وکیل چک سرقتی تهران

وکیل چک سرقتی تهران

فهرست مطالب

چک و انواع آن

چک یکی از اسناد تجاری رایج است که به موجب آن صادرکننده موظف است مبلغ مندرج در آن را به دارنده چک پرداخت نماید. چک ها انواع مختلفی دارند که شامل موارد ذیل می باشند:

  • چک عادی
  • چک تایید شده
  • چک تضمین شده
  • چک مسافرتی

بیشتر بخوانید : مشاوره تخصصی با وکیل چک تهران

وکیل چک سرقتی تهران

در پروند های به سرقت رفتن چک، وکیل چک سرقتی تهران می تواند کمک زیادی به شما کند. زیرا عموم مردم از قوانین و مقررات چک بی اطلاع بوده و آشنایی با پروسه دادگاهی آن ندارند، و به همین منظور نیز لازم است که یک وکیل چک  پرونده را بررسی و پیگیری نماید.

لازم به ذکر است که اگر خلاف ادعای فرد مسدودکننده چک سرقتی در مرجع قانونی ثابت شود، فرد مسدودکننده چک مجازات شده و علاوه بر آن بر اساس ماده 7 از قانون صدور چک محکوم به پرداخت تمامی خسارات وارده به دارنده چک نیز خواهد شد.

به همین دلیل نیز بهره گیری از وکیل متخصص در حوزه تجارت و چک در پرونده های چک سرقتی می تواند کمکی به شما و تاثیر زیادی در پیروزی پرونده شما داشته باشد.

 

هزینه وکیل چک سرقتی تهران

 

آیا می توان چک سرقتی را اجرا گذاشت؟

معمولاً اجرا گذاشتن چک سرقتی کاری غیر ممکن و محال است چون سارق باید دلایل موجه برای ارائه به مراجع قانونی داشته باشد و حتی ممکن است زمینه دستگیری فرد سارق برای مجازات در مراجع قانونی به جرم سرقت و وصول چک نا معتبر و سرقتی را فراهم کند.

بیشتر بخوانید : مشاوره حقوقی چک [نگران مسائل حقوقی چک نباشید]

روش های شکایت از چک سرقتی

برای طرح شکایت علیه چک های سرقتی می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  1. طرح دعوای حقوقی
  2. طرح دعوای کیفری
  3. اجراییه از طریق اداره ثبت اسناد
  4. اجراییه از سوی دادگاه

برای اطلاع از جزئیات هر یک از روش های ذکر شده می توانید به مقاله وکیل چک سرقتی مراجعه نمایید.

 

روش های اثبات چک سرقتی

یکی از چالش هایی که افراد به هنگام مبادله اسناد تجاری مانند چک با آن مواجه می شوند اثبات چک سرقتی است. برای اثبات چک سرقتی لازم است که ابتدا دلایل محکمه پسند توسط افراد ذینفع به دادگاه و مراجع قضایی مربوطه ارائه گردد.

  • آسان ترین و ابتدایی ترین راه اثبات چک سرقتی این است که متهم خود به این امر اقرار نماید.
  • در صورت عدم اقرار متهم، برای اثبات سرقت باید دلایل و مدارک موثقی به دادگاه ارائه شود.
  • روش دیگر شهادت شهود در دادگاه است بدین صورت که شهود باید حداقل دو مرد یا یک مرد و دو زن باشند.

بیشتر بخوانید : مهلت برگشت زدن انواع چک 

نحوه شکایت چک سرقتی

شکایت از چک سرقتی به این صورت است که فرد یا فراد ذی نفع پس از به سرقت رفتن چک، برای ممانعت از پرداخت وجه چک به بانک مراجعه کرده و با مدارک موثق سرقت چک و عدم پرداخت آن را اعلام نمود.

در مرحله بعدی برای مراجعه به مرجع قضایی و ارائه گواهی طرح شکایت برای مسدود کردن حساب جهت پرداخت چک تا زمان تعیین تکلیف آن در مرجع قضایی مربوطه، به بانک یک هفته مهلت دارد. در صورت ارائه گواهی قضایی لازم به بانک، بانک موظف است تا پایان زمان دادرسی از پرداخت وجه چک خودداری کند. به همین منظور نیز حساب افراد ذی نفع مسدود می شود.

 

هزینه وکیل چک سرقتی تهران

 

مجازات استفاده از چک سرقتی

مجازات استفاده از چک سرقتی بسته به شرایط آن متفاوت است. سرقت می تواند حدی، تعزیری و ساده باشد به همین منظور نیز نمی توان مجازاتی واحد برای سارق چک در نظر گرفت.

بر اساس ماده 657 از قانون مجازات اسلامی دزدیدن یا ربودن مال دیگران جرم است که قانونگذار برای آن مجازاتی را در نظر می گیرد.

به طور کلی طبق قوانین جاری جرم سارق چک می تواند از یک تا پنج سال حبس و 74 ضربه شلاق باشد.

بیشتر بخوانید : حکم جلب چک صیادی 

آیا می توان چک سرقتی را برگشت زد؟

برگشت زدن چک سرقتی غیر منطقی است. زیرا هنگام برگشت زدن چک باید مشخصات سارق در فرم بانک ذکر شود که همین موضوع موجب به دام افتادن ایشان می گردد. ارائه چک سرقتی در شعبی که صاحب چک در آن حساب خود را مسدود کرده باشد نیز باعث دستگیر شدن فرد سارق می شود.

روند کار بانک ها به هنگام عدم موجودی کافی برای پرداخت چک به این صورت است که علت عدم پرداخت، مشخصات چک، نشانی کامل و هویت فرد صادرکننده چک را در برگه مخصوص با مهر و امضای معتبر به ارائه دهنده چک تقدیم می گردد.

لازم به ذکر است که اگر نامه قضایی معتبر در تایید سرقت چک، در مدت زمان یک هفته ای که بانک جساب صاحب چک را به دلیل سرقت مسدود کرده، به بانک تحویل داده نشود، از آن پس با مراجعه به بانک می توان چک را وصول یا برگشت زد.

بیشتر بخوانید : مجازات چک برگشتی [ایا چک برگشتی زندان دارد؟] 

چگونه می توان به سرقت رفتن چک را اعلام نمود؟

به سرقت رفتن چک می تواند توسط صادرکننده یا دارنده چک اعلام گردد. برای اعلام سرقت چک می توان به صورت حضوری به بانک مراجعه کرده یا از طریق سامانه اعلام چک های سرقتی که همان سامانه ساد 24 است، اقدام نمود.

 

هزینه وکیل چک سرقتی تهران

مسئله ای که به هنگام دعاوی چک های سرقتی ذهن افراد را درگیر می کند این است که هزینه وکیل چک سرقتی تهران چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید وکیل چک سرقتی تهران مجرب را انتخاب کرده و سپس در مورد حق الوکاله ایشان سوال فرمایید. به طور کلی هر چه میزان دانش و تجر به وکیل در پرونده های به سرقت رفتن چک بیشتر باشد، حق الوکاله ایشان نیز بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : چک گم کردم، باید چی کار کنم؟ (0 تا 100 تا مفقودی چک)

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هجده =