قانون ۱۴ سکه برای مهریه

14 سکه برای مهریه (قانون جدید مهریه)

فهرست مطالب

برای مطالبه ی مهریه دو روش وجود دارد که طبق قانون جدید زن ملزم است ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام کند و در صورت عدم دریافت مهریه می تواند با مراجعه به دادگاه نسبت به دریافت مهریه اقدام نماید.

 

مطالبه مهریه از طریق اجراییه ثبت

باید به این نکته توجه کردکه زن باید در ابتدا به اجرای ثبت مراجعه کند و درخواست مطالبه ی مهریه را بدهد و نمی شود برای مطالبه ی مهریه مستقیم به دادگاه مراجعه نمود. زن با مدارک لازم به دفتر خانه محل وقوع عقد نکاح می رود و با پرداخت هزینه ی اجراییه مطالبه ی مهریه را ثبت مینماید. و دفترخانه نیز اظهار نامه ای به زوج می فرستد تا ظرف 10 روز به اداره ی ثبت مراجعه کندو مالی را برای پرداخت مهریه معرفین ماید.

بیشتر بخوانید : وکیل مهریه با تجربه

وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

هرگاه زوج حاضر به پرداخت مهریه نبوده، زوجه تقاضای اجرای مفاد سند ازدواج خود درخصوص مهریه را کرده و چنانچه از طرف زوجه مالی معرفی شود که جزء مستثنیات دین نباشد، مال معرفی‌شده از طرف اجرای ثبت به نفع زن توقیف می گردد.هرگاه زوج فاقد مال بوده؛ اما کارمند دولت باشد، با تقاضای زوجه یک‌سوم از حقوق شوهر تا پرداخت کل مهریه به نفع زن توقیف و به زوجه پرداخت می گردد.

اگر مهریه وجه نقد یا در حکم نقد مانند سکه و طلا باشد (مهریه تا چند سکه قابل اجرا است؟)، زن با سند رسمی نکاح می‌تواند به دفتر ازدواج یا دایره ثبت (مستقر در اداره ثبت اسناد محل وقوع ازدواج) مراجعه وتقاضای صدور اجرائیه کند. اجرائیه به شوهر ابلاغ میگردد و به او ۱۰ روز مهلت داده می شودتا طلب همسرش را پرداخت کند.

درصورتی‌که شوهر در این مدت مهریه زن را نپردازد، زن می‌تواند با معرفی دارایی شوهر از اجرای ثبت، تقاضا کند اموال او توقیف شود و نیز می‌تواند مطالباتی را که شوهر از اشخاص دیگری دارد یا موجودی حساب‌های بانکی او را توقیف نماید.

زن می‌تواند تقاضای توقیف حقوق شوهر را از سازمان‌ها و مؤسسه‌های دولتی یا خصوصی کرده و تا میزان یک‌چهارم حقوق (مادام که شوهرهنوز متاهل  است) و نیز یک‌سوم آن را (د‌رصورتی‌که زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند و تا زمانی که شوهر زن دیگری اختیار نکرده، توقیف کند.

اگر مهریه سکه یا طلا باشد و شوهر نتواند اصل آن را بپردازد، قیمت روز مطالبه آن‌ها ملاک اجرای قانونی حکم است.

بیشتر بخوانید : آیا اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد

 

قانون ۱۴ سکه برای مهریه

 

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

همان طور که گفته شد برای مطالبه مهریه زوجه نمی تواند از اول مستقیم به دادگاه برود و وقتی که از طریق اجراییه ثبت نتوان از مرد مهریه را دریافت کرد دادگاه می تواند در مورد مهریه تعیین تکلیف نماید.

پس از مطالبه ی مهریه، زوج می تواند درخواست اعسار بدهد و در صورت قبول درخواست اعسار پرداخت مهریه به صورت قسطی می گردد.

یک نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که در صورت بخشش مهریه و ابرا مهریه توسط زوجه ،تکلیف مرد به دادن مهر ساقط می شود وبه هیچ وجه قابل مطالبه نمی باشد.

بیشتر بخوانید : چه مقدار از حقوق برای مهریه توقیف میشود؟

قانون ۱۴ سکه برای مهریه

بیشتر جوانان در هنگام آغاز ازدواج، هر تعهدی را نسبت به مهریه پذیرفته و تمام تلاش خود را برای  رسیدن به دختر آرزوهایشانمی کنند. ولی طبق آمار شاهدیم که در آینده بسیاری از این ازدواج‌ها معمولا با مشکلات زیادی مواجه شده و به طلاق ختم می گردد.

در قانون و بخش نامه جدید مهریه ۱۴۰۲ سقفی برای مهریه مشخص شده است. این بخشنامه اعلام نموده که اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه‌ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده با شد دفاتر ازدواج مکلف هستند تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه، اطلاعاتی را در مورد وضعیت مالی زوج کسب کنند.

چنانچه مرد توانایی مالی این مقدار مهریه را داشته باشد، آن مهریه تعیین شده را برای زن ثبت کنند، در غیر این صورت سقف مهریه باید تا همین تعداد ۱۴ سکه در نظر گرفته شده و ثبت گردد. علاوه بر اطلاع از وضعیت مالی زوج دفاتر ازدواج برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه موظف هستند که ضمانت‌نامه بانکی را هم از زوج دریافت نمایند.

بیشتر بخوانید : مطالبه مهریه در ازدواج موقت

مهریه تا چند سکه قابل اجراست؟

بسیاری از افراد که قصد دارند مهریه خود را به اجرا بگذارند سوالی که برای آن‌ها پیش می‌آید این است که مهریه تا چند سکه قابل اجراست و سقف میزان مطالبه آن چقدر می باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که برخلاف باور عموم سقف و میزان مطالبه مهریه به 110 سکه محدود نیست.در واقع مهریه تا 110 سکه قابل اجرا است. در قانون حمایت خانواده و ماده 22 آمده است که اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد، پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوج می باشد. دادگاه تمکن مالی زوج را برای پرداخت مازاد مهریه 110 سکه بررسی می ‌کند.

 

قانون ۱۴ سکه برای مهریه

 

ضمانت اجرای عدم پرداخت اقساط مهریه قانونی

پس از اطمینان پیدا کردن از این موضوع که مهریه تا چند سکه قابل اجراست و چگونه باید پرداخت گردد می‌توان در مورد ضمانت اجراهای عدم پرداخت صحبت کنیم .ضمانت اجرای عدم پرداخت اقساط مهریه قانونی به معنای تدابیری است که توسط قوانین و مقررات حقوقی در نظر گرفته شده تا اطمینان حاصل گردد که تعهدات مرتبط با پرداخت اقساط مهریه توسط متعهد ، مرتب و به موقع اجرا شود. این ضمانت‌ها به منظور حفظ حقوق زوجه به عنوان یکی از طرف‌های تعهدی در موارد ازدواج و مهریه به کار می‌روند.

یکی از روش‌های دریافت مهریه قانونی برای اجرای عدم پرداخت اقساط مهریه، استفاده از توافق ‌نامه مهریه است در توافق‌ نامه، شرایط و تعهدات برای پرداخت اقساط مهریه تعیین می گردد. در صورتی که زوج تعهدات خود را نسبت به پرداخت اقساط مهریه انجام ندهد، زوجه می‌تواند با ارجاع به توافق ‌نامه، اقدامات قانونی را برای پرداخت مهریه انجام دهد.

بیشتر بخوانید : بخشش مهریه بدون بازگشت همراه با نمونه فرم

وضعیت حقوقی مهریه بالای 110 سکه

وضعیت حقوقی مهریه قانونی بیش از 110 سکه،بهاین صورت است که  زن می‌تواند از مرد درخواست پرداخت مهریه راکند. اگر مرد تمکن مالی خود برای پرداخت مهریه را به دادگاه اثبات کند ، دادگاه مجاز به صدور حکم پرداخت مهریه بالای 110 سکه خواهد بود. اما اگر مهریه تا 110 سکه باشد، زن  امکان دریافت حکم جلب او را از دادگاه نخواهد داشت و مهریه مازاد بر این مبلغ ضمانت اجرای کیفری ندارد.

بیشتر بخوانید : چگونه مهریه حج تمتع را پرداخت کنیم؟

دریافت مهریه بالای 110 سکه

در مواردی که مقدار مهریه بالاتر از 110 سکه باشد، زن می‌تواند با اثبات تمکن مالی مرد، درخواست پرداخت مهریه را ارائه کند و به دادگاه مراجعه کند. اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد، دادگاه مجاز به صدور حکم پرداخت مهریه است مهریه معین شده بر اساس توافق قبلی بین زوجین پرداخت خواهد شد برای دعوای مطالبه مهریه و اثبات تمکن مالی مرد می‌توانید با وکیل طلاق و وکیل مهریه  مشورت کنید

بیشتر بخوانید : وکیل آنلاین مهریه (مشاوره رایگان)

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

  1. بر طبق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی هر گاه عقد ازدواج (دائم یا موقت) بین زوجین به دلیلی باطل بوده باشد و بین آن ها نزدیکی رخ ندهد زن حق مهر ندارد.
  2. به استناد ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی هر گاه به دلیلی نکاح بین زوجین، فسخ شود و بین آن ها نزدیکی واقع نشود زن مستحق مهریه نخواهد بود تنها استثناء آن فسخ به دلیل عنن بودن مرد است یعنی مردی که توانایی  انجام عمل زناشویی نداشته باشد که در این صورت با فسخ نکاح زن مستحق نصف مهریه می باشد.
  3. در هنگام طلاق دختر باکره(در زمان عقد هیچ نزدیکی بین طرفین رخ نداده باشد) نیز نیمی ازمهریه به او پرداخت می شود.

همان گونه که توضیح داده شد در صورتی که در زمان عقد نکاح مهریه مشخص نشود قانون 14 سکه برای مهریه جاری است.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + دو =