قتل و فرار از صحنه تصادف

قتل و فرار از صحنه تصادف

فهرست مطالب

هنگامی که تصادفی رخ می‌دهد، ممکن است فرد مجرم به‌جای ‌ماندن در صحنه و کمک به مصدومین، متواری شود. این اقدام نه‌تنها جرم محسوب می‌شود، بلکه پیامدهای سنگینی نیز به همراه دارد.

در چنین مواردی، فرد مجرم با قتل و فرار از صحنهٔ تصادف مواجه است. این جرم از نظر قانونی بسیار سنگین‌تر از صرف ترک صحنهٔ تصادف است. قتل عمد، حتی در شرایط تصادف، مجازات‌های شدیدی را به همراه خواهد داشت.

علاوه‌بر آن، فرار از صحنهٔ تصادف می‌تواند باعث تأخیر در رسیدن کادر درمانی به مصدومین شود. این امر می‌تواند منجر به جراحات بیشتر و حتی مرگ آسیب‌دیدگان شود؛ بنابراین، فرد مجرم نه‌تنها با اتهام سنگین‌تر قتل مواجه خواهد شد، بلکه مسئول تشدید آسیب‌ها و عواقب ناشی از دیر رسیدن کمک‌های پزشکی نیز خواهد بود.

در صورت وقوع تصادف، مسئولیت فرد مجرم بسیار سنگین‌تر از شرایطی است که وی در صحنه باقی بماند و به مصدومین کمک کند. قانون به ‌شدت با چنین اقداماتی برخورد می‌کند و فرد متواری از صحنهٔ تصادف با احکام سنگین‌تری مواجه خواهد شد.

 

عواقب فرار از صحنه تصادف

 

قتل و فرار از صحنه تصادف چه عواقبی دارد؟

در صورتی‌ که راننده مقصر در یک تصادف جراحی از صحنه فرار کند، طبق ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی، حکم تصادف و فرار، اعمال می‌شود. این حکم به معنای اعمال ضمانت کیفری است. به‌ این‌ ترتیب، اگر مصدوم تصادف به کمک فوری نیاز داشته باشد و راننده مقصر بتواند او را به مراکز درمانی منتقل کند، اما به‌جای آن از محل تصادف فرار کند، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد. در این شرایط، دادگاه نیز نمی‌تواند هیچ‌گونه تخفیفی را برای راننده مقصر اعمال کند

در مورد پرداخت خسارت در تصادفات جرحی، با توجه ‌به وجود بیمه شخص ثالث، راننده مقصر می‌تواند خسارت‌های بدنی را پرداخت کند. میزان پوشش خسارت در تصادفات جرحی توسط بیمه مرکزی محاسبه می‌شود و سپس به شرکت‌های بیمه اعلام می‌شود؛ بنابراین، اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث را قبل از وقوع تصادف خریداری کرده باشد، در صورت وقوع تصادف و وجود خسارت‌های بدنی، می‌تواند مبلغ دیه را از بیمه دریافت کند و خسارت‌ها را پرداخت کند. راننده مقصر فراری در تصادفات غیر جرحی چه مجازاتی دارد؟

درصورتی‌که راننده مقصر در یک تصادف غیر جرحی از صحنه فرار کند، فرار از صحنه تصادف و بیمه جرم محسوب نخواهد شد و مالک خودرو آسیب‌دیده می‌تواند با اعلام پلاک خودرو، به مراجع قضایی مراجعه کرده و خسارت را از فرد مقصر دریافت کند. درصورتی‌که خودروی شخص مقصر دارای بیمه شخص ثالث باشد، نگرانی درباره پرداخت خسارت وارده وجود نخواهد داشت؛ زیرا شرکت بیمه مبلغی از خسارت را پرداخت خواهد کرد؛ بنابراین، با داشتن بیمه شخص ثالث، شما می‌توانید از پرداخت خسارت در تصادفات رانندگی محافظت کنید.

در مورد تصادفات مربوط به خودروهای پارک شده، اگر شما مقصر بوده و از صحنه تصادف فرار کنید، ممکن است به دلیل تخریب محکوم به جبران خسارت شوید، اما این قانون فقط در صدق می‌کند درصورتی‌که خودروی آسیب‌دیده طبق قوانین در مکان مناسب پارک شده باشد. در این شرایط، فرار راننده مقصر از صحنه تصادف به‌عنوان یک جرم تلقی می‌شود.

 

ترسیم مجدد صحنه تصادف و فرار راننده

درصورتی‌که قبل از حضور مأمور راهنمایی رانندگی، صحنه تصادف به‌هم‌خورده و راننده مقصر فرار کرده است، فرایند ترسیم مجدد صحنه تصادف و جمع‌آوری اطلاعات ممکن است به شرح زیر انجام شود:

  • حضور مأمور راهنمایی رانندگی

در صورت وقوع تصادف، ابتدا مأمور راهنمایی رانندگی باید به محل حادثه برسد. آنها می‌توانند ترافیک را کنترل کنند و محدوده تصادف را ایمن کنند.

  • حضور کارشناسان راهور و دادگستری

کارشناسان راهور و دادگستری باید در محل وقوع حادثه حاضر شوند. آنها مسئول تحلیل صحنه تصادف و جمع‌آوری اطلاعات کامل‌تر می‌باشند. آنها می‌توانند شواهد جدیدی را بررسی کنند و ترسیم مجدد صحنه تصادف را بادقت انجام دهند.

  • ترسیم مجدد صحنه تصادف

کارشناسان راهور و دادگستری با استفاده از اطلاعات موجود و شواهد موجود در محل، صحنه تصادف را مجدداً ترسیم می‌کنند. آنها جزئیات مهمی مانند موقعیت خودروها، جهت حرکت، نقاط برخورد، وضعیت علائم راهنمایی و رانندگی، و شواهد دیگر را در نقشه یا برگه‌ای ثبت می‌کنند.

  • پیگیری پرونده توسط دادسرا

پس از ترسیم مجدد صحنه تصادف و جمع‌آوری اطلاعات کامل‌تر، پرونده به دادسرا ارسال می‌شود. دادسرا مسئول پیگیری و رسیدگی به ماجرا و مجازات راننده مقصر است. آنها با توجه ‌به شواهد و اطلاعات جمع‌آوری شده، می‌توانند اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.

 

نحوه دریافت خسارت از شرکت بیمه

 

دریافت خسارت فرد زیان‌دیده از شرکت بیمه

دریافت خسارت از شرکت بیمه به فرد زیان‌دیده بستگی به شرایط و موارد مربوطه دارد. در این متن، آورده شده که درصورتی‌که راننده مقصر فرار کند و شناخته نشود، خسارت فرد زیان‌دیده از محل صندوق خسارات پرداخت می‌شود. اما باید توجه داشت که این موضوع بستگی به سیاست‌ها و قوانین هر شرکت بیمه و نحوه پرداخت خسارت‌ها دارد.

در عمل، پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه معمولاً پس از بررسی‌های لازم و اثبات مسئولیت راننده مقصر انجام می‌شود. فرد زیان‌دیده باید مستندات و مدارک مربوطه را تهیه کرده و به صحنه تصادف وقوع را به طور دقیق توصیف کند. سپس مراحل قانونی و پیگیری‌ها در دادگاه یا مراجع قضایی صورت می‌گیرد.

بنابراین، برای دریافت خسارت از شرکت بیمه، فرد زیان‌دیده باید بادقت و مستندات کافی مورد بررسی قرار گیرد و اثبات مسئولیت راننده مقصر صورت پذیرد. همچنین، قوانین و مقررات مربوطه در هر کشور و منطقه ممکن است تفاوت داشته باشند؛ بنابراین، مشاوره حقوقی مربوطه می‌تواند در این موارد کمک‌کننده باشد.

 

مجازات راننده مست و متواری چیست؟

هنگامی که فردی مست باشد، و به حال خود نباشد و بعد از تصادف بگریزد دارای تبعات بیشتری هست که او ممکن است با این کار از رانندگی محروم شود و جریمه نقدی بیشتری پرداخت کند که طبق قانون بیمه مرکزی بیمه شخص ثالث الزامی است، و در این شرایط در صورت نبود بیمه شرایط فرد خیلی بحرانی می‌شود و قتل و فرار از صحنه برای این فرد دردسرساز می‌شود؛ زیرا که هشیار نبودن او در این تصادف بسیار تأثیر دارد.

درصورتی‌که در این زمینه آگاهی ندارید، می‌توانید از یک وکیل قتل در این زمینه مشاوره بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از حقوق قانونی خود دفاع کنید. برای مشاوره با شماره ۰۹۱۲۱۵۷۴۲۹۷ تماس بگیرید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 19 =