شکایت چک برگشتی چقدر طول می کشد؟

شکایت چک برگشتی چقدر طول می کشد؟

فهرست مطالب

سوالی که ذهن خیلی از افراد دریافت کننده یا صادرکننده چک را درگیر کرده این است که شکایت چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟ دارنده چک در موعد معین شده می تواند برای وصول مبلغ چک به بانک مراجعه کرده و مبلغ مندرج در چک را دریافت کند البته زمانی این امر میسر خواهد بود که صادرکننده مبلغ چک را در حساب خود موجود داشته باشد. در صورتی که مبلغ چک در حساب صادرکننده موجود نباشد، دارنده می تواند گواهی عدم پرداخت را از بانک دیافت کرده و سپس نسبت به چک شکایت نماید. حال مهم است که بدانیم مدت زمان شکایت چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال به ادامه مطالب توجه کنید.

بیشتر بخوانید : وکیل چک سرقتی

مراحل شکایت چک برگشتی

برای شکایت از چک برگشتی باید مراحل زیر طی شوند:

  1. ابتدا هنگامی که متوجه عدم موجودی کافی در حساب صادرکننده چک شدی باید چک را در بانک برگشت زد.
  2. پس از برگشت زدن چک لازم است که گواهی عدم پرداخت از بانک را دریافت نمایید، زیرا این گواهی سندی معتبر برای اقدام به شکایت کیفری و حقوقی می باشد.
  3. در مرحله سوم باید فرم ثبت دادخواست و تنظیم شکایت از چک برگشتی را پر کرده و به دادسرا تحویل داد.
  4. سپس نیز باید برای تکمیل دادخواست تمبر مالیاتی آن را تهیه و به آن چسباند.
  5. مدارک و مستندات مورد را نیز باید به شکایت نامه چک برگشتی ضمیمه کرد. منظور از مدارک کپی چک برگشتی، کپی گواهی عدم پرداخت و مدارک هویتی دارنده چک است.
  6. در نهایت نیز ابلاغیه را دریافت و پیگیری نمود. پس از انجام بررسی های لازم توسط دادسرا و صدور حکم، صادرکننده چک مدت زمان 10 روز فرصت دارد تا مبلع مندرج در چک را پرداخت نماید.

لازم به ذکر است که مراجع قانونی تنها در صورتی به شکایت چک برگشتی رسیدگی می کنند که دارنده چک در زمان تعیین شده گواهی عدم پرداخت را از بانک دریافت و شکایت کیفری از چک را تنظیم و ثبت نماید.

 

شکایت چک برگشتی چقدر طول می کشد

 

شکایت چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟

برای برگشت زدن چک مدت زمان 12 ماه در نظر گرفته شده است، بدین صورت که 6 ماه ابتدایی از تاریخ صدور چک برای مراجعه به بانک و دریافت گواهی عدم پرداخت چک و 6 ماه بعدی نیز برای پیگیری دریافت مبلغ چک از طریق دادگاه می باشد. پس در مجموع شکایت از چک برگشتی یک سال زمان نیاز دارد.

بیشتر بخوانید : هزینه توقیف اموال در چک برگشتی

مدت زمان شکایت چک برگشتی بدون کمک وکیل

شکایت از چک برگشتی بدون کمک وکیل مطمئنا پروسه ای دشوارتر و طولانی تر دارد، زیرا بسیاری از افراد درمورد بازه های زمانی شکایت و قوانین و مقررات چک اطلاعات کافی ندارند و همین امر سبب می شود که در بازه زمانی نامناسب یا روش نامطمئن نسبت به طرح شکایت اقدام نمایند. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده بدون کمک وکیل ممکن است پروسه شکایت از چک برگشتی و حصول موفقیت زمان بر شود.

 

مدت زمان شکایت چک برگشتی با کمک وکیل

از آنجا که وکیل چک برگشتی با تمامی قوانین و مقررات چک ها و شکایت چک برگشتی آشنایی کامل دارد؛ بنابراین با دریافت گواهی عدم پرداخت چک از بانک در مهلت مقرر، این امکان را فراهم می آورد تا در کمتر از 6 ماه پرونده در دادگاه به نتیجه رسد و مبلغ چک نیز به دارنده چک پرداخت گردد. در طول پروسه شکایت از چک برگشتی وکیل چک می تواند اموال صادر کننده چک را از طریق اداره ثبت اسناد استعلام گرفته سپس نیز آن ها را توقیف نماید. که در این حالت مدت زمان رسیدگی به پرونده و وصول مبلغ چک کوتاه تر خواهد شد.

 

مرجع صالح جهت رسیدگی به شکایت چک برگشتی

مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت از چک برگشتی درواقع همان دادسرای واقع در محل بانک صادرکننده گواهی عدم پرداخت چک است. البته در مواردی نیز ممکن است قانون مراجع دیگری را برای رسیدگی به این موضوع تعیین کند و پرونده مورد نظر به مرجع تعیین شده ارجاع شود.

شکایت چک برگشتی چقدر طول می کشد؟

 

مدت زمان شکایت از چک برگشتی

زمان شکایت از چک شامل مواردی به شرح ذیل می باشد:

بیشتر بخوانید : مهلت برگشت زدن انواع چک + قوانین چک صیادی

مدت زمان شکایت از چک برگشتی صیادی

امروزه چک صیادی از دیگر انواع چک کاربردی تر و رایج تر است. حال شاید بپرسید در این نوع از چک شکایت چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟ باید گفت که مدت زمان شکایت از چک صیادی به مهارت شاکی در پیگیری اینگونه پرونده ها و همچنین حضور یا عدم حضور وکیل چک بستگی دارد؛ بنابراین در صورت پیگیری پرونده توسط فردی متبحر و مجرب، فرآیند شکایت در زمان کمتری انجام خواهد شد و در غیر اینصورت مدت زمان رسیدگی طولانی تر می شود.

مدت زمان تسویه حساب شکایت چک برگشتی

مادامی که دارنده چک برای شکایت از چک برگشتی اقداماتی را انجام می دهد، با مدارک لازم باید امور مختلف را پیگیری نماید. در این زمان مشتکی عنه طی 10 روز فرصت دارد که مبلغ مندرج در چک را با دارنده چک تسویه نماید.

 

زمان لازم برای گرفتن حکم جلب چک برگشتی

هرچه دارنده چک مدت زمان کمتری را برای تنظیم شکایت چک برگشتی صرف کند، دریافت حکم جلب چک برگشتی نیز به همان اندازه در زمان کمتری انجام خواهد شد. بنابراین در صورتی که تنظیم شکایت در مدت زمان زیادی انجام گیرد، گرفتن حکم جلب چک برگشتی نیز به زمان بیشتری احتیاج خواهد داشت.

مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی

حکم جلب چک برگشتی پس از صدور تنها مدت زمان مشخصی اعتبار دارد؛ بنابراین شاکی باید به مدت اعتبار این حکم توجه کند. حال اگر جلب صادرکننده چک در مدت تعیین شده انجام نشود، باید پیش از اتمام این مهلت برای تمدید آن اقدام نمود.

بیشتر بخوانید : مجازات چک برگشتی [آیا چک برگشتی زندان دارد؟]

آنچه در مقاله شکایت چک برگشتی چقدر طول می‌کشد خواندیم:

مسئله ای که در صورت عدم وصول چک ذهن دارنده چک را مشغول می کند این است که شکایت چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این مدت زمان در بدترین حالت به یک سال زمان نیاز دارد که در صورت مشورت با وکیل چک برگشتی این مدت زمان کاهش می یابد. گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره در زمینه شکایت از چک برگشتی به شما عزیزان می باشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =