مطالبه مهریه از ملک مشاع

توقیف ملک مشاع برای مهریه

فهرست مطالب

مهریه حق قانونی زن است و زن نیز به هر طریقی می‌تواند حق خود را مطالبه نماید. حال به هنگام مطالبه مهریه، دارندگان املاک مشاعی شاید بپرسند که آیا مطالبه مهریه از ملک مشاع نیز امکان‌پذیر است؟ در پاسخ به این سؤال ابتدا ببینیم که ملک مشاع چیست؟ ملک مشاع ملکی است که چندین مالک دارد و ملک مذکور به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را تقسیم کرده و سهم هر یک از شرکا را مشخص نمود. در سند املاک مشاعی نام تمامی شرکا ذکر می‌شود؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند اقدام به فروش ملک کنند. حال آیا می‌توان از املاک مشاعی مطالبه مهریه نمود؟ باید گفت که اگر خلم مشاعی موردنظر مستثنی دین نباشد قابل توقیف و مطالبه برای مهریه است.

بیشتر  بخوانید : وکیل برای مهریه

 ملک مشاع برای مهریه

واژه مشاع در لغت به معنای خاک تقسیم نشده است؛ اما در اصطلاح حقوقی به معنای سرزمین، ملک، وسیله یا مالی است که ارزش مادی داشته باشد و مالکیت آن باتوجه‌به سهم هر کدام به افراد مختلفی تعلق دارد. تمامی شرکا در منافع و ضررهای ملک مذکور شریک بوده و هیچ‌کدام بدون اجازه حق تصرف در آن را ندارند ملک مشاع در واقع ملکی است که مرد در آن شریک است و زوجه نیز می‌تواند برای مطالبه مهریه، ملک مشاع را توقیف نماید.

بیشتر  بخوانید :چگونه مهریه را اجرا بگذاریم؟ قوانین و شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

 توقیف ملک مشاع برای مهریه به چه صورت است؟

برای مطالبه مهریه می‌توان املاکی را که به نام زوج می‌باشد را توقیف نمود. باید گفت که مطالبه مهریه از ملک مشاع نیز امکان‌پذیر است و می‌توان ملک مشاع را توقیف نمود. برای توقیف ملک مشاع که علاوه بر زوج مالکان دیگری نیز دارد باید به اجرای ثبت‌اسناد و دادگاه مراجعه کرد. اگر ارزش سهم زوج از ملک مشاع نسبت به سایر شرکا بیشتر بوده و برابر با مهریه زوجه باشد، از طریق اداره ثبت‌اسناد باید اقدام نمود؛ اما اگر این‌گونه نباشد باید از طریق دادگاه جهت توقیف و فروش مال اقدام نمود.

 

نحوه مطالبه مهریه از ملک مشاع

بیشتر  بخوانید : آیا مهریه زندان دارد؟ قوانین زندان مهریه

 نحوه توقیف ملک مشاع برای مهریه از طریق اجرای ثبت‌اسناد

یکی از وظایف اداره ثبت‌اسناد و املاک، توقیف ملک مشاع می‌باشد. جهت توقیف ملک مشاع برای مهریه از طریق اجرای ثبت‌اسناد، ابتدا باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و از سردفتر بخواهید برگ اجرائیه را صادر نماید. بعد از صدور برگ اجرائیه، باقی اقدامات لازم باید از طریق اجرای ثبت‌اسناد و املاک انجام گیرد. برای جلوگیری از انتقال اموال و بستن راه فرار زوج، زوجه و وکیل ایشان می‌توانند اموال زوج را توقیف نمایند. به همین منظور نیز پس از ارائه دادخواست توقیف اموال، ابلاغیه‌ای برای زوج ارسال شده و مدت ۱۰ روز نیز به ایشان فرصت داده می‌شود تا مهریه زن را پرداخت نماید. در صورت عدم پرداخت مهریه توسط زوج، باقی امور انجام می‌شوند.

بیشتر  بخوانید : روش های افزایش مهریه

 نحوه فروش ملک مشاع برای مهریه از طریق دادگاه به چه صورت است؟

همان‌طور که می‌دانید مهریه در هر زمان توسط زن قابل مطالبه بوده و مرد نیز ملزم به پرداخت آن می‌باشد؛ بنابراین هر موقع که زن مهریه خود را مطالبه کند مرد باید آن را بپردازد. حال اگر مرد مهریه مطالبه شده را نپردازد زوجه می‌تواند اموال ایشان را توقیف کرده و از این طریق مهریه خود را دریافت نماید. برای توقیف اموال باید دادخواستی مبنی بر توقیف مال مشاع را به دادگاه تقدیم کند. در این صورت دادگاه سریعاً دستور مصادره و توقیف اموال زوج را صادر و به ایشان ابلاغ می‌کند.

بیشتر  بخوانید : حق ثبت مهریه چیست، قانون 1402

 برای فروش و مطالبه مهریه از ملک مشاع چه مدارکی لازم است؟

  • شناسنامه زوجه
  • کارت ملی زوجه
  • سند ازدواج

 

 فروش ملک مشاع برای مهریه چگونه است؟

هنگام مطالبه مهریه از ملک مشاع، زوج می‌تواند سهم خود از ملک مشاع را به دیگر مالکان بفروشد. اگر سایر مالکان قصد یا توانایی خرید سهم زوج را نداشته باشند، باید کل ملک به فروش رسد و سهم هر یک از شرکا پرداخت گردد. در نهایت نیز زوج باید از سهم خود مهریه زوجه را بپردازد.

بیشتر  بخوانید : چگونه در دوران عقد مهریه را مطالبه کنیم؟

فروش و مطالبه مهریه از ملک مشاع

 

 نحوه اثبات مالکیت زوج در ملک مشاع

اولین و قطعی‌ترین روش در اثبات مالکیت زوج در ملک مشاع، ارائه سند مال می‌باشد که در صورت وجود سند رسمی یا قولنامه‌ای زوجه باید آن را به دادگاه ارائه دهد. روش دیگری نیز وجود دارد که در صورت عدم وجود سند رسمی یا قولنامه‌ای کاربرد دارد. در این روش نیز زوجه باید از دیگر شرکا بخواهد که نسبت به مالک بودن زوج اقرار نمایند. برای شهادت شهود، شاهدها باید دارای صلاحیت شهادت‌دادن بوده و مورد تأیید دادگاه باشند.

بیشتر  بخوانید : چگونه به رای مهریه اعتراض کنیم؟ قوانین اعتراض به رای مهریه

 چگونه ملک مشاع را برای مهریه به مزایده می‌گذارند؟

زمانی که زن مهریه خود را به اجرا می‌گذارد و دادگاه حکم محکومیت مرد را صادر می‌کند، اگر مرد مهریه نپردازد، ملک مشاع به توقیف درآمده و در نهایت به مزایده گذاشته می‌شود. عموم مردم می‌توانند در این مزایده شرکت کنند و مال توقیف شده را خریداری نمایند. این مزایده معمولاً در دادگاه خانواده برگزار می‌شود. در صورت عدم وجود دادگاه خانواده در شهرستانی این دعوا در دادگاه عمومی اقامه می‌گردد. مزایده ممکن است تا یک سال هم زمان ببرد و مختص به یک روز نمی‌باشد.

بیشتر  بخوانید : اموالی که در طلاق به زن تعلق می گیرد؟

 آنچه در توقیف ملک مشاع برای مهریه خواندیم:

در صورت عدم پرداخت مهریه با وجود صدور حکم محکومیت مرد در پرداخت مهریه، راه‌هایی برای دریافت مهریه توسط زن وجود دارد. مطالبه مهریه از ملک مشاع یکی از این راه‌ها می‌باشد. زن می‌تواند به توقیف ملک مشاع برای مهریه بپردازد. در این روش ملک مشاع توقیف شده و سپس به مزایده گذاشته می‌شود. گروه حقوقی وکیل رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره در زمینه توقیف ملک مشاع برای می‌باشد.

بیشتر  بخوانید : تهاتر مهریه چیست و آیا تهاتر مهریه امکان پذیر است؟

 سؤالات متداول

 

 آیا امکان توقیف ملک مشاع برای مهریه وجود دارد؟

بله در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد، زن می‌تواند ملک مشاع را توقیف نماید.

 

 در چه صورت می‌توان ملک مشاع را برای مهریه توقیف نمود؟

در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد، زوجه می‌تواند ملک مشاع زوج را توقیف نموده و سپس در مزایده به فروش رساند.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 2 =