شکایت از چک ثبت نشده

شکایت از چک ثبت نشده

فهرست مطالب

آیا ثبت نکردن چک جدید جرم است؟

با پیدایش قانون جدید چک، مشکلات و آمار چک های برگشتی ( مشاوره با وکیل چک برگشتی ) کاهش پیدا کرده است. اما این قوانین و مقررات این قانون مشکلاتی نیز داشته که مربوط به ناآگاهی افراد نسبت به قانون جدید صدور چک می باشد. به طور دقیق تر می توان گفت که این مشکل همان شکایت از چک ثبت نشده و نحوه پیگیری جرم ثبت نکردن چک های جدید است.

یکی از مواد قانون صدور چک به موضوع ثبت چک اختصاص داده شده است. بر اساس ماده 21 از قانون صدور چک، سامانه صیاد به شکلیست که برای صادر شدن هر برگ چک لازم است هویت دارنده، مبلغ چک و تاریخ وصول آن به طور کامل ثبت گردد. همچنین دارنده پیش از تسویه چک، با ثبت هویت شخص جدید می تواند چک را به دیگری انتقال دهد. از محتوای این ماده پیداست که قانون صدور چک تنها در مورد ضمانت اجرای حقوقی چک ثبت نشده صحبت کرده و راه حل و حکم خاصی در مورد جدم ثبت نکردن چک یا نحوه پیگیری و شکایت از آن ارائه نمی دهد.

بیشتر بخوانید : رفع مسدودی حساب چک برگشتی

در قانون مجازات اسلامی نیز جرمی تحت عنوان ثبت نکردن چک جدید پیش بینی نشده و نحوه پیگیری آن ها نیز مشخص نشده است.

از آنجا که در قانون جدید صدور چک و قانون مجازات اسلامی از جرم ثبت نکردن چک صحبتی نشده، پس ثبت نکردن چک در سامانه صیاد جرم نیست و مجازاتی نیز ندارد.

 

شرایط شکایت از چک ثبت نشده

 

شرایط شکایت از چک ثبت نشده

یکی از سوالات دارندگان چک صیادی ثبت نشده این است که در چه شرایطی می توان اقدام به شکایت از این چک ها کرد؟ در پاسخ به این سوال ابتدا نحوه شکایت از چک ثبت شده را بررسی می کنیم. برای شکایت از چک ثبت شد می توان به 4 روش زیر اقدام نمود:

  1. درخواست اجرای چک از طریق واحد اجرای اداره ثبت
  2. دعوای حقوقی مطالبه وجه چک
  3. دعوای حقوقی اجرای مستقیم چک
  4. طرح شکایت کیفری علیه چک

با استفاده از روش های ذکر شده می توان علیه چک ثبت شده شکایت نمود. حال اگر چک ثبت نشده باشد نحوه شکایت به چه شکل است؟ برای طرح شکایت از چک ثبت نشده تنها می توان دعوای حقوقی مطالبه وجه مندرج چک را مطرح نمود. زیرا این چک به لحاظ قانونی سند عادی بوده و چک به حساب نمی آید. به همین دلیل نیز دارنده تنها می تواند از طریق مراجعه به دادگاه حقوقی در این شکایت تنها از صادرکننده چک می توان مبلغ چک را مطالبه نمود. بر اساس قانون صدور چک جدید، در صورت عدم ثبت و تایید چک در سامانه صیاد بانک از پرداخت وجه و گواهی عدم پرداخت خودداری می کند.

بیشتر بخوانید : نحوه توقیف اموال برای چک برگشتی

به طور کلی شروط شکایت از چک ثبت نشده شامل موارد ذیل می باشند:

اولین شرط برای طرح شکایت از چک های ثبت نشده این است که چک باید صیادی باشد. چک صیادی همان چک های بنفش رنگی است که عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» بر روی آن درج شده است.

شرط دوم شکایت از اینگونه چک ها این است که چک مذکور نباید در سامانه صیاد ثبت و تایید شده باشد.

علاوه بر موارد بالا لازم است که در دعوای مذکور در دادگاه صالح مطرح شود و خواهان نیز دارای اهلیت باشد.

بیشتر بخوانید : مشاوره با وکیل چک

نحوه شکایت از چک ثبت نشده

مطمئنا طرح شکایت از چک ثبت نشده از چک های ثبت شده دشوارتر و پیچیده تر می باشد. تنها مزیتی که این چک ها دارند این است که دارنده می تواند چک را به عنوان مدرکی مبنی بر طلب خود از فردی دیگر ارائه نماید. زیرا با صادر کردن چک بدون ثبت در سامانه صیاد، دیگر مزایای اسناد تجاری به آن تعلق نمی گیرد، اعتبار آن در حد اسناد عادی خواهد بود.

بنابراین برای طرح شکایت از اسنادی که به صورت رسمی ثبت نشده اند باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را در آنجا تنظیم و ثبت نمود، سپس این شکایت به دادگاه عمومی ارسال خواهد شد. البته اگر مبلغ چک کمتر از 20 میلیون تومان باشد، درخواست شما به شورای حل اختلاف فرستاده می شود.

حال اگر تا این مرحله با داشتن چک ثبت نشده (سند عادی) به نتیجه ای نرسیدید، می توانید در رابطه با رای صادر شده دادخواهی خود را اعلام کرده تا مجددا پرونده شما در دادگاه تجدید نظر بررسی و پیگیری گردد. در اینگونه دعاوی بهتر است از وکیل چک برگشتی مجرب کمک بگیرید.

 

نحوه شکایت از چک ثبت نشده

 

چه مدارکی برای شکایت از چک ثبت نشده لازم است؟

همان طور که پیش تر گفتیم برای شکایت از چک هایی که در سامانه صیاد ثبت نشده اند، باید به دفاتر خدمات الکترونیک مرجعه کرد و به همین منظور نیز به رسید ثبت نام در سامانه ثنا، چک مذکور و مدارک هویتی خواهان نیاز است.

بیشتر بخوانید : شیوه وصول چک برگشتی

هزینه شکایت از چک ثبت نشده

در صورت کامل بودن مدارک خواهان برای طرح شکایت، باید هزینه شکایت نیز پرداخته شود. هزینه این شکایت شامل موارد ذیل می باشد:

  • ثبت دادخواست دفاتر خدمات الکترونیک قضایی (حدود 40 هزار تومان)
  • تایپ دادخواست و ثبت نام ثنا
  • هزینه دادرسی (اگر مبلغ مندرج در چک تا 20 میلیون تومان باشد، 2.5 درصد و برای مبالغ بیش از 20 میلیون تومان 3.5 درصد است)

 

بیشتر بخوانید : چگونه چک برگشتی را وصول کنیم؟

نحوه برگشت زدن چک ثبت نشده

موضوع حائز اهمیت در چک های ثبت نشده این است که به چه صورت می توان آن ها را برگشت زد. با توجه به محدودیت های قانون جدید صدور چک، در حال حاضر نمی توان چک های ثبت نشده را در سامانه صیاد برگشت زد. به همین منظور نیز تنها راه حل برای چنین چک هایی این است که به صادرکننده یا انتقال دهنده چک صیادی مراجعه شود. سپس از ایشان درخواست ثبت چک در سامانه را داشت. در نهایت پس از ثبت و تایید چک مذکور در سامانه صیاد، دارنده می تواند ضمن مراجعه به بانک و عدم وصول چک، نسبت به برگشت زدن و انجام سایر مراحل قانونی آن اقدام نماید.

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک برگشتی کیفری

آنچه در مقاله شکایت از چک ثبت نشده خواندیم:

با توجه به قوانین جدید صدور چک، دارندگان چک به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با شرایط و نحوه شکایت از چک ثبت نشده هستند. به همین منظور نیز ما تمامی اطلاعات لازم در این زمینه را در این مقاله برای شما آورده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد تماس حاصل فرمایید.

 

بیشتر بخوانید : آیا چک برگشتی زندان دارد؟

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 5 =