وکیل چک سرقتی

وکیل چک سرقتی

فهرست مطالب

چک سرقتی چکی است که از صاحب یا دارنده قانونی چک به سرقت برده شده است. بر اساس ماده 14 از قانون صدور چک، دارنده چک یا شخصی که چک به نام ایشان صادر یا ظهرنویسی شده و یا چک به او واگذار شده، اگر چک مذکور به هر دلیلی مانند سرقت، جعل، گم شدن یا خیانت در امانت و … از دست دارنده آن خارج شود، دارنده چک یا وکیل ایشان (وکیل متخصص چک) می توانند ضمن مراجعه به بانک با ارائه مدارک معتبر به صورت کتبی در فرم های مخصوص عدم پرداخت چک را به بانک ارائه دهند. از این طریق می توان از وصول چک توسط افراد غیر موجه جلوگیری به عمل آورد.

 

اثبات چک سرقتی

یکی از چالش هایی که افراد حین مبادله اسناد تجاری مانند چک با آن روبرو می شوند اثبات چک سرقتی است. برای اثبات این امر اشخاص ذینفع باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه و مرجع مربوطه ارائه نمایند.

روش های اثبات چک سرقتی شامل موارد ذیل می باشند:

  1. اقرار متهم: آسان ترین روش برای اثبات چک سرقتی این است که متهم به انجام این کار اقرار کند در غیر این صورت باید برای اثبات سرقت دلایل موثقی به دادگاه ارائه گردد.
  2. شهادت شهود: یکی دیگر از راه های اثبات، شهادت شهود در دادگاه است. برای این امر نیز افراد ذینفع باید 2 شاهد مرد یا یک شاهد مرد به همراه دو شاهد زن برای ثبت شهادت به دادگاه مربوطه معرفی نمایند.
  3. ارائه مدارک و ادله معتبر: برای اثبات چک سرقتی در ابتدا ارائه مدارک و ادله مناسب لازم است که در صورت نبود مدارک و ادله باید از شهادت شهود استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری

ویژگی های وکیل چک سرقتی

 

نحوه شکایت چک سرقتی

برای شکایت از چک برگشتی دارنده اصلی چک باید به محض سرقت برای جلوگیری از پرداخت وجه چک به سارقین، به بانک مراجعه کند و سرقت چک و همچنین عدم پرداخت چک مذکور با مدارک موثق را اعلام نماید. پس از آن به مدت یک هفته فرصت دارد تا به مرجع قضایی مراجعه کند و گواهی طرح شکایت برای مسدودی پرداخت چک تا زمان تعیین تکلیف آن در مرجع مربوطه را به بانک تقدیم کند. اگر این امر طی یک هفته انجام نشود، بانک می تواند وصول چک را برای کسی که برگه چک را در دست دارد، انجام دهد.

بیشتر بخوانید : وکیل دیوان عدالت اداری

حال اگر دارنده اصلی چک گواهی قضایی را طی یک هفته به بانک ارائه دهد، بانک موظف است تا پایان پروسه دادرسی به پرونده از وصول چک به افراد غیر خودداری نماید. درواقع برگه چک تا پایان دادرسی به پرونده مسدود شده و قابل پرداخت نخواهد بود.

البته لازم به ذکر است که با تصویب قانون جدید چک به سرقت رفتن چک بی معنی شده است؛ زیرا چک های صیادی تنها در صورت ثبت اطلاعات دارنده چک در سامانه صیاد اعتبار دارند و در صورت تغییر صاحب چک نیز تنها با درج اطلاعات صاحب جدید در سامانه قابل وصول خواهد بود.

بیشتر بخوانید : وکیل شهرداری

وکیل چک سرقتی

داشتن وکیل خبره برای به نتیجه رساندن چک های سرقتی مفید و ضروری است. زیرا برای حصول نتیجه دلخواه داشتن اطلاعات حقوقی کافی و همچنین آگاهی از روال قانونی پیگیری چک و همچنین کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده، وکیل چک سرقتی کمک شایانی به شما می کند. اگر خلاف ادعای اشخاص مسدود کننده چک در مراجع قانونی ثابت شود، آنگاه مجازاتی طبق ماده 7 قانون صدور چک در انتظار مسدودکننده چک خواهد بود. علاوه بر مجازات کلیه خسارات وارده به دارنده چک نیز قابل مطالبه بوده که در صورت اثبات مسدود کننده محکوم به پرداخت آن ها خواهد شد. به همین منظور نیز مشورت با وکیل چک سرقتی خبره اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید : ابطال اجرای ثبتی

اجرا و برگشت زدن چک های سرقتی!

اجرا گذاشتن چک های سرقتی امری محال و غیر ممکن است زیرا سارق برای مراجع قانونی باید دلایلی موجه داشته باشد. اجرای چک سرقتی ممکن است سبب دستگیری سارق به جرم سرقت و وصول چک سرقتی و نامعتبر نیز گردد.

برگشت زدن چک های سرقتی نیز امری محال و غیر ممکن است زیرا برای انجام مراحل قانونی مشخصات سارق ثبت شده و همین موضوع موجب به دام افتادن سارق خواهد شد. لازم به ذکر است که حتی در صورت ارائه چک های سرقتی در بانک هایی که صادرکننده چک یا ذینفع حساب خود را از قبل به دلیل سرقت چک مسدود نموده نیز سبب دستگیری سارق می شود.

 

وکیل چک سرقتی

بیشتر بخوانید : انواع قراردادهای بانکی

نحوه اعلام چک سرقتی

اعلام چک سرقتی ممکن است از طرف صادرکننده یا دارنده چک اعلام شود که به دو طریق زیر ممکن است:

  • مراجعه حضوری به بانک مربوطه
  • مراجعه به سامانه اعلام چک های سرقتی که همان سامانه ساد 24 می باشد.

بیشتر بخوانید : تعلیق پیمانکاری

روش های شکایت از چک سرقتی

  1. طرح دعوای حقوقی: در طرح دعوای حقوقی می توان اصل مبلغ چک را به همراه تمام خسارات وارده و حق الوکاله وکیل را از سارق مطالبه نمود. برای مطالبه چک در دعوای حقوقی، اگر مبلغ درج شده در چک کمتر از 20 میلیون تومان باشد، رسیدگی به این پرونده توسط شورای حل اختلاف انجام شده و در غیر این صورت رسیدگی به پرونده توسط دادگاه محل اقامت خوانده، صدور چک و یا بانک انجام خواهد شد.
  2. طرح دعوای کیفری: برای طرح دعوای کیفری علیه چک باید شکواییه تنظیم شود که این امر نیز بهتر است توسط وکیل چک سرقتی انجام گردد. برای طرح شکایت کیفری شخص تا 6 ماه بعد از تاریخ مندرج در چک برای مراجعه به بانک و وصول آن فرصت دارد که گواهی عدم پرداخت وجه چک را نیز از بانک دریافت نماید. در صورت عدم اقدام در بازه 6 ماهه دیگر امکان شکایت کیفری وجود نخواهد داشت.
  3. اجراییه از طریق اداره ثبت اسناد و املاک: درخواست صدور اجراییه توسط هر یک از ذی نفعان امکان پذیر است اما نمی توان نسبت به دریافت خسارت تأدیه اقدامی کرد و تنها مطالبه وجه چک ممکن است.
  4. اجراییه از سوی دادگاه: برای صدور اجراییه دارنده چک می تواند از طریق دادگاه نیز اقدام نماید اما در این روش نیز نمی توان خسارت تأدیه را دریافت کرد و تنها مطالبه وجه چک امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید : وکیل مالی و تجاریاتی

سوالات متداول

 

وکیل چک سرقتی چه کسی است؟

وکیل چک سرقتی، وکیل پایه یک دادگستری است که تسلط کامل به قوانین و مقررات به روز چک دارد و تجربه کافی در اینگونه پرونده ها را دارا می باشد. به همین دلیل نیز با تجربه و دانشی که دارد می تواند پرونده موکل را در کمترین زمان ممکن به موفقیت برساند.

بیشتر بخوانید : انواع قوانین و مقررات چک

روش های اثبات چک سرقتی کدامند؟

اثبات چک سرقتی از روش های شهادت شهود، اقرار متهم و اسناد و مدارک موجود امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید : گرفتن حکم جلب برای چک برگشتی

چه اقداماتی توسط وکیل چک برگشتی انجام می شود؟

در ابتدا باید مالکیت دارنده چک اثبات شود و سپس نیز شکایتی علیه سرقت چک در دادسرا تنظیم گردد. پس از امور ذکر شده باید از سواستفاده از چک نیز جلوگیری به عمل آورد.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =