اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > ثبتی و ملکی > ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری
ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

فهرست مطالب

۳ نکته مهم در ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری چه در مقام اعتراض به رای بدوی این کمیسیون بوده و چه در مقام ارائه دادخواست اعتراض به رای قطعی کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری، دارای نکات و شرایطی است که در ذیل بدان میپردازیم؛

۱- کمیسیون موضوع ماده 100 قانون شهرداری با عنایت به ماده اخیر وظیفه رسیدگی به تخلفات ساختمانی اتفاق افتاده در محدوده و حوزه شهر را بر عهده دارد. یکی از تخلف ها میتواند نداشتن پایان کار شهرداری برای ساخت باشد. برای رفع اینجور موارد مرتبط به پایان کار شهرداری میتوانید از مشاوره های وکیل ملکی یا وکیل شهرداری استفاده کنید.

۲- پس از ارجاع تخلف به این کمیسیون، به شخص ذینفع اعلان میشود که ظرف مهلت ده روز توضیحات خویش را در خصوص تخلف به نحو کتبی ارائه نماید.

۳- پس از پایان مهلت ده روز، کمیسیون میبایست ظرف مدت یک ماه تصمیم گیری نهایی را انجام دهد، که این تصمیم مشمول تعیین جریمه برای متخلف، تخریب، اعلام عدم بروز تخلف یا برائت متخلف یا اعاده به وضع پروانه خواهد بود.

در واقع رسیدگی و بررسی کمیسیون ماده 100 برخلاف کمیسیون های موضوع مواد 99 و 77 قانون شهرداری، در دو مرحله میباشد.

 

نحوه ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

 

چگونه به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری اعتراض کنیم؟

مطابق با تبصره 10 ماده 100 قانون شهرداری، در خصوص آراء اصداری از کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری، هر زمان شهرداری یا مالک و یا قائم مقام وی از تاریخ ابلاغ رأی ظرف مهلت ده روز نسبت به آن رأی اعتراض کند، مرجع صالح برای رسیدگی به این اعتراض، کمیسیون دیگری از ماده 100 شهرداری خواهد بود که اعضای آن افرادی غیر از افرادی که در صدور رای قبلی نقش داشتند، هستند و همچنین رای اصداری از این کمیسیون قطعی خواهد بود.

* لایحه ای که جهت دفاع و برای اعتراض به رای کمیسیون اولیه که عرفاً کمیسیون بدوی نام دارد، اهمیت بسزایی دارد به این دلیل که ممکن است کمیسیون دیگری از ماده 100 شهرداری که کمیسیون تجدیدنظر نام دارد، رای به نقض رای بدوی صادر نماید.

مطابق با تبصره دو الحاقی به ماده 2 قانون دیوان عدالت اداری، حتی شهرداری و مراجع دولتی نیز قادر میباشند که به رای کمیسیون ماده 100 اعتراض نموده و مرجع ذی صلاح جهت رسیدگی به این اعتراض نیز شعبه های تجدید نظر دیوان عدالت اداری هستند.

مطابق با آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره های 215 مورخه 1369.9.20 و 115 مورخ 1399.2.23 مستاجر و همسایه مجاور، در پرونده کمیسیون ماده 100 ذینفع میباشند و حق شکایت از رای کمیسیون ماده 100 شهرداری را دارا هستند.

فلذا چنانچه به رای اصداری از کمیسیون ماده 100 شهرداری قبلاً در دیوان اعتراض شده باشد و رایی از دیوان صادر گشته باشد که برای مثال مستاجر از آن رضایت نداشته باشد، در این حالت مستاجر تنها قادر است تحت عنوان معترض ثالث به رای دیوان اعتراض نموده اما اجازه طرح شکایت مستقل جهت اعتراض به رای دیوان ندارد.

 

مهلت اعتراض به آرای قطعی کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری:

مطابق با تبصره دو ماده 16 قانون دیوان عدالت اداری بدین ترتیب 3 ماه و 6 ماه برای اشخاص مقیم ایران و اشخاص مقیم خارج از کشور مهلتی جهت اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری در نظر گرفته شده است.

 

عنوان خواسته در خصوص اعتراض به آرای کمیسیون ماده 100

در سامانه خدمات الکترونیک قضایی، عنوان خواسته اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 میباشد اما درج عباراتی از قبیل نقض یا ابطال رای کمیسیون ماده 100 پس از عبارت فوق الذکر، مانعی نخواهد داشت.

نکته دیگر آن است که اعتبار رای کمیسیون ماده 100 مادامی که دیوان عدالت اداری، رای کمیسیون را نقض ننماید، لازم الاجرا خواهد بود. لیکن اگر دستور توقف اجرای رای صادر شود، این دستور لازم الاتباع خواهد بود.

 

ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

 

نحوه اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

بعد از صدور رای بدوی در کمیسیون ماده ۱۰۰، اشخاص متخلف حق اعتراض به این رای را خواهند داشت. همانطور که بیان شد با توجه به بدوی بودن رای صادر شده، میبایست در مهلت مقرر قانونی شده که صرفا ۱۰ روز میباشد، اقدام به اعتراض نمایند. اما بدین دلیل که عموماً مردم تجربه و تخصص لازم در حوزه ارائه اعتراض خود به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ را ندارند، همیشه بهتر است تا از یک وکیل مجرب و متخصص در این زمینه مشاوره و کمک بگیرند.

برخی مواقع رای اصداری از کمیسیون ماده ۱۰۰ قطعی میباشد، فلذا اعتراض در این قبیل از پرونده دشوار بوده و نیازمند کمک و مشاوره از وکلای متخصص میباشد. جهت تنظیم دادخواست اعتراض به رای اصداری از کمیسیون ماده 100 شهرداری میبایست دادخواست خویش را در برگه ‌های خاص دیوان عدالت اداری آماده نموده و ضمائم و مدارک لازم جهت اثبات ادعای خویش را بدان ضمیمه نمایید.

 

ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

بناهای احداث شده در ملکی که پیش از تصویب نقشه اصلی و کامل شهر تصویب شده مطابق با تبصره 9 خارج از دایره شمول ماده 100 میباشد و امکان طرح آنها در کمیسیون ماده 100 وجود ندارد.

نکته دیگر در مورد ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری آن است که یکس از طرفین شکایت شاکی کمیسیون ماده 100 شهرداری بوده و اعضای تشکیل دهنده آن با شهرداری تفاوت دارد، فلذا عنوان کمیسیون ماده 100 به شکل مطلق درست نبوده و میبایست معین گردد که طرف شکایت شاکی که کمیسیون بوده متشکل از کدام شهر است.

نکته دیگر در مورد ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری آن است که چنانچه شعبه دیوان عدالت اداری در خصوص اعتراض شاکی به رای کمسیون ماده 100 شهرداری، تشخیص دهد که رای معترض عنه به جهت مخالف بودن با قوانین سبب تضییع حق وی گشته است، حکم ابطال آن رای را صادر نموده و رای را نقض خواهد کرد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 7 =