توقیف ملک وکالتی برای مهریه

چگونه ملک وکالتی را برای مهریه توقیف کنیم؟

فهرست مطالب

همان‌طور که می‌دانید مهریه از حق‌وحقوق قانونی زن است که ضمن جاری‌شدن خطبه عقد، مالکیت آن به زن تعلق می‌گیرد و در هر زمان نیز در صورت مطالبه، مرد موظف است مهریه تعیین شده در سند ازدواج را به ایشان پرداخت نماید. حال شاید بپرسید که مهریه به چه صورت قابل دریافت است؟ باید گفت که دریافت مهریه، از طریق انجام پروسه اداری و سپس توقیف اموال زوج است. پیش‌تر در مورد نحوه توقیف خودرو برای مهریه در سال ۱۴۰۲ به طور مفصل صحبت کردیم. در این مقاله نیز قصد داریم در مورد نحوه توقیف ملک وکالتی برای مهریه و پروسه قضایی آن مفصلاً توضیح دهیم.

 

 

نحوه توقیف ملک وکالتی برای مهریه

 

بیشتر بخوانید : قوانین مهریه 1402

 آیا توقیف ملک وکالتی برای مهریه امکان‌پذیر است؟

در پاسخ به این سؤال، در ماده ۱۰۱ قانون اجرای احکام آمده است که توقیف اموال غیرمنقولی که به‌صورت ثبتی به نام محکوم علیه نیستند، زمانی جایز است که محکوم علیه در آن اموال تصرفی مالکانه داشته باشد و یا همچنین هنگامی که در حکم نهایی مالک آن اموال شناخته شود. اگر حکم صادره از دادگاه مبنی بر مالکیت محکوم علیه باشد؛ اما به مرحله نهایی نرسیده باشد، می‌توان این اموال را در ازای بدهی مهریه محکوم علیه توقیف نمود. دراین‌رابطه، نکته حائز اهمیت آن است که انجام باقی اقدامات باید تا صدور حکم نهایی به تعویق بی افتد. توقیف اموال غیرمنقول ثبت شده در صورتی امکان‌پذیر است که در دفتر املاک به نام محکوم علیه ثبت شده باشند. اگر اموال غیرمنقول جایی ثبت نشده باشند، تنها با استناد به شرایط مقرر در ماده ۱۰۱ قانون اجرای احکام مدنی امکان توقیف و سپس فروش آن‌ها وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : چگونه مهریه به زن تعلق نمیگیرد

 پروسه قضایی توقیف ملک وکالتی برای مهریه

برای انجام امور توقیف ملک وکالتی برای مهریه دو مرجع قانونی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. دادگستری (مرجع رسیدگی به تظلمات)
  2. اجرای ثبت‌اسناد و املاک

البته باید خاطرنشان کرد که صلاحیت اداره اجرای ثبت‌اسناد و املاک دراین‌خصوص تنها منحصر به سند لازم‌الاجرا است. حال شاید بپرسید سند لازم‌الاجرا چیست؟ باید گفت که سند لازم‌الاجرا، سندی است که برای اجرای جزئیات مندرج در آن نیازی به مراجعه و گرفتن حکم از دادگاه ندارد؛ بنابراین سند ازدواج نیز در دسته اسناد لازم‌الاجرا قرار می‌گیرد زیرا زن برای مطالبه مهریه خود با استناد به سند ازدواج می‌تواند به اداره ثبت‌اسناد مراجعه نماید.

زوجه برای مطالبه مهریه خود ابتدا باید به دفتر ازدواجی که خطبه عقد در آن جاری و ثبت شده مراجعه نموده و نامه موردنظر را دریافت نماید. سپس نامه دریافتی را به اداره ثبت‌اسناد تحویل دهد و به‌اصطلاح مهریه خود را به اجرا بگذارد. در این زمان اداره ثبت‌اسناد این اخطار را به زوجه می‌دهد که ظرف مدت ۱۰ روز مهریه زوجه را بپردازد. حال اگر در این مدت‌زمان، پرداخت مهریه صورت نگیرد، اخطار دیگری به ایشان داده می‌شود که مبنی بر آن باید ظرف مدت ۳ روز اموالی را جهت توقیف به این اداره معرفی کند. در نهایت نیز پرداخت مهریه با استفاده از فروش اموال توقیفی صورت خواهد گرفت. علاوه بر اموال مرد، حقوق دریافتی ایشان نیز قابل توقیف و دریافت است.

بیشتر بخوانید : اعسار از پرداخت مهریه به چه معناست و چگونه انجام میشود؟

پس از آنکه توسط دادگاه رأی به نفع زن صادر شود، طبق قانون زن باید نسبت به مطالبه اجرای رأی اقدام نماید. این اقدام باید حتماً توسط زن که محکوم له پرونده است، صورت گیرد. ممکن است پیش از صدور رأی دادگاه مبنی بر توقیف اموال زوج، اموال ایشان از طریق تأمین خواسته توقیف شده باشد که این مسئله در اجرای حکم خللی وارد نخواهد کرد. اما اگر اموال مرد از قبل توقیف نشده باشد، محکوم علیه (زوج) موظف است که در مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، اموالی را برای پرداخت مهریه به زن، معرفی نماید. در صورت خودداری مرد از معرفی اموال، محکوم له (زوجه) می‌تواند اموال زوج را به دادگاه معرفی نماید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، املاک، خودرو، سهام بورس و اوراق بهادار، حساب بانکی و همچنین حقوق دریافتی زوج قابل توقیف و مطالبه می‌باشند.

 

وکیل توقیف ملک وکالتی برای مهریه

 

مزایای داشتن وکیل در توقیف ملک وکالتی برای مهریه

همان‌طور که می‌دانید دریافت مهریه از طریق توقیف ملک وکالتی نیازمند اقدامات سریع و پیگیری‌های مداوم است که دراین‌خصوص بهترین راه، دریافت مشاوره و اعطای وکالت به وکیل مهریه متخصص است. باتوجه‌به اینکه دعاوی مهریه پیچیدگی و اهمیت زیادی دارند؛ بنابراین یک وکیل مجرب و باتجربه می‌تواند در تسریع و بهبود روند پرونده نقش بسزایی داشته باشد.

گروه حقوقی رضا عبدالمحمد به طور تخصصی در زمینه توقیف ملک وکالتی برای مهریه فعالیت دارد. برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل سهروردی کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

 انتخاب وکیل مناسب جهت توقیف ملک وکالتی

بهترین وکیل، وکیلی است که پرونده‌های موفق زیادی در زمینه موردنظر شما داشته باشد. به همین منظور نیز لازم است موارد زیر را بررسی نمایید:

  • رزومه و قیمت پیشنهادی از وکلای متعدد
  • امتیاز سایر کاربران به وکلا در فضای مجازی
  • پرس‌وجو از آشنایان

بشیتر بخوانید : راه های فرار مرد از مهریه

چگوه میتوان ملک وکالتی را برای مهریه توقیف کرد؟

زوجه برای دریافت مهریه می‌تواند به توقیف ملک وکالتی برای مهریه بپردازد. این شیوه توقیف اموال در شرایط مختلف امکان‌پذیر است. حتی با وجود عدم ثبت وکالت‌نامه در املاک نیز با استناد به ماده ۱۰۱ قانون اجرای احکام ممکن خواهد بود. وکیل رضا عبدالمحمد با داشتن پروژه‌های موفق متعدد در این زمینه، بهترین انتخاب برای اعطا وکالت می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید :

اجرا گذاشتن مهریه

شرایط و روش های بخشیدن مهریه

شرایط پرداخت مهریه در طلاق غیابی

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 2 =