مطالبه مهریه بعد از تقسیم ترکه

گرفتن مهریه بعد از تقسیم ترکه همراه با قوانین مربوطه

فهرست مطالب

مهریه چیست؟ عواقب عدم پرداخت مهریه

مهریه از حقوق مالی زوجه است که همسرش ملزم به پرداخت آن می باشد. بدین صورت که هر وقت زن مهریه خود را مطالبه کند مرد باید در زمان مقرر آن را به وی پرداخت نماید. در صورت امتناع از پرداخت مهریه، عواقبی چون حبس و … را  برای زوج در پی خواهد داشت. در شرع و قانون بیان شده که مهریه حتما به زوجه پرداخت گردد؛ مطابق قانون در صورت فوت زوج، مطالبه مهریه در تقسیم ترکه انجام می گیرد. گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره در زمینه دعاوی مهریه و مطالبه مهریه در تقسیم ترکه به شما عزیزان می باشد.

 

برای مشاوره با وکیل متخصص مهریه با شماره 09121574297 (دکتر عبدالمحمد) تماس بگیرید.

 

در تقسیم ترکه چگونه می توان مهریه را مطالبه نمود؟

پرداخت مهریه اهمیت بالایی دارد؛ که حتی قانون گذار در این رابطه بیان داشته که برای حفظ حقوق زن، مهریه بر هر بدهی اولویت دارد. بنابراین یکی از موضوعات مهم در مهریه، مطالبه مهریه پس از تقسیم ترکه یا اموال بجا مانده از متوفی است. متاسفانه افراد زیادی پس از اینکه همسر خود را از دست می دهند، نمی دانند چگونه باید حق قانونی خود را دریافت کنند و از پیگیری آن منصرف می شوند.

 

گرفتن مهریه بعد از تقسیم ترکه

 

بیشتر بخوانید : چگونه در دوران عقد مهریه را مطالبه کنیم؟

 

نحوه مطالبه مهریه پس از تقسیم ترکه

مطابه مهریه بعد از تقسیم ترکه از موضوعاتی است که اگر نسبت به آن در قانون بی اطلاع باشید، ممکن است نتوانید آن را دریافت نمایید. فلذا حتما باید از وکیلی با تجربه و آگاه در این زمینه مشاوره بگیرید.

 

آیا مطالبه مهریه پس از تقسیم ترکه امکان پذیر است؟

اولا باید توجه داشته باشید که اگر به عنوان همسر مرحوم و یکی از وراث قانونی وی به هنگام تقسیم ترکه، برگه ای امضا کرده باشید و موافقت خود را برای این تقسیم بیان نموده باشد، به لحاظ قانونی دیگر درخواست مطالبه مهریه قابل اعتنا نخواهد بود.

 

بیشتر بخوانید : بخشش مهریه بدون بازگشت همراه با نمونه فرم

 

اقدامات لازم برای مهریه بعد از تقسیم ماترک

از آنجاییکه مهریه به عنوان یک بدهی تلقی میگردد، میتوان دعوا طرح کرده و جهت دریافت مهریه اقدام نمود. مهریه در قانون به عنوان یک طلب ممتاز بیان شده، بنابراین اگر زوجه بعد از فوت همسرش اقدام به مطالبه آن آن نماید، میتواند با اولویت بالاتر از سایر طلبکاران از متوفی، مهریه خود را دریافت نموده و الباقی ماترک بین سایر وراث به نسبت سهمشان تقسیم میشود.

 

بیشتر بخوانید : راه های فرار از دین مهریه و روش های جلوگیری

 

آیا می توان از پدرشوهر مهریه را مطالبه و دریافت نمود؟

مهریه زوجه، بدون در نظر گرفتن عندالاستطاعه یا عندالمطالبه بودن آن، دینی است که به گردن شوهر بوده و شخص دیگری اعم از پدرشوهر یا مادرشوهر وظیفه ای مبنی بر پرداخت آن ندارند؛ اگرچه والدین شوهر به لحاظ مالی استطاعت کافی داشته باشند بازهم حقی بر گردن آنها نخواهد بود.

البته امکان دارد تحت شرایطی خاص که پدرشوهر از نظر قانونی الزام به پرداخت مهریه عروس خود را داشته باشد بدین صورت که پدرشوهر شخصا در سند ازدواج ذکر کرده باشد که ضمانت مهریه پسرش را بر عهده گرفته و پرداخت آن را قبول و امضا کرده باشد. بدین صورت از منظر قانون وظیفه دارد تا به همراه پسرش مهریه را پرداخت نماید.

 

چگونه می توان مهریه را از سهم الارث شوهر مطالبه و وصول کرد؟

برای وصول مهریه از سهم الارث شوهر، زوجه میتواند، به دادگاه خانواده محل اقامت خود مراجعه نماید و دادگاه براساس اموال و ارثیه ی بدست آمده از شوهر، مهریه زوجه را پرداخت مینماید. براساس قانون، زن میتواند بعد از فوت شوهرش، مهریه خود را از اموال و سهم الارثی که باز وی باقی مانده مطالبه نماید؛ و تنها شرطی که در این خصوص وجود دارد این است که زن قبل از فوت شوهر زنده باشد.

 

بیشتر بخوانید : چه تعداد سکه مهر کنیم؟

 

آیا می توان مهریه را از  دیه شوهر فوت شده وصول نمود؟

دیه مالی است که به علت جنایت بر نفس به اولیای دم متوفی تعلق میگیرد. اگر این دیه داده شده برای شوهر فوت شده، به عنوان اموال و دارایی او شناخته شود، زوجه و سایر ورثه میتوانند از دیه سهم الارث خود را مطالبه کنند. در حقیقت مهریه زن به عنوان یک دین ارجح حتی قبل از تقسیم اموال بین وراث از دیه شوهر به او تعلق میگیرد.

 

بیشتر بخوانید : اعسار از پرداخت مهریه

 

نحوه گرفتن مهریه بعد از تقسیم ترکه

 

محاسبه وصول مهریه از سهم الارث زوج بر چه مبنایی است؟

مطابق ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون مدنی، مهریه زوجه پس از فوت شوهرش در صورتی که وجه رایج مملکتی باشد، نرخ محاسبه مهریه از سهم الارث شوهر بر مبنای تاریخ فوت شوهر خواهد بود. همچنین قانون این مجوز را به زوجه داده که در صورت فوت شوهرش و داشتن، اجرت المثل و نفقه پرداخ نشده خود را در کنار مهریه اش از این اموال مطالبه کند. البته باید در نظر داشت تمام موارد فوق منوط به این امر است که زوجه زمانی میتواند ادعای ارث و میراث از سهم الارث شوهرش را داشته باشد که در عقد دائم او باشد، چراکه زنی که در نکاح موقت زوج باشد نمیتواند مدعی ارث از ماترک شوهر داشته باشد.

زوجه میتواند برای دریافت ارثیه خود از اموال ماترک شوهر، از شورای حل اختلاف تقاضای مهر و موم و تحریر ترکه وی را درخواست نماید. همچنین باید برای رسیدن به خواست خود، گواهی انحصار وراثت داشته باشد که در این مورد میتوان بدون حضور دیگر وراث، تقاضای گواهی انحصار وراثت را از مرجع گیرنده بخواهد.

 

بیشتر بخوانید : وکیل متخصص برای گرفتن مهریه در طلاق غیابی

 

آیا می توان در عقد موقت بعد از فوت شوهر مهریه را دریافت کرد؟

اگر در عقد موقت میزان مهریه تعیین نگردد، عقد باطل محسوب میشود. به همین دلیل تعیین مهریه در هنگام عقد ضروری است. زمانیکه بین زن و شوهر نزدیکی اتفاق افتاده باشد، مهریه به صورت کامل دریافت میشود ولی در غیر این صورت، نصف مهریه به زن تعلق میگیرد. اگر قبل از فوت همسر مهریه پرداخت نگردد، بعد از فوت مرد نیز باطل نبوده و همچنان در زمره دیون متوفی خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید : آیا مهریه زندان دارد؟ قوانین زندان مهریه

 

آیا قبل از مرگ موروث می توان نسبت به دریافت مهریه اقدامی انجام داد؟

هر فردی این امکان را دارد که در زمان حیاتش هر مقدار از مال خود را که میخواهد به شخص دیگر ببخشد. اما باید توجه داشت که هیچ کدام از این بخشش ها به عنوان ارثیه یا سهم الارث شناخته نمی شود زیرا مسئله ارث صرفا مربوط به بعد از مرگ شخص میباشد.

 

بیشتر بخوانید : مطالبه مهریه در ازدواج موقت

 

وصول مهریه از سهم الارث شوهر، امری سخت و دشوار است. زیرا با فوت شوهر، اموال باقی مانده از او باید بین وراث براساس سهم الارث آنها تقسیم شود و همین امر از مهمترین مسائل برای وراث بعد از مرگ موروث میباشد. بدین جهت پیشنهاد میشود برای جلوگیری از بروز اختلاف، با یک وکیل متخصص و آگاه مشورت نمایید؛ گروه مشاوره حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد میتواند روند وصول مهریه و ارثیه شما را با بهترین مشاوره و راهنمایی تسریع ببخشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =