احضاریه طلاق

مراحل و مدت زمان ارسال احضاریه طلاق

فهرست مطالب

طلاق و جدایی زوجین نیازمند گذر از پروسه آن می باشد. برای طلاق ابتدا هر یک از زوجین که قصد جدایی دارد باید دادخواست خود را به دادگاه ارائه نماید. سپس دادگاه برای رسیدگی به دادخواست ایشان، باید طرف مقابل را نیز با احضاریه طلاق به دادگاه دعوت کرده تا در جریان دادرسی دادگاه قرار گرفته و در صورت لزوم از خود دفاع کنند. در نهایت دادگاه حکم نهایی را صادر خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دعاوی طلاق می توانید با وکیل طلاق خبره مشورت کنید.

 

مراحل احضاریه طلاق

 

احضاریه طلاق چیست؟

اولین مرحله از پروسه طلاق این است که متقاضی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد. دادگاه خانواده پس از دریافت و تعیین وقت رسیدگی به پرونده مذکور، این موضوع را تحت عنوان احضاریه طلاق به طرفین دعوا اطلاع می دهد. درواقع احضاریه طلاق نوعی آگهی از طرف شعبه دادگاه رسیدگی کننده به دادخواست طلاق زوجین است.

مراحل ارسال احضاریه طلاق

از آنجا که دعاوی طلاق بسیار تخصصی اند، باید با دقت بالا و آگاهی کافی تنظیم شوند، زیرا تاثیر مستقیم بر زندگی افراد دارد. ممکن است فردی قصد طلاق نداشته باشد بنابراین باید به خوبی مقام قضایی را متقاعد کند یا بلعکس، مثلا فرد قصد جدایی دارد، بنابراین باید با ادله کافی قاضی را به این امر متقاعد کند. به همین دلیل نیز دریافت کمک از وکیل طلاق حائز اهمیت است.

در دعاوی طلاق، مرجع صالح رسیدگی به این دعوی دادگاه خانواده می باشد. قاضی پس از بررسی دادخواست طلاق و ادله تقدیم شده، گواهی عدم سازش یا حکم طلاق را صادر خواهد کرد.

برای انجام مراحل طلاق ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق را از این طریق به دادگاه مربوطه ارائه نمایید. در صورت تنظیم صحیح دادخواست، دادگاه خانواده جهت رسیدگی به پرونده شما وقت رسیدگی تعیین کرده و زمان آن را از طریق احضاریه دادگاه به شما اعلام می دارد. در مرحله آخر نیز شما باید در موعد مقرر و در صورت نیاز به همراه وکیل طلاق خبره به دادگاه مراجعه نمایید.

 

مدت زمان ارسال احضاریه طلاق

 

مدت زمان لازم جهت ارسال احضاریه طلاق

همانطور که گفتیم موضوع دادخواست طلاق و زمان رسیدگی به دعوای آن تحت عنوان احضاریه طلاق به اطلاع زوجین می رسد. در خصوص زمان ارسال احضاریه، این زمان با توجه به میزان پیچیدگی هر پرونده خواهد بود و برای پرونده های مختلف نمی توان زمان یکسانی را در نظر گرفت. علاوه بر آن، تراکم پرونده ها در مجتمع قضایی خانواده شهر های مختلف، متفاوت بوده و هرقدر که تعداد پرونده های مورد بررسی دادگاهی کمر باشد بالطبع مدت زمان ارسال احضاریه طلاق کوتاه تر خواهد بود اما بطور معمول این زمان بین یک تا سه ماه می باشد. درصورت مشورت با وکیل طلاق می توانید سریع ترین راه طلاق را انتخاب کنید.

برای مشاوره با با وکیل مهریه کلیک کنید.

نحوه ارسال احضاریه طلاق

در گذشته احضاریه و تمامی ابلاغیه های دادگاه بصورت فیزیکی به افراد ارسال می شد، اما در حال حاضر با پیدایش سامانه ثنا توسط قوه قضاییه، تمامی ابلاغیه ها اعم از احضاریه و اخطاریه، از طریق این سامانه به اطلاع افراد می رسد. طرفین دعوا علاوه بر ابلاغیه می توانند تمامی جزئیات روند کار پرونده را نیز از همین طریق مشاهده نمایند. هنگام ارسال احضاریه از طریق سامانه ثنا، ابتدا به تلفن همراه فرد مورد نظر پیامکی مبنی بر اطلاع رسانی ارسال احضاریه به ایشان می رود. سپس فرد می تواند ضمن ثبت نام در سامانه ثنا و احراز هویت در آن، ابلاغیه ارسالی را مشاهده نماید.

 

مدت ارسال احضاریه طلاق

 

انواع مختلف احضاریه طلاق

احضاریه طلاق انواع مختلفی دارد که شامل موارد ذیل می باشد:

  • ابلاغ واقعی: اگر احضاریه طلاق به فرد مورد نظر ارسال شده و به او تحویل داده شود ابلاغ واقعی می باشد.
  • ابلاغ قانونی: اگر احضاریه به فرد مورد ارسال گردد اما برای مثال ایشان در منزل حضور نداشته باشند و ابلاغیه نیز به فردی غیر از خوانده تحویل داده شود، ابلاغ از نوع قانونی خواهد بود.
  • حال اگر فرد مذکور از پیش در سامانه ثنا ثبت نام کرده و شماره موبایل ایشان نیز در سامانه ثبت شده باشد، از طریق همین سامانه نسخه الکترونیکی ابلاغیه برای ایشان ارسال می گردد و از طریق پیامک نیز به او اطلاع داده می شود که ابلاغیه ای برایشان ارسال شده. با مراجعه فرد به سامانه ثنا و مشاهده احضاریه نیز ابلاغ بطور کامل صورت می گیرد و بعدا گیرنده نمی تواند منکر دریافت احضاریه شود.

 

چرا بهتر است طبق احضاریه طلاق در دادگاه حضور داشته باشید؟

حضور در دادگاه برای طرفین دعوا خصوصا طرف دیگر آن مزیت های زیادی دارد و گاهی می توان با ارائه اسناد و مدارک لازم از صدور حکم طلاق جلوگیری به عمل آورد. اگر طلاق از طرف مرد باشد، برای صدور حکم طلاق ابتدا باید ثابت شود که تمامی حق و حقوق قانونی زن پرداخت شده است و پس از اثبات این امر، مرد با استفاده از حق طلاقی که دارد می تواند همسر خود را طلاق دهد. اگر زوج مهریه زوجه و باقی حق و حقوق قانونی او را پرداخت نکرده باشد و در دادگاه نیز ادعای پرداخت تمامی حقوق همسر خود را داشته باشد، در این زمان لازم است که زوجه بر اساس احضاریه ای که دریافت کرده در دادگاه حضور پیدا کرده و دفاعیات خود را ارائه نماید.

اگر دادخواست طلاق از طرف زن نیز مطرح شود، از آنجا که زن برای طلاق باید دلایل و مدارک محکمه پسندی داشته باشد، ممکن است خلاف واقعیت را به دادگاه ارائه نمایدو به همین دلیل نیز بهتر است مرد طبق احضاریه دریافتی در دادگه حاضر شود و از خود دفاع کند.

در صورت داشتن وکیل طلاق دیگر نیازی به حضور طرفین در دادگاه نبوده و تنها حضور وکیل طلاق آن ها کفایت خواهد کرد.

 

 

 اقدامات لازم پس از دریافت احضاریه

پس از دریافت احضاریه طلاق باید مراحل زیر طی شود:

  • پس از دریافت پیامک احضاریه باید برای مشاهده متن احضاریه به سامانه ابلاغ ثنا مراجعه نمایید.
  • پس از مشاهده احضاریه و اطلاع از جزئیات آن، باید در موعد مقرر به همراه مدارک و مستندات لازم در دادگاه حاضر شوید (درصورت نیاز به همراه وکیل پایه یک دادگستری).

زوجین پس از ارائه دادخواست طلاق به دادگاه طی احضاریه طلاق از زمان دادگاه رسیدگی به پرونده طلاق ایشان مطلع خواهند شد. برای ارائه دفاعیات طرفین، نیاز به حضور آن ها در دادگاه می باشد که در موعد مقرر باید حضور بهم رسانند. در صورت نیاز وکیل طلاق می تواند در گذر از پروسه طلاق به ایشان یاری رساند.

سوالات متداول مراحل و مدت زمان ارسال احضاریه طلاق

احضاریه طلاق چیست و چه زمانی صادر میشود؟

احضاریه طلاق سندی قانونی است که از سوی دادگاه خانواده صادر میشود و طرفین دعوای طلاق را برای حضور در جلسه رسیدگی فرا میخواند. این احضاریه پس از ثبت دادخواست طلاق توسط یکی از زوجین و تعیین وقت رسیدگی توسط دادگاه صادر میگردد.

مدت زمان ارسال احضاریه طلاق از زمان ثبت دادخواست چقدر است؟

مدت زمان ارسال احضاریه طلاق معمولا بین 1 تا 4 هفته پس از ثبت دادخواست طلاق است. این زمان بسته به حجم کاری دادگاه و نحوه ابلاغ (از طریق پست یا مامور ابلاغ) متغیر است. در برخی موارد، ممکن است این فرآیند تا 2 ماه نیز طول بکشد.

آیا امکان دریافت احضاریه طلاق از طریق پیامک وجود دارد؟

بله، در سالهای اخیر با پیشرفت سیستم قضایی، امکان ارسال احضاریه از طریق پیامک فراهم شده است. این پیامک حاوی اطلاعات مختصری از جمله شماره پرونده، تاریخ و محل حضور در دادگاه است. البته این روش در کنار ابلاغ کتبی انجام میشود و جایگزین آن نیست.

متن احضاریه طلاق شامل چه اطلاعاتی است؟

متن احضاریه طلاق معمولا شامل این موارد است: نام و مشخصات طرفین دعوا، شماره پرونده، شعبه رسیدگی کننده، تاریخ و ساعت جلسه دادگاه، محل حضور، موضوع دعوا (طلاق) و تذکرات قانونی در صورت عدم حضور. همچنین ممکن است شامل درخواست ارائه مدارک خاصی نیز باشد.

در صورت عدم دریافت احضاریه طلاق چه باید کرد؟

اگر پس از گذشت زمان معقول (حدود یک ماه) از ثبت دادخواست طلاق، احضاریهای دریافت نکردید، میتوانید به دفتر شعبه دادگاه خانواده مراجعه کرده و از وضعیت پرونده خود مطلع شوید. همچنین میتوانید از طریق سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیک قضایی) وضعیت پرونده خود را پیگیری کنید.

آیا امکان مشاهده آنلاین احضاریه دادگاه وجود دارد؟

بله، با استفاده از سامانه ثنا (سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی) میتوانید به صورت آنلاین احضاریههای صادر شده برای خود را مشاهده کنید. برای این کار باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشید.

تفاوت ابلاغیه و احضاریه طلاق چیست؟

احضاریه سندی است که طرفین را برای حضور در دادگاه دعوت میکند، در حالی که ابلاغیه برای اطلاع رسانی رای دادگاه یا سایر تصمیمات قضایی استفاده میشود. در فرآیند طلاق، ابتدا احضاریه برای جلسه دادگاه و پس از صدور حکم، ابلاغیه رای دادگاه صادر میشود.

اگر احضاریه طلاق به دست طرف مقابل نرسد، تکلیف چیست؟

اگر احضاریه به دست طرف مقابل نرسد (مثلا به دلیل تغییر آدرس)، دادگاه معمولا یک نوبت دیگر اقدام به ابلاغ میکند. اگر باز هم ابلاغ ممکن نشود، ممکن است از روشهای دیگر مانند نشر آگهی استفاده شود. در هر صورت، عدم دریافت احضاریه توسط طرف مقابل نباید مانع از پیشرفت روند دادرسی شود.

آیا میتوان از طریق وکیل احضاریه طلاق را دریافت کرد؟

بله، اگر در دادخواست طلاق وکیل معرفی شده باشد، احضاریه به وکیل ابلاغ خواهد شد. وکیل موظف است مفاد احضاریه را به موکل خود اطلاع دهد. این روش میتواند به تسریع روند ابلاغ و اطمینان از دریافت به موقع احضاریه کمک کند.

در صورت دریافت احضاریه طلاق، چه اقداماتی باید انجام داد؟

پس از دریافت احضاریه طلاق، باید در تاریخ و ساعت مقرر در دادگاه حاضر شوید. قبل از جلسه دادگاه، تمامی مدارک و مستندات لازم را آماده کنید. اگر قصد دارید از وکیل استفاده کنید، زمان کافی برای هماهنگی با وکیل در نظر بگیرید. همچنین، مطالعه قوانین مربوط به طلاق و مشاوره با یک وکیل خانواده میتواند مفید باشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
2 پاسخ
  1. عارف گفت:

    سلام زنم چند ماه پیش بهم خیانت کرد و منم بهش گفتم که دیگه نباید گوشی داشته باشی. الان میخوام دادخوسات طلاق بدم و ازونجایی که ایشون گوشی ندارن چجوری احضاریه به دستشون می رسه؟ چون نمیخوام خودم چیزی از این موضوع به ایشون بگم.

  2. majid گفت:

    سلام وقت بخیر. من حق طلاق به زنم داده بودم، الان اومده میگه که برای طلاق اقدام کرده.
    درصورت طلاق با حق طلاق هم برای مرد احضاریه میره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پنج =