گرقتن حق طلاق توسط زن

شرایط و مراحل گرفتن حق طلاق توسط زن

فهرست مطالب

براساس شرع و قانون طلاق ایقاعی است که حق مرد بوده و معنای آن نیز جدایی زوجین به دلایل متعدد می باشد. بر همین اساس نیز مرد هر زمان که بخواهد می تواند پس از پرداخت حقوق مالی زن، ایشان را طلاق دهد. در مواردی نیز زن به گرفتن حق طلاق اقدام می نماید که این حق طلاق در تسریع پروسه طلاق بسیار موثر است. برای گرفتن حق طلاق و تنظیم این وکالت نامه بهتر است از وکیل طلاق کمک بگیرید. درصورت داشتن حق طلاق توسط زن دیگر نیازی به حضور مرد در طلاق نخواهد بود و زن به تنهایی هر زمان که بخواهد می تواند خود را مطلقه سازد.

 

شرایط گرفتن حق طلاق

 

حق طلاق چیست؟

بطور کلی و براساس ماده 1133 قانون مدنی، طبق قانون ایران حق طلاق با مرد است و مرد نیز هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را طلاق دهد. این قانون تعلیق ناپذیر بوده اما زن نیز می تواند حق طلاق را بصورت وکالت نامه ای از مرد دریافت کند. با داشتن حق طلاق دیگر نیازی به اثبات شروط 12 گانه برای طلاق نیست.

در مواد 1119، 1129 و 1130 از قانون مدنی درمورد نحوه طلاق در شرایط مختلف می باشند که به شرح زیر می باشند:

  • ماده 1119 قانون مدنی: مرد می تواند به زن وکالتی اعطا نماید که طبق آن زن در صورت بروز شرایط خاصی می تواند خود را مطلقه سازد.
  • ماده 1129 قانون مدنی: این ماده که در مورد نپرداختن نفقه توسط مرد و عدم امکان الزام اوست که در اینصورت مرد توسط حاکم مجبور به طلاق دادن زن می شود.
  • ماده 1130 قانون مدنی: در صورت اثبات عسر و حجر در دادگاه، زن به اذن حاکم شرع مطلقه شده بدینگونه که دادگاه مرد را مجبور به طلاق دادن زن خواهد کرد.

برای طلاق می توان از طریق اثبات شروط 12 گانه نیز اقدام نمود. حق طلاق از این شروط مجزا بوده که باید بصورت جداگانه نیز دریافت گردد. در حق طلاق دیگر نیازی به اثبات شروط نخواهد بود و به راحتی زن می تواند طلاق گیرد. اما اگر زن حق طلاق نداشته باشد باید از طریق اثبات شروط 12 گانه اقدام به طلاق نماید که پروسه چالش برانگیز، طولانی و دشواری خواهد داشت.

برای گرفتن حق طلاق توسط زن، نیازی به بخشیدن مهریه و دیگر حقوق قانونی زن نخواهد بود. مگر آنکه حق طلاق با شرط بخشیدن مهریه توسط زن به او اعطا گردد. ثبت توافقات انجام شده را می توانید به وکیل طلاق بسپارید.

 

برای دریافت مشاوره در مینه طلاق و مهریه از بهترین وکیل مهری سهروردی، کلیک کنید.

 

شرایط لازم برای داشتن حق طلاق

هنگامی که زن حق طلاق را از مرد دریافت کرده باشد برای طلاق دیگر الزامی به حضور مرد نخواهد بود همچنین در روند دادگاه نیز نیازی به اثبات شروطی ضمن عقد جهت متقاعد سازی دادگاه برای طلاق نیست. بنابراین گرفتن حق طلاق این امکان را به زن می دهد که بدون اثبات امری و به راحتی اقدام به طلاق نماید. بهتر است برای راحتی کار شرایط زیر در وکالت نامه طلاق رعایت گردد:

  • همراه با دریافت وکالت در طلاق، حق توکیل به غیر نیز لحاظ شود.
  • تنظیم وکالت نامه بصورت بلاعزل اهمیت زیادی دارد.
  • برای سهولت روند طلاق باید حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی ساقط گردد.
  • باید زن و مرد با یکدیگر به توافق رسند که در چه شرایطی حق طلاق به زن تعلق گیرد. مثلا زن قسمتی از مهریه و نفقه خود را ببخشد یا مسئله حضانت فرزندان.

بیشتر بخوانید : قوانین طلاق و مراحل آن

مراحل گرفتن حق طلاق

 

نحوه گرفتن حق طلاق توسط زن

برای واگذاری حق طلاق به زن دو روش وجود دارد که به شرح ذیل می باشند:

  1. شرط ضمن عقد: در هنگام عقد زن می تواند حق طلاق را بصورت یکی از شروط ضمن عقد دریافت کند که در سند ازدواج نیز ذکر می شود. ماده 1119 از قانون مدنی این مسئله را شرح داده است.
  2. وکالت طلاق (وکالت حق طلاق): بعد از جاری شدن خطبه عقد نیز زن می تواند حق طلاق را بگیرد. به همین منظور نیز باید به همراه زوج به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و حق طلاق را طی وکالت نامه دریافت کند.

 

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق به چه صورت خواهد بود؟

باید دانست که کوتاه ترین و سریع ترین راه طلاق، طلاق با استفاده از حق طلاق است. در صورتی که زن حق طلاق داشته باشد، برای طلاق باید مراحل زیر را طی کند:

  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ایجاد پروفایل برای خود.
  • ثبت دادخواست طلاق.
  • حضور در جلسات مشاوره و سپس حضور در دادگاه.
  • در جلسات دادرسی دادگاه براساس اسناد و مدارک موجود، نامه مشاور خانواده و همچنین زوجین و وکلای آن ها (درصورت وجود)، رای توسط دادگاه صادر خواهد شد. هر یک از زوجین می توانند نسبت به رای دادگاه به ثبت درخواست تجدید نظر نیز بپردازند که در اینصورت باید منتظر جواب نهایی دادگاه باشند.
  • مرحله آخر نیز حضور زن یا وکیل او در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق است. در اینصورت صیغه طلاق جاری شده و طلاق به ثبت نهایی می رسد.

 

مزایا و معایب گرفتن حق طلاق توسط زن

مزیت حق طلاق برای زن این است که هر زمان که بخواهد می تواند از همسر خود طلاق بگیرد بدون اینکه نیازی به اثبات امری یا حتی حضور مرد باشد. اگر حق توکیل داشته باشد هم می تواند انجام امور را به وکیل خود واگذار کند که در اینصورت دیگر نیازی به حضور زن نیز نخواهد بود.

داشتن حق طلاق توسط زن برای مرد این عیب را دارد که زن بدون اطلاع مرد و هر زمان که بخواهد می تواند طلاق گرفته و حتی مهریه خود را نیز بگیرد. مرد نیز موظف به پرداخت مهریه بوده و نمیتواند اعتراضی داشته باشد.

 

حق طلاق یا وکالت طلاق!

در شرع و قوانین حق طلاق متعلق به مرد بوده و زن چنین حقی ندارد. اما راه حلی وجود دارد که زن نیز بتواند از این حق بهره مند گردد که آن هم این است که مرد طی وکالت نامه ای این حق را به زن اعطا نماید.در بیان عامه از این وکالت نامه با نام حق طلاق یاد می شود.

 

برای گرفتن حق طلاق چه مدارکی لازم است؟
  • شناسنامه و کارت ملی
  • سند ازدواج (عقدنامه)

 

کلام آخر

برخی زوجین در صورت عدم سازش با یکدیگر هنگام بروز مشکلات، به طلاق روی می آورند. یکی از راه های اقدام به طلاق توسط زن طلاق با حق طلاق است. گرفتن حق طلاق توسط زن در تسریع و راحتی پروسه طلاق تاثیر زیادی دارد. برای گرفتن حق طلاق می توانید با وکیل طلاق مجرب مشورت نمایید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

یک پاسخ
  1. کتایون گفت:

    سلام من شوهرم خارج از کشور هستن و در حال حاضر هم ما تصمیم به طلاق داریم. اگر ایشون تو سامانه میخک وکالتنامه ای رو تنظیم کنن ایا بدون حضور ایشون من میتونم طلاق بگیرم یا اینکه حتما باید حضور داشته باشن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + سیزده =