حکم جلب چک صیادی

حکم جلب چک صیادی

فهرست مطالب

چک از رایج ترین و دارای اعتبار ترین ابزارها برای مبادله کالا در کشور میباشد ولی افزایش چک های برگشتی سبب کاهش اعتبار آن شده است. فلذا بانک مرکزی برای جلوگیری از کاهش بیشتر اعتبار چک، اقدام به راه اندازی سامانه یکپارچه صیادی نمود.

برای مشاوره با وکیل چک با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

سامانه صیادی

سامانه ای میباشد که به طور یکپارچه به صدور چک پرداخته و با متمرکز نمودن درخواست های دسته چک، امکان سنجش اعتبار صاحب حساب و امضا را جهت جلوگیری از داشتن دسته چک برای افراد بد سابقه فراهم و همچنین اقدام به مختص نمودن شناسه یکتا به هر برگ چک مینماید.

بیشتر بخوانید : استرداد مبیع

چک صیادی

با راه اندازی سامانه صیادی، صدور دسته چک هایی تحت عنوان چک های صیادی آغاز گردید. بدین نحو که به شکل برخط و به واسطه اینترنت، اطلاعات چک به اشخاص متقاضی نشان داده شده تا شناسایی و اعتبارسنجی آن ها میسّر باشد. همین ویژگی موجب شد چک اصداری بدون در نظر گرفتن بانک صادرکننده آن، مختص به شخص باشد. داخل دسته چک صیادی، اطلاعات و مشخصات دارنده چک و همچنین شناسه استعلام آن تحت عنوان بارکد بر روی چک ذکر شده که سبب بالا رفتن امنیت و کاهش سوء استفاده از آن میگردد.

بیشتر بخوانید : نحوه توقیف اموال برای چک برگشتی

نحوه دریافت حکم جلب چک صیادی

 

انواع حکم جلب چک صیادی:

حکم جلب چک برگشتی: چنانچه شخص صادرکننده چک در موعدی که از قب تعیین نموده، در حسابش وجه کافی  جهت تادیه مبلغ چک نداشته باشد؛ شخص دارنده با دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک میتواند به شرح ذیل اقدام به وصول چک خود نماید:

  • کیفری: دارنده چک می تواند جهت اخذ وجه چک و حق حقوق خود، حکم جلب متهم را از دادگاه دریافت نماید. چنانچه دارنده چک جهت وصول آن به بانک مراجعه نماید و چک دارای ویژگی های ذیل نباشد و همچنین از نوع کیفری باشد، میتواند حکم جلب صاحب چک را دریافت کند:

اولاً چک حقوقی و بدون تاریخ نباشد.

ثانیاً در چک شرطی قید نشده باشد.

ثالثاً چک سفید امضا و بدون قلم خوردگی باشد.

رابعاً چک مدت دار نباشد.

  • حقوقی: دارنده چک میتواند با ارائه چک به دادگاه حقوقی و ارائه درخواست اجراییه به طور مستقیم اقدام به صدور اجراییه نسبت به چک نموده و چنانچه صادر کننده چک، اموالی جهت وصول مبلغ چک نداشته باشد جلب او را دریافت نماید.

بیشتر بخوانید : انواع قوانین و مقررات چک

وصول چک صیادی بی محل

مطابق با ماده ۲۳ قانون جدید چک، دارنده چک این امکان را دارد که با ارائه گواهی عدم پرداخت، از دادگاه ذی صالح صدور اجرائیه نسبت به کسری مبلغ چک و حق الوکاله وکیل مطابق با تعرفه قانونی را درخواست کند و دادگاه نیز موظف میباشد که در صورت احراز شرایط ذیل حسب مورد علیه صاحب حساب، صادرکننده یا هر دو آنها اجرائیه صادر کند:

اولاً در متن چک، وصول وجه آن مبنی بر تحقق شرطی نباشد. ثانیاً در متن چک ذکر نگردیده باشد که چک از باب تضمین انجام معامله یا تعهدی میباشد. ثالثاً گواهی عدم پرداخت به خاطر دستور عدم پرداخت مطابق با ماده 14 این قانون و تبصره های آن صادر نگردیده باشد. در ادامه این ماده اعلام شده که در صورتی که طی مهلت ۱۰ روز صاحب حساب، بدهی خود را به دارنده چک پرداخت ننماید، مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی با وی برخورد میشود. نکته حائز اهمیت در خصوص اعمال این ماده، ثبت چک های صیادی در سامانه مربوطه میباشد، فلذا از دریافت نمودن چک صیادی که در سامانه به نام شما ثبت نشده باشد امتناع نمایید. مضافا اینکه هر نوع نقل و انتقالی نیز نسبت به چک صیادی میبایست در سامانه ثبت شده باشد.

بیشتر بخوانید : مهلت برگشت زدن انواع چک

مدارک لازم حکم جلب چک صیادی

بیشتر بخوانید : آیا چک برگشتی زندان دارد؟</

چک صیادی جدید و نحوه اجرای آن:

با عنایت به قانون جدید چک، تقاضای صدور اجراییه، دعوا محسوب نمیشود فلذا صادر نمودن قرار تامین خواسته و دستور موقت قبل از درخواست اجراییه و یا همزمان با آن، امکان نخواهد داشت.

بدون در لحاظ نمودن مبلغ و میزان چک (چنانچه کمتر از بیست میلیون تومان یا بیشتر باشد) مرجع صالح جهت صدور اجراییه در این خصوص دادگاه خواهد بود.

برابر با ماده ۲۳ قانون جدید چک میتوان اجراییه را فقط بر علیه صادر کننده و صاحب حساب، صادر نمود و نسبت به سایر مسئولین از قبیل ضامن ها و ظهرنویی ها تنها میتوان از طریق اخذ حکم از مرجع قضایی اقدام نمود.

تنها میتوان نسبت به اصل مبلغ چک صدور اجراییه را انجام نمود و در خصوص خسارت تاخیر تادیه، میبایست دادخواست تقدیم کرد که در این حالت با اخذ حکم میتوان خسارت تاخیر را وصول نمود.

همچنین یکی از روش های وصول چک، تقاضای صدور مستقیم اجراییه مطابق با ماده ۲۳ اصلاحی قانون صدور چک میباشد که علاوه بر این، دارنده چک این امکان را دارد که دعوای حقوقی، شکایت کیفری و یا تقاضای صدور اجراییه را از اداره ثبت و مطابق ماده ۲ قانون صدور چک طرح کند. علی الخصوص هنگامی که دارنده چک بنا بر هر علتی تمایلی به دریافت تامین خواسته یا دستور موقت داشته باشد، می‌تواند با مطرح نمودن دعوای حقوقی مطالبه وجه از دادگاه صالح اقدام کند.

بیشتر بخوانید : وکیل چک سرقتی</

دایره شمول صدور اجراییه مستقیم از دادگاه:

با عنایت به مواد 4 و 5 قانون اصلاح صدور چک، به نحو کلی چک هایی قابلیت درخواست اجراییه مستقیم دارند، که گواهی عدم پرداخت آن ها دارای کد رهگیری باشد. چنانچه بر خلاف این موضوع رخ دهد، مشمول این قانون نمیشود. در واقع کد رهگیری شناسه به مفهوم عدم پرداخت چک میباشد. هرگاه که متصدی بانک چک را برگشت بزند، این موضوع در سامانه بانک مرکزی اعلام گشته و برای آن کد رهگیری معین شده که این کد در گواهی عدم پرداخت درج میشود.

بیشتر بخوانید : وکیل چک برگشتی</

قوانین جدید چک برگشتی در دریافت حکم جلب:

یکی از ضمانت‌ های لازم الاجر شدن چک، امکان صدور حکم جلب برای صادر کننده چک برگشتی میباشد. جهت جلب شخصی که چک برگشتی صادر نموده دو نوع حکم وجود خواهد داشت.

حکم سیار یا حکم دستگیری سیار در شرایطی صادر میگردد که موقعیت مکانی فرد صادر کننده چک معین نیست که در نهایت مطابق این حکم در هر شرایطی و زمان و مکانی که شخص رؤیت گردد امکان جلب وی وجود خواهد داشت. اما در حکم بازداشت یا حکم جلب عادی، موقعیت مکانی و آدرس شخص معین بوده و مطابق قوانین چک ضمانت، شخصی که تحت تعقیب قرار گرفته، بازداشت خواهد شد.

نکته مورد اهمیت این است که مدت اعتبار دستور جلب چک صیادی توسط قاضی تعیین میگردد و در صورتی که شخص در مدت زمان معین شده بازداشت نشود، میبایست حکم جلب وی تمدید گردد. همچنین، با عنایت به اینکه دریافت حکم جلب از طریق شکایت کیفری راحت‌تر میباشد، کسانی که قصد دارند حکم جلب چک صیادی را اخذ نمایند میبایست در مدت زمان مشخص شده جهت شکایت کیفری اقدام نمایند.

بازداشت نمودن شخصی که اقدام به صادر کردن چک صیادی نموده و در موعد معین نسبت به پرداخت وجه چک اصداری اقدام ننموده تحت شرایط ویژه ای انجام میگرد؛ بنابراین وکیل چک برگشتی به سبب آگاهی و آشنایی با تمامی قوانینی که جهت برگشت زدن چک و صدور حکم جلب و بازداشت فرد صادر کننده چک وجود دارد، میتواند بهترین مشاوره را به شما بدهد.

سوالات متداول در مورد حکم جلب چک صیادی

حکم جلب چک صیادی چیست؟

حکم جلب یک دستور قضایی برای بازداشت موقت متهم است. در خصوص چک صیادی، در صورت عدم پرداخت وجه چک و شکایت دارنده چک، دادگاه می تواند برای متهم حکم جلب صادر کند تا در جریان رسیدگی قضایی، متهم حاضر شود.

آیا چک صیادی ثبت نشده نیز مشمول حکم جلب می شود؟

بله، طبق ماده 23 قانون صدور چک، چک صیادی ثبت نشده نیز در صورت عدم پرداخت وجه آن، مشمول حکم جلب می شود. در این حالت، باید با ارائه ادله اثبات دین، از دادگاه تقاضای صدور حکم جلب نمود.

نحوه درخواست حکم جلب برای چک صیادی چگونه است؟

برای درخواست حکم جلب باید دادخواست مطالبه وجه چک صیادی را به دادگاه تقدیم نمود. در صورت عدم حضور خوانده یا عدم پرداخت وجه، می توان درخواست صدور قرار جلب را به دادگاه ارائه کرد. معمولاً نمونه های متن درخواست جلب در دفاتر وکالت موجود است.

آیا حکم جلب برای کلیه چک های صیادی صادر می شود؟

خیر، صدور حکم جلب برای چک صیادی، منوط به تشخیص دادگاه و احراز فرار یا اختفای متهم است. در مواردی که متهم در دسترس باشد و امکان رسیدگی حضوری وجود داشته باشد، دادگاه احتمالاً از صدور حکم جلب خودداری می کند.

مدت اعتبار حکم جلب چک صیادی چقدر است؟

حکم جلب برای چک صیادی معمولاً 6 ماه اعتبار دارد. البته امکان تمدید حکم جلب با درخواست کتبی به دادگاه وجود دارد. در صورت عدم تمدید، حکم جلب از درجه اعتبار ساقط می شود.

آیا می توان برای ضامن چک نیز حکم جلب صادر کرد؟

بله، در صورتی که ضامن نیز در پرداخت وجه چک تعلل یا استنکاف نماید، دارنده چک می تواند نسبت به وی نیز تقاضای صدور حکم جلب نماید. البته این امر منوط به احراز شرایط صدور حکم جلب توسط دادگاه است.

چه مدارکی برای درخواست حکم جلب چک صیادی لازم است؟

برای درخواست حکم جلب چک صیادی، ارائه مدارک زیر به دادگاه الزامی است:
– اصل چک صیادی
– گواهی عدم پرداخت وجه چک از بانک
– شکایتنامه تنظیم شده
– مدارک اثبات دین از جمله قرارداد یا سند تجاری

آیا امکان رفع حکم جلب چک صیادی وجود دارد؟

بله، در صورتی که متهم حاضر به پرداخت وجه چک و جبران خسارت وارده شود، دارنده چک می تواند با تقدیم درخواست کتبی به دادگاه، رفع حکم جلب را خواستار شود. در این حالت، دادگاه نسبت به رفع حکم جلب اقدام می نماید.

هزینه درخواست حکم جلب چک صیادی چقدر است؟

هزینه درخواست حکم جلب چک صیادی، متفاوت بوده و بسته به نرخ های ابلاغی از سوی قوه قضاییه تعیین می گردد. این هزینه شامل حق الوکاله وکیل، هزینه دادرسی و سایر هزینه های جنبی مانند هزینه ابلاغ احکام است.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 14 =