اعتراض به رای مهریه

چگونه به رای مهریه اعتراض کنیم؟ قوانین اعتراض به رای مهریه

فهرست مطالب

انواع مهریه کدام است؟

انواع مهریه بر اساس نحوه پرداخت به شرح ذیل است :

 

مهر السنه

این مهریه طبق سنتی است که حضرت محمد(ص) برای دختر خودشان و همه زنان تعیین کرده است.

 

مهر المسمی

مهریه ای است که طبق توافق طرفین تعیین و در سند ازدواج قید میگردد.

 

مهر المثل

اگر در هنگام انعقاد عقد نکاح در مورد مهریه هیچ توافقی انجام نشده باشد و یا به نوعی تعیین شده باشد که مطابق قانون نبوده، ولی عمل نزدیکی بین زوجین صورت گرفته، در این زمان مطابق عرف محل و وضعیت خاص زوجه مانند تحصیلات وی، سن، شغل و … مهریه ای هم تراز با شأن وی برایش تعیین میگردد.

 

مهر المتعه

این مهریه بیشتر با توجه به شرایط مرد در نظر گرفته میشود بدین معنا که میزان درآمد و دارایی مرد نرخ مهریه تعیین میکند.

برای مشاوره با وکیل متخصص مهریه با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

 

اعتراض به رای مهریه

 

حکم مهریه در دین اسلام چیست؟

حکم مهریه بدین صورت است که زوج موظف است برای تحکیم روابط خانواده و ابراز علاقه خود به زوجه مهریه را پرداخت نماید. و در قبال مهریه، زوجه میتواند از حق خود گذشت نماید و یا آن را بپذیرد.

 

بیشتر بخوانید : چگونه مهریه را اجرا بگذاریم؟ قوانین و شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

 

برای انجام درخواست مهریه چه مراحلی را باید طی شود؟

در دفاتر اسناد رسمی محلی که عقد در آن جاری میشود، آنچه عرف است 110 سکه تمام بهار آزادی و یا سکه امامی میباشد که بعد از خواندن عقد و ثبت سند ازدواج در عقدنامه ذکر می شود. در صورتی که مرد تمکن مالی داشته باشد و اختلافی هم نباشد باید آن را به زوجه پرداخت نماید و چناچه اختلافی رخ دهد و مرد از پرداخت مهریه امتناع نماید، زوجه یا وکیل وی میتواند با تنظیم دادخواست و رجوع به دادگاه خانواده، مهریه خود را مطالبه نماید.

 

بیشتر بخوانید : چه تعداد سکه مهر کنیم؟

 

اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر مهریه چگونه است؟

زمانیکه زوجین  به این درک برسند که توانایی زندگی با یکدیگر را ندارند زن برای درخواست مهریه خود اقدام نموده و به دادگاه های خانواده و یا مراجع قضایی مربوطه مراجعه میکند و طی دادخواستی نسبت به گرفتن مهر خود اقدام مینماید. از آنجایی که معمولا زوج در پرداخت مهریه وقفه ایجاد میکند و یا از پرداخت آن امتناع می ورزد، مطابق قانون این حق به زنان داده شده تا ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رای دادگاه یا مراجع قضایی مربوطه نسبت به رای دادگاه اعتراض نماید.

گاهی مردان در پرداخت مهریه دچار مشکل شده و به همین دلیل دادگاه تجدید نظر اعسار مهریه، با بررسی قانونی اموال و دارایی مرد به این نتیجه میرسد که زوج تمکن مالی برای پرداخت مهریه همسرش را ندارد. فلذا دادگاه تجدید نظر اعسار مهریه برای آنکه از زندانی شدن زوج به دلیل عدم پرداخت مهریه جلوگیری نماید ترجیح میدهد با در نظر گرفتن یکسری شرایط، او را موجه به پرداخت مهریه نماید. در برخی مواقع زوجه نسبت به رای دادگاه اعتراض نموده  و خواهان تجدید نظر رای می باشد که میتواند با تنظیم درخواست تجدید نظر مهریه اعتراض خود را اعلام نماید.

 

بیشتر بخوانید : راه های فرار از دین مهریه و روش های جلوگیری

 

مجازات عدم پرداخت مهریه در هر دو نوع عندالمطالبه یا عندالاستطاعه چیست؟

  • اولاً در صورتی که پرداخت اقساط مهریه سر موعد انجام نشود و پرداخت به تعویق بیفتد، زوج به زندان محکوم میگردد.
  • ثانیاً اموال و دارایی زوج توقیف میشود.

 

برای اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر مهریه به کدام دادگاه می توان مراجعه کرد؟

  1. دادگاه و مراجع قضایی خانواده
  2. وصول مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد در اداره ثبت اسناد و املاک در دعوی پرداخت مهریه که زوجه مدعی خواهان تجدید نظر مهریه، باید علاوه بر تهیه دادخواست مزبور در دادگاه محل اقامت زوج و یا محل وقوع عقد نکاح به دادگاه تقدیم نماید.

 

اعتراض به رای مهریه

 

دلایل اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر مهریه کدامند؟

  • ادعا بر عدم معتبر بودن مدارک استنادی دادگاه.
  • ادعا بر عدم صلاحیت قاضی پرونده یا دادگاه صادر کننده رای.
  • ارائه مستندات قاطع مبنی بر آنکه زوجه تمکن مالی جهت پرداخت مهریه را دارد.
  • ادعا بر عدم عنایت قاضی به ادله ابرازی.

 

مهلت درخواست تجدید نظر مهریه چقدر است؟

مدت زمان درخواست برای تجدید نظرخواهی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه از تاریخ ابلاغ رای میباشد؛ که برای این کار خود شخص شاکی و یا وکیل وی برای اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر مهریه، دادخواست تنظیم مینماید.

 

بیشتر بخوانید : چگونه از طریق دادگاه مهریه بگیریم + قوانین و شرایط

 

اگر شخص متهم در مرجع قضایی تجدید نظر مهریه حاضر نباشد چه میشود؟ 

اگر متهم در جلسات دادگاه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر مهریه حاضر نشود، و دلایل محکمی مبنی بر غایب بودن خود ارائه ندهد، دادگاه تجدید نظر اعسار مهریه اجازه دارد حکم جلب متهم را مطابق با نظر شاکی صادر کند.

 

اجرای حکم اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر مهریه در صورت غیاب متهم چگونه خواهد بود؟

دادگاه تجدید نظر اعسار مهریه میتواند رای خود را به شکل غیابی صادر نماید. مزیت این امر در اکثر مواقع این است که دیگر نهاد های دولتی میتوانند با دادگاه همکاری های لازم را داشته باشند.

بیشتر بخوانید : چگونه در دوران عقد مهریه را مطالبه کنیم؟

در اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر مهریه که نوعی اعتراض به نظر دادگاه مربوطه است، اگر در زمان صدور رای متهم حاضر نباشد و عذر موجهی برای غیبت خود در دادگاه نداشته باشد، دادگاه حکم را به صورت غیابی صادر مینماید. در این مواقع این حق به متهم داده میشود که ظرف مدت تعیین شده، اعتراض خود را اعلام نماید. به این نوع اعتراض در اصطلاح واخواهی نیز میگویند.

 

اعتراض به رای مهریه

 

آیا دولت نسبت به پرداخت مهریه زوجه اقدامی مینماید؟

اگر مهریه زوجه 110 سکه طلا یا کمتر باشد، مرد موظف است تمام سکه ها را پرداخت نماید اما اگر تمکن مالی نداشته باشد، دولت نحوه پرداخت آ را برای مرد به تقسیط میکند که این اقساط بدین صورت میباشد: مطابق رای دادگاه ماهانه یک سکه یا نیم سکه در زمان تعیین شده پرداخت نماید و در صورت به تعویق انداختن در پرداخت آن باید به زندان برود. پس از زندانی شدن زوج  و بررسی های صورت گرفته در مورد اموال وی و وجود شاهد، دولت وظیفه پرداخت مهریه زوجه را برعهده میگیرد.

 

بیشتر بخوانید :

 

اموال توقیفی زوج در صورت عدم پرداخت مهریه شامل چیست؟

در پرداخت مهریه به صورت توافقی، زوجه میتواند به ازای مهریه خود زمین، آپارتمان، سهام و یا هر چیزی که مالیت داشته باشد را قبول و در عقدنامه خود ثبت نماید. البته اگر موارد مذکور مایحتاج زوج باشد، زوجه نمیتواند آن ها را توقیف کند. اما در خصوص سکه یا نرخ ارز، مرد موظف است آن را به همسرش پرداخت نماید.

 

بیشتر بخوانید : گرفتن مهریه بعد از تقسیم ترکه + قوانین

 

وکیل متخصص اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر مهریه کیست؟

اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر مهریه نیاز به آشنایی کامل با مواد و تبصره های قانونی دارد. با توجه به این امر که در احکام کیفری، استفاده از وکیل اعتراض به حکم قطعی مهریه اجباری نیست، اما بسیاری از اشخاص بعد از طی کردن زمان بسیار و صرف هزینه های بالا متوجه میشوند که مسیر نادرستی را طی کرده اند و از گرفتن حق خود ناامید میشوند؛ اما مشورت با یک وکیل کاردان میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد بنابراین با گروه مشاوره دکتر رضا عبدالمحمد برای بهترین نتیجه در ارتباط باشید.

 

بیشتر بخوانید : وصول مهریه از قیم + قوانین و شرایط

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =