وکیل مهریه

گرفتن مهریه در دوران عقد!

فهرست مطالب

برای اجرای مهریه در دوران عقد این نکات را باید بدانید!

مهریه از حقوق مالی زن است که با جاری شدن عقد دائم مرد موظف به پرداخت آن می‌شود. برخی از افراد تصور می‌کنند گرفتن مهریه فقط بعد از شروع زندگی مشترک یا در صورت طلاق امکان‌پذیر است. در حالی‌که گرفتن مهریه در دوران عقد هم امکان‌پذیر است.اگر می‌خواهید با نحوه مطالبه و اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا آخر بخوانید.

آیا امکان مطالبه مهریه در دوران عقد وجود دارد؟

بعد از جاری شدن عقد زوجه مالک مهریه تلقی می‌شود و می‌تواند هر گونه دخل و تصرفی در آن بکند و هیچ چیز نمی‌تواند مانع گرفتن مهریه زوجه شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که امکان مطالبه مهریه در دوران عقد وجود دارد یا نه باید بگوییم بعد از جاری شدن عقد زوجه اختیار به اجرا گذاشتن مهریه را دارد و مرد ملزم به پرداخت آن است.

 

وکیل مهریه

 

شیوه گرفتن مهریه در دوران عقد

در صورتی که زن تمایل به گرفتن مهریه در دوران عقد داشته باشد، می‌تواند درخواست خود را به مرد بگوید و مرد موظف به پرداخت تمام مهریه است. اما در صورتی که مرد امتناع کند، زن می‌توان مهریه را از طریق دادگاه مطالبه کند یا اصطلاحا به اجرا بگذارد. مراحل گرفتن مهریه در دوران عقد به شرح زیر است.

  • مرحله اول مطالبه مهریه دوران عقد

اولین اقدام برای مطالبه مهریه در دوران عقد مراجعه به دفتر ازدواج جاری شدن عقد است. زن باید فرم مطالبه مهریه را پر کند و از طریق اجراییات آن را ثبت کند. اجراییات ثبت برای استعلام چهارگانه از طریق راهور، مخابرات، املاک و بانک اقدام می‌کند.

  • مرحله دوم مطالبه مهریه دوران عقد

در قدم بعدی لازم است زوجه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست مطالبه مهریه را به اجرا بگذارد. مطابق قانون در مواردی که زوج هیچ دارایی با سند رسمی یا وجه نقد و سپرده نداشته باشد، زوجه می‌تواند مهریه را به اجرا بگذارد.

در صورتی که مرد توان پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد، می‌تواند درخواست اعسار بدهد تا مهریه قسط بندی شود. در مواقعی هم که با وجود این تمهیدات زوج برای پرداخت مهریه هیچ اقدام مثبتی انجام ندهد، زوجه می‌تواند حکم جلب او را بگیرد.

 

مزیت گرفتن مهریه در دوران عقد از طریق اداره ثبت

اقدام برای گرفتن مهریه از طریق اداره ثبت این مزیت را دارد که امکان دسترسی به اموال و دارایی‌هایی مرد فراهم است و مرد نمی‌تواند برای فرار از پرداخت مهریه اموال و دارایی‌های خود را بفروشد. در واقع بدون نیاز به حکم دادگاه می‌توان اموال و دارایی‌های مرد را در مزایده به فروش رساند و خیلی زود مهریه را دریافت نمود.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که وقتی زوجه برای گرفتن مهریه در دوران عقد از طریق اجراییات ثبت اقدام می‌کند، اداره ثبت دو مرتبه به زوج اخطار می‌فرستد. بنابراین زوج از امکان توقیف اموالش خبردار می‌شود و ممکن است دارایی‌های خود را به نام فرد دیگری بکند. البته وقتی زوج چنین اقدامی انجام می‌دهد، زوجه حق اعتراض و شکایت دارد.

قوانین و مقررات مهریه در سال 1402! کلیک کنید.

 

وکیل مهریه

 

میزان مهریه در دوران عقد چقدر است؟

کسانی که برای گرفتن مهریه در دوران عقد اقدام می‌کنند باید درباره میزان مهریه‌ای که به آن‌ها تعلق می‌گیرد اطلاع داشته باشند. بهتر است بدانید میزان مهریه در دوران عقد تحت شرایط مختلفی تغییر می‌کند.

  • اولین عامل موثر بر میزان مهریه‌ای که به زن تعلق می‌گیرد، این است که زوجه قصد طلاق گرفتن دارد یا نه. به عبارت دقیق‌تر وقتی زوجه قصد گرفتن مهریه در دوران عقد را دارد، اما نمی‌خواهد طلاق بگیرد، می‌تواند تمام مهریه را بگیرد. اگر زوجه باکره در دوران عقد، مهریه را مطالبه و دریافت کند، اما بعد از مدتی بدون اینکه عمل زناشویی بین زوجین اتفاق افتاده باشد، بخواهد طلاق بگیرد باید مازاد مبلغ مهریه را به مرد برگرداند.
  • دومین عاملی که میزان مهریه‌ای که به زوجه تعلق می‌گیرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد باکره بودن است. وقتی در دوران عقد نزدیکی بین زوجین اتفاق نیفتاده باشد و زن خواهان مطالبه مهریه و طلاق باشد، فقط می‌تواند نصف مهریه را بگیرد.

سومین عاملی که بر مطالبه مهریه در دوران عقد تاثیر می‌گذارد، عندالاسطاعه یا عند المطالبه بودن مهریه است. ممکن است زوجین در دوران عقد رابطه زناشویی برقرار کرده باشند اما به دلیل اختلافاتی که با هم دارند، زن درخواست طلاق و مطالبه مهریه را داشته باشد. در این شرایط زن فقط در صورتی می‌تواند مهریه را بگیرد که مهریه عندالمطالبه باشد. زیرا گرفتن مهریه عندالاسطاعه که زوج توان پرداخت آن را ندارد امکان‌پذیر نیست. همچنین زوج برای پرداخت مهریه می‌تواند درخواست اعسار و قسط بندی مهریه را به دادگاه ارائه کند.

 

مطالبه مهریه با کمک وکیل

مطالبه مهریه در دوران عقد پیچیدگی‌ها و مراحل خاص خود را دارد. بهتر است اقدامات لازم برای گرفتن مهریه را به یک وکیل باتجربه که به قوانین تسلط دارد بسپارید تا در طی مدت زمان کوتاه‌تری پرونده مهریه به سرانجام برساند و شما را از رفت و آمد مکرر به دادگاه بی‌نیاز کند.

بهترین وکیل مهریه سهروردی اماده بررسی پرونده های خانواده از جمله مهریه و طلاق است، با سابقه ای درخشان در اخذ آرای موافق از دادگاه های کشور.

 

کلام آخر

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه است که قبل از عقد با رضایت زوجین تعیین می‌شود و مرد موظف به پرداخت آن است. با داشتن وکیل مهریه میتوانید زوج را ملزم به پرداخت مهریه کنید. زوجه اختیار گرفتن مهریه در دوران عقد یا بعد از ازدواج را دارد و ضرورتی ندارد که حتما قصد طلاق گرفتن داشته باشد. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره شرایط و نحوه مطالبه مهریه در دوران عقد را بیان کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما کافی باشد.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

2 پاسخ
  1. صادق گفت:

    سلام من تو دوران عقد مهریه همسرم را کامل پرداخت کردم و مدتی بعد از اون ما طلاق گرفتیم. حالا با توجه به باکره بودن ایشون ایا میشه نصف مهریه رو ازشون پس بگیرم؟

  2. sama گفت:

    من 5 ماهه که عقد کردم الان پشیمونم شوهرمم طلاقم نمیده. چطوری میتونم طلاق بگیرم ازش؟ اگر مهریمو بزارم اجرا میتونم طلاق بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 18 =