شیوه زندانی شدن مرد برای مهریه

قوانین جلب و زندانی شدن مرد برای مهریه

فهرست مطالب

مهریه قبل از عقد با توافق بین زوجین تعیین می‌شود و با جاری شدن عقد زن می‌تواند مهریه را مطالبه کند. سوال مهمی که باید به آن پاسخ دهیم این است که اگر مرد قادر به پرداخت مهریه نباشد یا در صورت داشتن تمکن مالی از پرداخت آن امتناع کند، زن چه اقدام قانونی برای مطالبه مهریه می‌‌تواند انجام دهد؛ آیا امکان زندانی شدن مرد برای مهریه وجود دارد یا نه.

تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا پاسخی جامع به این سوالات بدهیم و شما را با قوانین جدید مهریه برای زندان آشنا کنیم.

 

زندانی شدن مرد برای مهریه

 

انواع مهریه کدام است؟

پیش از اینکه امکان زندانی شدن مرد برای مهریه را بررسی کنیم، بهتر است بدانیم مهریه چند نوع است.

انواع مهریه عبارتند از:

  • مهریه عند الاستطاعه

هنگام مشخص کردن مهریه و جاری شدن عقد، نوع آن هم باید تعیین شود. مهریه عندالاستطاعه فقط در صورت داشتن توان مالی قابل دریافت است و زمانی که مرد امکان پرداخت آن را نداشته باشد، دادگاه او را برای پرداخت مهریه تحت فشار قرار نمی‌دهد. بنابراین زندانی شدن مرد برای مهریه عندالاستطاعه امکان‌پذیر نیست.

  • مهریه عندالمطالبه

در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، زن هر زمان بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند. مردی که توان مالی دارد، باید مهریه را به طور کامل پرداخت کند، اما مردی که توان مالی ندارد، می‌تواند درخواست قسطی کردن مهریه را به دادگاه ارائه کند. در قانون جدید مهریه، پرداخت اقساط مهریه تا 110 سکه امکان‌پذیر است.

  • مهرالمتعه

یکی دیگر از انواع مهریه، مهریه مهرالمتعه است. این مهریه مربوط به زمانی است که هنگام عقد مهریه مشخص نشده، اما هنگام طلاق مرد توان مالی دارد. بنابراین موظف است مطابق با شرایط مالی، مهریه‌ پرداخت کند.

  • مهرالمثل

بر اساس قانون 1091 با بررسی وضعیت زندگی زوجین و دارایی‌های آن‌ها مهرالمثل تعیین می‌شود و برای زن قابل دریافت است.

 

بهترین وکیل مهریه سهروردی آماده ارائه مشاوره در زمینه دریافت مهریه می باشد.

 

آیا مهریه زندان دارد؟

یکی از سوالات متداول درباره مهریه این است که امکان زندانی شدن مرد برای مهریه وجود دارد یا نه. پاسخ این سوال بستگی به دو عامل دارد. اول اینکه مهریه از چه نوعی باشد. دومین عامل تاثیرگذار هم اینکه میزان تمکن مالی مرد چقدر است.

به عبارت دیگر در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد و مرد توان مالی برای پرداخت را داشته باشد، اما نسبت به ادای دین خود کوتاهی کند، زن می‌تواند اقدامات قانونی لازم را انجام دهد. وکیل مهریه در انجام امور قانونی آن به شما کمک می کند.

در صورتی که مرد تمکن مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد باید حکم اعسار به دادگاه ارائه کند و از دادگاه تقاضا کند تا مهریه را قسط بندی کند. زمانی که مرد اقدامی برای تقسیط مهریه انجام ندهد، زن می‌تواند برای گرفتن حکم توقیف اموال اقدام کند.

همچنین در مواقعی که دادگاه حکم به تقسیط مهریه داده باشد، اما مرد از پرداخت قسط‌ها امتناع کند، باز هم زن می‌تواند به صورت قانونی برای گرفتن قسط‌ ها اقدام کند.

 

نحوه زندانی شدن مرد برای مهریه

 

زندانی شدن مرد برای مهریه شامل چند سکه است؟

زن می‌تواند فقط با احراز رابطه زوجیت و میزان مهریه، از دادگاه درخواست مطالبه مهریه نماید. با توجه به اینکه مطابق عرف کشور، بیشتر زوجین مهریه را با سکه طلا تعیین می‌کنند و طی سال‌های اخیر به دلیل تورم، قیمت طلا بالا رفته، بسیاری از مردان توان پرداخت مهریه را ندارند. برای گذر از پروسه دریافت مهریه می توانید با وکیل مهریه مشورت کنید.

مطابق قانون مردی که تعهد به پرداخت مهریه کرده اما در حال حاضر از عهده پرداخت آن بر نمی‌آید باید تا زمان تسویه بدهی خود به زندان برود. البته با توجه به بالابودن قیمت طلا، فقط تا 110 سکه بهار آزادی ضمانت اجرایی زندان دارد و زندانی شدن مرد برای مهریه بیشتر از 110 سکه امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر مردی تا 110 سکه را پرداخت کند از زندان آزاد می‌شود.

یکی دیگر از سوالات متداول درباره پرداخت مهریه و حکم زندان این است که امکان زندانی شدن مرد برای مهریه قسطی شده وجود دارد یا نه. در پاسخ باید بگوییم امکان زندانی شدن مرد برای مهریه قسطی شده وجود ندارد و زن فقط می‌تواند درخواست پرداخت قسط را به دادگاه ارائه کند.

 

آیا با قانون زندانی نشدن مرد برای مهریه حق خانم‌ها ضایع نمی‌شود؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که پرداخت نکردن مهریه به منزله ارتکاب جرم نیست که باعث محکومیت و زندانی شدن مرد شود. اما مطابق قانون محکومیت مالی، افرادی که بدهی خود را پرداخت نکنند باید در زندان باشند تا بتوانند بدهی خود را به طور کامل پرداخت کنند.

مطابق قانون جدید که مهریه زندان ندارد، بساری از خانم‌ها نگران این هستند که حق آن‌ها ضایع شود و مرد با بیان اینکه توان پرداخت مهریه را ندارد، از دادن حق مالی زن امتناع کند.  اما بهتر است بدانید در راستای حمایت از خانواده، با اثبات دروغین بودن ادعای مرد و ارائه ادله به دادگاه، قاضی اموال مرد را توقیف می‌کند و با مزایده گذاشتن املاک منقول و غیر منقول، مهریه زن پرداخت می‌شود.

در صورتی که زن نتواند ادله کافی برای اثبات این موضوع به دادگاه ارائه کند، بهتر است از یک وکیل باتجربه کمک بگیرد تا با اثبات این موضع فورا حکم توقیف اموال را بگیرد.

 

کلام آخر

پرداخت مهریه یکی از دعاوی متداول بین زوجین است که پرونده‌های متعددی از آن در دادگاه‌ها در جریان است. پیش از این بیشتر مردان به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه یا امتناع از پرداخت آن زندانی می‌شدند. اما در حال حاضر زندانی شدن مرد برای مهریه فقط در شرایط خاصی اجرا می‌شود. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره قوانین زندان به دلیل مهریه را بیان کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

2 پاسخ
  1. asadi گفت:

    سلام من 6 ماهه که نامزد کردم الان تازه متوجه شدم که ایشون باکره نبودن و ترمیم کردن. میخوام طلاقش بدم اما شرایط مالی خوبی ندارم حتی پیش قسط مهریه روهم ندارم. الان باید چیکار کنم که به زندان نیوفتم؟

  2. مصطفی گفت:

    سلام زنم مهریشو گذاشته اجرا و دادگاه هم سالی دو سکه تعیین کرده که من باید پرداخت کنم. اگر این دو سکه رو نپردازم باید برم زندان؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 8 =