مهریه تا چند سکه قابل اجرا است

مهریه تا چند سکه قابل اجرا است؟

فهرست مطالب

تعداد سکه قابل‌اجرا برای مهریه

در گذشته محدودیتی در تعداد سکه‌های قابل‌اجرا برای مهریه وجود نداشت و زوجه می‌توانست هر تعداد سکه که در سند ازدواج درج شده بود را به اجرا گذاشته و در نهایت دریافت کند. در سال ۹۲ قانون‌گذار قانون جدیدی در این زمینه مبنی بر اعمال محدودیتی در تعداد سکه‌های قابل‌اجرا برای مهریه وضع نمود. طبق ماده ۲۲ از قانون، زن می‌تواند ۱۱۰ سکه از مهریه خود را از مرد مطالبه و دریافت نماید، و مازاد سکه درج شده در سند ازدواج تنها درصورتی‌که مرد استطاعت مالی کافی در پرداخت مهریه داشته باشد قابل مطالبه و دریافت است.

 

دریافت مهریه مازاد بر ۱۱۰ عدد سکه توسط زن به چه صورت است؟

دریافت مهریه مازاد بر ۱۱۰ سکه مشروط به اثبات تمکن مالی مرد است. در قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۲ آمده است که اگر زن ملائت و توانایی مالی مرد در پرداخت مهریه را اثبات نماید، زوج باید مهریه زن را تمام‌وکمال پرداخت نماید. به همین منظور نیز باید استعلامات لازم را از اداره ثبت‌اسناد دریافت و به محضر دادگاه ارائه نماید و از این طریق باید استطاعت مالی مرد را ثابت کند. در این زمان دادگاه نیز مرد را ملزم به پرداخت مازاد مهریه ۱۱۰ سکه خواهد کرد.

 

مهریه تا چند سکه قابل اجرا است

 

 قانون جدید مهریه ۱۴ سکه

ازآنجاکه قیمت سکه روزبه‌روز در حال افزایش است، قانون ۱۱۰ سکه نیز در کاهش آمار زندانیان سکه تأثیر بسزایی نداشته. به همین دلیل نیز قانون جدید ۱۴ سکه در دست بررسی است. قانون ۱۴ سکه سبب می‌شود تا میزان سکه‌هایی که موجب حکم جلب و زندانی‌شدن مرد شده، کاهش یابد. لازم به ذکر است که قانون فوق‌الذکر در حال حاضر هنوز تأیید نشده؛ اما در آینده‌ای نه‌چندان دور باید منتظر چنین قوانینی باشیم.

 

 آیا تعیین مهریه‌های بیش‌تر از ۱۱۰ سکه قانونی است؟

تعیین مهریه طبق قانون به توافق طرفین بستگی دارد و به لحاظ قانونی محدودیتی در میزان آن وجود ندارد. قوانین وضع شده تنها در تعداد سکه‌های قابل‌اجرا دخیل بوده و در تعیین مهریه نقشی ندارند. بر همین اساس نیز در ماده ۲۲ از قانون حمایت از خانواده آمده است که: «اگر هنگام جاری‌شدن خطبه عقد مهریه کمتر یا مساوی با ۱۱۰ عدد سکه تمام بهارآزادی باشد، دریافت آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت‌های مالی خواهد شد و در غیر این صورت مازاد سکه‌ها باتوجه‌به ملائت و تمکن مالی مرد پرداخت می‌شود.»

باتوجه‌به مطالب بالا، تعیین مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه تمام بهارآزادی امری قانونی بوده و منع قضایی نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با گروه حقوقی وکیل رضا عبدالمحمد در تماس باشید.

 

 توقیف اموال در گرفتن مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه!

همان‌طور که می‌دانید یکی از روش‌های وصول مهریه، توقیف اموال زوج می‌باشد. برای توقیف اموال، زوجه باید به اداره ثبت‌اسناد مراجعه کرده و اموال مرد را معرفی و توقیف نماید. پس از توقیف اموال، اداره ثبت نسبت به فروش آن‌ها از طریق مزایده اقدام نموده و در نهایت مبلغ دریافت شده از فروش اموال را بابت مهریه به زن پرداخت می‌نماید. نکته مهم این است که در توقیف اموال، میزان مهریه دخیل نبوده و اگر ارزش اموال توقیف شده از ۱۱۰ سکه مهریه بیشتر باشد، مازاد سکه بر ۱۱۰ عدد نیز قابل دریافت خواهد بود.

 

چه تعداد سکه می توان گرفت

 

 آیا مهریه بالای ۱۱۰ سکه زندان دارد؟

طبق ماده ۳ از قانون اجرای محکومیت‌های مالی، اگر مهریه از طریق روش‌های ذکر شده در این قانون پرداخت نشود، زن می‌تواند مرد را تا زمان وصول مهریه یا حتی تا زمان پذیرفته‌شدن دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، حبس نماید. اما اگر مرد اعسار خود در پرداخت مهریه را در محضر دادگاه اثبات کند دیگر امکان به زندان انداختن ایشان وجود ندارد. حال اگر مهریه‌ای بالای ۱۱۰ عدد سکه باشد، دیگر نمی‌توان مرد را به دلیل عدم پرداخت تعداد سکه‌های مازاد بر ۱۱۰ عدد به زندان انداخت. مثلاً اگر مهریه زنی ۱۰۰۰ عدد سکه باشد و مرد ۱۱۰ عدد از آن را پرداخت نماید، بابت عدم پرداخت باقی سکه‌ها نمی‌توان مرد را به زندان انداخت.

 

 آنچه که در مهریه تا چند سکه قابل اجراست خواندیم:

مهریه از حقوق قانونی زن است که مرد باید آن را پرداخت نماید. در سال‌های اخیر محدودیتی در تعداد سکه‌های قابل‌اجرا برای مهریه به وجود آمده که مبنی بر آن تنها ۱۱۰ سکه قابل‌اجرا خواهد بود. ما در این مقاله به طور مفصل دراین‌رابطه صحبت کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با گروه حقوقی وکیل رضا عبدالمحمد در تماس باشید.

 

 سؤالات متداول

 طبق قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۲، تا چند سکه از مهریه قابل‌اجرا است؟

طبق قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۲، زن می‌تواند ۱۱۰ سکه از مهریه خود را مطالبه نماید. برای مطالبه و دریافت مازاد بر ۱۱۰ سکه باید در محضر دادگاه استطاعت مالی زوج در پرداخت آن را اثبات نماید.

 

 در چه شرایطی زن می‌تواند حکم جلب زوج را در صورت عدم پرداخت مهریه بگیرد؟

اگر زن در دادگاه ثابت کند که مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را داشته؛ اما از پرداخت آن امتناع می‌ورزد، می‌تواند حکم جلب زوج را از دادگاه دریافت نماید.

 

 قانون جدید زندان برای عدم پرداخت مهریه چیست؟

در زندان مهریه قانون جدید وجود ندارد و مهریه نیز تا هر مقداری قابل مطالبه می‌باشد. اما باید دانست که گرفتن حکم جلب زوج برای مهریه کمی دشوار است، به‌طوری‌که برای مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه امکان جلب اصلاً وجود ندارد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 2 =