بهترین تعداد سکه برای مهریه

چه تعداد سکه مهر کنیم؟

فهرست مطالب

مهریه یکی از حقوق مالی زن است که هنگام جاری‌شدن خطبه عقد معین و در سند ازدواج درج می‌شود. در عصر حاضر عموم مردم تعدادی سکه به‌عنوان مهریه تعیین می‌کنند که تعداد آن بستگی به توافق طرفین دارد. حال شاید بپرسید بهترین تعداد سکه برای مهریه چقدر است؟ یا اینکه عموم مردم چه تعداد سکه را به‌عنوان مهریه قرار می‌دهند. ما در این مقاله به طور کامل در این باره توضیح داده‌ایم. وکیل متخصص مهریه، رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می‌باشد. برای تنظیم وقت مشاوره با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید : انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

 

 بهترین تعداد سکه برای مهریه چقدر است؟

پاسخ به این سؤال کمی دشوار است. زیرا تعیین مهریه کاملاً سلیقه‌ای بوده و به‌صورت توافقی صورت می‌گیرد. برخی باتوجه‌به شرایط مالی خود تعداد سکه بیشتری را به‌عنوان مهریه تعیین می‌کنند برخی نیز کمتر! پس تعیین تعداد سکه قاعده و شرط خاصی نداشته و بسته به توافق طرفین ازدواج می‌باشد. فاکتورهایی برای مهریه وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را شرح می‌دهیم.

 

بیشتر بخوانید : اعتراض به رای تعدیل مهریه

 

بهترین تعداد سکه برای مهریه چقدر است

 

بیشتر بخوانید :شرایط پرداخت مهریه در طلاق غیابی

 

 حق ثبت مهریه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید طرحی مبنی بر پرداخت مالیات به جهت ثبت سکه در سند ازدواج وجود دارد. البته این طرح در حال بررسی بوده و به ثبت نرسیده است. بنابراین در صورت تصویب این قانون، برای ثبت سکه به‌عنوان مهریه در دفتر ازدواج باید مالیات آن را پرداخت نمایید.

 

بیشتر بخوانید :شرایط و روش های بخشیدن مهریه

 

  نظر عموم در مورد مداخله دولت در تعیین مهریه

چندی پیش در مورد مهریه از عموم مردم نظرسنجی شد. نتیجه این نظرسنجی بدین شکل بود که: ۳۹.۸ درصد از جامعه آماری معتقد بودند که تعیین سقف برای مهریه در کاهش میزان مهریه تأثیر بسزایی دارد، ۲۲.۳ درصد نیز بر این عقیده بودند که دریافت مالیات به‌صورت پلکانی یا حتی ثابت، تأثیر زیادی در کاهش مهریه داشته و ۲۶.۲ درصد نیز گفته بودند که مداخله دولت در تعیین مهریه صحیح نبوده و دولت نباید اقدامی دراین‌رابطه انجام دهد.

این نظرسنجی علاوه بر موارد بالا، درمورد نحوه پرداخت مهریه نیز در مورد آن‌ها پرسیده بود. در این پرسش ۸۶.۲ درصد از افراد اعلام داشتند که مهریه را زمان جاری‌شدن خطبه عقد به زن نمی‌پردازند، ۶۳.۴ درصد از افراد نیز بر این باور بودند که به هنگام تعیین مهریه مردان مقدار مهریه را جدی نگرفته و توجهی به مقدار آن نخواهند داشت. به‌طوری‌که ۶۹.۵ درصدد از متأهلین و ۵۰ درصد از مجردین بر این باورند که مردان هنگام تعیین مهریه به میزان آن توجهی نمی‌کنند.

 

بیشتر بخوانید :مطالبه مهریه از ارث

 

 نقش مهریه در سهولت طلاق و حضانت فرزندان

در نظرسنجی از عامه مردم، ۷۵.۸ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که زنان با استفاده از مهریه می‌توانند راحت‌تر و سریع‌تر طلاق بگیرند. ۶۷.۹ درصد از افراد نیز معتقد بودند که زنان به هنگام طلاق با بخشیدن مهریه می‌توانند حضانت فرزند خود را دریافت نمایند. درصد زیادی از افراد نیز (حدود ۶۱ درصد) مهریه بالا را پشتوانه مالی برای زن دانسته‌اند و تعداد سکه بیشتری برای مهریه در نظر گرفته‌اند. با وجود نظرسنجی‌های انجام شده و هشدارهای کارشناسان در مورد بازخورد تعیین حق ثبت (مالیات) برای مهریه، گروهی از نمایندگان همچنان بر مسئله تصویب و اجرای این قانون پافشاری دارند.

 

بیشتر بخوانید : نحوه توقیف خودرو برای مهریه در سال 1402

 

بهترین تعداد سکه برای مهریه چنتاست؟

 

 

بیشتر بخوانید :نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

 

راه‌حل‌هایی برای کاهش میزان مهریه

برای تعیین مهریه کمتر برای زن، مرد می‌تواند حقوقی را به زن اعطا کند و در مقابل نیز زن برای مهریه کمتر با ایشان توافق نماید. این حقوق عبارت‌اند از:

۱. حق طلاق:

طبق ماده ۱۱۳۳ از قانون مدنی، حق طلاق به طور اختصاصی در اختیار مرد بوده و زن برای طلاق باید ادله و مدارک کافی مبنی بر عسروحرج و شروط ۱۲ گانه ارائه نماید که بالطبع دشوار بوده و پروسه پیچیده‌ای را به همراه خواهد داشت. حال اگر زن حق طلاق داشته باشد به‌راحتی می‌تواند از همسر خود طلاق گیرد. لازم به ذکر است که مرد با دادن حق طلاق به زن، خود نیز همچنان حق طلاق را خواهد داشت و این حق از ایشان سلب نمی‌شود. این عمل به لحاظ حقوقی نیز ارزش والایی دارد.

 

بیشتر بخوانید : اعسار از پرداخت مهریه

 

۲. اجازه خروج از کشور:

طبق قانون زن متأهل تنها در صورت اجازه شوهر می‌تواند از کشور خارج شود؛ بنابراین دریافت اجازه خروج از کشور برای برخی ارزش زیادی دارد که حاضرند به‌خاطر آن از مهریه بالا صرف‌نظر کنند. جالب است اگر بدانید که دختران بالای ۱۸ سال برای خروج از کشور به اجازه پدر یا ولی خود نیازی ندارند؛ اما زنان متأهل بدون اجازه شوهر نمی‌توانند از کشور خارج شوند.

 

بیشتر بخوانید :چگونه مهریه را اجرا بگذاریم؟ قوانین و شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

 

۳. حضانت فرزندان:

طبق ماده ۱۱۶۸ از قانون مدنی، حضانت فرزندان در زمره حقوق و تکالیف والدین قرار دارد. در حالت کلی به هنگام طلاق حضانت فرزندان تا ۷ سالگی بر عهده مادر و سپس بر عهده پدر خواهد بود. حال زن می‌تواند در ازای مهریه کمتر، حضانت فرزندان را در شروط ضمن عقد یا در قالب وکالت بلاعزل از مرد دریافت نماید.

 

بیشتر بخوانید : آیا مهریه زندان دارد؟ قوانین زندان مهریه

 

۴. تصنیف دارایی:

در برخی دیده شده که زوجین در سند ازدواج بند مربوط به تصنیف دارایی به هنگام جدایی را نیز امضا کرده‌اند. طبق این بند، اگر دادخواست طلاق از طرف زن نبوده و دادگاه نیز تشخیص دهد که علت طلاق به‌خاطر امتناع زن از وظایف همسری یا سوءرفتار و اخلاق نباشد، مرد موظف است نصف اموال خود که در ایام زناشویی به دست آورده را به زن بپردازد.

 

بیشتر بخوانید : سریعترین راه گرفتن مهریه

 

 آنچه در چه تعداد سکه مهر کنیم خواندیم:

مهریه حق مالی قانونی زن است که در هر شرایطی مرد ملزم به پرداخت آن می‌باشد. نمی‌توان عددی را به‌عنوان بهترین تعداد سکه برای مهریه تعیین نمود؛ زیرا تعیین مهریه باید باتوجه‌به شرایط مالی زن و مرد تعیین گردد. ما در این راه‌حل‌هایی مبنی بر کاهش تعداد سکه برای مهریه ذکر کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد در تماس باشید.

 

بیشتر بخوانید :مهریه عندالاستطاعه چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

 سؤالات متداول

 

 بهترین تعداد سکه برای مهریه چقدر است؟

تعیین مهریه توافقی است؛ بنابراین نمی‌توان عددی را به‌عنوان بهترین تعداد سکه برای مهریه مشخص کرد.

 

بیشتر بخوانید :مهریه مهرالمثل چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

 آیا راهی برای تعیین مهریه کمتر وجود دارد؟

باید گفت بله. زن می‌تواند ضمن دریافت برخی حقوق مانند حضانت فرزندان، تصنیف دارایی، حق طلاق و… مهریه کمتری دریافت کند.

 

بیشتر بخوانید : مهریه مهرالمتعه چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

 آیا دولت در تعیین مهریه دخالتی دارد؟

در حال حاضر دولت در تعیین مهریه دخالتی ندارد؛ اما برخی نمایندگان به دنبال وضع قوانینی دراین‌رابطه هستند.

 

بیشتر بخوانید : وکیل مهریه بعد از طلاق غیابی

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 5 =