مشاوره حقوقی چک

فهرست مطالب

مشاوره حقوقی برای مسائل چک

از آنجایی که چک از ابزارهای بسیار متداول و رایج در پرداخت ‌های مالی میباشد که به سبب تسریع در روند نقل و انتقال پول، مورد استقبال مردم قرار گرفته است ولی همچنان می‌تواند دارای چالش ‌های حقوقی باشد. در واقع حقیقت امر آن است که چک چک دارای قوانین گسترده و خاصی بوده که طبیعتا عموم مردم از آن آگاه نمیباشند؛ فلذا مشاوره حقوقی چک (وکیل چک) برای آگاهی رسانی به مردم در زمینه مسائل و دعاوی ناشی از چک نقش بسیار مهمی دارد. از آنجایی مشاوره حقوقی چک برای مردم ضزوزت دارد که عموم اشخاص دارای تخصص حقوقی کافی در حوزه چک نبوده و میبایست در این حوزه حتما از یک فرد متخصص و دارای تجربه یاری بگیرند. میتوان گفت اساسا مشاوره حقوقی چک با توجه به نیاز مردم، اطلاعات و آگاهی کافی و لازم را در اختیار آنها میگذارد.

بیشتر بخوانید : وکیل چک در تهران

چک چیست؟

چک عبارت است از سندی که به سبب آن، صادرکننده، متعهد میگردد که مبلغ مشخصی را در تاریخی معین به دارنده چک تادیه و پرداخت نماید.

 

مشاوره حقوقی چک

 

بررسی چک حقوقی:

در نگاه حقوقی، چک تحت عنوان یک سند تجاری دارای آثار حقوقی خواهد بود؛ که عبارتند از:

1- صادرکننده چک متعهد بوده که در تاریخ سررسید، وجه مندرج در چک را به دارنده آن پرداخت و تادیه نماید.

2- در صورتی که عدم پرداخت وجه چک توسط صادرکننده محرز گردد، ظهرنویس‌ها مسئولیت تضامنی در پرداخت و وصول وجه چک به دارنده آن دارند.

3- دارنده چک این امکان را دارد که در صورت عدم تادیه وجه چک توسط صادر کننده، به مراجع قضایی مراجعه نموده و اقدام به توقیف اموال صادرکننده چک و ظهرنویس‌ها نماید.

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک حقوقی

بررسی چک کیفری:

در نگاه کیفری، چک در صورت وجود برخی شرایط، قابلیت دارد که مشمول جرم صدور چک بلامحل گردد؛ که عبارتند از:

1- صادرکننده چک میبایست در هنگام صدور چک، علم به عدم موجودی کافی جهت وصول چک در حساب بانکی خود داشته باشد.

2- صادرکننده چک میبایست قصد و هدف کلاهبرداری اضرار به غیر یعنی ضرر رساندن به دارنده چک را داشته باشد.

3- صادرکننده چک میبایست در تاریخ سررسید پرداخت چک، از پرداخت و تادیه وجه چک به دارنده آن امتناع نماید.

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک برگشتی کیفری

رسیدگی به دعاوی مطروحه در حوزه چک:

اخیراً تعداد تخلفات به ویژه در حوزه مالی، افزایش یافته است و به همین سبب ممکن است نیز افرادی که اطلاعات کافی حقوقی در خصوص چک ندارند، در معرض تضییع حقوق خود قرار گیرند. صدور چک بلامحل بدین معناست که فرد صادر کننده چک، بدون در نظر داشتن میزان پول و سرمایه خود در حساب بانکی اش، اقدام به صدور چک نماید که در این صورت صادر کننده چک دارای اعتبار نمیباشد، در واقع اعتبار به مفهوم ارزش مالی اشخاص و میزان سرمایه آنها در بانک میباشد.

فی الواقع مشاوره حقوقی چک در جهت کاهش دعاوی تجاری و مالی بین افراد عمل نموده و کلیه اشخاصی که چک را به عنوان یک ابزار مالی جهت سهولت در معاملات استفاده مینمایند، میبایست به واسطه مشاوره حقوقی چک، از کلیه اطلاعات حقوقی لازم در خصوص صدور چک آگاه گردند.

 

مزایای استفاده از مشاوره حقوقی چک

 

علت مراجعه به مشاوره حقوقی چک:

هر گاه چک اصداری از ناحیه شخص صادر کننده وصول و تادیه نگردد، دو راه حل جهت پیگیری قانونی چک پرداخت نشده وجود خواهد دشت.

اولاً اشخاص میتوانند از راه حقوقی موضوع را پیگیری نموده و بدون هیچ گونه حکم و عمل کیفری جهت وصول چک خود اقدام کنند.

ثانیاً میتوانند موضوع را از راه اقامه دعوی کیفری تحت پیگیری قرار دهند. در واقع زمانیکه شخصی به سبب صدور چک بلامحل، حکم جلب برای وی صادر شده باشد و پلیس نیز او را دستگیر نموده باشد، بدین معناست که موضوع صدور چک بلامحل از طریق کیفری در حال پیگیری بوده است. در واقع دارنده چک فقط شش ماه زمان خواهد داشت که موضوع چک برگشت خورده خود را از ناحیه کیفری پیگیری نماید. به همین دلیل پیشنهاد می شود که افراد در همان ابتدای بروز مشکلات و دعاوی مربوط به چک مواجه گشتند، هرچه زودتر جهت زنده کردن حقوق خود به مشاوره حقوقی چک مراجعه نموده و بهترین راه حل را اخذ نمایند.

در واقع علت اصلی رجوع اشخاص به مشاوره حقوقی چک این است که بتوانند از کلیه جزییات و راه های قانونی آگاهی یابند. در اصل وظیفه ابتدایی مشاوره حقوقی چک آن است که کلیه مسائل و اقدامات قانونی در خصوص چک را به نحوی کاملا روشن و واضح برای مراجعین خود توضیح دهد.

بیشتر بخوانید :  شکایت از چک ثبت نشده

مشاوره حقوقی چک چیست؟

مشاوره حقوقی چک عبارت است از اخذ راهنمایی و پشتیبانی از یک وکیل متخصص چک یا مشاور حقوقی آگاه در مسائل مرتبط با چک که این وکیل یا مشاور حقوقی با داشتن آگاهی کامل به قوانین و مقررات مربوط به چک، قادر است بهترین راهکار را به شما در حل مشکلات چک ارائه نماید؛ که اقدام برای وصول چک برگشتی، نحوه تنظیم و نگارش صحیح چک، ارائه بهترین دفاع در خصوص دعاوی چک، اقدام برای مطالبه خسارت ناشی از چک برگشتی (مشاوره با وکیل چک برگشتی)، دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک و همچنین ارائه مشاوره در ارتباط با ضمانت چک از جمله این راهکارها میباشد.

 

در چه موضوعاتی نیازمند مراجعه به مشاوره حقوقی چک می باشید؟

1- برگشت خوردن چک از ناحیه بانک 2- مفقود یا سرقت شدن چک 3- جعل در مندرجات چک 4- اقدام به تغییر مندرجات چک 5- عدم تادیه و وصول چک از ناحیه  صادرکننده آن 6- بروز اختلاف میان صادرکننده و دارنده چک

بیشتر بخوانید : شکایت چک برگشتی چقدر طول می کشد؟

مزایای استفاده از مشاوره حقوقی چک:

اولاً با اخذ مشاوره از یک وکیل متخصص در دعاوی چک، میتوان از انجام اقدامات غلط و بروز زیان های مالی احتمالی جلوگیری نمود. ثانیاً وجود یک وکیل یا مشاور حقوقی آگاه به قوانین و رویه قضایی، سبب بالا رفتن احتمال پیروزی شما در دعاوی حقوقی در زمینه چک خواهد شد. ثالثاً با دریافت مشاوره حقوقی چک، می توان از اتلاف زمان و صرفه جویی هزینه در راه های اشتباه و غلط جلوگیری نمود. همچنی یک وکیل یا مشاور حقوقی قادر است اطلاعات مورد نیاز شما را در مورد مسائل حقوقی مرتبط با چک به شما ارائه نماید.

بیشتر بخوانید : وکیل چک سرقتی و مشاوره رایگان

هزینه لازم برای دریافت مشاوره حقوقی چک:

هزینه وکیل در خصوص دعاوی مرتبط با چک به عوامل متفاوتی از قبیل نوع دعوا و پیچیدگی مشکلات حقوقی ناشی از چک و همچنین مدت زمان مشاوره بستگی خواهد داشت.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 1 =