وکیل چک برگشتی تهران

وکیل چک برگشتی تهران

فهرست مطالب

وکیل چک برگشتی در تهران

با استفاده روزافزون از چک، جرائم و تخلفات مربوط به چک نیز افزایش یافته؛ بنابراین شاهد گسترش تعداد پرونده های قضایی مربوط به چک هستیم. رایج ترین تخلف در زمینه چک، صدور چک برگشتی است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که صادرکننده در حساب خود موجودی کافی برای پرداخت وجه مندرج در چک نداشته باشد، به همین دلیل نیز چک برگشت خورده و فرد صادرکننده چک مرتکب جرم صدور چک برگشتی می شود.

به محض برگشت خوردن چک، دارنده چک مذکور می تواند به دلیل ارتکاب به این جرم از صادرکننده شکایت نماید. براس طرح شکایت علیه صادرکننده بهتر است از وکیل چک برگشتی کمک بگیرید زیرا ایشان آگاهی کامی نسبت به تمامی قوانین و مقررات چک ها داشته و می تواند در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را برای شما رقم بزند.

بیشتر بخوانید : نحوه توقیف اموال برای چک برگشتی 

وکیل چک برگشتی در روند پرونده چه کمکی به شما می کند؟

کمک گرفتن و دریافت مشاوره از وکیل چک برگشتی تهران مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. مهمترین مزایای وکیل چک برگشتی تهران عبارت اند از:

  1. حضور در دادگاه: امروزه به دلیل مشغله کاری زیاد، برخی افراد از انجام چنین کارهایی منصرف می شوند، وکیل چک برگشتی این امور را برای شما انجام می دهد؛ بنابراین امور دادگاهی به اجرا گذاشتن چک های برگشتی توسط وکیل چک انجام می شود و دیگر نیازی به حضور شما در دادگاه نخواهد بود.
  2. علم و دانش بالا: وکیل چک برگشتی دانش زیادی در این زمینه دارد، همچنین از تمامی قوانین و مقررات چک آگاه است به همین دلیل نیز می تواند کمک شایانی در زمینه چک های برگشتی به شما کند.
  3. تسریع روند پرونده: وکیل چک برگشتی با دانش و آگاهی که نسبت به قوانین و مقررات چک ها دارد می تواند زمان زیاد رسیدگی به پرونده را تا حد زیادی کاهش دهد.
  4. آگاه شدن از حقوق قانونی: از آنجا که وکیل چک آشنایی کامل با تمامی مواد و تبصره های قانون چک دارد می تواند شما را از تمامی حقوقی که دارید آگاه نماید.
  5. ارائه مشاوره: با دریافت مشاوره از وکیل جک پیش از طرح دعوا شما می توانید در رابطه با روند قانونی و مطالبات پرونده خود مطلع شوید که این مسئله برای شما مفید خواهد بود.

 

مزایای مشاوره با وکیل چک برگشتی تهران

 

قانون جدید چک 1402

یکی از مهم ترین اسناد تجاری چک است که امروزه به وفور توسط افراد مختلف استفاده می شود.

معمولا افرادی که در کسب و کارهای مختلف مشغول به کارند یا در زمینه خرید و فروش کالا فعالیت می کنند بیشتر از باقی افراد با چک سروکار دارند. برخی افراد به هنگام خرید وجه مورد نیاز را نقدا به همراه ندارند و در این زمان لازم است که به جای پرداخت وجه نقد از چک استفاده نمایند. صادرکننده باید وجه مورد نیاز را در تاریخ معین شده در حساب خود موجود داشته باشد.

با گسترش استفاده از چک توسط افراد مختلف، تخلفات و جرایم مربوط به آن هم افزایش یافته به طوری که مجلس برای کاهش این تخلفات قوانین جدید وضع نمود. در قانون جدید چک چک های جدیدی بنتم چک صیادی جایگزین چک های قدیمی شده که از این پس باید برای انجام معاملات از آن ها استفاده شود. در چک های صیادی بر اساس قوانین چک دیگر پشت نویسی، ظهرنویسی یا صدور چک در وجه حامل معنایی ندارد و پس از صادر شدن چک مذکور باید در سامانه صیاد ثبت شود و در غیر اینصورت چک از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود.

برای منتقل کردن چک صیادی نیز لازم که در سامانه صیاد نقل و انتقالات و اطلاعات مربوط به آن ثبت شود. برای ثبت موارد ذکر شده در سامانه صیاد می توان از طریق اپلیکیشن ها و گوشی هوشمند کمک گرفت.

بیشتر بخوانید : آیا چک برگشتی زندان دارد؟

هزینه وکیل چک برگشتی تهران

میزان حق الوکاله وکیل چک برگشتی تهران مسئله ای است که به هنگام انتخاب وکیل منتخب شما اهمیت زیادی دارد. اغلب افراد با توجه به هزینه های سرسام آور وکیل از پیگیری حق و حقوق خود با کمک وکیل منصرف می شوند. در حالت کلی هزینه وکیل چک برگشتی تهران به میزان پیچیدگی و دشواری یک پرونده بستگی دارد. همچنین باید به این موضوع توجه داشت که میزان حق الوکاله وکیل چک نباید غیر منطقی و بسیار زیاد باشد؛ بنابراین افرادی که برای پیروزی در پرونده خود نیاز به وکیل دارند می توانند از مشاوره و کمک های ایشان استفاده نمایند.

 

برای طرح شکایت چک برگشتی به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای آنکه نسبت به وصول چک برگشتی اقدام نماییم نیاز است تا یک روال اداری-قضایی طی شود، به همین منظور نیز به مدارک زیر نیاز خواهیم داشت:

  • اصل یا کپی از لاشه چک برگشتی
  • گواهی عدم پرداخت چک که باید از بانک حضورا دریافت شود.
  • تنظیم دادخواستی جهت طرح شکایت از چک برگشتی (دادخواست مطالبه وجه چک)

بیشتر بخوانید :استرداد لاشه چک برگشتی (مشاوره + خدمات حقوقی)

هزینه دادرسی چک برگشتی چگونه محاسبه می شود؟

برای ورودی شکواییه طبق آیین نامه تعرفه خدمات حقوق قضایی مبلغ 5 هزار تومان باید پرداخت شود. علاوه بر این، برای چک هایی تا مبلغ 100 هزار تومان مبلغ هزار و پانصد تومان و نسبت به مازاد آن تا سقف یک میلیون تومان مبلغ 4 هزار تومان و برای چک هایی با مبالغ بالاتر باید مبلغ 15 هزار تومان پرداخت گردد. براساس این آیین نامه مثلا برای چکی به مبلغ 90 هزار تومان باید 6 هزار تومان به عنوان هزینه دادرسی واریز شود.

علاوه بر هزینه های بالا، هزینه اوراق و تصدیق مدارک نیز هست که باید به صورت مجزا محاسبه و واریز گردد.

بیشتر بخوانید : چگونه چک برگشتی را وصول کنیم؟

دادخواست مطالبه وجه چک

در مواردی که دارنده چک موفق به وصول چک نشود می تواند نسبت به تنظیم شکایت حقوقی، کیفری یا تقاضای صدور حکم اجراییه جهت وصول چک اقدام نماید.

برای تنظیم این دادخواست افراد باید ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و پیامکی مبنی بر وصول تقاضا دریافت شود.

برای آنکه از حصول پیروزی در پرونده اطمینان پیدا کنید بهتر است پیش از انجام هر کاری با وکیل چک برگشتی خبره مشورت نمایید تا ایشان شما را از تمامی قوانین و مقررات پروسه اداری و قضایی این پرونده آگاه سازد.

در حالت کلی برای مطالبه وجه چک برگشتی علاوه بر طرح شکایت حقوقی و ارائه تقاضا به دادگاه روش های دیگری نیز وجود دارد که شامل موارد ذیل می باشند:

  1. طرح شکایت کیفری برای چک های بلامحل
  2. از احکام دادگستری برای چک های صیاد تقاضای صدور حکم اجراییه نمایید.
  3. از طریق اداره اجرای ثبت اسناد تقاضای صدور حکم اجراییه نمایید.

 

وکیل چک برگشتی تهران

 

مراحل شکایت از چک برگشتی

مسئله شکایت از چک برگشتی زمانی مطرح می شود که دارنده چک با مراجعه به بانک متوجه عدم موجودی کافی حساب صادرکننده برای پرداخت وجه چک می شود. در این زمان دارنده به هنگام اطلاع از خالی بودن حساب نسبت به برگشت زدن چک و دریافت گواهی عدم پرداخت چک اقدام می کند. به طور کلی مراحل شکایت از چک برگشتی به شرح زیر می باشند:

  1. برگشت زدن چک:

بهتر است پس از اطلاع از عدم موجودی جهت پرداخت وجه چک بدون تعلل چک را برگشت بزنید. این امر از حقوقی شدن چک و روند طولانی جهت رسیدگی به آن جلوگیری می کند. پس از برگشت زدن چک و دریافت گواهی عدم پرداخت فرد مدت زمان 6 ماه باید برای پیگیری و وصول چک به مراج قضایی مربوطه مراجعه نماید.

  1. برای شکایت و دادخواهی به نهاد های قانونی مراجعه شود:

پس از برگشت زدن چک باید به اداره ثبت اسناد، دادسرا و یا دادگاه های رسیدگی کننده مراجعه شود.

در صورت مراجعه به اداره ثبت اسناد با توجه به ماده 245 از آیین نامه اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا، باید از اداره ثبت محلی که صادرکننده چک در آن حساب دارد اجراییه چک درخواست شود. سپس نیز باید مدارک لازم به اداره ثبت اسناد ارائه شود تا اجراییه علیه فرد بدهکار چک صادر شود.

  1. پرداخت هزینه های مربوط به صدور اجراییه برای وصول مبلغ چک:

هزینه صدور اجراییه با توجه به روند گرفتن اجراییه از طریق اداره ثبت اسناد یا دادسرا و مراجعه محاکم قضایی متفاوت است. برای پیگیری از طریق اداره ثبت اسناد در ابتدا نیازی به پرداخت هزینه نخواهد بود. هنگام صدور اجراییه برای چک بلامحل، اداره ثبت این امر را به بدهکار ابلاغ کرده و مدت زمان 10 روز به ایشان فرصت پرداخت وجه چک را می دهد. در صورت عدم پرداخت وجه در مدت معین شده توسط فرد بدهکار، اداره ثبت اموال و دارایی صادرکننده چک را شناسایی و نسبت به توقیف آن ها اقدام کرده و در نهایت مبلغ چک را از فروش اموال توقیفی پرداخت خواهد کرد. تا این مرحله هیچ هزینه ای از افراد گرفته نمی شود. اما اگر فرد بدهکار در زمان تعیین شده نسبت به پرداخت چک اقدامی نکند، نیم درصد از حساب چک به خزانه دولت واریز خواهد شد.

روال دریافت هزینه دادرسی در محاکم قضایی متفاوت است. در محاکم قضایی ابتدا باید هزینه دادرسی پرداخت شود تا حکم مربوطه صادر شده و در دایره اجرای احکام به مرحله اجرا ارسال گردد.

بیشتر بخوانید :  چگونه مسدودیت چک برگشتی را رفع کنیم؟ (6 روش ساده و کاربری )

توقیف اموال چک برگشتی

در صورت عدم پرداخت وجه چک توسط فرد صادرکننده چک، دارند چک مذکور می تواند چک را در بانک برگشت زده و گواهی عدم پرداخت وجه را از بانک دریافت نماید. سپس نیز با ارائه مدارک لازم به اداره ثبت اسناد، نسبت به شکایت از صادرکننده چک اقدام کند. پس از طرح شکایت، اداره ثبت مدت 10 روزه برای پرداخت وجه چک به صادرکننده می دهد و درصورت عدم پرداخت مبلغ چک اداره ثبت اموال صادرکننده را استعلام و توقیف می کند. البته لازم به ذکر است نمی توان اموالی را که جزو مستثنیات دین هستند را توقیف نمود.

بیشتر بخوانید : گرفتن حکم جلب برای چک برگشتی [جلب چک صیادی] 

پیامدهای چک برگشتی

  • متوقف کردن گردش مالی صادرکننده چک برگشتی در تمام حساب ها و کارت های بانکی به میزان کسری مبلغ چک برگشتی.
  • دیگر نمی توان اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی جدید افتتاح کرد.
  • امکان دریافت دسته چک جدید در سامانه صیاد وجود ندارد.
  • امکان افتتاح حساب یا دریافت کارت یانکی جدید وجود نخواهد داشت.
  • تسهیلات بانکی پرداخت نشده و همچنین ضمانت نامه های ارزی یا ریالی صادر نمی گردد.

بیشتر بخوانید : وکیل چک سرقتی در تهران

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =