نحوه توقیف خودرو برای مهریه در سال 1402

نحوه توقیف خودرو برای مهریه در سال 1402

فهرست مطالب

همانطور که می دانید مهریه یکی از حق و حقوق قانونی زن است و پس از جاری شدن خطبه عقد مرد موظف به پرداخت آن می باشد. یکی از چالش های زوجین بحث مهریه و نحوه پرداخت آن می باشد و معمولا هنگام طلاق و جدایی این بحث ها به میان می آیند. البته گاهی ممکن است در طول زندگی نیز زن مهریه خود را مطالبه کند و مرد نیز بدون هیچ مشکلی این حق قانونی زوجه را به او پرداخت کند. زن جهت مطالبه مهریه می تواند هر چیزی که ارزش اقتصادی داشته باشد (اموال منقول و غیر منقول) را دریافت کند. از آنجایی که خودرو نیز جزو دارایی های مرد می باشد پس می توان ضمن مشورت با وکیل مهریه، به توقیف خودرو برای مهریه پرداخت مگر در شرایطی خاص.

 

نحوه توقیف خودرو برای مهریه

دریافت مهریه با توقیف خودرو

برای انجام اقدامات اولیه جهت دریافت مهریه می توان اموال منقول و غیر منقول مرد را توقیف نمود. توقیف خودرو برای مهریه نیز امکان پذیر می باشد. در این میان زوجه نگران انتقال اموال مرد به دیگری جهت ممانعت از پرداخت مهریه است، به همین دلیل نیز توقیف اموال باید به سرعت صورت گیرد. وکیل مهریه می تواند در توقیف خودرو برای مهریه به شما کمک کند.

 

قانون جدید توقیف خودرو برای مهریه

همانطور که می دانید تمامی اموال منقول و غیر منقول آقا شامل ملک، مسکن، خودرو، حساب بانکی و بورسی، طلا و … قابل توقیف و دریافت به عنوان مهریه می باشند. اما گاهی ممکن است مرد راضی به انتقال این اموال به خانم نباشد، در این زمان است که قانون جدید مهریه کاربرد دارد.

قانون جدید مهریه با نام تعدیل تقسیط مهریه شناخته می شود. همانطور که می دانید در تقسیط مهریه مرد باید در دادگاه ثابت کند که توانایی مالی پرداخت مهریه بصورت یکجا را ندارد. سپس اقدامات لازم برای تقسیط مهریه و پرداخت آن بصورت قسطی انجام خواهد شد.

 

برای توقیف خودرو برای مهریه می توانید باوکیل مهریه و مشاوره حقوقی مهریه در سهروردی، رضا عبدالمحمد مشورت کنید.

روش های توقیف خودرو برای مهریه

برای توقیف خودرو برای مهریه به دو روش زیر می توان اقدامات لازم را انجام داد. این روش ها عبارتند از:

  1. توقیف خودرو از طریق دادگاه

برای توقیف خودرو از طریق دادگاه ابتدا باید دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه به دادگاه ارائه شود. سپس باید از طریق استعلام از پلیس راهور تمامی خودروهایی که بنام زوج می باشند را شناسایی و برای توقیف به دادگاه معرفی کند و در اینصورت دیگر مرد قادر به انتقال خودرو به دیگری نخواهد بود. لازم به ذکر است که انجام این امور باید سریعا و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

  1. توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت اسناد

روش دوم جهت توقیف خودرو اقدام از طریق اجرای ثبت اسناد می باشد. روش کار بدینصورت است که ابتدا با اقدامات قانونی خودرو مورد نظر به اجرای ثبت معرفی شده و سپس خودرو برای توقیف، به ابلاغ گذاشته خواهد شد. این ابلاغ مدت زمان محدودی دارد و زوج در این مدت فرصت دارد که مهریه را بپردازد. در صورت عدم پرداخت مهریه در فرصت داده شده، خودرو با دستور پلیس راهور توقیف خواهد شد.

 

شرایط توقیف خودرو برای مهریه

توقیف خودروهای در رهن خودرو سازی!

بطور کلی امکان توقیف خودروهای در رهن شرکت خودروسازی امکان پذیر است اما تنها برای مبلغی که زوج جهت خرید پرداخت کرده و سهی از خودرو که هنوز پرداخت نشده قابل توقیف نخواهد بود.

 

آیا می توان خودرو را بطور مستقیم به خانم انتقال داد؟

طبق قانون اموال توقیف شده ابتدا باید توسط کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری و سپس به مزایده گذاشته شوند. حال اگر اموال مورد نظر در مزایده به فروش نرسند، به درخواست خانم به اندازه مهریه به اجرا گذاشته شده، از خودرو به ایشان منتقل خواهد شد.

 

مدت زمان لازم جهت توقیف خودرو برای مهریه

مدت زمان لازم برای انجام امور حقوقی و مراحل اداری به شرایط پرونده و چالش های آن بستگی دارد بطوریکه هرچه این پیچیدگی ها کمتر باشند سرعت انجام امور بیشتر و رأی نهایی نیز سریع تر صادر خواهد شد. در مقابل هرچه پیچیدگی پرونده بیشتر و نیازمند بررسی های متعددی باشد سرعت رسیدگی به پرونده پایین می آید.

برای سرعت بخشیدن به انجام امور حقوقی و رسیدن به نتیجه دلخواه می توانید با وکیل مهریه خبره مشورت کنید.

 

شرایط رفع توقیف خودرو برای مهریه

رفع توقیف خودرو برای مهریه نیز تحت شرایط خاصی امکان پذیر است و عبارتند از:

  • یکی از شرایطی که می توان خودروی توقیف شده را رفع توقیف کرد این است که در دادگاه ثابت کنید خودروی توقیف شده اسبابی برای امرار معاش می باشد.
  • زوج در دادگاه ثابت کند خودرو توقیف شده ارزش اقتصادی زیادی ندارد.
  • از آنجا که مستثنائات دین قابلیت توقیف ندارند، اگر در دادگاه اثبات شود که خودروی مورد نظر جزو مستثنائات دین محسوب می شود، خودروی مورد نظر قابلیت توقیف نخواهد داشت.
  • اگر خودروی مورد نظر ارزش بیشتری نسبت به مبلغ مهریه داشته باشد می توان بطور قانونی از توقیف آن جلوگیری به عمل آورد.

 

آیا خودرو مستثنی دین محسوب می شود؟

خودرو تحت شرای طخاصی به عنوان مستثنی دین محسوب می شود. اگر این خودرو وسیله کسب در آمد جهت امرار معاش (مثلا تاکسی) باشد در زمره مستثنائات دین قرار می گیرد و قابلیت توقیف ندارد. خودروهای شخصی همگی قابل توقیف هستند.

 

کلام آخر

همانطور که می دانید مهریه از حقوق قانونی زن است که پس از جاری شدن خطبه عقد توسط زن قابل مطالبه می باشد. اگر زوج جهت پرداخت مهریه همسر خود اقدامی انجام ندهد، زوجه می تواند به معرفی و توقیف خودرو برای مهریه بپردازد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

3 پاسخ
  1. حسین گفت:

    سلام من اگه وکالت فروش ماشینمو بدم به یکی تو دفتر اسناد رسمی، بعدا که خانمم مهریشو بزاره اجرا میتونه این ماشینو بگیره؟

  2. امیر سالار گفت:

    سلام زنم ماشینمو برای مهریه توقیف کرده. اگر مهریه رو بپردازم بهشس چند روز طول می کشه تا ماشین از توقیف در بیاد؟

  3. mina گفت:

    پروسه توقیف خودرو چقدر طول می کشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 5 =