مدت زمان عده طلاق

نکات و مدت زمان عده طلاق

فهرست مطالب

حتما تابحال دیده اید که زن پس از طلاق، در مدت زمان معینی نمی تواند مجددا ازدواج کند بطوریکه در مردان بدینگونه نیست و پس از طلاق بلافاصله اجازه ازدواج مجدد دارند. این مدت زمان معین عده طلاق نام دارد که شامل انواع گوناگونی می باشد. هرکدام از انواع آن زمان و شرایط رعایت متفاوتی دارند که در این مقاله به شرح آن ها می پردازیم.

بهره گیری از وکیل طلاق متخصص در تسریع و سهولت روند طلاق موثر می باشد.

 

مدت عده طلاق

 

عده چیست؟

قانون و شرع مدت زمانی را معین کرده اند تا زوجه پس از طلاق یا فوت همسر از ازدواج مجدد خودداری نماید. فقها از عده با تربص یاد می کنند که به معنی حالت انتظار می باشد.

رعایت عده در خانم ها جدا از جنبه قانونی، جنبه شرعی نیز دارد. دلیل آن هم جلوگیری از اختلاط نسل می باشد. حال شاید بپرسید چگونه؟ باید گفت که زمان بندی انواع عده به لحاظ قانونی به گونه ای در نظر گرفته شده که بتوان از باردار بودن یا نبودن زن اطمینان حاصل نمود. دلیل دیگر آن نیز نگه داشتن حرمت نکاحی است که با دلایل متعدد منحل شده است.

 

برای اطلاع از نحوه طلاق از شوهر معتاد و نحوه مطالبه مهریه با  وکیل مهریه در سهروردی مشورت نمایید.

 

انواع عده

در قوانین کشور ما، زن در دو صورت باید عده نگه دارد. در صورت رخداد هرکدام از موارد ذیل، زوجه برای ازدواج مجدد باید پس از پایان مدت عده اقدام نماید:

  1. عده فوت شوهر

در قانون و قرآن آمده که در صورت فوت شوهر، زوجه باید 4 ماه و 10 روز عده نگه دارد. حال اگر زوجه باردار باشد، مدت عده تا زمان بدنیا آمدن فرزند خواهد بود. اگر تا به دنیا آمدن فرزند کمتر از 4 ماه و 10 روز باقی مانده باشد، مدت زمان عده همان 4 ماه و ده روز خواهد بود.

  1. عده طلاق

عده طلاق خود به دو نوع تقسیم می شود:

  • اگر زن در زمان بارداری از همسر خود طلاق گیرد، تمامی مراجع فقهی عده زن باردار را تا زمان بدنیا آمدن فرزند یا سقط جنین می دانند. مثلا اگر زن هنگام طلاق در ماه دوم بارداری خود باشد، مدت زمان عده طلاق حدودا 7 ماه و تا زمان بدنیا آمدن کودک است و اگر زن در ماه هشتم بارداری خود باشد، مدت زمان عده طلاق حدودا یک ماه و تا زمان وضع حمل می باشد.
  • حال اگر زن هنگام طلاق باردار نباشد و عادت ماهیانه شود باید سه طهر و اگر عادت ماهیانه نشود، سه ماه عده نگه دارد.

طهر به معنی پاکی از نفاسات می باشد و به زمان پاک شدن زن از حیض و نفاس گفته می شود. بنابراین سه طهر به این معنی است که سه بار زن از حیض و نفاس پاک شود. ایامی که زوجه خون استحاضه را مشاهده می نماید جزو ایام طهر محسوب می شود زیرا از حیض و نفاسات پاک شده است. برای آنکه عده زودتر به اتمام رسد می توانید مراحل طلاق خود را زودتر به پایان رسانید تا مدت کمتری طول کشد. برای تسریع روند طلاق می توانید با وکیل طلاق خبره مشورت نمایید.

 

نکات مهم عده طلاق

 

مدت زمان عده در دیگر انواع طلاق

  1. طلاق خلع

طلاق خلع از نمونه های طلاق توافقی است که بدلیل کراهت و تنفر زوجه از زوج رخ می دهد. در این طلاق زن با توافق مرد معمولا مالی را بخشیده تا از قید زوجیت و زندگی با مرد رها شود. زوجه قبل یا بعد از طلاق خلع در مدت عده و پیش از تمام شدن آن رجوع به بذل کند. در اینصورت طلاق به طلاق رجعی تبدیل گشته و مرد می تواند در زمان عده به زن رجوع نماید.

بیشتر بخوانید : وکیل در پرونده های مهریه 

  1. طلاق مبارات

در مقابل طلاق خلع، طلاق مبارات قرار دارد. در طلاق مبارات کراهت و تنفر زوجین دو طرفه می باشد. قوانین عده در طلاق مبارات نیز مانند طلاق خلع بوده که پیش تر بطور کامل آن ها را شرح دادیم.

  1. سه طلاق

سه طلاق در واقع سومین طلاقی است که بعد از سه وصلت متوالی رخ می دهد. این وصلت مجدد می تواند حاصل رجوع یا نکاح مجدد باشد. حال مدت زمان عده طلاق در این مورد برابر با 3 طهر است. یعنی بعد از طلاق سه بار عادت ماهیانه شده و سپس پاک شود و پس از عادت ماهیانه چهارم، مدت زمان عده ایشان پایان خواهد یافت.

 

مدت زمان عده در عقد موقت

  • در صیغه موقت نیز زن باید عده نگه دارد که مدت زمان آن 2 طهر است. یعنی دو مرتبه عادت ماهیانه شده و پاک شود سپس در عادت ماهیانه سوم عده طلاق ایشان به اتمام می رسد. اگر زن یائسه باشد و به اقتضای سن عادت ماهیانه نشود، مدت زمان عده 45 روز خواهد بود.
  • در زنان باردار مدت زمان عده مانند نکاح بوده و پس از وضع حمل پایان خواهد یافت.

 

مدت زمان عده طلاق چقدره؟

 

در چه صورت نیازی به نگه داشتن عده برای زنان نخواهد بود؟

  1. اگر طلاق قبل از رابطه زناشویی روی دهد دیگر نگه داشتن عده الزامی نخواهد بود. برای مثال زنان باکره یا زنان غیرمدخوله به هنگام طلاق دیگر نیازی به نگه داشتن عده نخواهند داشت.
  2. زنانی که از سن بارداری آن ها گذشته و بقول معروف یائسه باشند. احتمال بارداری در این بسیار کم و درواقع غیر ممکن می باشد به همین دلیل نیز نیازی به عده طلاق نمی باشد.
  3. زنانی که رحم ندارند نیز نیازی به نگه داشتن عده نخواهند داشت.

 

نکات مهم در عده طلاق

  • زن و شوهری با شبه رابطه زناشویی داشته اند باید از نزدیکی مجدد با همسر اجتناب کرده و عده آن را نگه دارند.
  • در مدت عده رجعی، مرد می تواند به همسر خود رجوع نماید که در اینصورت طلاق باطل می شود.
  • در صورت طلاق گرفتن، زن تا پایان مدت عده حق ازدواج مجدد ندارد که مدت آن نیز سه طهر می باشد.
  • اگر زن و شوهری از یکدیگر جدا شوند و در مدت زمان عده مرد فوت کند، زن از مرد ارث می برد. زیرا در مدت زمان عده زن همچنان همسر مرد به حساب می آید. در این زمان باید عده رجعیه را رها کرده و عده وفات گیرد.

 

کلام آخر

مدت زمان انواع عده در انواع طلاق متفاوت بوده و ما در این مقاله بطور کامل آن ها را شرح دادیم. برای سهولت مراحل طلاق و گذر از چالش های مسیر آن می توانید با وکیل طلاق خبره مشورت نمایید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
یک پاسخ
  1. samira گفت:

    سلام من چند روز از مدت عده طلاقم باقی مونده که متوجه شدم از فرد دیگری باردارم، ما قراره بعد از مدت عده من ازدواج کنیم، میخوام بدونم که مشکلی داره یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − سه =