اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > مالی و تجاری > خیانت در امانت چک
خیانت در امانت چک

خیانت در امانت چک

فهرست مطالب

خیانت در امانت چک!

یکی از جرایمی که در قانون مجازات اسلامی ذکر شده خیانت در امانت است. این بدین معنی است وقتی مالی را به کسی امانت می دهید، فرد اصول امانت داری را رعایت نکند و ضرر و زیانی نیز برای شما پدید آورد، در این هنگام خیانت در امانت رخ می دهد. خیانت در امانت در زمینه چک ها نیز صدق می کند. برای مثال یکی از خصوصیات چک های ضمانت این است که این چک ها امانی هستند، و زمانی باید وصول شوند که تعهد توافق شده بین طرفین انجام نشده باشد. تا زمانی که موعد انجام تعهد فرا نرسیده باشد چک ضمانت به صورت امانی در اختیار فرد قرار می گیرد اما در این میان گاهی افراد رسم امانت را زیر پا گذاشته و از چک مذکور استفاده می کنند. این عمل خلاف امانی بودن چک ضمانت است که خیانت در امانت چک ضمانت نامیده می شود.

 

جرم خیانت در امانت چک

 

نحوه شکایت از خیانت در امانت چک

یکی از موارد استفاده از چک ضمانت زمانیست که ثمن معامله انجام شده به صورت حال پرداخت نمی شود و فرد به جای آن یک چک ضمانت به طرف مقابل می دهد. حال اگر قبل از موعد توافق شده از چک ضمانت استفاده شود، خیانت در امانت رخ داده که می توان نسبت به آن شکایت کرد.

برای شکایت از خیانت در امانت ابتدا باید حضورا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده یا به صورت آنلاین و از طریق سامانه ثنا شکواییه جرم خیانت در امانت را تنظیم (در صورت عدم آگاهی از قوانین و مقررات چک باید ار وکیل چک کمک گرفت) و در این سامانه ثبت کرده تا به دادسرای صالح ارسال گردد.

پس از ثبت شکواییه و ارسال به دادسرا، پرونده جرم تشکیل شده و تحقیقات ابتدایی در زمینه جرم صورت گرفته آغاز می گردد. در صورت کافی بودن ادله جهت انتساب جرم، دادسرا قرار جلب به دادرسی را صادر و ابلاغ می گردد. همچنین پس از صدور کیفر خواست پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال می شود. اگر موارد بالا رخ ندهد بدین معنیست که ادله و مدارک ارائه شده کافی نبوده و پرونده در دادسرا مختومه می شود.

بیشتر بخوانید : چک گم کردم، باید چی کار کنم؟ (0 تا 100 تا مفقودی چک)

جرم خیانت در امانت چک چیست؟

براساس ماده 674 از قانون مجازات اسلامی، جرم خیانت در امانت چک اینگونه بیان شده که هرگاه نوشته هایی مانند سفته، چک، قبض و …، اموال منقول یا غیر منقول به فردی و به عنوان رهن، امانت، اجاره یا وکالت داده شود و در همان ابتدا نیز توافق شود که مال مذکور به مصرف برسد یا مسترد شود اما طرف مقابل به مالک یا متصرفین آن ها ضرر برساند یا استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود کنند، در این صورت فرد مرتکب جرم خیانت در امانت شده است.

طبق ماده مذکور جرم خیانت در امانت زمانی اتفاق می افتد که مال مذکور پیش از موعد توافق شده به مصرف برسد. طبق موارد ذکر شده اغلب افراد برای تضمین انجام تعهد داده شده، پرداخت دین یا وجه معامله انجام شده به داین، کارفرما یا طرف دیگر عقد چک تضمینی می دهند، و دارنده این چک تنها زمانی که فرد تعهد توافق شده را انجام ندهد یا وجه مذکور را نپردازد، می تواند چک تضمین را وصول نماید. مادامی که هیچ یک از تعهدات توافق شده محقق نگردد، اگر دارنده چک بخواهد چک را نقد کند یا به شخص ثالث انتقال دهد و یا پس از آنکه تعهدات به طور کامل انجام شد دارنده چک تضمینی حاضر به پس دادن چک نباشد، در هر کدام از موارد ذکر شده جرم خیانت در امانت چک روی می دهد.

 

مجازات جرم خیانت در امانت چک

 

مجازات خیانت در امانت چک

ماده 674 از قانون مجازات اسلامی 1392 پیش از آنکه قانون کاهش مجازات حبس تعزیری تصویب شود مجازات جرم خیانت در امانت را از 6 ماه تا 3 سال حبس تعیین کرده بود. در سال 1399 قانونگذاری اصلاحاتی را در مواد 11،104 و تبصره قانون کاهش مجازات حبس تعزیری انجام داد. طبق این اصلاحات، خیانت در امانت جرمی قابل گذشت عنوان شد و مجازات آن نیز به 3 ماه تا 1.5 سال تغییر یافت.

بیشتر بخوانید : وکیل چک سرقتی 

نحوه اثبات خیانت در امانت

قانونگذار در دعاوی حقوقی و کیفری ادله اثبات دعوا را تعیین کرده؛ بنابراین در هر دعوایی طرفین دعوا می توانند در هر مقامی از ادله مشخص شده استفاده کنند. راه های اثبات خیانت در امانت عبارت اند از:

  • اقرار

فردی که عمل خیانت در امانت چک را انجام داده باید به ضرر خود در محکمه اعتراف کند که مرتکب این جرم شده است.

  • شهادت

تعداد دو نفر یا بیشتر شهادت دهند که چک مذکور تضمینی یا امانی بوده، این روش بیشتر زمانی کاربرد دارد که شاکی برای اثبات تضمینی بودن چک مدرکی ندارد.

  • علم قاضی

بالاترین ادله اثبات دعوی علم قاضی است که قاضی با توجه به شرایط و موقعیت پرونده خود به این موضوع پی ببرد که چک امانی بوده و شخص دارنده مرتکب جرم خیانت در امانت شده است.

بیشتر بخوانید :

نمونه شکواییه خیانت در امانت چک

شکواییه خیانت در امانت چک

 

سوالات متداول

جرم خیانت در امانت چک به چه صورت است؟

این جرم زمانی اتفاق می افتد که دارنده چک تضمینی یا امانی بدون محقق شدن شرط لازم برای وصول چک، نسبت به وصول آن اقدام نماید.

 

میزان مجازات جرم خیانت در امانت چقدر است؟

مجازات جرم خیانت در امانت چک شامل حبس تعزیری بوده که مقدار آن نیز از 3 ماه تا 1.5 سال متغییر است و با توجه به نظر قاضی تعیین می گردد.

بیشتر بخوانید : وکیل چک برگشتی [مشاوره “رایگان” تخصصی]

نحوه شکایت از جرم خیانت در امانت چک را شرح دهید.

برای طرح شکایت از جرم خیانت در امانت ابتدا باید از طریق ثبت شکواییه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام نمود. برای اطلاع از جزئیات مراحل متن مقاله را مطالعه فرمایید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 14 =