حکم جلب چک برگشتی کیفری

حکم جلب چک برگشتی کیفری

فهرست مطالب

حکم جلب چک برگشتی کیفری

چک یکی از دارایی ‌های مالی بوده که عموما در راستای خرید از آن استفاده میگردد. صادرکننده چک، اقدام به امضا نمودن مبلغ و تاریخ مورد نظر خود جهت تادیه و وصول چک کرده و آن را به فرد دیگری منتقل مینماید. وفق تاریخی که روی چک درج گردیده، دارنده چک به بانک مراجعه نموده و بعد از استعلام موجودی، چک و مبلغ معین شده را از حساب جاری صادر کننده چک برداشت مینماید. از این رو چک های برگشتی یکی از موضوعات قابل رسیدگی بوده که باید آن را از طریق قانون جدید چک برگشتی پیگیری نمود.

برای مشاوره با وکیل چک برگشتی با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

 

قرار جلب در قانون

دستور جلب در دو نوع عادی و سیار بوده که این مدل از تقسیم بندی با توجه به چگونگی اجرای قرار جلب میباشد. نکته حائز اهمیت آن است که قاضی فقط این قابلیت را دارد که نسبت به صدور قرار جلب در حوزه قضایی خود اقدام نماید؛ بنابراین هنگامی که متهم یا محکوم از حوزه قضایی قاضی خارج باشد، قاضی این امکان را ندارد که اقدام به صدور قرار جلب علیه وی بپردازد. در چنین موقعیتی میبایست به حوزه قضایی که شخص متهم در آن است جهت صادر نمودن قرار جلب، نیابت داده شود.

بیشتر بخوانید : وکیل چک سرقتی

نحوه دریافت حکم جلب چک برگشتی کیفری

 

قرار جلب عادی چیست؟

در این نوع از قرار جلب، قاضی به ابلاغ نمودن قرار جلب به کلانتری خاصی اقدام مینماید. هنگامی این قرار صادر میگردد که شاکی (دارنده چک برگشتی)، این قضیه را اعلام نموده که شخص مزبور در مکانی زندگی نموده که با آن آشنایی دارید. در چنین حالتی پس از صادر نمودن قرار جلب، میبایست به کلانتری محل زندگی فرد مراجعه نموده و با ثبت قرار جلب، یک مامور به دستور رئیس کلانتری به همراه شاکی در محل حاضر شده و نسبت به جلب متهم اقدام نمود. ولی چنانچه مدتی حدودا 3 یا 4 ماه از صادر شدن قرار جلب بگذرد اما همچنان متهم جلب نشده باشد، اقدامات لازم جهت قرار جلب سیار انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید : وکیل سفته

قرار جلب سیار چیست؟

بر خلاف قرار جلب عادی، این نوع قرار جلب هنگامی انجام میشود که شاکی یعنی شخص دارنده چک از مکان و محل زندگی شخص صادر کننده چک اطلاعی نداشته باشد و یا اینکه شخص متهم از محل زندگی خود فرار کرده باشد که در چنین شرایطی قاضی اقدام به صدور قرار جلب سیار مینماید بدین نحو که به کلیه کلانتری های حوزه قضایی خود، قرار جلب سیار را ابلاغ نموده و بنا بر آن، شخص مورد نظر در هر مکان و زمانی که پیدا شود، مامورین انتظامی میتوانند وی را جلب نمایند.

بیشتر بخوانید : وکیل متخصص چک

پیگیری حکم جلب چک برگشتی کیفری

پیگیری حکم جلب در خصوص دعاوی حقوقی و کیفری متفاوت میباشد بدین صورت که در دعاوی کیفری، جرم موضوع وقوع خواهد بود. در حالی که در دعاوی حقوقی، ابتدا میبایست حکم صادر شده و سپس حکم صادر شده به مرحله اجرایی برسد. چنانچه در این مرحله دریافت مال از محکوم علیه انجام نگردیده باشد، این امکان وجود دارد که درخواست پیگیری حکم جلب را نمود، اما پیگیری حکم جلب در دعاوی کیفری می تواند قبل از صادر شدن حکم انجام گردد.

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک صیادی

مراحل برگشت خوردن چک های اصداری و صدور گواهی عدم پرداخت برای آنها

مرحله نخست در برگشت خوردن چک، عدم پرداخت مبلغ مندرج بر روی چک و اصطلاحا نقد نشدن و عدم تادیه آن میباشد. چنانچه حساب شخص صادر کننده خالی یا مسدود بوده و یا مبلغ موجود در حساب کمتر از مبلغ مندرج در چک باشد، چک بی محل بوده و دارنده چک می‌تواند چک را برگشت بزند. سپس در این مرحله دارنده چک برگشتی میبایست گواهی عدم پرداخت چک را از بانک اخذ نماید و بانک نیز غیر قابل پرداخت بودن چک را در سامانه بانک مرکزی ثبت نماید و بعد از اخذ کد رهگیری، گواهی عدم پرداخت که شامل مشخصات کامل صادر کننده میباشد را به همراه قید علت عدم پرداخت چک و درج نمودن کد رهگیری به دارنده چک تحویل دهد. گواهی عدم پرداخت چک بدون داشتن کد رهگیری در مراجع قضایی قابل قبول نخواهد بود.

بعد از صدور گواهی عدم پرداخت چک، بانک مکلف بوده که یک نسخه از این گواهی را به آدرسی که از صادر کننده چک در بانک ثبت شده است، ارسال نماید. چنانچه در حساب شخص صادر کننده چک مبلغی کمتر از مبلغ چک موجود باشد، دارنده چک این امکان را دارد که مبلغ موجود را برداشت نموده و برای الباقی مبلغ چک، از بانک گواهی عدم پرداخت بگیرد.

بیشتر بخوانید : توقیف حساب بانکی

وکیل حکم جلب چک برگشتی کیفری

 

شرایط اخذ حکم جلب چک برگشتی

  • حساب صادر کننده چک خالی و یا موجودی آن کافی نباشد.
  • شخص صادر کننده چک از بانک عدم پرداخت وجه را مطالبه کرده باشد.
  • حساب شخص صادر کننده مسدود بوده یا چک از حساب مسدود شده صادر گشته باشد.
  • چک قلم خوردگی داشته یا به شکلی نادرست صادر گشته باشد.

چنانچه هر کدام از شرایط بالا وجود داشته باشد، دارنده چک می‌تواند حکم جلب صادر کننده چک برگشتی را از مراجع قضایی اخذ نموده و ضرر و زیان وارده را جبران نماید.

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک حقوقی

نحوه صدور حکم جلب چک برگشتی کیفری

زمانیکه چک برگشتی به روز باشد، در صورتیکه چک برگشت بخورد، دارنده چک قادر است که شکایت کیفری مطرح نماید. چک به روز بدان معناست که صادر کننده چک، تاریخ تادیه و وصول مبلغ چک را برای همان روزی که چک را به دارنده می‌دهد، معین مینماید و دارنده چک در صورت عدم داشتن موجودی کافی و یا مسدود بودن حساب صادر کننده می‌تواند از او شکایت کیفری نماید و جهت اخذ حکم جلب او به مراجع قانونی مراجعه کند.  مطابق ماده ۱۵ قانون صدور چک، دارنده چک این امکان را دارد که شکایت خود را در خصوص چک برگشتی در دادگاه کیفری مطرح نموده و تا ظرف مدت ۶ ماه بعد از صدور گواهی عدم پرداخت و تادیه چک زمان داشته تا شکایت کیفری خود را در مراجع قانونی ثبت نماید و در غیر اینصورت دیگر اجازه طرح شکایت کیفری را ندارد.

بیشتر بخوانید : مهلت برگشت زدن انواع چک

مهلت برگشت زدن چک

براساس دکترین حقوقی چک‌ های برگشتی طی مدت زمان 15 روز از تاریخ صدور چک و ظرف مدت یک سال پس از صدور گواهی عدم پرداخت، دارای مهلت جهت اقامه دعوا میباشند.

بیشتر بخوانید : گرفتن حکم جلب برای چک برگشتی

اثر وکیل متخصص حکم جلب چک برگشتی کیفری

هر زمان صدور یک برگه سند تجاری با رعایت نمودن کلیه موارد قانونی صورت بگیرد اما در تاریخ مقرری که جهت وصول و پرداخت قید شده، وصول نشود و برگشت بخورد، علاوه بر آنکه وکیل متخصص حکم جلب چک برگشتی کیفری قادر است به نحو حقوقی به موضوع پرونده رسیدگی نماید، به نحو کیفری نیز می تواند پیگیر موضوع باشد و به دریافت حکم جلب و اعمال مجازات چک برگشتی اقدام نماید.

بیشتر بخوانید : انواع قوانین و مقررات چک

بهترین وکیل حکم جلب چک برگشتی کیفری

بهترین وکیل در این حوزه از دعاوی کسانی هستند که در پرونده ها و دعاوی حکم جلب چک برگشتی کیفری متخصص بوده و از مهارت و تجربه بالایی در این زمینه برخوردار میباشند، پس جهت دریافت بهترین مشاوره و راهکارها در خصوص این دعاوی با گروه مشاوره دکتر رضا عبدالمحمد در ارتباط باشید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − نه =