راه های توقیف اموال بابت مهریه

راه های توقیف اموال برای مهریه

فهرست مطالب

مهریه یکی از حقوق قانونی زن است که به محض انعقاد عقد به ملکیت زن در می آید. سپس ایشان می تواند هر دخل و تصرفی در آن داشته باشد. برای مطالبه و وصول مهریه راه های متفاوتی وجود دارد که یکی از آن ها توقیف اموال می باشد. راه های توقیف اموال بابت مهریه متعددند که در این مقاله به طور مفصل آن ها را شرح دادیم. در صورت بروز هرگونه ابهامی در زمینه توقیف اموال بابت مهریه گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره حقوقی به شما عزیزان می باشد.

توقیف اموال بابت مهریه

در گذشته و تا سال 99 راه های توقیف اموال بابت مهریه شامل توقیف اموال از طریق دادگاه و توقیف اموال از طریق اجرای ثبت بود. زوجه برای توقیف اموال بابت مهریه حق انتخاب داشت و می توانست هر یک از راه های توقیف اموال بابت مهریه را انتخاب نماید. اما در سال 99 بخشنامه توسط رییس قوه قضاییه صادر و ابلاغ شد که طی آن زن برای توقیف اموال بابت بدهی ابتدا باید از طریق اداره ثبت اقدام کند. در صورتی که اداره ثبت در مدت زمان دو ماه نتواند اموال زوج را شناسایی و توقیف کند یا ظرف مدت شش ماه نتواند نسبت به اجرای سند ازدواج و وصول مهریه اقدامی انجام دهد آنگاه زوجه می تواند با دریافت گواهی مربوطه از اداره ثبت، برای مطالبه و وصول مهریه خود به دادگاه خانواده مراجعه کند.

بیشتر بخوانید : نحوه توقیف خودرو برای مهریه

پیش از صدور گواهی نامبرده دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و دادگاه از پذیرش دادخواست مطالبه مهریه ممانعت می ورزند. تنها پس از صدور گواهی مراجع ذکر شده می توانند نسبت به مطالبه و وصول مهریه اقدام نمایند.

 

 

راه های توقیف اموال بابت مهریه

 

راه های توقیف اموال بابت مهریه

برای توقیف اموال بابت مهریه دو راه وجود دارد که عبارت اند از:

بیشتر بخوانید : توقیف ملک مشاع برای مهریه

  • توقیف اموال از طریق اداره ثبت:

برای توقیف اموال از طریق اداره ثبت ابتدا ضمن مراجعه به دفترخانه محل وقوع عقد باید برای صدور اجراییه مهریه درخواست داد. سپس دادخواست از طریق دفترخانه به زوج ابلاغ گشته که مدت زمان 10 روز نیز برای پرداخت مهریه یا معرفی مال فرصت دارد. در ادامه زوجه برای تشکیل پرونده و باقی امور باید به اداره ثبت مراجعه نماید. برای مراجعه به اداره ثبت زوجه می بایست اجراییه صادر شده، قبض ارسال اطلاعیه برای زوج، شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج خود را به همراه داشته باشد. حال اگر در مهلت ده روزه مرد نسبت به پرداخت مهریه اقدامی نکند، زن می تواند از طریق اداره ثبت استعلام اموال منقول و غیر منقول مرد را اخذ کند. سپس نسبت به توقیف آن ها در اداره ثبت اقدام نماید.

  • توقیف اموال از طریق دادگاه:

حال اگر بعد از انجام مراحل بالا در مدت زمان 2 ماه اداره ثبت نتواند نسبت به شناسایی و توقیف اموال مرد اقدامی انجام دهد. یا اینکه ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای سند ازدواج و وصول مهریه اقدام نماید، آنگاه اداره ثبت گواهی مبنی بر عدم استعلام یا توقیف اموال صادر می کند که زوجه با استفاده از این گواهی برای مطالبه و وصول مهریه خود به دادگاه خانواده مراجعه کند. برای مطالبه مهریه و توقیف اموال از طریق دادگاه ابتدا باید دادخواست مربوطه به وسیله دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به مراجع مربوطه ارسال شود.

حال اگر میزان مهریه زوجه کمتر از 20 میلیون تومان باشد، دادخواست مهریه از طریق شورای حل اختلاف و اگر بیشتر از 20 میلیون تومان باشد از طریق دادگاه خانواده پرونده بررسی می شود.

بیشتر بخوانید : چه مقدار از حقوق برای مهریه توقیف میشود؟

مدت زمان توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت

یکی از راه های توقیف اموال بابت مهریه اداره ثبت است. این اداره وظیفه دارد که ظرف مدت 2 ماه لیست اموال قابل توقیف برای مهریه را تهیه و نسبت به توقیف آن ها اقدام نماید. اگر اجرای ثبت نتواند در مدت 2 ماه اموالی را شناسایی و یا در مدت 6 ماه اقدام موثری در زمینه برای وصول مهریه زوجه انجام ندهد، زوجه می تواند برای توقیف اموال مرد از طریق دادگاه وارد عمل شود.

 

نحوه و راه های توقیف اموال بابت مهریه

 

هزینه‌ توقیف اموال بابت مهریه به عهده چه کسی است؟

به طور کلی پرداخت هزینه های مربوط به توقیف اموال برای مهریه بر عهده زن می باشد. اما اگر ایشان توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، می تواند همزمان با دادخواست توقیف اموال، دادخوست اعسار را نیز به دادگاه تقدیم کند. در صورت اثبات اعسار زوجه در دادگاه، زوجه از پرداخت حق الوکاله وکیل و همچنین هزینه ابطال تمبر معاف خواهد شد. در این هنگام زوج علاوه بر پرداخت مهریه موظف بر پرداخت این هزینه ها نیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید : چگونه طلا را برای مهریه توقیف کنیم؟

سقف مهریه در قانون حمایت از خانوده چقدر است؟

در ماده 22 از قانون حمایت از خانواده سقفی برای مهریه مشخص شده است که مهریه های مازاد از این سقف مورد حمایت ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی قرار نمی گیرد.

این به این معناست که اگر مهریه تا سقف 110 عدد سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول این مقدار شامل مقررات موجود در ماده 2 از قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی می شود. اما اگر از این مقدار بیشتر باشد، مقدار مازاد بر 110 عدد سکه تنها در صورت تمکن مالی زوج قابل مطالبه و وصول خواهد بود.

بیشتر بخوانید : چگونه سهام شرکت را برای مهریه توقیف کنیم؟

آنچه در مقاله راه های توقیف اموال برای مهریه خواندیم:

پرداخت مهریه بر ذمه مرد می باشد و هر زمان که زن مهریه خود را مطالبه نماید مرد باید آن را بپردازد. زوجه برای مطالبه و وصول مهریه می تواند اموال مرد را از طریق اداره ثبت و دادگاه توقیف نماید. ما در این مقاله راه های توقیف اموال بابت مهریه را به طور کامل شرح دادیم.

گروه حقوقی وکیل رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره در زمینه خانواده و مهریه به شما عزیزان می باشد.

بیشتر بخوانید : توقیف ملک برای مهریه + قوانین و شرایط

سوالات متداول

راه های توقیف اموال بابت مهریه کدامند؟

راه های توقیف اموال بابت مهریه شامل توقیف اموال از طریق اداره ثبت و توقیف اموال از طریق دادگاه می باشند.

 

نحوه توقیف اموال برای مهریه به چه صورت است؟

در ابتدا برای توقیف اموال باید از طریق اداره ثبت اقدام نمود. در صورت عدم حصول نتیجه از این روش، باید از طریق دادگاه خانواده اقدامات لازم را به انجام رساند.

بیشتر بخوانید : توقیف سهام بورس برای مهریه + قوانین و شرایط رفع

مدت زمان توقیف اموال از طریق اداره ثبت چقدر است؟

مدت زمان استعلام و توقیف اموال از طریق اداره ثبت 2 ماه است. اگر ظرف مدت 6 ماه نتواند اقدامی برای توقیف اموال و وصول مهریه انجام ندهد، سپس باقی امور به دادگاه محول می گردد که زمان مشخصی نخواهد داشت.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =