وکیل مهریه در طلاق غیابی

وکیل متخصص برای گرفتن مهریه در طلاق غیابی

فهرست مطالب

 منظور از رأی غیابی چیست؟ چه زمانی رأی طلاق غیابی صادر می‌شود؟

هنگامی که فردی دادخواست حقوقی یا کیفری خود را به‌عنوان خواهان دعوی به دادگاه ارائه می‌نماید و خوانده دعوی نیز از این مسئله بی‌اطلاع باشد، در این زمان دادگاه مربوطه ابلاغیه‌ای برای خوانده دعوا ارسال کرده و از ایشان می‌خواهد تا برای ارائه دفاعیات خود در جلسه دادگاه حضور پیدا کند. حال اگر ابلاغیه به دست خوانده دعوی یا بستگان ایشان نرسد، دادگاه حکم مربوطه را به‌صورت غیابی صادر می‌کند و اگر خوانده ابلاغیه را دریافت کرده و از قصد در جلسه دادگاه حضور نداشته باشد، دادگاه رأی موردنظر را به‌صورت حضوری اعلام می‌دارد. پس رأی غیابی زمانی صادر می‌شود که خوانده دعوی (زوج یا زوجه) در دادگاه حضور نداشته باشد. وکیل مهریه در طلاق غیابی می‌تواند در پروسه دریافت رأی طلاق غیابی راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد.

 

بیشتر بخوانید : قوانین مهریه 1402

 

بهترین وکیل مهریه در طلاق غیابی

 

 نحوه طلاق غیابی از طرف مرد

همان‌طور که می‌دانید در قوانین کشور ما، حق طلاق به‌صورت انحصاری در اختیار مرد قرار دارد مگر در مواردی که مرد به‌صورت رسمی این حق را به زن اعطا کند؛ بنابراین مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد. اما طلاق از طرف مرد مراحل و شرایطی نیز دارد؛ به‌طوری‌که ابتدا باید دادخواست مربوطه را به دادگاه ارائه نماید. سپس دادگاه ابلاغیه‌ای مبنی بر حضور در جلسه دادگاه و تقدیم دفاعیات خود، برای زن ارسال می‌کند. لازمه اینکه مرد همسر خود را طلاق دهد این است که پیش از صدور حکم دادگاه، تمامی حق‌وحقوق مالی زن از جمله مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و… را بپردازد. پس در صورت پرداخت مهریه توسط مرد و عدم حضور زن در دادگاه، رأی طلاق غیابی از طرف مرد صادر می‌شود. دادگاه ضمن صدور حکم طلاق، مدت‌زمان ۲۰ روز جهت واخواهی برای اعتراض متشاکی در نظر می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید : مواردی که مهریه به زن تعلق نمی گیرد

 

 نحوه طلاق غیابی از طرف زن

در صورت ارائه دادخواست طلاق از طرف زن، شرایط متفاوتی وجود دارد که می‌تواند طلاق را غیابی نماید؛ مانند مفقودالاثر بودن مرد، حق طلاق داشتن زن و یا اینکه مرد از حضور در دادگاه امتناع ورزد. اگر زن حق طلاق داشته باشد که آسان‌ترین و سریع‌ترین شیوه طلاق نیز می‌باشد، دیگر نیازی به حضور مرد در جلسه دادگاه نمی‌باشد و عملاً این طلاق، توافقی به‌حساب می‌آید!

اما اگر مرد از حضور در جلسه دادگاه امتناع ورزد، زن برای دریافت حکم طلاق باید عسروحرج خود را به محضر دادگاه ثابت نماید. در حالت آخر نیز درصورتی‌که مرد ۶ ماه به زن نفقه نپردازد یا بیش از ۴ سال مفقودالاثر باشد، موجب رخداد عسروحرج شده و منجر به طلاق غیابی از طرف زن می‌گردد.

 

بیشتر بخوانید : نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

 

حال در صورت مساعد بودن شرایط طلاق غیابی از طرف زن، دادگاه با وجود غیاب مرد حکم طلاق غیابی را صادر کرده و مدت‌زمان ۲۰ روز نیز برای اعتراض متشاکی زمان واخواهی در نظر می‌گیرد. بعد از اتمام این مهلت ۲۰ روزه، حکم طلاق اجرا می‌شود و ضمن پایان عده طلاق غیابی توسط زن، صیغه طلاق جاری و به‌صورت رسمی در دفتر طلاق ثبت می‌گردد. البته لازم به ذکر است که در این شرایط نیز پرداخت حقوق مالی زن بر ذمه مرد می‌باشد مگر زمانی که زن شخصاً بخواهد مقداری یا تمامی حقوق مالی خود را ببخشد!

 

بیشتر بخوانید : تقسیط مهریه

 

 وکیل مهریه در طلاق غیابی!

در طلاق غیابی مطمئناً ابتدایی‌ترین سؤالی که به ذهن عموم مردم می‌رسد این است که آیا در طلاق غیابی مهریه به زن تعلق می‌گیرد یا نه؟ یا اینکه چگونه در طلاق غیابی از طرف زن می‌توان مهریه‌ای دریافت نمود؟ در پاسخ به این سؤالات باید گفت بهترین روش برای گرفتن مهریه در طلاق غیابی این است که انجام این امور را به وکیل مهریه در طلاق غیابی بسپارید؛ زیرا وکیل مهریه از تمامی پروسه اداری و ترفندهای لازمه در این روند مطلع بوده و در کمترین زمان ممکن می‌تواند مهریه موکل خود را مطالبه و دریافت نماید. گروه حقوقی رضا عبدالمحمد با داشتن تجربه و دانش لازم در زمینه خانواده و مطالبه مهریه به شما عزیزان یاری می‌رساند.

 

بیشتر بخوانید :

 

 مطالبه و دریافت مهریه در طلاق غیابی از طرف زن

در حالت کلی مطالبه و دریافت مهریه در طلاق غیابی از طرف زوجه کمی مشکل است و پیچیدگی‌های زیادی نیز به همراه دارد. با داشتن وکیل مهریه در طلاق توافقی گذر از این مراحل سریع‌تر انجام می‌گیرد. اگر مرد مفقودالاثر باشد، بالطبع امکان مطالبه مهریه به‌صورت مستقیم وجود نخواهد داشت و زن تنها می‌تواند با رأی دادگاه نسبت به توقیف اموال و حساب بانکی زوج اقدام نموده و مهریه خود را از این اموال دریافت نماید. اگر زوجه حق طلاق داشته باشد این طلاق، طلاق توافقی محسوب می‌شود و تمامی قوانین طلاق توافقی بر آن حاکم خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید : اعسار از پرداخت مهریه

 

 چگونه می‌توان پرونده خود را به وکیل مهریه در طلاق غیابی سپرد؟

مطمئناً بهترین وکیل مهریه در طلاق غیابی فردی است که در این زمینه پرونده‌های زیادی را بررسی و پیگیری نموده است؛ بنابراین باید در نظر داشت که وکیل انتخابی شما باید رزومه و تجربه زیادی را در این زمینه دارا باشد.

 

وکیل مهریه در طلاق غیابی از طرف زن

 

بیشتر بخوانید : بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست؟

 

 آیا در طلاق غیابی برای دریافت مهریه می‌توان اموال زوج را توقیف نمود؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت بله در طلاق غیابی برای دریافت مهریه می‌توان نسبت به توقیف اموال منقول و غیرمنقول مرد اقدام نمود. اگر مرد هنگام ارائه دادخواست طلاق غیابی از طرف زوجه مفقودالاثر باشد، زوجه برای دریافت مهریه می‌تواند اموال مرد را توقیف نماید. سپس به‌اندازه مهریه، از این اموال به زن تعلق می‌گیرد. حال اگر هیچ‌گونه دسترسی به اموال مرد وجود نداشته باشد تکلیف چیست؟ در این حالت پس از ظهور مرد، زن می‌تواند حکم جلب مرد را برای دریافت مهریه خود بگیرد.

 

بیشتر بخوانید : اعتراض به رای تعدیل مهریه

 

 امکان تقسیط مهریه در طلاق غیابی

در طلاق از طرف مرد، اگر زن در دادگاه حضور پیدا نکند، رأی طلاق غیابی صادر می‌گردد. سپس بعد از پایان مهلت اعتراض به رأی طلاق غیابی، مرد می‌تواند نسبت به اعسار از پرداخت مهریه اقدام نماید. به این صورت که عدم تمکن مالی کافی برای پرداخت مهریه (انواع مهریه و روش های پرداخت آنها) را برای دادگاه ثابت می‌نماید. دادگاه نیز پیش‌قسط و میزان اقساط را تعیین و مرد را موظف به پرداخت پیش‌قسط و اقساط مهریه می‌نماید. در این حالت زن در طلاق غیابی می‌تواند مهریه خود را به‌صورت اقساطی دریافت نماید.

 

بیشتر بخوانید : نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

 

 آنچه درباره وکیل مهریه در طلاق غیابی خواندیم:

همان‌طور که می‌دانید مهریه حق قانونی زن است که درهرصورت مرد باید آن را پرداخت کند. طلاق غیابی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و درهرصورت باید مهریه زن پرداخت شود. پروسه دریافت مهریه در طلاق غیابی چالش‌های زیادی به همراه دارد. به همین دلیل نیز ما پیشنهاد می‌کنیم انجام امور مربوطه را به وکیل مهریه در طلاق غیابی بسپارید.

 

بیشتر بخوانید : اجرا گذاشتن مهریه

 

 سؤالات متداول

 

 طلاق غیابی چیست؟

اگر یکی از طرفین دعوی طلاق در جلسه دادگاه حضور نداشته باشد، دادگاه ضمن بررسی پرونده حکم طلاق را صادر می‌کند، به این طلاق، طلاق غیابی گویند.

 

بیشتر بخوانید : توقیف ملک وکالتی برای مهریه

 

 آیا در طلاق غیابی امکان دریافت مهریه وجود دارد؟

بله. در طلاق غیابی از طرف مرد، تنها در صورت پرداخت مهریه مرد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد. در طلاق غیابی از طرف زن نیز امکان دریافت مهریه وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید : مهریه مهرالمثل چیست؟

 

 آیا در صورت مفقودالاثر بودن مرد، مطالبه و دریافت مهریه امکان‌پذیر است؟

در صورت مفقودالاثر بودن مرد، اگر مرد اموالی داشته باشد زوجه می‌تواند این اموال را توقیف و سپس مهریه خود را از آن‌ها وصول نماید. حال اگر زوج اموالی نداشته باشد، به‌محض ظهور مرد، زوجه می‌تواند حکم جلب ایشان را از دادگاه گرفته و سپس مطالبه مهریه نماید.

 

بیشتر بخوانید : مهرالمتعه چیست؟

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =