ملک مفروز چیست

ملک مفروز چیست؟

فهرست مطالب

 معنای ملک مشاع چیست ؟

در اشاعه مالکیت یعنی هرجزء مال بین چند شخص مشترک است. یعنی که شما آپارتمانی را تصور کنید که سه مالک دارد. هر مالک هم مالک ۲ دانگ باشد در اصل هر کدام از سه مالک در جزءجزء این ملک باهم سهیم هستند. این مشاع بودن می تواند به اراده اشخاص باشد یا در مواردی مثل  ارث به صورت غیر ارادی اشخاص باهم شریک می شوند اما هرکدام از این مالکین می توانند، برای قسمتی که سهم خودشان است تقاضای سند مالکیت کنند. مثلا مالکین آپارتمان می توانند هر کدام تقاضای سندی برای دو دانگ خود بدهند.

همانطور که در توضیحات گفته شد هرکدام از مالکین در جزء جزء آپارتمان با هم شریک هستند و می توانند ادعای مالکیت داشته باشند.

برای مشاوره با وکیل متخصص ملک با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

با اینکه فروش مال مشاع دشواری هایی هم دارد اما برای فروش هر کدام از مالکان می توانند که سهم خودشان از ملک را به دیگری فروخته و یا به ثالث انتقال دهند. اما حق ندارند که بدون رضایت سایر شرکا  در ملک تغییراتی انجام دهند.

 

ویژگی های ملک مفروز

 

ملک مفروز چیست؟

ملک مفروز در مقابل ملک مشاع قرار دارد. در مشاع سهم و قسمت هریک از اشخاص در ملک مشخص نیست و همه با هم در جای جای آن  ملک سهیم بودند. حال آنکه  در ملک مفروز، همان اجزا بطور مشخص شده تقسیم شده و هر کدام مالک قسمت سهم هستند. مثلا در یک زمین 9000متری که سه مالک دارد، هر کدام از مالکین صاحب ۲ دانگ از  زمین هستند. حال زمین را با توجه به سهم مساوی هر سه نفر در این مثال تقسیم کرده و نفری 3000 متر از زمین به آنها می رسد و قسمت هرکدام از دیگری کاملا  جداست. حال هر کدام از آنها صاحب یک قطعه زمین 3000 متری هستند. در واقع در ملک مفروز ما فقط یک مالک داریم.

بیشتر بخوانید : هزینه وکیل سرقفلی

تفاوت ملک مشاع و مفروز

  • وقتی که  ملک مشاع بین مالکان آن تقسیم گردد تبدیل به ملک مفروز می شود.
  • برای تصمیم گیری در مورد ملک مفروزشده، صاحب ملک به تنهایی تصمیم می گیرد. اما تصمیم گیری در مورد ملک مشاع مبتنی به رضایت تمامی مالکین می باشد
  • ملک مفروز تنها یک مالک دارد اما ملک مشاع چند مالک دارد.که مالکیت هریک در گرو مالکیت دیگران است و تنهایی حق تصرف در آن بدون رضایت سایر شرکا را ندارد.

 

سندمالکیت ملک مشاع

سند ملک مشاع با سند ملک مفروز متفاوت می باشد در سند مشاعی نام مالکان متعدد به عنوان دارندگان ملک ذکر شده و مقدار سهم هر یک از آن ها در سند قیدمی گردد. سند مالکیت مشاعی ممکن است به صورت تک برگ در دفاتر ثبت اسناد رسمی صادرمی شود و یا ممکن است این سند دفترچه ای باشد و  یا سیم سرب یا بنچاقی باشد.

ملک مشاع بیشتر در موضوع سهم‌الارث مصداق دارد. هر یک از وراث، سهم‌الارث مشخص دارند و در قسمتی ازکل  مال سهیم هستند. لیکن همانطور که پیشتر گفته شد هرگونه تصرف و سلطه بر ملک مشاع می بایست با اجازه سایر وراث یا مالکین مشاعی  انجام پذیرد. چنانچه بر خلاف قانون شخص از تنظیم سند رسمی مالکیت  به نام مالک خودداری کند، مالک می تواند دعوای الزام به تنظیم سند  رسمی را بر علیه او اقامه کند.

 

ملک مفروز چیست

 

معنای افراز

هرکدام از مالکین ملک مشاعی می توانند درخواست تقسیم ملک را به نسبت سهم هریک از شرکای ملک بدهند، به این عمل افراز می گویند. حال این عمل می تواند در اثر توافق بین مالکین صورت پذیرد  که به این افراز به تراضی می گویند یا از طریق دادگاه صالح  و بادستور آن صورت بگیرد، که افراز اجباری گفته می شود. همه  مالکان ملک باید در دعوی افراز از طریق دادگاه چه در جایگاه خواهان بوده  و چه در جایگاه خوانده، حضور داشته باشند.

بیشتر بخوانید : وکیل ملکی انلاین

افراز ملک مشاع

برای تقسیم و افراز ملک مشاع باید ابتدا ملک در دفتر اسنادرسمی، ثبت گردیده باشد و برای ملک سند معارض صادر نشده باشد. سپس باید از واحد ثبتی مربوطه تقاضای افراز ملک مشاع نمود. دفتر ثبتی نیز با رعایت شرایط، اقدام به افراز ملک می کند . پرونده را به نقشه بردار ثبت ارائه می دهند تا مساحت ملک را اندازه گیری کند و در روز دیگری همراه با شرکا مجددا نقشه برداری نموده و صورت جلسه به امضا شرکا می رسد و سپس نقشه بردار در مورد نحوه عملی تقسیم ملک، نظرش را ارائه می نماید.

اما اگر ملک در دفتر اسناد ثبت نشده باشد، باید به دادگاه عمومی ای که ملک مورد تقاضا در آنجا واقع است رجوع کرده و درخواست خود را مطرح کنند و از آن طریق عملیات افراز صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید :وکیل ملکی تهران

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 13 =