخت گردند.

حال با توجه به تورم های موجود و باقی مسائل، ممکن است مرد توانایی پرداخت اقساط را نیز نداشته باشد. در این زمان مرد می تواند دادخواست تعدیل مهریه را به دادگاه تقدیم نماید. طی این دادخواست در صورت تایید دادگاه، مبلغ قسط های مهریه کمتر از پیش خواهد شد. اگر در حین پرداخت اقساط توسط مرد، مرد منبع درآمد جدیدی کسب کند و یا درآمد ایشان افزایش یابد، زن می تواند برای افزایش میزان اقساط، درخواست تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه تقدیم نماید.

 

مراحل شکایت از رای تعدیل مهریه

 

 

اعتراض به رای تقسیط مهریه توسط زوجه

در صورت ارائه دادخواست تعدیل مهریه توسط مرد، زن می تواند به رای تقسیط مهریه اعتراض نماید. برای اعتراض باید لیستی از اموال زوج، فیش درآمد، حساب بانکی، املاک و … را به دادگاه معرفی کند تا تمکن مالی مرد اثبات گردد. با اثبات این امر زن می تواند مانع از تقسیط مهریه شود. وکیل مهریه در این زمینه می تواند کمک های شایانی با شما داشته باشد.

 

اعتراض به رای تقسیط مهریه توسط زوج

مدعی اعتراض به تقسیط مهریه یا مدعی اعسار که درواقع همان مرد است، پس از صدور حکم تقسیط برای ارائه دادخواست اعسار باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید.

مدارک لازم جهت ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه شامل مدارک زیر می باشد:

  • دادنامه محکومیت مهریه
  • استشهادیه (شهادت کتبی دو نفر)
  • لیست کلیه اموال منقول و غیر منقول
  • میزان وجوه نقد موجود در حساب های بانکی ایشان
  • لیست کلیه نقل و انتقالات اموال در یک سال گذشته

 

برای اعتراض به رای تعدیل مهریه چه مدارکی نیاز است؟

همانطور که پیش تر گفتیم برای شکایت از رای تعدیل مهریه روش های متفاوتی وجود دارد. برای شکایت از طریق هرکدام از روش های موجود، باید مدارکی را نیز به همراه داشته باشید که عبارتند از:

  • مدارک هویتی شخص (شناسنامه و کارت ملی)
  • اصل و کپی برابر اصل شده از سند ازدواج
  • دادنامه پرداخت اقساطی مهریه
  • رای دادگاه در خصوص تعدیل اقساط مهریه

 

کلام آخر

ما در این مقاله بطور کامل شرایط، مراحل و نحوه اعتراض به رای تعدیل مهریه را شرح دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتراض به تعدیل مهریه می توانید با وکیل مهریه خبره مشورت نمایید.

آیا این مطالب به شما کمک کرد؟

میانگین امتیاز این مقاله 0 / 5. تعداد کسانی که امتیاز داده اند : 0

اولین امتیاز دهنده این مقاله باشید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    اعتراض به رای تعدیل مهریه هم باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − دو =

مشاوره های حقوقی و تخصصی دکتر عبدالمحمد

برای رزرو نوبت و مشاوره میتوانید از طریق دکمه زیر با دکتر عبدالمحمد تماس بگیرید.

روی دکمه کلیک کنید.