مطالبه خسارت دیرکرد چک

مطالبه خسارت دیرکرد چک

فهرست مطالب

مطالبه خسارت دیرکرد چک یا تاخیر تادیه چک برگشتی:

خسارت دیرکرد چک عبارت از خسارتی است که به سبب دیر وصول نمودن وجه نقد باید از ناحیه بدهکار به طلبکار (دارنده چک) پرداخت گردد.

بیشتر بخوانید : مشاوره با وکیل چک 

امکان مطالبه خسارت دیرکرد چک یا تاخیر تادیه:

  1. موضوع تعهد، وجه است: همیشه موضوع تعهدات، وجه نقد نیست و در واقع خسارت تاخیر تادیه در تعهداتی صادق است که محوریت آن تعهد، پرداخت وجه باشد.
  2. موضوع تعهد، وجه رایج باشد: تعهد به پرداخت و تادیه وجه، شخص متعهد را ملزم به پرداخت خسارت تاخیر تادیه نخواهد کرد چرا که زمانی شخص به پرداخت خسارت دیرکرد ملزم میگردد که موضوع تعهد وی وجه رایج باشد. فی الواقع وجه رایج همان پولی است که به شکل عرفی میان مردم داد و ستد می شود. مطابق رای وحدت رویه شماره 90، وجه نقد مزبور در ماده 522 مشمول پول رایج ایران و پول خارجی بوده است.

بیشتر بخوانید : وکیل چک برگشتی

مطالبه دارنده چک (طلبکار):

اولاً دارنده چک (طلبکار) میبایست طلب خود را از بدهکار اخذ نموده تا امکان ادعای مطالبه خسارت دیرکرد و تاخیر تادیه برایش فراهم باشد. در غیر این صورت حتی چنانچه مهلت زمان طولانی از سررسید نیز گذشته باشد، امکان ادعای مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه چک وجود نخواهد داشت. مطالبه خسارت دیرکرد چک با ارسال اظهارنامه برای متعهد انجام میگردد. همچنین ارائه دادخواست نیز مطالبه حساب میشود و همچنین گواهی برگشت چک اصداری از بانک هم در حکم مطالبه میباشد.

 

نحوه مطالبه خسارت دیرکرد چک

 

داشتن توانایی مالی بدهکار (صادر کننده چک) و امتناع وی از پرداخت تعهد خویش:

چنانچه خواهان مطالبه پرداخت طلب خود را داشته باشد و بدهکار با وجود داشتن تمکن مالی، از پرداخت دین و تعهد خویش امتناع ورزد، خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه به وی تعلق خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید : هزینه توقیف اموال چک برگشتی

تاریخ محاسبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه چک:

در خصوص محاسبه تاریخ خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه اختلاف نظر وجود دارد ولی به شکل کلی دو حالت ذیل در این مورد امکان خواهد داشت:

اولاً طرفین به نحو شفاهی یا کتبی در خصوص مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه و تاریخ مبدا جهت حساب نمودن آن به توافق و تراضی رسیده باشند.

ثانیاً در خصوص مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه میان طرفین توافق و تراضی شکل نگرفته باشد.

چنانچه در این خصوص میان طرفین توافقی شکل گرفته باشد، میبایست مطابق با همان توافق عمل نمود. اما چنانچه تراضی در این خصوص صورت نگرفته باشد، میبایست به تاریخ مقرر جهت سررسید تعهد یا تاریخ مطالبه دین رجوع نمود. محاکم بدین نحو عمل مینمایند که در خصوص اوراق تجاری مانند چک و سفته، مهریه و اسناد موضوع آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، تاریخ سررسید سند را در نظر میگیرند. ولی در خصوص سایر موارد، تاریخ مطالبه طلبکار به عنوان تاریخ مبدا محسوب می شود.

بیشتر بخوانید : چگونه چک برگشتی را وصول کنیم؟

امکان مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه پس از صدور حکم:

به شکلی کلی ضمن دادرسی و قبل از صدور حکم قطعی و نهایی، امکان مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه وجود خواهد داشت. همچنین پس از صدور حکم قطعی نیز امکان مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه از تاریخ صادر شدن حکم لغایت اجرا و پرداخت محکوم به وجود خواهد داشت.

زیرا این امکان وجود خواهد داشت که دادگاه صرفاً به پرداخت و وصول خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه تا زمان صادر نمودن حکم، رای داده باشد و حد فاصل صدور حکم و پرداخت و تادیه محکوم به را محاسبه ننموده باشد. بنابراین توصیه ما این است که در شرح دادخواست تقدیمی، خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه را تا زمان اجرای حکم تقاضا نمایید.

بیشتر بخوانید : پس گرفتن لاشه چک

نحوه مطالبه خسارت دیرکرد چک یا تاخیر تادیه آن:

چک به عنوان یکی از اسناد تجاری کاربردی در معاملات میباشد. بنابراین در خصوص مطالبه خسارت دیرکرد چک یا تاخیر تادیه آن، تاریخ سررسید پرداخت چک، مبدا محاسبه خسارت دیرکرد چک یا تاخیر تادیه آن در نظر گرفته میشود.

 

نحوه مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه سفته:

در خصوص تاریخ مبدا محاسبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه در سفته، میبایست به ماده 304 قانون تجارت رجوع نمود که مطابق این ماده، خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه مبلغ اصلی سفته که مورد واخواست قرار گرفته خواهد بود، که از روز ثبت اعتراض و واخواست محاسبه خواهد شد.

 

مطالبه خسارت دیرکرد چک

 

طرح دعوا در خصوص مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه:

  1. مطالبه خسارت دیرکرد به همراه اقامه دعوا اصلی:

امکان مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه هم زمان با طرح و اقامه دعوا اصلی وجود دارد برای مثال میتوان با مطالبه وجه چک، مطالبه خسارت دیرکرد چک یا تاخیر تادیه آن را نیز خواست.

بیشتر بخوانید : وکیل چک سرقتی تهران

  1. مطالبه خسارت دیرکرد به شکل اقامه یک دعوا مستقل:

امکان اقامه دعوا مستقل برای مطالبه خسارت دیرکرد چک یا تاخیر تادیه وجود دارد. برای مثال چنانچه در سال 89 چکی مطالبه گشته باشد و در سال 96 وصول چک رخ داده باشد، امکان طرح دعوا مطالبه خسارت دیرکرد چک یا تاخیر تادیه آن را طی سال های 89 تا 96 با دادخواستی جداگانه، وجود دارد.

 

مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه از جانب معسر:

  • چنانچه حکم قطعی اعسار محکوم صادر گشته باشد: الف) چنانچه محکوم علیه معسر مطلق شناسایی و شناخته گردد، به این معنا که در هیچ حالتی تمکن و توانایی پرداخت و تادیه دین خود را نداشته باشد، از پرداخت خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه معاف و بری خواهد شد.
  • چنانچه محکوم علیه معسر مطلق شناسایی نگردد، بلکه معسر به توانایی پرداخت به شکل تقسیط شده باشد، به این معنا که به شکل قسطی تمکن مالی جهت پرداخت خسارت دیرکرد را داشته باشد؛ موظف است پرداخت خسارت دیرکرد را انجام نماید.

بیشتر بخوانید : خیانت در امانت چک

مطالبه خسارت دیرکرد یا تاخیر تادیه در گزارش اصلاحی چگونه است؟

گزارش اصلاحی به شرایطی اطلاق میگردد که طرفین دعوا به اختلافات خود پایان داده و از ادعاهای خود صرف نظر مینمایند و از دادگاه درخواست تنظیم قراردادی تحت عنوان گزارش اصلاحی مینمایند و کلیه مواردی که بر سر آنها تراضی و توافق نموده اند را صورت جلسه کرده و در نهایت به امضای کلیه طرفین می رسانند. در این حالت دیگر امکان مطالبه خسارت دیرکرد یا همان تاخیر تادیه برای دین و بدهی وجود نخواهد داشت.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هجده =