هزینه توقیف اموال در چک برگشتی

هزینه توقیف اموال در چک برگشتی

فهرست مطالب

یکی از این سند های مهم در تجارت و پرداخت سند چک است. چک از این بابت که وسیله ی پرداخت فوری به حساب می آید، جایگزینی مناسب برای پول می باشد. زیرا از جمله مواردی که در چک برگشتی حائز اهمیت است این است که شخص شکایت کننده بداند که این اختیار را دارد که از اموال صادر کننده را، به نفع خود استفاده کند.
فردی که دارای چک است می‌تواند چه در صورتی که چک حال باشد و یا زمانی که تاریخ چک به صورت موجل باشد ، با سر رسید تاریخ وصول چک، وجه آن را بخواهد و با مراجعه به بانک صادرکننده ی چک، با عدم پرداخت آن مواجه شود، می‌تواند با توجه به گواهی عدم پرداخت، نسبت به توقیف اموال در چک برگشتی، اقدام کند و معادل مبلغ چک را با توقیف اموال صادرکننده ی چک، برداشت کند .

بیشتر بخوانید : وکیل چک برگشتی

مراحل قانونی و قضایی برای توقیف اموال در چک برگشتی به چه شکل است؟

هنگامی که صدور چک توسط صادرکننده ی آن به صورت قانونی باشد ، شخصی که آن را صادر کرده است به انتقال مبلغ درج شده در چک متعهد می شود یعنی در هر حالت، چه تاریخ وصول آن حال باشد و چه دارای سر رسید باشد می‌بایست آن را در تاریخ موعود پرداخت نماید و محل چک را در حساب بانکی تامین کند. به طور کلی هر وقت فردی که دارای چک می باشد به بانک برود و چک رامطالبه کند، بانک  ابتدا اقدام های قانونی لازم را انجام می‌دهد و اگر در حساب فرد صادرکننده  چک به مقدار مبلغ درج شده در چک پول نباشد، می‌تواند ان را به برگشت زده و گواهی عدم پرداخت چک را از بانک دریافت کرده و بقیه مراحل قانونی را طی کند.

 

میزان هزینه توقیف اموال در چک برگشتی

 

دریافت گواهی عدم پرداخت به چه صورت است ؟

با دریافت گواهی عدم پرداخت چک که توسط بانک صادر می گردد، برای فرد این امکان ایجاد می شود که به دلیل عدم وصول چک و عدم تامین محل آن توسط صادرکننده بعد از صدور گواهی عدم پرداخت وجه ، به مراجع قضایی صالح برای دریافت مراجعه کند.

بیشتر بخوانید : وکیل چک سرقتی

مراجع دارای صلاحیت جهت توقیف اموال در چک برگشتی کدامند ؟

با توجه به اینکه پرداخت چک، به صورت فوری می باشد در قانون ضمانت اجراهای خاصی برای پرداخت آن توجه به عدم پرداخت در نظر گرفته شده است و این مراجع، هر کدام به یک طریق می توانند توقیف اموال در چک برگشتی را انجام دهند:

بیشتر بخوانید : وکیل سفته

مراجع کیفری

در صورتی که چک به تاریخ روز باشد، شخص دارنده چک با گواهی عدم پرداخت، واخواست کردن و ابطال تمبر، با رجوع به مرجع کیفری و دادسرای واقع شده در محل بانک ، می‌تواند به خاطر عدم پرداخت چک ، حکم جلب و یا احضار به دادسرا را درخواست کند.
بنابراین در صورت پرداخت نشدن چک بنا به  دلایل مختلف، چک بلا محل محسوب شده و صدور چک بلامحل جرم است.

ضمناً به این نکته باید توجه نمودکه توقیف اموال در چک برگشتی از روش درخواست تامین خواسته در مراجع کیفری وقتی امکان‌ دارد که شرایط زیر باشد:

1-چک به تاریخ روز باشد

2-چک بابت امانت و یا ضمانت صادر نشده باشد.

3-چک سفید امضا نبوده .

4-بیش از  شش ماه از تاریخ گواهی عدم پرداخت نگذشته باشد

5-بعد از صدور گواهی عدم پرداخت، چک منتقل نشود.

بیشتر بخوانید : فسخ پیمانکاری

مراجع ثبتی

وقتی که چک به هر صورتی قابل مطالبه از روش مرجع کیفری نبود، می توان با مراجعه کردن به مرجع ثبتی و پرداخت مبلغی برای هزینه ی اجرای ثبت، اموالی که به اسم صادرکننده، ثبت رسمی شده اند، معرفی کرده و با توقیف اموال، وجه چک را از طریق مزایده و فروش مال توقیف شده  و یا با انتقال رسمی به دارنده ی چک، وصول نماید.
البته توقیف کردن اموال از طریق اجرای ثبت زمانی امکان‌ دارد که گواهی عدم پرداخت چک، به دلایلی مثل عدم مطابق داشتن دست خط ویا  امضای صادرکننده ی چک با امضا و دست خط در چک، صادر نشده باشد.

 

هزینه توقیف اموال در چک برگشتی چقدر است

 

مراجع حقوقی

از طریق مراجع حقوقی با توجه به رسیدگی کردن طولانی تر زمانی استفاده می‌شود که توقیف اموال شخص در چک برگشتی از طریق کیفری و یا ثبتی امکان پذیر نباشد.

ولی با این وجود فردی که دارنده چک می باشد این توانایی را دارد که قبل از اقامه ی دعوی و تنظیم دادخواست مطالبه‌ی  وجه چک، با واخواست نمودن چک از طریق تامین خواسته، هر گونه اموال و یا وجه نقدی که شخص صادرکننده در حساب شخصی خود و یا هر طلبی که در نزد اشخاص دیگری را دارد توقیف کند و یا اگر مالی را بدهکار چک بعد از تنظیم دادخواست و یا فرستادن اظهارنامه ، برای فرار ازپرداخت  دین به شخص دیگری انتقال داده، با ابطال آن معامله ، از انتقال و توقیف آن مال  جلوگیری نماید.

تفاوتی دیگر در روش حقوقی با کیفری و ثبتی امکان مطالبه وجه چک از سایر مسولین چک است.

توصیه میشود برای تشخیص بهترین راه های اقدام درمورد چک با بهره‌گیری از راهنمایی های وکیل متخصص در زمینه چک و سایر اسناد تجاری دست یابی به حق و حقوق خود را تسهیل نمایید.

باید توجه داشت که زمانی چک از امتیازات مندرج در قانون برای شکایت حقوقی برخودار می باشد که ظرف ۱۵ روز برگشت بخورد. در غیر اینصورت شخص دارنده بسیاری از امتیازات  را مثل  امکان توقیف اموال بدون خسارت احتمالی و امکان مطالبه چک از ضامن را از دست می دهد.

بیشتر بخوانید : کلاهبرداری و مجازات آن

هزینه توقیف اموال در چک برگشتی چقدر است؟

اگر خواسته شما مال باشد 3.5% از مبلغ یا ارزش آن را باید به عنوان هزینه دادرسی دعوا  به دادگاه پرداخت شود

توقیف مال هم به اندازه دعوا غیر مالی هزینه دارد.فقط باید برای توقیف مال مبلغی به عنوان تامین از طرف طلبکار برای جبران خسارات احتمالی به دادگاه سپرده و اگر رای به نفع طلبکار صادر شد مبلغ مذکور به طلبکار عودت داده می گردد.

در مراحل بعدی، دارنده چک با انجام واخواست و یا گرفتن گواهی عدم پرداخت، و باطل کردن تمبر، چک را به جریان انداخته و به شکل فوری این توانایی را دارد که از طریق مراجع یاد شده و با توقیف اموال صادر کننده و مسئول چک منجر به پرداخت مبلغ یا با توقیف اموال و فروش از طریق مزایده به طلب خود برسد.

 

نقش وکیل متخصص در کاهش هزینه توقیف اموال چک برگشتی

از مهم ترین مسائل در مبحث چک برگشتی این می باشدکه فرد شاکی ازین موضوع آگاهی کافی داشته باشد که بتواند از اموال صادرکننده چک برای منعفت و سود خودش استفاده کند . در توقیف اموال چک برگشتی از در صورت وجود مستثنیات دین برای صادرکننده آن اموال قابل توقیف و به مزایده گذاشتن نیست که باید به این نکته توجه کرد

بیشتر بخوانید : کلاهبرداری اینترنتی

با توجه به جمع  توضیحات گفته شده وجهت کم کردن هزینه های پرداختی پروسه توقیف اموال، بهترین راه حل این است که با وکیل متخصص در هزینه توقیف اموال چک برگشتی مشورت نمود .وکیل متخصص و باتجربه  در زمینه چک در این زمینه به دلیل تسلط کافی به تمامی مسائل قانونی به راحتی  می تواند تکلیف اموال صادرکننده چک رامشخص کند و موجب کاهش هزینه هابرای مطالبه کننده وجه چک شودو همچنین به دلیل آشنایی با فرایند قضایی رسیدن به طلب را کوتاه کند.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =