نحوه و مراحل استعلام پایان کار ساختمان

استعلام جواز شهرداری تهران

فهرست مطالب

امروزه ساختمان سازی یکی از شغل های رایجی است که بسیاری از افراد به عنوان پیمان کار، مهندس ناظر و یا به صورت شخصی در آن مشغول به فعالیت بوده و از همین طریق کسب درآمد می کنند. ساختمان سازی قوانین و مقررات خاص خود را دارد و در صورت عدم انجام رعایت این قواعد و ضوابط، سازنده مشمول جریمه و پیگرد های قانونی خواهد شد.

اخذ پروانه ساخت و پایان کار شهرداری مهم ترین مرحله در ساختمان سازی است که قانونی بودن شروع فعالیت ساختمان سازی را نشان می دهد؛ بنابراین بهتر است افرادی که می خواهند از پروژه های پیش فروش خرید نمایند، بهتر است در ابتدا پیش از هرچیزی نسبت به استعلام پروانه ساختمان اقدام نمایند. برای استعلام جواز شهرداری باید مراحل خاصی طی شود که ما در این مقاله نحوه و مراحل مختلف آن را برای شما شرح می دهیم.

 

استعلام جواز شهرداری تهران

 

انواع پروانه ساختمان

پروانه ساختمان انواع مختلفی دارد که شامل موارد ذیل می باشند:

  1. پروانه اراضی بایر یا باغات
  2. پروانه تخریب و نوسازی
  3. پروانه تعویض مهندس
  4. پروانه اضافه اشکوب
  5. پروانه تغییر نقشه
  6. و …

 

مراحل و نحوه استعلام جواز شهرداری تهران

یکی از روش های استعلام جواز شهرداری استعلام از طریق سامانه استعلام پروانه ساخت است اما همانطور که گفتیم در حال حاضر این سامانه پاسخگو نیست. روش دیگر مراجعه حضوری به شهرداری است. گاهی ممکن است سازنده پروانه ای را به شما نشان دهد، باید گفت که ممکن است این پروانه جعلی باشد؛ بنابراین نباید صرفا به مشاهده پروانه اکتفا نمود. برای طی کردن این روال با توجه به اینکه شاید با قوانین و پروسه های قانونی یا اداری آن آشنا نباشید وکیل شهرداری یکی از افرادی است که به شدت می‌تواند زمان انجام این پروسه را کاهش دهد.

در روش استعلام از طریق سامانه، به شماره شناسایی ملک، اطلاعات پروانه و شماره آن نیاز است.

 

استعلام پروانه ساختمان با کد ملی

پروانه ساختمان را می توان با کد ملی افراد استعلام نمود. البته استعلام با استفاده از کد ملی تنها در صورت مراجعه حضوری به شهرداری امکان پذیر بوده و در استعلام اینترنتی در حال حاضر این امکان وجود ندارد. در مراجعه حضوری به شهرداری، با استفاده از برخی اطلاعات به همراه کد ملی افراد می توان پروانه ساخت را استعلام نمود.

 

استعلام پروانه ساختمان با مراجعه حضوری

در حال حاضر برای دریافت اطلاعات مربوط به پروانه ساختمان باید به شهرداری شهر ملک مورد نظر مراجعه نمایید. برای دریافت اطلاعات مربوط به ساختمان مورد نظر باید با مدارک مربوطه به شهرداری مراجعه شود. در این روش کارمندان شهرداری با استفاده از مدارک ارائه شده و کد ملی شخص مورد نظر، استعلام جواز شهرداری را اخذ کرده و در اختیار افراد قرار می دهند. روش مراجعه حضوری پیچیدگی نداشته و ساده است اما زمان و هزینه بیشتری نسبت به استعلام از طریق سامانه استعلام خواهد داشت.

 

نحوه استعلام پروانه ساختمان

 

سامانه استعلام پروانه ساختمان

در گذشته کلاهبرداری در ساخت و ساز بسیار زیاد بوده و از آنجایی که ساختمان سازی با جان و سلامت افراد ساکن در آن ارتباط مستقیم دارد، پس لازم و ضروری است که مراحل ساخت آن مطابق با تمامی قواعد و ضوابط طی شوند. مهم ترین مرحله ساخت، اخذ پروانه ساختمان است. پروانه ساختمان سندی است که توسط شهرداری صادر شده و شامل اطلاعاتی مانند نام مالک، مشخصات ملک، نام مهندس ناظر، تاریخ صدور پروانه و مدت زمان اعتبار آن، کروکی زمین و … می باشد. این سند قانونی بودن مراحل ساخت و ساز و همچنین عمر ساختمان را نشان می دهد.

با توجه به موارد ذکر شده پروانه ساختمان نشان دهنده قانونی بودن ساختمان بوده؛ بنابراین استعلام پروانه ساخت از فریب خوردن خریداران و سرمایه گذاران جلوگیری به عمل می آورد، زیرا این سند نشان دهنده این است که ساختمان مورد نظر در حال ساخت بوده و مراحل قانونی خود را طی کرده است. به همین منظور نیز شهرداری سامانه ای با نام استعلام پروانه ساختمان راه اندازی نمود. آدرس این سامانه در شهرهای مختلف متفاوت بوده برای مثال در شهر تهران www.tehran.ir می باشد. در حال حاضر این سامانه پاسخگو نبوده و بهتر است برای استعلام جواز شهرداری به صورت حضوری مراجعه نمایید.

 

استعلام جواز شهرداری تهران

ابتدا باید گفت که جواز شهرداری همان پروانه ساخت یا پروانه ساختمان است. برای استعلام جواز شهرداری در تهران نیز مانند دیگر شهر ها دو روش وجود دارد، که یکی مراجعه حضوری و دیگری مراجعه به سامانه استعلام پروانه ساختمان است. در روش استعلام از سامانه باید به آدرس اینترنتی www.tehtan.ir مراجعه کرده و گزینه استعلام پروانه را انتخاب نمایید.

لازم به ذکر است که در حال حاضر در صورت مراجعه به سامانه استعلام پروانه پس از انتخاب گزینه استعلام، با پیغام عدم موجود بودن صفحه استعلام مواجه خواهید شد.

 

بیشتر بخوانید : اخذ پایان کار بدون بازدید همراه با دانلود فرم تعهد

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =