مهریه طلاق از طرف زن

آیا اگر زن درخواست طلاق کند به ایشان مهریه تعلق می گیرد؟

آنچه راجب «آیا اگر زن درخواست طلاق کند به ایشان مهریه تعلق می گیرد؟» قرار است بخوانید :

پیش درآمدی بر مهریه، طلاق و قوانین آن

مطابق شرع و قانون، مهریه حق زوجه میباشد که به محض جاری شدن عقد نکاح به مالکیت وی در میاید و این حق را دارد که  آن را از همسرش مطالبه نماید. در سوی دیگر نیز طلاق از جمله حقوقی است که در قانون برای زوج مقرر گشته است بدین معنا که چنانچه مرد با طلاق زوجه موافق نباشد، تنها به صرف دادخواست طلاق از طرف زوجه و مطالبه مهریه بدون دلیل موجه، طلاق به نتیجه نمیرسد حتی اگر زوجه مهریه خود را ببخشد.

در واقع چنانچه زوج با طلاق مخالفت نماید و زوجه از طریق اثبات عسر و حرج یا اثبات یکی از 12 مورد شروط ضمن عقد نکاح بتواند حکم طلاق را از دادگاه اخذ کند میتواند علاوه بر طلاق مهریه خود را نیز وصول نماید. فلذا درخواست طلاق جانب زوجه و مطالبه مهریه در حالی ممکن است که زوجه برای طلاق دلیلی موجه به دادگاه ارائه کرده باشد.

مراحل درخواست طلاق از جانب زوجه و مطالبه مهریه  ۳ مرحله دارد؛ یعنی چنانچه زوج به رای دادگاه بدوی اعتراض نماید، پرونده به دادگاه تجدید نظر استان ارجاع میشود و حتی اگر به رای دادگاه تجدید نظر استان نیز اعتراض نماید، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع میگردد که در این موارد ممکن است طلاق تا مدتها طول بکشد.

برای درخواست مشاوره با وکیل مهریه میتوانید با شماره 09121574297 (دکتر عبدالمحمد) تماس بگیرید.

 

دریافت مهریه طلاق از طرف زن

 

دادخواست مطالبه مهریه:

برای مطالبه مهریه، میبایست زوجه دادخواست طلاق را ارائه نماید و باید در دادخواست خود اطلاعاتی نظیر مهریه مطالبه شده و دلایل طلاق خود را بیان نماید و در ادامه دلایل و اماراتی را که بیانگر تعهد زوج به پرداخت مهریه میباشد را به دادگاه ارائه نماید تا بتواند مهریه خود را وصول کند.

بیشتر بخوانید : اعسار از پرداخت مهریه

موارد تعلق مهریه به زن:

در واقع چنانچه زن تقاضای طلاق نماید مهریه به وی تعلق خواهد گرفت. و تفاوتی ندارد که درخواست طلاق از جانب زن باشد و یا از جانب مرد باشد و در هرصورت مهریه حق زن بوده و تحت هر شرایطی به وی تعلق خواهد گرفت. با ارائه درخواست طلاق، هرگاه که دادگاه حکم طلاق را تایید و رسمی نماید، زن حق مطالبه مهریه خود را از شوهرش دارد و زوج باید بر مبنای توافق و تراضی قبلی زوجین در سند ازدواج و یا بر مبنای میزان تعیین شده مهریه توسط دادگاه آن را به همسرش پرداخت نماید.

بیشتر بخوانید : انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

موارد عدم تعلق مهریه به زن:

مهریه در اکثر مواقع در هنگام طلاق به زن تعلق میگیرد لکن گاهی این امکان وجود دارد که زن نتواند مهریه خود را وصول نماید؛ از جمله:

  1. بر مبنای توافق پیشین: چنانچه زوجین در سند ازدواج، تراضی نموده باشند که زن حق مطالبه مهریه ندارد، فلذا مهریه به او تعلق نخواهد گرفت.
  2. موارد طلاق های بدون اشکال: در بعضی از مواقع زوجین تراضی مینمایند که زن مهریه را مطالبه و وصول ننماید که این موضوع باید صریحاً در قرارداد طلاق ذکر گردد.
  3. رد دادگاه: چنانچه دادگاه تشخیص دهد که زن موجه به دریافت مهریه نمیباشد و یا اینکه مهریه خودرا پیش تر دریافت نموده است، مهریه به زن تعلق نمیگیرد.
  4. در صورت خیانت از طرف زن: چنانچه زن در طول مدت ازدواج خود خیانت نماید، این امکان وجود دارد که با تصمیم دادگاه مهریه به وی تعلق نگیرد.
  5. طلاق توافقی زوجین: در بعضی شرایط این امکان وجود دارد که زوجین بر سر این مسئله توافق کنند که مهریه به زوجه تعلق نگیرد و این توافق فی ما بین خود را به شکل کتبی در قرارداد قانون طلاق ثبت نمایند.

 

وصول مهریه طلاق از طرف زن

 

شرایط ارائه دادخواست طلاق از طرف زن:

ارائه دادخواست طلاق، میبایست شرایط معینی را دارا باشد. در واقع با وجود برخی از شرایط، چنانچه زن تقاضای طلاق نماید مهریه به او تعلق خواهد گرفت. از جمله:

  1. وجود اختلافات جدی و غیرقابل حل در میان زوجین که امکان ادامه زندگی زناشویی را دشوار و غیرممکن کرده باشد.
  2. عدم وجود تعامل و همکاری برای از بین بردن اختلافات و بهبود شرایط.
  3. عدم احساس رضایت و امنیت در رابطه زناشویی.
  4. بروز مشکلات روحی و روانی جدی در زوج به طوری که ادامه زندگی را مختل نماید.
  5. ورود آزار و فشار های روحی و جسمی به زن به طور مداوم.

بیشتر بخوانید : چگونه مهریه را اجرا بگذاریم؟ قوانین و شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

روند قانونی ارائه دادخواست طلاق و مطالبه مهریه:

  1. زن میبایست دادخواست طلاق را تهیه نموده و آن را امضا نماید و در آن مواردی از جمله دلایل طلاق، مطالبه مهریه و مدارک مورد نیاز را ذکر نماید.
  2. میبایست دادخواست خود را به دادگاه مربوطه تحویل نماید.
  3. زن باید در جلسه دادگاه حضور داشته و ادعاهای خود را به انظمام ادله به نحوی صریح و کامل بیان نماید و مدارک مربوطه در خصوص مهریه را به دادگاه ارائه نماید.
  4. در نهایت دادگاه پس از بررسی تمامی موارد، تصمیم نهایی خود در خصوص مهریه و سایر موارد طلاق اعلام مینماید.

 

چنانچه زن درخواست طلاق کند مهریه به او تعلق می گیرد؟

درخواست طلاق از جانب زوجه در دوران عقد دشوارتر میباشد زیرا در این زمان با وجود جاری شدن عقد نکاح همچنان زندگی مشترک آغاز نشده و آوردن دلایل موجه از طرف زوجه برای طلاق سخت خواهد بود. ولی در هر صورت در دوران عقد هم با اثبات یکی از ۱۲ مورد شروط ضمن عقد یا عسر و حرج امکان تقاضای طلاق از دادگاه وجود دارد. چنانچه درخواست طلاق از ناحیه زن به استناد عسر و حرج باشد، قبول آن و تصمیم نهایی در این مورد بر عهده دادگاه خواهد بود.

در نتیجه میتوان گفت که چنانچه  زن درخواست طلاق نماید، مهریه به وی تعلق خواهد گرفت و نهایتاً در صورت انجام طلاق میتواند مهریه خود را وصول نماید. به همین دلیل زن باید با در نظر گرفتن تمامی شرایط قانونی و همچنین به کمک و همکاری و مشاوره با یک وکیل دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه نماید و دلایل خود را در محضر دادگاه اثبات نماید. برای بهترین مشاوره و ارائه راهکار در خصوص نحوه ارائه دادخواست طلاق و مطالبه مهریه خود با گروه دکتر رضا عبدالمحمد وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

 

آیا این مطالب به شما کمک کرد؟

میانگین امتیاز این مقاله 0 / 5. تعداد کسانی که امتیاز داده اند : 0

اولین امتیاز دهنده این مقاله باشید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

مشاوره های حقوقی و تخصصی دکتر عبدالمحمد

برای رزرو نوبت و مشاوره میتوانید از طریق دکمه زیر با دکتر عبدالمحمد تماس بگیرید.

روی دکمه کلیک کنید.