قوانین اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ

قوانین اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ

فهرست مطالب

قوانین اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ

مطابق ماده 310 قانون تجارت چک، نوشته‌ای است که به موجب آن صادر کننده چک  وجوهی را که در نزد محال‌علیه (بانک) دارد، کلاً یا بعضاً مسترد نموده و یا به دیگری واگذار می‌نماید.» چک دارای انواع مختلف است که از هر یک از آن‌ها برای جابه جایی پول به میزان دلخواه استفاده می گردد. برای مشاوره با وکیل چک با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

 

آیا چک بدون تاریخ اعتبار دارد؟

چک شامل انواع مختلفی از جمله چک صیادی و چک بین بانکی و چک تضمینی و چک مسافرتی می باشد که مواردی نظیر کلمه چک ، محل صدور چک، نام بانک و شعبه چک، مبلغ چک به حروف و عدد، شماره حساب جاری صاحب حساب، نام و نام خانوادگی صاحب حساب جاری، امضای صاحب حساب و تمبر مالیاتی روی چک‌ها درج می گردد. یکی از اساسی ترین ارکان چک که برای اقدام کیفری بر چک امری ضروری است ، درج تاریخ چک است.

بنابراین با توجه به ماده 311 قانون تجارت «در چک باید محل و تاریخ صدورچک قید شده و به امضای صادر کننده آن برسد. پرداخت وجه نباید وعده داشته باشد.» بنابراین برای پاسخ به این سؤال که طرح شده است که  آیا چک بدون تاریخ اعتبار دارد؟ باید گفت  که بر اساس ماده 311 قانون تجارت، تاریخ چک از مهم ترین ارکان چک است. اما به علت اینکه برای ماده 311 ، هیچ ضمانت اجرایی تعیین نشده، ولی نمی‌توان چک بدون تاریخ را فاقد اعتبارتلقی کردزیرا یک سند تجاری بوده و عدم درج تاریخ تنها باعث می شود تا چک وصف کیفری خود را از دست بدهد.

از نظر قانونی اما ، سفته بدون تاریخ، فاقد اعتبار بوده ولی در قانون به صراحت چک بدون تاریخ فاقد اعتبار خوانده نشده است.

 

بیشتر بخوانید : وکیل چک برگشتی و مشاوره 

مقررات و قوانین اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ

 

قانون چک بدون تاریخ چیست؟

قبل تر گفتیم که مطابق ماده 311 قانون تجارت درج تاریخ و محل صدور چک، از مهم ترین ارکان چک ها محسوب می‌شوند.

همچنین بر اساس ماده 13 قانون صدور چک در صورتی که ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده یا تاریخ واقعی صدور چک، مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد، صادر کننده چک ، قابل تعقیب کیفری  نمی باشد بنابراین چک بدون تاریخ درج شده در آن  فاقد ضمانت اجرای کیفری است و فقط از دادگاه حقوقی، قابل پیگیری است.

 

قوانین اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ؟

همچنین بر اساس ماده 13 قانون صدور چک در صورتی که ثابت شود که چک بدون تاریخ صادر شده یا تاریخ واقعی صدور چک، مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک است صادر کننده چک، قابل تعقیب کیفری نیست.» بنابراین با استناد به این ماده قانونی، چک بدون تاریخ، فاقد ضمانت اجرای کیفری است و فقط از دادگاه حقوقی، قابل پیگیری است.

بیشتر بخوانید : وکیل چک سرقتی

اجرا گذاشتن چک

برای اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ باید صاحب چک، تاریخ را در چک قیدنماید. سپس بعد از درج تاریخ با استفاده از روش‌های پیش بینی شده در قانون برای اجرا گذاشتن چک اقدام نماید.

 

  • طرح دعوی حقوقی

در روش طرح دعوی حقوقی، صاحب چک باید بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت چک  باید به یکی از شعب خدمات قضایی مراجعه کرده و درخواست مطالبه بدهد.

سپس گواهی عدم پرداخت چک و همچنین کپی چک را ضمیمه دادخواست خودکرده صاحب چک در روش طرح دعوی به صورت حقوقی علاوه بر تقاضای پرداخت مبلغ چک حق مطالبه هزینه‌‌های دادرسی و خسارات مربوطه از صادر کننده چک ویا از  ظهرنویسان را دارد.

 

قوانین اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ و امضا

 

  • اداره ثبت

مراجعه به اداره ثبت، روش دیگری برای اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ است. صاحب چک به بانک مراجعه نموده وگواهی عدم پرداخت چک را دریافت نموده و بعد از آن در مرحله بعد با ارائه مدارک لازم نظیر چک و گواهی عدم پرداخت به اداره ثبت، درخواست صدور اجرائیه را مطالبه می‌نماید.

بعد از ابلاغ اجرائیه به شخص صادر کننده چک، آن شخص باید ظرف مدت 10 روز برای پرداخت مبلغ چک اقدام کند. در صورت عدم پرداخت وجه چک  در مدت تعیین شده، صاحب چک می‌تواند دادخواست خود مبنی بر توقیف اموال صادر کننده را به اداره ثبت بدهد.

بیشتر بخوانید :

  • اجرای مستقیم چک صیادی از طریق دادگاه

در روش دیگر که بیان می کنیم اگر در تاریخ چک، حساب صادر کننده، فاقد موجودی بوده ویا کسری موجودی باشد، بانک گواهی عدم پرداخت چک را صادرنموده  و اطلاعات چک فاقد موجودی  را در سامانه چک‌‌های برگشتی بانک مرکزی، ثبت می‌کند.

سپس با کد رهگیری دریافتی که روی گواهی‌ عدم پرداخت درج می گرددو صاحب چک به یکی از شعب خدمات قضایی مراجعه نموده  و با ارائه چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت، خواستار صدور اجرائیه می گردد.در نهایت پس از درخواست صدور اجرائیه و ارجاع پرونده به دادگاه، قانون گذار پرونده را بررسی می کند و اجرائیه صادر می‌کند.

صادر کننده چک 10 روز فرصت دارد تا بدهی خود را پرداخت نموده و اگر صادر کننده چک در این مدت بدهی خود را پرداخت نکند، به درخواست دارنده چک، حکم جلب ویا توقیف اموال صادر کننده برای وصول مبلغ چک اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید : نحوه توقیف اموال برای چک برگشتی

نحوه وصول چک بدون تاریخ

بر اساس قانون ، چک بانکی زمانی وصول می گردد که چک هیچ گونه خط خوردگی نداشته باشد و تمام مندرجات چک به صورت صحیح، دقیق و خوانا پر شده باشند. چک بدون تاریخ نیز از نظر قانونی معتبر بوده ولی صاحب چک برای وصول باید تاریخ را روی چک درج نماید.

اگر که صاحب چک برای وصول چک بدون تاریخ به بانک مراجعه کرده و موجودی حساب صادر کننده، کمتر از میزان مبلغ چک و یا به طور کلی فاقد موجودی باشد، صاحب چک حق پیگیری کیفری را نداردچرا که پیگیری کیفری برای چک های روز است.

 

بیشتر بخوانید : شکایت چک برگشتی چقدر طول می کشد؟

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =