وکیل استرداد لاشه چک برگشتی

استرداد لاشه چک برگشتی

فهرست مطالب

استرداد لاشه چک برگشتی یعنی چه؟

دعوی استرداد لاشه چک برگشتی زمانی قابل طرح در دادگاه است که شخص صادر کننده چک مدعی باشد که مبلغ چک را پرداخت کرده و یا اینکه چک به دلایل دیگری مانند امانی بودن چک یا ضمانی بودن در اختیار گیرنده چک بوده است، بنابراین دلایل وجودی برای استرداد لاشه چک برگشتی باید توسط فرد خواهان لاشه چک صورت پذیرد.

برای مشاوره با وکیل چک برگشتی با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

چک

چک برگه ای است که به موجب آن صادر کننده چک به بانک دستور می دهد که مبلغ مندرج در چک را به دارنده چک پرداخت کند .از این سند تجاری به عنوان جایگزین اسکناس یاد می کنند.

بیشتر بخوانید : مهلت برگشت زدن انواع چک

شرایط برگشت زدن چک

زمانی دارنده چک می تواند چک را برگشت زده و گواهی عدم پرداخت بگیرد که چک یکی از ویژگی های زیر را داشته باشد:

1-کافی نبودن موجودی حساب برای پرداخت چک

2-زمانی که صاحب چک به بانک دستور عدم پرداخت چک را داده باشد

3-صدور چک به صورت نادرست از قبیل قلم خوردگی، عدم تطابق امضا و اختلافات مندرج در چک

بیشتر بخوانید : گرفتن حکم جلب برای چک برگشتی

مدارک لازم برای استرداد لاشه چک برگشتی

مدارک لازم برای استرداد لاشه چک برگشتی عبارت است از:

1-کارت ملی صادر کننده چک

2-وکالت نامه برای وکیل در صورت اخذ وکیل برای استرداد چک

3-اسناد معتبری که نشان دهنده امانی بودن چک باشد مثل شهادت شهود و یا قراردادهای که حاوی تعهداتی در خصوص چک داده شده می باشد.

4-تصویر اظهار نامه برای درخواست استرداد لاشه چک

بیشتر بخوانید : شیوه وصول چک برگشتی

بهترین وکیل استرداد لاشه چک برگشتی

 

چرا دعوایی برای استرداد لاشه چک اقامه می شود؟

چک، یکی از انواع اسناد تجاری می باشد که فرد برای انتقال وجه صادر می کند و یا جهت ضمانت خود یا برای ضمانت از افرادی دیگر صادر کرده یا به اصطلاح عامیانه چک می کشد. حال اگر فرد صادر کننده چک بنا به هر علتی بخواهد چک صادر شده ی خود را از دارنده چک پس بگیرد اما دارنده چک حاضر به پس دادن لاشه چک نباشد شخص صادر کننده چک می تواند دعوی استرداد لاشه چک برگشتی را در دادگاه یا سایر مراجع قضایی مانند شورای حل اختلاف بسته به مبلغ چک اقامه کند.

بیشتر بخوانید : نحوه توقیف اموال برای چک برگشتی

مطالبه خسارت بعد از استرداد لاشه چک برگشتی

فرد صادر کننده چک به هنگام اقامه دعوی برای استرداد لاشه چک برگشتی در دادگاه متحمل ضرر و زیان زیادی بابت اقامه این دعوی می گردد که در این صورت شخص صادر کننده چک در صورت موجود بودن دلایل و مستندات محکم مبنی بر حقِ مطالبه خسارت از شخص دارنده چک، می تواند در کنار درخواست استرداد چک برگشتی، درخواست مطالبه خسارت نیز طرح کند.

بیشتر بخوانید : وکیل متخصص چک

پس ندادن چک امانی

چنانچه شخص صادر کننده چکی را صادر کند و به عنوان امانت در اختیار فردی دیگر قرار دهد و فرد امانت گیرنده چک را به فردی دیگر انتقال داده و یا به هر نحوی از چک صادر شده سوء استفاده کند عمل او جرم محسوب شده و شخص صادر کننده چک می تواند به عنوان خیانت در امانت از دارنده چک در دادگاه شکایت کرده و تقاضای محکومیت او را داشته باشد.

بیشتر بخوانید : آیا چک برگشتی زندان دارد؟

مرجع قضایی صالح برای اقامه دعوی استرداد لاشه چک برگشتی

مرجع صلاحیت دار برای اقامه این دعوی می تواند شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی عمومی محل اقامت دارنده چک یا همان خوانده دعوی استرداد لاشه چک باشد. البته صادر کننده چک در حالتی می تواند درخواست استرداد لاشه چک برگشتی را در شورای حل اختلاف اقامه کند که مبلغ چک بیست میلیون تومان و کمتر از آن باشد در غیر این صورت شخص باید دادخواست خود را تسلیم دادگاه عمومی نماید.

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک صیادی

چگونگی طرح دعوی استرداد لاشه چک برگشتی

دادخواست استرداد لاشه چک برگشتی به علت اینکه یک دعوای غیرمالی محسوب می گردد باید با ابطال تمبر هزینه دادرسی به مانند بقیه دعاوی غیر مالی در ابتدا در دادگاه صورت بگیرد و سپس دارنده چک مدارکی مبتنی بر امانی بودن چک یا ایفای تعهدات یا پرداخت وجه چک ضمیمه به درخواست استرداد لاشه چک برگشتی کرده و به دادگاه تقدیم نماید و اینکه دعوی استرداد لاشه چک می تواند به صورت مستقل طرح گردد یا اینکه در دعوی تقابل اقامه شود.

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک حقوقی

آیا دستور عدم پرداخت چک توسط صادر کننده چک دارای عنوان مجرمانه است؟

مطابق قانون صدور چک، دارنده چک می تواند در صورت دادن دستورعدم پرداخت مبلغ چک توسط صادر کننده چک، شکایت خود را از او تقدیم دادگاه کند حال اگر برای دادگاه محرز شودکه شخص صادر کننده چک بی دلیل موجه دستور عدم پرداخت را صادر کرده است علاوه بر اینکه مجازات می شود بلکه باید هزینه خسارات به وجود آمده را به دارنده چک پرداخت نماید.

بیشتر بخوانید : مفقودی چک و قوانین آن

مجازات صدور چک پرداخت نشدنی برای مرتکبین این جرم

  • اگرکه که مبلغ چک کمتر از ده میلیون ریال باشد به حبس تا حداکثر شش ماه محکوم خواهند شد.
  • چنانچه مبلغ چک برگشتی بین ده میلیون تا پنجاه میلیون ریال باشد از شش ماه تا یک سال حبس برای مجرم در نظر گرفته شده است.
  • و در آخر در صورتی که مبلغ چک برگشتی بیشتر از پنجاه میلیون ریال باشد به حبس به مدت یک تا دو سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم خواهد شد.

 

وکیل استرداد لاشه چک برگشتی

 

قوانین جدید برای صدور چک

مهلت ده روزه که برای ارسال اطلاعات چک های برگشتی به سامانه بانک مرکزی در گذشته وجود داشت حذف شده و کارمندان بانک باید به محض صدور گواهینامه عدم پرداخت چک این اطلاعات چک برگشتی را وارد سامانه بانک مرکزی کنند.

بعد ازاطلاع از عدم موجودی برای چک صادر شده، بانک باید بر روی گواهینامه عدم پرداختی چک، یک کد رهگیری ثبت کند و فرد دارنده چک با وجود این گواهینامه می تواند دعوی وصول چک برگشتی خود را در دادگاه اقامه نماید در غیر این صورت این گواهینامه عدم پرداخت چک فاقد اعتبار می باشد.

طبق قانون جدید صدور اطلاعات چک های برگشتی در اشخاص حقوقی مانند شرکت ها در سابقه امضا کنندگانسند تجاری مانند مدیرعامل نیز نمایش داده می شود و خروج افرادی که چک را ضمانت کرده اند از آن شرکت باعث رفع سوء اثر از آنان نمی شود.

در خصوص واریز کسری مبلغ چک به حساب توسط صادر کننده چک برای رفع سوء اثرناشی از صدور چک پرداخت نشدنی از آن، مدت مسدودی چک از دو سال به یک سال کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک برگشتی کیفری

استرداد مبلغ چک از طریق اداره ثبت

در صورتی که دارنده چک با عدم موجودی حساب چک مواجه شود می تواند درخواست مبلغ چک برگشتی را از طریق اداره ثبت پیگیری کرده و درخواست صدور اجراییه برای مبلغ چک را از اداره ثبت بخواهد

اقداماتی که برای رفع سوء اثر از چک برگشتی می توان انجام داد عبارت است از:

بیشتر بخوانید : انواع قوانین و مقررات چک

تامین موجودی

اصلی ترین روش برای رفع سوء اثر از چک های برگشتی، تامین موجودی حساب چک می باشد در این روش صادر کننده چک با واریز کردن مبلغ چک به حساب شخصی خود خیال خویش را آسوده نموده و با گرفتن رضایت از دارنده چک، از چک برگشتی خود رفع سوء اثر می کند.

 

تحویل لاشه چک برگشتی

دومین راهکار برای رفع سوء اثر از چک برگشتی ارائه لاشه چک برگشت خورده به بانک توسط صاحب حساب یا وکیل قانونی او است.

بیشتر بخوانید : فسخ قرارداد پیمانکاری 

ارائه رضایت نامه محضری به بانک

در این مورد صاحب حساب مبلغ چک را به ذینفع چک یا دارنده آن پرداخت می کند اما لاشه چک (به دلایل مختلفی مثل مفقود شدن، به سرقت رفتن چک، سوختن چک) به بانک تحویل داده نمی شود، در این هنگام دارنده چک با حضور در دفترخانه های رسمی نسبت به چک رضایت خود را اعلام کرده و صادر کننده چک با ارائه رضایت نامه، از مسئولیت مبرا شده و با این رضایت ها از چک رفع اثر می شود.

بیشتر بخوانید : انواع قرارداد های بانکی

وکیل برای دعوی استرداد لاشه چک برگشتی

از آنجایی که دعوی استرداد لاشه چک برگشتی مشکلات و دشواری ها و پیچیدگی های خاصی (مانند خیانت در امانت، عدم پس دادن لاشه چک توسط دارنده چک و …) خاص خود را دارد لذا حضور یک وکیل متخصص در دادگاه به جای شخص صادر کننده چک می تواند نتیجه بهتری برای او به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : مطالبه سود سهام

هزینه ی گرفتن وکیل برای استرداد لاشه چک برگشتی به چه مقدار است؟

هزینه ی اخذ وکیل برای استرداد لاشه چک برگشتی معمولا به صورت درصدی از مبلغ مورد مطالبه می باشد.

بیشتر بخوانید : ابطال اجرای ثبتی

بهترین وکیل استرداد لاشه چک برگشتی چه شخصی است؟

بهترین وکیل برای استرداد لاشه چک برگشتی وکیلی است که در استرداد لاشه چک برگشتی تخصص دارند.

با انتخاب یک وکیل متبحر علاوه براینکه با طرح دعوای صحیح در مرجع صحیح از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کرده بلکه در زمان کوتاهی به نتیجه مطلوب هم می رسید.

بیشتر بخوانید : ابطال مزایده و توقف عملیات مزایده

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + شش =