تفاوت ملک مفروز و مشاع

فهرست مطالب

 ملک مشاع و ملک مفروز چه تفاوتی دارد؟

ملک مشاع، ملکی بوده که دارای مالکین متعددی میباشد و شراکت آنها، به شکل اشاعه است بدین معنا که کلیه مالکین، در جز به جز مال مشاع، شریک میباشند. اما ملک مفروز، ملکی بوده که فقط دارای یک مالک میباشد. در واقع تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز در تعداد مالکین و روش تصمیم گیری جهت فروش و انتقال ملک میباشد. با نظر به تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز، مراحل سند زدن، نحوه فروش و انتقال این دو دسته از املاک، قواعد معینی داشته که امتناع از رعایت این قواعد، انجام امور فوق الذکر، امکان نخواهد داشت.

برای مشاوره با وکیل ملک با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

مفهوم ملک مشاع

مشاع در لغت، به معنای مال مشترک و تقسیم نشده مباشد ولی در اصطلاح حقوقی غالبا در خصوص املاک و زمین به کار می رود و علی الخصوص بیشترین کاربرد را در املاک به ارث رسیده خواهد داشت. شراکت به طور اشاعه، به معنای این است که اشخاص شریک در یک مال مشاع، در جز به جز آن مال، حق تصرف دارند و جز به جز آن، به کلیه شرکا تعلق خواهد داشت. اما تعریف ملک مشاع عبارت است از ملکی که چندین فرد به طور اشاعه در آن، با یکدیگر شریک میباشند به نحوی که این امکان میسر نیست که سهم هر یک از شرکا را در آن ملک، به نحوی جداگانه، معین نمود.

مانند هنگامی که ساکنین یک آپارتمان، نسبت به راه پله های آپارتمان، مالکیت مشاعی دارند که در این زمان حق استیفا از ملک مشاع، برای کلیه ساکنین، میسر بوده و هر گونه تصمیمی که در خصوص ملک مشاع اتخاذ میگردد میبایست با رضایت و تراضی کلیه مالکین ملک مشاع باشد.

 

تفاوت ملک مفروز و مشاع

بیشتر بخوانید : تخليه املاک استیجاری

ملک مفروز چیست؟

مفروز در لغت، به معنای قابلیت تقسیم میباشد. ولی در اصطلاح حقوقی، مفروز به مالی، اطلاق میگردد که قابلیت تقسیم نمودن و جدا شدن را دارا باشد. فی الواقع ملک مفروز، همان ملک مشاعی است که تقسیم گردیده است. بدین معنا که هرگاه مالکین یک ملک مشاع، اقدام به تقسیم نمودن ملک مشاع خود کنند، پس از تقسیم و طی نمودن روند افراز، ملک مفروز تلقی خواهد شد. ملک مفروز، صرفا یک مالک داشته و همان مالک در خصوص تصرفات ملک، اتخاذ تصمیم خواهد نمود.

 

تفاوت ملک مفروز و مشاع

نخستین تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز، آن است که ملک مشاع، به توسط چندین مالک اداره میگردد و دارای مالکان متعددی میباشد، ولی ملک مفروز، صرفا و فقط دارای یک مالک میباشد.

دیگر تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز، در آن است که اتخاذ تصمیم در خصوص ملک مشاع، بر عهده کلیه مالکین ملک مشاع میباشد و با وجود عدم رضایت یکی از مالکین، توافق و تراضی صورت نمیپذیرد، ولی اتخاذ تصمیم در خصوص ملک مفروز، فقط بر عهده همان یک مالک ملک مفروز خواهد بود.

از دیگر تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز، میتوان به این موضوع اشاره نمود که ملک مشاع، چنانچه افراز گردد، بدین معنا که با تقسیم نمودن آن، به ملک مفروز تبدیل گردد، میبایست جهت دریافت سند تک برگی و رسمی، اقدام به افراز ملک نمود. این در حالی است که در ملک مفروز، چنین نبوده و دریافت سند تک برگی، نیازمند افراز نمیباشد. فی الواقع در ملک مشاعی، برای آنکه هر کدام از شرکا و مالکان، قادر باشند که سند رسمی و تک برگی خویش را داشته باشد، میبایست به اخذ سند تفکیکی و افراز ملک مشاع اقدام کنند.

بیشتر بخوانید : پایان کار شهرداری

چه زمانی ملک مشاع افراز نخواهد شد؟

هنگامی این اتفاق می افتد که موجب ورود ضرر و زیان به مالکان گردد. چرا که خواسته یا ناخواسته به هنگام افراز ملک، قیمت آن کاهش خواهد یافت، حال چنانچه این کاهش قیمت به شکل زیادی باشد، افراز ملک مشاع امکان پذیر نخواهد بود. همچنین موضوع دیگری که موجب عدم افراز ملک مشاع خواهد شد آن است که مالکین در قراردادی افراز را امکان پذیر ننمایند و آن را حذف نمایند، در این حالت دیگر شرط افراز برای مالکان وجود نخواهد داشت و شرط افراز ملک مشاع برای آنان از بین خواهد رفت.

 

تفاوت ملک مفروز و مشاع

 

نحوه صادر نمودن سند جدید پس از افراز ملک:

هنگامی که ملک افراز میگردد که سند قبلی پیش از صادر نمودن سند مفروز باطل گشته باشد. چنانچه سند قبلی همچنان دارای اعتبار بوده و باطل نگردیده باشد، افراز ملک اعتباری نخواهد داشت. هرگاه سند جدید صادر گردد و ملک افراز شود امکان فروش و یا انجام هر اقدام دیگری میسر خواهد بود.

بیشتر بخوانید :

تفاوت سند ملک مشاع و سند ملک مفروز با سند شش دانگ:

در واقع میتوان بیان نمود که سند مشاع دارای چندین مالک است و جهت اتخاذ تصمیم در خصوص ملک مشاع، رضایت و تاییدیه کلیه مالکان الزامی میباشد، بدین معنا که بدون نظر حتی یک مالک امکان تصمیم گیری برای ملک وجود نخواهد داشت. اما در سند ملک مفروز مالک تنها دارای بخش خاص و معینی از ملک بوده و تنها مالک سند همان بخش معین خواهد بود. اما سند شش دانگ تنها دارای یک مالک بوده بدین معنا که بدون واسطه و و بدون وجود مالک دیگری میباشد. در این نوع از املاک تنها یک مالک دارای حق اتخاذ تصمیم برای ملک خواهد بود. در نتیجه میتوان گفت که ملک مشاع و ملک مفروز دارای شرایطی میباشند که به توسط چند مالک به نحو مشترک اداره میگردد. اما ملکی که سند شش دانگ آن تنها به نام یک شخص میباشد و دارای یک مالک است درنهایت تصمیم گیری برای آن نیز تنها بر عهده همان یک مالک بوده و در مقایسه با ملک مشاع و ملک مفروز، به مراتب اتخاذ تصمیم در خصوص ملک آسان تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید :وکیل سرقفلی

مفهوم سند تفکیکی:

هر گاه یک ملک دارای چند مالک یا وارث باشد که هر یک از وارثان این قصد را داشته باشند که سندی جداگانه دریافت نمایند، میبایست جهت اخذ سند تفکیکی اقدام‌ نمایند. هر گاه که ملک مزبور، در دفاتر اسناد رسمی به بخش و قسمت های جداگانه تقسیم گردد، چنانچه هر یک از مالکان قصد نمایند که برای بخش مشخص شده خود سند تفکیکی دریافت نمایند میبایست برای آن درخواست ارائه نمایند و دفتر ثبت با عنایت به سهم هر یک از وراث و یا مالکان، اقدام به صدور سند تفکیکی نموده و در نهایت سند را برای مالکان صادر خواهد نمود.

بیشتر بخوانید : وکیل ملکی انلاین

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سه =