گرفتن حکم جلب چک برگشتی

گرفتن حکم جلب برای چک برگشتی

فهرست مطالب

یکی از مهمترین نوآوری های بشر در عرصه تجارت، اسناد تجاری و صدور آن ها بوده است. اسناد تجاری در آسان سازی خرید و فروش و تجارت نقش موثری داشته به همین دلیل نیز بطور گسترده توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرند. از بین اسناد تجاری موجود، بیشتر از همه چک کاربرد دارد. این گسترش کاربرد چک، مشکلات آن را نیز افزایش داده است، بطوریکه مشکلات برگشت زدن چک رو به افزایش می باشند. مطالبه وجه چک از طریق حکم جلب چک برگشتی نیز امکان پذیر خواهد بود.

 

گرفتن حکم جلب چک برگشتی

روش های گرفتن حکم جلب چک برگشتی

برای گرفتن حکم جلب چک برگشتی دو روش زیر وجود دارد:

  1. حکم جلب چک برگشتی کیفری

در صورت به روز بودن تاریخ چک، چک کیفری محسوب می شود. بدینصورت که دارنده چک، چک را با این نیت که صادرکننده چک مبلغ مورد نظر را در حساب خویش موجود دارد، دریافت کرده است. اما موجودی حساب صادرکننده چک برای وصول چک برگشتی کافی نبوده. در این هنگام می توان مسئله شکایت کیفری از چک را مطرح نمود. در صورت کیفری بودن چک برگشتی مراحل زیر باید طی شود:

  • مراجعه به دادسرا به همراه برگه چک و گواهی عدم پرداخت آن.
  • طرح و ارائه دادخواست مبنی بر شکایت از چک برگشتی.
  • خرید و چسباندن تمبر در برگه شکایت.
  • در آخر نیز پس از ارائه دادخواست به دادسرا، حکم جلب چک برگشتی توسط دادستان صادر خواهد شد.

لازم به ذکر است که طرح شکایت کیفری و گرفتن حکم جلب تنها علیه صادرکننده چک امکان پذیر است و نمی توان علیه ظهرنویس یا ضامنین حکم جلب صادر کرد.

 

  1. حکم جلب چک برگشتی حقوقی

در مواردی نیز چک حقوقی یا به عبارتی وعده دار می شود، که در اینصورت برای گرفتن حکم جلب چک برگشتی باید به این روش اقدام کرد.

  • برای مبالغ کمتر از 20 میلیون تومان برای ارائه دادخواست حقوقی باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد.
  • برای مبالغ بیشتر از 20 میلیون تومان برای ارائه شکایت و انجام پیگیری های لازم باید به دادگستری مراجعه کرد.

حال اگر صادرکننده چک برگشتی اموال ثبتی از جمله ملک، خانه و … داشته باشد می توان با در دست داشتن گواهی عدم پرداخت جهت مصادره اموال به اداره ثبت مراجعه کرد. برای گرفتن حکم جلب چک صیادی تنها می توان از طریق دادگستری اقدام کرد و اداره ثبت حکم جلب صادر نخواهد کرد. نکته مهم در مسائل چک برگشتی این است که اگر صادرکننده چک در مهلت مقرر مبلغ چک را پرداخت نکند، حکم جلب ایشان از طریق مراجع قضایی پرداخت خواهد شد. وکیل چک می تواند در طرح شکایت حقوقی و کیفری علیه صادرکننده چک به شما کمک کند.

 

هزینه اخذ وکیل حکم جلب چک صیادی و برگشتی

هزینه اخذ شده توسط وکیل برای حق الزحمه وکالت، مبلغی توافق شده بین وکیل و موکل خواهد بود. این هزینه بسته به نوع پرونده و پیچیدگی آن متفاوت است.

 

شرایط دریافت حکم جلب چک

براساس کیفری یا حقوقی بودن چک برای گرفتن حکم جلب و شکایت از چک کیفری یا حقوقی باید در دو دوره ی 6 ماهه اقدامات زیر انجام گیرند:

  1. در دوره اول تا سقف 6 ماه پس از صدور چک باید برگشت زدن چک را انجام داده و گواهی عدم پرداخت را دریافت کنید. بعد از گذشت 6 ماه دیگر امکان طرح شکایت کیفری وجود ندارد.
  2. در دوره دوم باید تا نهایتاً 6 ماه پس از دریافت گواهی عدم پرداخت وجه چک، برای ارائه شکایت به مراجع قضایی مراجعه و حکم جلب را دریافت نمود. پس از گذشت 6 ماه و عدم شکایت در این مدت، حق شکایت از دارنده چک زایل خواهد شد.

 

برای اقدام به شکایت از چک برگشتی چه مدارکی لازم است؟

  • کپی برابر اصل چک مورد نظر.
  • کپی برابر اصل گواهی عدم پرداخت چک.
  • شناسنامه و کارت ملی دارنده چک.
  • ابطال تمبر چک.
  • برای چک برگشتی در مراجع قضایی مربوطه شکایت تنظیم شود.

 

شرایط حکم جلب چک برگشتی

 

قوانین جدید چک برگشتی در گرفتن حکم جلب

یکی از مهمترین ضمانت های لازم الاجرا بودن چک، گرفتن حکم جلب چک صیادی و برگشتی است. اخذ این دستور به دارنده چک این امکان را می دهد که بتواند بطور قانونی صادرکننده چک را جلب کند. قوانین و مقررات چک بسیار حائز اهمیت هستند که بطور مداوم نیز بروز می شوند.

 

در چه مواردی می توان حکم جلب چک برگشتی را گرفت؟

  • حساب صادرکننده چک موجودی کافی برای پرداخت چک را نداشته باشد.
  • صادرکننده چک عدم پرداخت وجه را به بانک ارائه داده باشد.
  • چک از حساب مسدود شده صادر شده باشد.
  • چک خط خوردگی داشته باشد.

 

معیار های انتخاب وکیل حکم جلب چک

  1. تحقیق درمورد نحوه عملکرد و موفقیت وکیل پیش از انجام هرگونه اقدام و درصورت تأیید بررسی روال پرونده را به ایشان سپرده و از خدمات مشاوره ایشان استفاده کنید.
  2. به دلیل آگاهی وکیل به روند پرونده های حکم جلب چک و متخصص بودن ایشان در مواد و تبصره های قانون، در وقت و هزینه های موکل صرفه جویی خواهد شد.
  3. دیگر نکته مهم در مورد وکیل چک برگشتی صیادی، مهارت، تجربه و سابقه کاری ایشان است. سابقه کاری و تجربه بالا به معنای سن زیاد وکیل نیست بلکه وکیل متخصص، مجرب و با مهارت در تسریع پروسه پرونده توانایی های اثبات شده ای دارد ولو که سن پایینی نیز داشته باشد.
  4. وکیل چک اختیار برگشت زدن چک، تنظیم دادخواست و جبران خسارات وارده به موکل را دارد و نیازی به حضوری موکل نخواهد بود. درصورت کیفری شدن چک برگشتی وکیل می تواند حکم جلب چک صیادی صادرکننده چک را بگیرد.
  5. از آنجا که پیگیری چک و درخواست حکم جلب چک صیادی و برگشتی بر عهده وکیل است پس صدور حکم جلب در مدت زمان کمتری صورت خواهد گرفت.
  6. پیشنهاد ما به شما این است که بدون دریافت مشاوره از وکیل حکم جلب چک اقدام به شکایت در این مورد نکنید.

 

نکات مهم گرفتن حکم جلب چک

دستور حکم جلب چک صیادی و برگشتی به دو دسته ذیل تقسیم می شود:

  • حکم سیار

حکم سیار بدین معنی است که شما اطلاعات دقیقی از محل زندگی فرد مورد نظر ندارید و تمامی کلانتری های ایالتی اقداماتی در جهت دستگیری فرد مورد نظر انجام می دهند.

  • حکم عادی

طبق قوانین چک، بیشتر حکم عادی گرفته می شود. در حکم عادی دستور بازداشت معمولی صادر شده که در ان آدرس محل سکونت فرد مشخص می باشد. در این حکم فرد از طریق پلیس منطقه تحت تعقیب و دستگیری قرار می گیرد.

حکم بازداشت مدت اعتبار محدودی دارد که توسط قاضی تعیین می شود. اگر فرد در مدت معین شده دستگیر نشود حکم بازداشت باید تمیدد گردد.

طبق قوانین و مقررات چک برگشتی از طریق شکایت کیفری گرفتن حکم جلب ساده تر می باشد.

 

آنچه در مقاله گرفتن حکم جلب برای چک برگشتی خواندیم:

با گسترش کاربرد چک، مشکلات آن نیز افزایش پیدا کرده است. یکی از این مشکلات مربوط به برگشت زدن چک ها و سپس عدم دریافت وجه چک می باشد. در صورت عدم دریافت وجه چک می توان با دریافت حکم جلب چک برگشتی، صادرکننده چک را بازداشت و سپس وجه چک را از ایشان مطالبه کرد. برای گرفتن حکم جلب چک دو روش کیفری و حقوقی وجود دارد که هرکدام شرایط خاص خود را دارد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

8 پاسخ
  1. رسول گفت:

    سلام من یه چک 12 میلیونی دادم به یه شرکتی حالا الان مبلغ رو ندارم که بپردازم. اون شرکت میتونه حکم جلب منو بگیره؟ یا که اول باید شکایت کنن ازم؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      کاربر گرامی
      لطفا تاریخ دقیق و بابت صدور چک را بفرمایید.
      و یا برای راهنمایی دقیق تر با مجموعه در تماس باشید

  2. رضوی گفت:

    سلام من دو سال پیش یه قراردادی نوشتم با یه شرکتی که کلاه بردار بودن و متاسفانه من یه چک هم داده بودم بهشون. الان 1/5 سال از تاریخ وصول چک گذشته.چک رو برگشت زدن و ازم شکایت حقوقی کردن. تا چه زمانی ممکنه ممنوع الخروجم کنن یا که اجراییه بزنن؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      کاربر عزیز
      رای جواب این سوال باید قراردادی که طی آن چک را به موسسه مقابل تحویل دادید بررسی شود تا از این طریق جلوی وصول چک را بگیریم.
      برای راهنمایی دقیق تر با مجموعه در ارتباط باشید.

  3. مهدی گفت:

    سلام من حدود صدوشست میلیون تومن ورق ام دی اف و یراق آلات کابینت خریدم و چک دست دو نفر دارم که به دلیل اوضاع بد اقتصادی نتونستم چک ها رو پاس کنم و برگشت خورده و هیچ اموالی هم ندارم که معرفی کنم و اعسار از محکوم به هم پذیرفته شده آیا ممکنه حکم جلبم صادر بشه

  4. فرامرز گفت:

    من چکی رو به کسی امانت دادم ولی چک را ثبت کردم طرف رفته درخواست اجراییه داده و برای من جلب گرفته چیکار میتونم انجام بدم؟

  5. علیپور گفت:

    سلام
    سوال من راجب موضوع …چک صیادی برگشت خورده می باشد
    که بابت لوازم خانگی دادم ولی لوازمی دریافت نکردم مبلغ چک 200 میلیون تومان هست و چک برای پارسال 1401.7.20 می باشد ولی امسال در تاریخ 1402.6از من شکایت کرده و هفته دیگه می خواهد حکم جلب بگیرید و دادگاه تجدید نظر به نفع ایشان حکم داده است در ضمن دسته چک خود ایشان برای من گرفتند
    ممنون میشم اگه راه حلی ارائه بدهید

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      کاربر گرامی
      برای کسب اطلاعات در این زمینه لطفا با کارشناسان حقوقی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + دوازده =