اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > ثبتی و ملکی > هزینه وکیل سرقفلی

هزینه وکیل سرقفلی

فهرست مطالب

سرقفلی به چه معناست؟

در حقیقت سرقفلی به معنای هزینه ای است که مستأجربرای  مالکیت منفعت یک ملک تجاری باید به موجریا مالک پرداخت کند، اما همچنان مالکیت عین و ملک مکان تجاری در اختیار موجریا مالک است و برای استفاده مستأجر از عین و ملک مکان تجاری قرارداد اجاره با صاحب ملک منعقد خواهد شد و مستأجر اجاره بها را به موجر و مالک پرداخت می‌کند. منظور از سرقفلی یعنی حقی که تاجر و کاسب نسبت به محل کسب و کارشان  دارندمثلا برای تقدم در اجاره، کسب شهرت، جذب مشتری و توسعه کسب و کار که با توجه به عمل مستأجر در محل به وجود خواهد آمد.

در بسیاری از مواقع برای دریافت حق سرقفلی به وکیل سرقفلی نیاز می باشد وباتوجه به عوامل متفاوت در هرپرونده هزینه وکیل سرقفلی متفاوت است و شما میتوانید با مشورت با وکلای متخصص دعاوی ملکی از هزینه ها آگاه شوید

 

حق کسب و پیشه به چه معناست؟

اغلب مردم تصور می‌کنند حق کسب و پیشه و حق سرقفلی دارای مفهومی شبیه به هم هستند اما می‌توان تفاوت‌هایی نیز در مورد این دو حق متصور باشیم. حق کسب و پیشه به حقی اطلاق می‌شود که به مستاجر داده شده و زحماتی که او به واسطه شهرت تجاری وبرای جذب مشتری کشیده است دلیل به وجود آمدن آن می‌باشد. اگر بخواهیم این حق را در مثالی توضیح دهیم باید به فردی اشاره کنیم که مغازه ای را اجاره کرده و با تبلیغات و زحمت آن را به مکانی معروف تبدیل کرده است. به واسطه این حق اگر موجر درخواست تخلیه ملک داشته باشد باید وجهی توسط کارشناس برای پرداخت به مستاجر تعیین گردد

 

میزان هزینه وکیل سرقفلی

بیشتر بخوانید : وکیل سر قفلی در تهران

تفاوت‌حق کسب و پیشه و حق سرقفلی

1-حق کسب و پیشه متعلق به قانون موجر و مستاجر سال 1356 و حق سرقفلی متعلق به قانون موجر و مستاجر سال 1376 به بعد است.

2-حق کسب و پیشه متعلق به کسب وکار و یا صاحب تجارت است و حق سرقفلی متعلق به ملک تجاری است.

3-حق کسب و پیشه فقط به ملکی که کاسب دارد تعلق می‌گیرد، اما سرقفلی بدون توجه به کسب و کار و کاسب قابل اجرا است.

4-حق کسب و پیشه برای حفظ حقوق صاحب کسب و کار تعیین شده و توسط دادگاه مقدار دقیق آن مشخص می گردد اما حق سرقفلی بسته به عرف منطقه محل ملک تجاری و توسط موجر تعیین می شود و مستاجر نمی‌تواند در تعیین آن نقش داشته باشد.

5-حق کسب و پیشه فقط با سند رسمی به فرد دیگری منتقل می‌شود، اما حق سرقفلی با قرارداد عادی هم قابل انتقال می باشد.

بیشتر بخوانید : وکیل ملکی

شباهت‌ میان  حق کسب و پیشه و حق سرقفلی چیست؟

مهم‌ترین شباهت‌های حق کسب و پیشه و حق سرقفلی موار زیر می باشد:

1-حق کسب و پیشه و حق سرقفلی هر دو قابل انتقال به وراث است

2-حق کسب و پیشه و حق سرقفلی هر دو جنبه مالی و ارزش اقتصادی دارند. یعنی هر کدام از این حقوق قابل تبدیل به پول است.

3-حق کسب و پیشه و حق سرقفلی هر دو قابل انتقال به دیگران می باشند

4-حق کسب و پیشه و حق سرقفلی هر دو از نظر توقیف و اجرا شبیه به هم هستند.

بیشتر بخوانید :

قانون موجر و مستاجر در مورد سرقفلی

از جمله موادقانون موجر و مستاجر سال 1376 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-معیارهای تعین مبلغ برای سرقفلی که توسط مستاجر به موجر پرداخت می‌شود عبارتند از؛ منطقه‌ ملک، نوع ساختمان ملک، سال ساخت، دکوراسیون داخلی ملک، مساحت ملک، تجهیزاتی که در ملک به کار رفته  مانند کولر گازی، پکیج و … و همچنین امکانات ملک مانند برق، آب، پارکینگ و … .

2-بر طبق قانون سرقفلی سال ،1376در صورتیکه موجر در زمان عقد قرارداد از مستأجر حق سرقفلی دریافت کرده باشد، موظف است هنگامی که مستأجر قصد تخلیه ملک را دارد، حق سرقفلی را به قیمت روز که با نظر کارشناس تعیین می شود به مستأجر پرداخت کند.

بیشتر بخوانید : وکیل ثبتی 

ارزش حق سرقفلی چگونه مشخص می‌شود؟

حق سرقفلی بر اساس نوع بنای ملک تجاری ، کیفیت آن و موقعیت محلی ملک و تجهیزات و امکانات که برای ملک در نظر گرفته شده است. در صورتی که میان توافق اختلافی ایجاد شود، طرفین با اختیار کردن وکیل سرقفلی در دادگاه می‌توانند وضعیت خود را مشخص کنند. این مورد به ماده 10 قانون روابط موجر و مستأجر بازمی‌گردد.

 

وکیل سرقفلی مجرب

 

بهترین وکیل سرقفلی کیست؟

وکیل سرقفلی کسی است که به قوانین ملکی آگاهی و تسلط کامل دارد و با علم حقوقی که به قوانین مرتبط دارد در مقام دفاع از موکل خویش برآید.

وکیل سرقفلی ممکن است در مقام دفاع از موجرملک  باشد یا مستاجر

مطابق قانون موجر و مستاجر مالک در شرایط خاصی می تواند خواستار تخلیه ملک تجاری خویش باشد:

1-نیاز شخصی موجر و داشتن احتیاج شخصی به ملک جهت سکونت یا اشتغال

2-احداث ساختمان جدید و یا تجدید بنا

3-مواردی مثل  از جمله انقضای موعد اجاره، تعدی و تفریط مستاجر، عدم پرداخت اجاره بهاو…

بیشتر بخوانید : وکیل ثبت برند

هزینه وکیل برای دعاوی ملکی مختلف چقدر است؟

دعاوی ملکی نیز مانند سایر دعاوی دارای مراحل مختلفی است، که هر یک از این مراحل مستلزم صرف وقت در مراجع قضایی یا جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز است. مدت زمان رسیدگی با توجه به پیچیدگی پرونده و ارائه مدارک، در دسترس بودن خوانده و خواهان پرونده و تعداد پرونده های ملکی در شعبه ی مورد نظر که باید به آنها رسیدگی شود و عوامل دیگری بستگی دارد؛ که همین امر سبب می شود که مدت زمان رسیدگی به پرونده های مختلف، متفاوت باشد؛ از این رو هزینه وکیل که برای قبول وکالت پرونده از موکل دریافت می کند، مبلغ مشخصی ندارد و مقدار آن بستگی به عوامل مختلف دارد.

نحوه ی پرداخت هزینه با توافق وکیل و موکل و با توجه به برخی معیارها تعیین خواهد شد، مثلاً ممکن است طبق توافق طرفین مقداری از حق الوکاله در ابتدا و مقداری در زمان صدور حکم دادگاه به وکیل پرداخت گردد ،یا همه ی حق الوکاله در پایان رسیدگی به پرونده وزمان صدور حکم، توسط موکل پرداخت گرددیا حتی پرداخت هزینه به صورت اقساطی، وجه نقد یا قبول چک از سوی وکیل باشد. پس از توافق، یک وکالتنامه بین وکیل و موکل در این خصوص تنظیم شود.

به طور کلی دعاوی ملکی به سه دسته تقسیم می گردد

۱- دعاوی ملکی کیفری

۲- دعاوی ملکی حقوقی

۳- دعاوی ملکی ثبتی

با پرداخت هزینه وکیل سرقفلی  یا حق الوکاله توسط موکل برای رسیدگی به پرونده سرقفلی در خصوص هر یک از دعاوی که به آن اشاره کردیم، قبول وکالت می کند.

دعوای مطالبه سرقفلی معمولا یک دعوای حقوقی است و باتوجه به ارزش سرقفلی حق الوکاله وکیل تعیین می شود.

بیشتر بخوانید :وکیل پیمانکاری 

هزینه ی وکیل سرقفلی چگونه تعیین می گردد؟

اگر شما به عنوان موجر و مستاجر درگیر مشکل سرقفلی بودید اما به قوانین آگاهی ندارید وجود یک وکیل سرقفلی در روند پرونده کمک بزرگی را به شما میکند . به این علت که اثبات حق سرقفلی و مطالبه آن کاری دشوار است به خصوص در شرایطی که موجر خواستار اسقاط حق، مستاجر باشد در اینجا وکیل متخصص سرقفلی می تواند باعث حل مشکل شما برای مطالبه حق تان از مالک عین باشد و با مطرح کردن دادخواستی به طرفیت موجر و اثبات اینکه مستاجردارای حق سرقفلی بوده و  تخلفی را نسبت به امتیاز خویش نداشته الزام موجر را به مطالبه حق سرقفلی بخواهد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =