ممنوع الخروجی بابت مهریه

قوانین ممنوع الخروج کردن به خاطر مهریه

فهرست مطالب

مهریه از حقوق مالی زن و دینی بر گردن مرد است که باید درهرصورت پرداخت گردد. پرداخت مهریه منوط به زمان مطالبه مهریه توسط زن می‌باشد و این مطالبه ممکن است در طول زندگی مشترک باشد یا به هنگام طلاق. زن برای مطالبه مهریه می‌تواند از طریق اجرای ثبت‌ اسناد یا دادگاه خانواده، مهریه(مهریه چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟) خود را به اجرا گذاشته و قانون نیز مرد را ملزم به پرداخت آن می‌نماید. اگر مرد مهریه زن را نپردازد مجازاتی نظیر توقیف اموال و حبس را به دنبال دارد. حال شاید بپرسید که آیا علاوه بر حبس، ممنوع‌الخروجی بابت مهریه را نیز به دنبال دارد؟ ما در این مقاله پاسخ این سؤال را به طور کامل شرح دادیم. برای اطلاع از شرایط ممنوع‌الخروجی و نحوه رفع آن می‌توانید با وکیل متخصص امور مهریه ، دکتر رضا عبدالمحمد در ارتباط باشید.

 

ممنوع الخروجی بابت مهریه چگونه است

 

بیشتر بخوانید : اعسار از پرداخت مهریه

 

 ممنوع‌الخروجی بابت مهریه

همان‌طور که می‌دانید مرد موظف است مهریه زن را تمام‌وکمال بپردازد. گاهی زوج از روی لجبازی یا دلایل دیگری از پرداخت مهریه امتناع می‌ورزد. در این هنگام زن به‌عنوان خواهان پرداخت مهریه، می‌تواند مرد که خوانده در پرونده پرداخت مهریه است را برای پرداخت مهریه تحت‌فشار قرار دهد تا نسبت به پرداخت مهریه زوجه اقداماتی انجام دهد.

به همین منظور نیز زوجه می‌تواند به جهت مطالبه مهریه از طریق دادگاه یا اجرای ثبت‌اسناد، زوج را ممنوع‌الخروج نماید.

دررابطه‌با ممنوع‌الخروجی، در حال حاضر ممنوع‌الخروجی افراد توسط محاکم دادگستری، اجرای ثبت‌اسناد و مالیات انجام می‌گیرد. ممکن است سامانه‌هایی که این امر را اعلام می‌دارند تنها از یکی از پایگاه‌های فوق استعلام گیرند. برای رفع این مشکل برنامه‌ای تدارک‌دیده‌شده که هنوز به تصویب نرسیده است. در صورت تصویب این برنامه، تمامی داده‌های مربوط به ممنوع‌الخروجی افراد به نیروی انتظامی منتقل خواهد شد؛ بنابراین دیگر مشکلی در استعلام ممنوع‌الخروجی افراد وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید : بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست؟

 

 قانون جدید ممنوع‌الخروجی بابت مهریه

در ماده ۲۳ از قانون محکومیت‌های مالی در هر دعوای حقوقی که پرداخت مهریه نیز در زمره این محکومیت‌ها قرار می‌گیرد، آمده است که:

زوجه در شرایطی می‌تواند از دادسرایی که حکم مذکور را صادر کرده، ممنوع‌الخروجی زوج را تقاضا کند. این شرایط زمانی است که بنا بر حکم دادگاه مرد محکوم به پرداخت مهریه یا عدم تقسیط مهریه به‌وسیله زوج اتفاق می‌افتد.

در ماده ۱۷ از قانون گذرنامه نیز آمده است که: دولت می‌تواند از خروج برخی دسته از افراد جلوگیری به عمل آورد. این افراد عبارت‌اند از افرادی که در زمره متخلفین دادگستری، ثبت‌اسناد و املاکی هستند که طبق ضوابط و قوانین حال حاضر از انجام تعهدات ارزی و ریالی خود کوتاهی کرده‌اند و همچنین صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و…

 

بیشتر بخوانید : چگونه مهریه را اجرا بگذاریم؟ قوانین و شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

 

در ماده ۲۰۱ از آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی نیز که در سال ۱۳۸۷ تصویب شد، آمده است که افرادی که در راستای اجرای ماده ۱۷ قانون گذرنامه که در سال ۱۳۵۱ تصویب شده، ممنوع‌الخروج شده باشند، اگر بخواهند به دلایلی به مدت حداکثر ۶ ماه از کشور خارج شوند باید ابتدا درخواست خود را به مراجع قانون ارائه داده و شخص ثالثی نیز ملکی به جهت ضمانت بازگشت فرد به مراجع قانونی ارائه نماید.

 

ممنوع الخروجی بابت مهریه

 

بیشتر بخوانید : آیا مهریه زندان دارد؟ قوانین زندان مهریه

 شرایط و نحوه ممنوع‌الخروج کردن مرد بابت پرداخت مهریه

گاهی زن برای تحت‌فشار قراردادن مرد در پرداخت مهریه، ایشان را ممنوع‌الخروج می‌نماید.

ممنوع‌الخروج کردن مرد به دو طریق زیر امکان‌پذیر است:

  • دادگاه
  • اجرای ثبت‌اسناد

شرایط ممنوع‌الخروج کردن مرد برای مهریه به‌صورت زیر می‌باشد:

۱. ممنوع‌الخروجی از طریق دادگاه:

در ممنوع‌الخروجی از طریق دادگاه، طبق ماده ۲۳ از قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، زمانی که زن مهریه خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مطالبه می‌کند، دادگاه نیز مرد را به پرداخت مهریه محکوم کرده و حکم لازمه را صادر می‌نماید. در این زمان اگر مرد نسبت به پرداخت مهریه یا تقسیط مهریه زوجه اقدامی نکند، زوجه می‌تواند تقاضای صدور قرار ممنوع‌الخروجی همسر خود را به دادگاه ارائه دهد.

۲. ممنوع‌الخروجی از طریق اجرای ثبت‌اسناد

برای وصول مهریه زن می‌تواند به دفترخانه‌ای که ازدواج آن‌ها در آن ثبت شده مراجعه نموده و صدور اجرائیه را درخواست نماید. پس از ابلاغ درخواست اجرای مهریه به زوج، زوجه می‌تواند تمامی اموال منقول و غیرمنقول همسر خود را توقیف نماید. حال اگر زوجه به اموال مرد دسترسی نداشته باشد یا اینکه اموال مرد پاسخگوی تمام مهریه زن نباشد، زوجه می‌تواند مرد را ممنوع‌الخروج کند.

 

بیشتر بخوانید : وکیل متخصص برای گرفتن مهریه در طلاق غیابی

 

 چطور بفهمیم که ممنوع‌الخروج شدیم؟

اگر شک دارید که ممنوع‌الخروج شده باشید می‌توانید از طریق اینترنت متوجه این امر شوید. از سال ۹۷ سامانه‌ای برای استعلام آنلاین ممنوع‌الخروجی پدید آمد که کار را برای عموم مردم آسان نمود. برای اطلاع از ممنوع‌الخروجی می‌توان سایت exitban.ssaa.ir را بررسی نمود.

 

بیشتر بخوانید :

 

 آیا مردی که توانایی پرداخت مهریه ندارد (معسر) نیز ممنوع‌الخروج می‌شود؟

صدور حکم توسط مرجع قضایی مبنی بر قبول اعسار و تقسیط مهریه، در رفع ممنوع‌الخروجی دخیل نبوده؛ بنابراین برای معسر نیز امکان ممنوع‌الخروج کردن بابت مهریه وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید : حق ثبت مهریه چیست، قانون 1402

 

نمونه فرم درخواست ممنوع‌الخروجی همسر

 نمونه فرم درخواست ممنوع‌الخروجی بابت مهریه را می‌توان از اداره ثبت‌اسناد دریافت نمود البته این امر با ارائه سند رسمی و عقدنامه قانونی امکان‌پذیر است. نمونه فرم درخواست ممنوع‌الخروجی همسر به‌صورت زیر می‌باشد:

فرم ممنوع الخروجی بابت مهریه

پس از به‌اجراگذاشتن مهریه و تکمیل فرم بالا زوجه می‌تواند ضمن مراجعه به اداره ثبت‌اسناد اموال زوج را توقیف و ایشان را ممنوع‌الخروج نماید.

 

بیشتر بخوانید : راه های فرار از دین مهریه و روش های جلوگیری

 

آنچه در قوانین ممنوع الخروج کردن به خاطر مهریه خواندیم:

زوجه به هنگام اجرا گذاشتن مهریه، علاوه بر توقیف تمامی اموال منقول و غیرمنقول، می‌تواند نسبت به ممنوع‌الخروجی زوج نیز اقدام کند. ممنوع‌الخروج کردن بابت مهریه از دو طریق دادگاه و اداره ثبت‌اسناد امکان‌پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد تماس حاصل فرمایید.

 

بیشتر بخوانید : بخشش مهریه بدون بازگشت همراه با نمونه فرم

 

 سؤالات متداول

 ممنوع‌الخروج کردن بابت مهریه از چه طریق امکان‌پذیر است؟

برای ممنوع‌الخروج کردن می‌توان از طریق دو مرجع دادگاه و اداره اجرای ثبت‌اسناد رسمی اقدام نمود.

 

بیشتر بخوانید : عجیب ترین متن های مهریه برای مراسم بله برون

 

 چگونه می‌توان از ممنوع‌الخروج بودن خویش مطلع شد؟

از طریق واردکردن کد ملی به سایت exitban.ssaa.ir می‌توان از ممنوع‌الخروج بودن مطلع شد.

 

بیشتر بخوانید : چگونه از طریق دادگاه مهریه بگیریم + قوانین و شرایط

 

 آیا امکان ممنوع‌الخروجی در صورت عدم تمکن مالی در پرداخت مهریه نیز وجود دارد؟

بله، وضعیت مالی مرد در ممنوع‌الخروج کردن ایشان دخیل نیست.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پانزده =