روش های وصول چک برگشتی

چگونه چک برگشتی را وصول کنیم؟

فهرست مطالب

چک نوشته ای است که صادرکننده با استفاده از آن می تواند به بانک (محلی که پول در آن قرار دارد) دستور پرداخت مبلغ مندرج در چک به دارنده چک بدهد. برای صدور چک باید توجه داشت که متن چک بدون قلم خوردگی و به طور صحیح، مبلغ چک و تاریخ آن به صورت عددی و حروف نوشته و همچنین محل صدور و امضای چک نیز درج شده باشد.

حال اگر چک دارای قلم خوردگی باشد باید موارد مذکور در پشت چک به صورت صحیح ذکر شده و مجدد امضا شود. برای مشاوره با وکیل چک برگشتی با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

چک انواع مختلفی دارد که عبارت اند از:

  • عادی
  • تایید شده
  • تضمین شده یا بانکی
  • رمز دار یا بین بانکی
  • مسافرتی
  • سفید امضا
  • مدت دار

 

معایب روش های وصول چک برگشتی

 

روش های وصول چک برگشتی

برای وصول چک سه راه وجود دارد که عبارت اند از:

  1. پیگیری وصول چک از طریق کیفری
  2. پیگیری وصول چک از طریق حقوقی
  3. وصول چک از طریق اداره ثبت

بیشتر بخوانید : وکیل استرداد لاشه چک برگشتی

وصول چک از طریق کیفری

یکی از روش های وصول چک برگشتی، وصول به شیوه کیفری است که از طریق دادگاه کیفری انجام می شود. البته برخی چک ها را نمی توان به شیوه کیفری وصول نمود. در این روش دارنده چک ظرف مدت 6 ماه از تاریخ صدور آن (قوانین اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ) باید نسبت به برگشت زدن آن اقدام نموده و گواهی عدم پرداخت را دریافت نماید. سپس نیز باید ظرف مدت زمان 6 ماه با ارائه گواهی عدم پرداخت، به شکایت کیفری علیه چک اقدام نمایند. حال اگر در مدت زمان تعیین شده گواهی عدم پرداخت دریافت نشود یا شکایت به دادگاه ارائه نگردد، دیگر امکان شکایت به شیوه کیفری وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است که طرح شکایت کیفری در دادگاه تنها نسبت به صادرکننده چک امکان پذیر است و نمی توان از ضامن یا ظهرنویس آن شکایت کرد.

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک برگشتی کیفری

وصول چک از طریق حقوقی

یکی دیگر از روش های وصول چک برگشتی وصول به شیوه حقوقی است. دارنده چک می تواند با مراجعه به محاکم دادگستری، دادخواست عدم تادیه را به دادگاه ارائه دهد. این درخواست از طریق مدنی و دادگاه قابلیت پیگیری داشته و قوانین و مقررات قانون مدنی بر این مسئله حاکم می باشند؛ بنابراین اعتراض عدم تادیه در چک مطابق با مواد 293 تا 297 از قانون به عمل می آید. لازم به ذکر است که در چک نیز مانند سفته تنها واخواست عدم تادیه موضوعیت خواهد داشت.

 

روش های وصول چک برگشتی

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک حقوقی

وصول چک از طریق اداره ثبت

همان طور که می دانید چک یک سند لازم الاجرا است بدین معنی که اطراف آن ملزم به اجرای چک هستند. به همین منظور نیز اگر صادرکننده چک به تعهد خود (پرداخت چک) عمل نکند، دارنده چک می تواند از طریق اداره ثبت نسبت به وصول چک از ایشان شکایت نماید. در وصول چک از طریق اداره ثبت نیز همان محدودیت های شکایت کیفری موجود است؛ بنابراین طرح شکایت تنها نسبت به صادرکننده چک امکان پذیر است و نمی توان از ضامن یا ظهرنویس چک شکایت کرد. برای وصول چک از طریق اداره ثبت رعایت تشریفات مخصوص آن الزامی است.

بیشتر بخوانید : هزینه توقیف اموال چک برگشتی

مزایای وصول چک از طریق اجرای ثبت

  • از آنجا که چک یک سند رسمی لازم الاجرا است پس طلب ناشی از چک نیازی به اثبات ندارد. اداره ثبت هیچگونه رسیدگی انجام نداده و در کوتاه ترین زمان نسبت به صدور اجراییه اقدام می نماید.
  • در استرداد وجه چک مانند شکایت کیفری محدودیت 6 ماهه وجود ندارد.
  • سرعت رسیدگی به روش های کیفری و حقوقی بیشتر است.
  • رسیدگی به وصول چک در اداره ثبت مستلزم پرداخت هزینه نخواهد بود و پرداخت هزینه بعد از رسیدگی به پرونده باید پرداخت گردد.

بیشتر بخوانید : وکیل متخصص چک

معایب وصول چک از طریق اداره ثبت

  • هزینه اقدام از طریق اجرای ثبت نسبت به اقدام از طریق دادگاه بیشتر است. هزینه وصول چک از طریق اداره ثبت حدود 10 درصد از مبلغ مورد درخواست است. در صورتی که هزینه درخواست در دادگستری بین 1/5 الی 2 درصد می باشد.
  • در وصول از طریق اداره ثبت تنها علیه صادرکننده می توان اقدام نمود در صورتی که در دادگستری می تان علیه ظهرنویس و ضامن نیز طرح شکایت کرد.
  • برخی محاکم وجود دارند که اقدام از روش اجرای ثبت را دلیلی برای انصراف دارنده چک از تعقیب کیفری آن می دانند.

بیشتر بخوانید : وکیل قرارداد ها

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =