گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد

راهنمای گام به گام گرفتن مهریه پس از ازدواج مجدد

فهرست مطالب

مهریه یکی از حقوق مالی زن است که مرد نیز ملزم به پرداخت آن می باشد. از آنجا که به موجب عقد نکاح مالکیت مهریه به زوجه تعلق می گیرد؛ بنابراین هر زمان که زن بخواهد می تواند مهریه خود را درخواست نماید. حال اگر پرداخت مهریه به صورت اقساطی باشد، زوج و زوجه هر کدام می توانند مجدد ازدواج کنند. در این زمان اولین سوالی که ذهن افراد را درگیر می کند این است که آیا در صورت ازدواج مجدد باقی مهریه قابل دریافت است یا خیر؟ باید گفت که بله مهریه در هر صورت بر قوت خود باقی می ماند و زوجه می تواند آن را دریافت نماید. گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد که وکیل مهریه خبر و متخصص است، آماده ارائه انواع مشاوره در زمینه گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد به شما عزیزان می باشد.

انواع مهریه و شرایط پرداخت آن

همان طور که پیش تر گفتیم مهریه مالی است که به هنگام عقد و برای زوجه زوجه تعیین شده و در سند ازدواج نیز درج می شود. مال تعیین شده از ابتدای ازدواج متعلق به زن بوده و پرداخت آن نیز بر ذمه مرد خواهد بود. مهریه انواع مختلفی دارد که شرایط پرداخت هر کدام متفاوت خواهد بود. از نظر استطاعت مهریه به دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می شود.

مهریه عندالمطالبه مهریه ای است که در هر زمان در صورت مطالبه مرد موظف به پرداخت آن می باشد. در مورد مهریه عندالاستطاعه نیز باید گفت که به هنگام مطالبه توسط زن، مرد تنها در صورت تمکن مالی کافی باید آن را پرداخت نماید.

در رابطه با تعیین مهریه نیز در ماده 1082 از قانون مدنی آمده است که سقف مشخصی برای مهریه در نظر گرفته نشده پس به هر میزان قابل تعیین است. لازم به ذکر است مهریه می تواند هر نوع مال منقول یا غیر منقول باشد.

 

مراحل گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد

 

تکلیف مهریه زوجه پس از ازدواج مجدد مرد چه خواهد بود؟

شاید بپرسید مهریه همسر سابق (گرفتن مهریه پس از فوت همسر )در صورت ازدواج مجدد مرد چه خواهد شد؟ آیا در صورت ازدواج مجدد مرد مهریه همسر سابق قابل مطالبه است؟ باید گفت بله، طبق قانون ازدواج مجدد مرد تاثیری در مهریه و میزان آن نخواهد داشت زیرا مهریه متعلق به زن بوده و هر زمان که بخواهد می تواند نسبت به مطالبه و دریافت آن اقدام کند. در این رابطه نیز در ماده 1082 از قانون مدنی ایران آمده است که زن به موجب انعقاد عقد مالک مهریه شده و می تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی مهریه ایشان کاهش (موارد قانونی افزایش یا کاهش مهریه بعد از عقد) نخواهد یافت.

بیشتر بخوانید : تامین خواسته در مهریه چیست؟

شرایط گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد زوجه

مهریه حق مالی زن است که در هر صورت پرداخت آن بر ذمه مرد می باشد. پس از جاری شدن خطبه عقد زن مالک مهریه شده و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه خود را مطالبه نماید؛ بنابراین مطالبه و وصول مهریه منوط به زمان طلاق نیست. در ماده 29 از قانون حمایت از خانواده آمده است که در طلاق از هر نوعی که باشد (طلاق توافقی یا یکطرفه) دادگاه ملزم به تعیین تکلیف در مورد مهریه در دادنامه می باشد. حال اگر پس از طلاق مهریه به صورت قسطی پرداخت گردد، این مسئله مانع از ازدواج مجدد زن نخواهد بود.

برای مثال اگر به هنگام طلاق زوجین توافق کنند که مقداری از مهریه به صورت نقدی و مقداری نیز به صورت اقساطی طی هر ماه پرداخت شود، پس از ثبت طلاق و پایان ایام عده، زوجه می تواند مجددا ازدواج کند و این امر مانعی برای دریافت اقساط مهریه ازدواج اول ایشان نیست. حال اگر ازدواج دوم نیز به طلاق ختم شود، زوجه می تواند مهریه خود را دریافت کند. یعنی مهریه هر دو ازدواج خود را حتی در صورت همزمانی دریافت نماید.

 

راهنمای گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد

گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد با حالت عادی تفاوتی ندارد؛ بنابراین برای گرفتن مهریه می توان به دو شیوه اجرای ثبت اسناد و دادگاه اقدام نمود که به شرح ذیل می باشند:

بیشتر بخوانید : فریب در مهریه و عواقب آن

مراحل گرفتن مهریه از طریق دادگاه

برای گرفتن مهریه از طریق داداگاه ابتدا زوجه یا وکیل مهریه ایشان باید به دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و ضمن پرداخت هزینه دادرسی و ثبت دادخواست، دادخواست خود را ثبت نماید. پس از ثبت دادخواست مطالبه مهریه، این دادخواست به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد. برای ثبت این دادخواست مدارک زیر نیاز است:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • اصل سند ازدواج
  • کارت ملی شوهر

 

نحوه گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد

 

مراحل گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد

گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد و املاک به این  صورت است که ابتدا زوجه یا وکیل ایشان باید به دفتر ازدواجی که در ان عقد جاری شده مراجعه کرده و دادخواست خود مبنی بر دریافت مهریه از شوهر را ثبت کند. سپس دفترخانه برگه اجرایبه مهریه را صادر کرده و به زوج ابلاغ می کند. سپس از این طریق زن می تواند مهریه خود را از مرد دریافت کند.

برای ثبت این دادخواست به مدارک زیر نیاز است:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • اصل سند ازدواج

بیشتر بخوانید : نفقه محجور چیست؟ و پرداخت آن بر عهده چه کسی است؟

در چه مواردی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

اگر طلاق به دلیل پنهان کردن عیوب از یکدیگر مانند تدلیس در ازدواج و … باشد، مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت. در واقع اگر فسخ نکاح یا بطلان نکاح اتفاق افتد زوجه نمی تواند نسبت به دریافت مهریه اقدام نماید. در حالت بعدی اگر زن و مرد پیش از جاری شدن خطبه عقد مهریه ای تعیین نکرده باشند، و یکی از آن ها نیز قبل از انجام رابطه زناشویی فوت کند، دیگر مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد. اما اگر پس از ازدواج و انجام رابطه زناشویی یکی از زوجین فوت کند، ورثه می توانند نسبت به مطالبه و وصول مهریه زوجه اقدام نمایند.

در صورت باکره بودن زوجه نیز تنها نصف مهریه به ایشان تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید : مهریه دختر باکره چگونه حساب میشود؟

آنچه در مقاله راهنمای گام به گام گرفتن مهریه پس از ازدواج مجدد خواندیم:

پرداخت مهریه بر ذمه مرد می باشد و مرد در هر شرایطی باید آن را پرداخت کند. برخی گمان می کنند که گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد امکان پذیر نیست. در صورتی که در این حالت نیز مهریه بر قوت خود باقی مانده و مرد باید آن را بپردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید با گروه حقوقی وکیل رضا عبدالمحمد مشورت نمایید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دوازده =