وکیل تخلیه ملک

فهرست مطالب

دعوای تخلیه چیست؟

دعوای تخلیه دعوایی است که توسط موجر بر علیه مستاجر مبنی بر تخلیه ملک توسط مستاجر  طرح می گردد. مهم ترین حالت طرح دعوای تخلیه ملک زمانی اتفاق می افتد که مهلت اجاره به پایان رسیده اما مستاجر ملک را تخلیه نمی کند. در این شرایط موجر می تواند درخواست تخلیه ملک خود را به دادگاه تقدیم نماید.

در صورتی که در شروط ضمن عقد مالک اختیار تخلیه ملک را برای خود عنوان کرده باشد، درواقع خیار شرط تبیین کرده باشد، با استفاده از این خیار شرط موجر هر زمان که بخواهد می تواند بی هیچ دلیل موجهی از مستاجر بخواهد تا ملک مذکور را تخلیه نماید. در صورتی که مستاجر همکاری نکند مالک می تواند از طریق طرح دعوای تخلیه حق خود را پیگیری نماید. اگر مستاجر نسبت به ملک مورد اجاره تقصیری داشته باشد موجر می تواند درخواست تخلیه ملک و حق فسخ قرارداد را داشته باشد.

برای مشاوره با وکیل ملک با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

حکم تخلیه چیست؟

تخلیه در لغت به معنی خالی کردن جایی از شخص یا شی است و در اصطلاح حقوقی بدین معناست که ملک مورد نظر را از تصرف اشخاص دیگر خالی کنید. دادگاه حکم تخلیه را زمانی صادر می کند که ملک مستحق تصرف نبوده و به صورت غیر قانونی این عمل اتفاق افتاده باشد. برای مثال زمانی حکم تخلیه مستاجر صادر می شود که مدت زمان اجاره به پایان رسیده و درواقع مستاجر به صورت غیرقانونی به تصرف ملک ادامه می دهد.

ویژگی های وکیل تخلیه ملک

 

در چه مواردی حکم تخلیه مستاجر صادر می شود؟

مالک در برخی موارد می تواند از مراجع قضایی درخواست صدور حکم تخلیه ملک خود از تصرف مستاجر را داشته باشد. برای آنکه این درخواست صدور حکم تخلیه مستاجر مورد قبول واقع شود باید شرایطی را دارا باشد که این شرایط عبارت اند از:

بیشتر بخوانید : تخليه املاک استیجاری

1.    اتمام مدت زمان عقد اجاره:

اتمام مهلت اجاره و عدم تخلیه ملک توسط مستاجر از مواردی است که می توان نسبت به صدور حکم تخلیه اقدام نمود. به هنگام تنظیم اجاره نامه مدتی معلوم برای اجاره ملک مورد نظر در نظر گرفته می شود. پس از اتمام این مدت مستاجر موظف است که ملک را تخلیه کرده و به مالک تحویل دهد. حال اگر مدت زمان اجاره به اتمام رسد اما مستاجر ملک را تخلیه نکند قرارداد اجاره نیز تمدید نگردد، آنگاه مالک می تواند از دادگاه بخواهد تا حکم تخلیه ملک را صادر نماید. رای طرح این دعوا می توانید از وکیل تخلیه ملک کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : هزینه مشاوره وکیل ملکی

2.    عدم پرداخت اجاره بها

هنگام عقد قرارداد اجاره علاوه بر تعیین مدت اجاره، مبلغی نیز به عنوان اجاره بها تعیین شده که مستاجر در ازای تصرف بر ملک باید آن مبلغ را پرداخت نماید. حال در صورتی که به مدت 3 ماه مستاجر مبلغ اجاره را نپردازد، موجر می تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه ملک اقدام نماید.

 

  1. انتقال ملک به غیر

اگر مستاجر و موجر در قرارداد اجاره شرط عدم انتقال ملک به غیر را عنوان کرده باشند و سپس مستاجر ملک مذکور را به شخصی ثالث منتقل کند، مالک می تواند نسبت به صدور حکم تخلیه مستاجر اقدام نماید. در اینگونه پرونده ها وکیل تخلیه ملک می تواند کمک زیادی در کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده نماید.

 

  1. استفاده نامشروع

اگر مستاجر از ملک اجاره شده استفاده نامشروع کند مالک این حق را دارد که با استفاده از حکم تخلیه ملک توسط مستاجر ملک را از تصرف مستاجر در آورد. در این حالت مالک باید ادله و مدارک کافی برای اثبات استفاده نامشروع مستاجر را به دادگاه ارائه نماید. در صورت اثبات ادله و مدارک در دادگاه، دادگاه حکم تخلیه ملک را صادر می کند.

 

5.    استناد به شروط ضمن عقد

اگر در قرارداد اجاره شروطی عنوان شده باشد که مستاجر از انجام هر یک از ان ها سر باز زند، مالک می تواند با کمک وکیل تخلیه ملک دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه و حکم تحلیه ملک را دریافت نماید.

بیشتر بخوانید : باطل کردن سند ملک

وظایف وکیل تخلیه ملک

وکیل تخلیه ملک در ابتدا با بررسی شواهد و مدارک موجود سعی بر حل مشکلات میان مستاجر و موجر دارد. در نهایت در صورت عدم توافق مستاجر و موجر، وکیل با رائه مدارک و مستندات موجو به مراجع ذی صلاح، حکم تخلیه را به نفع موجر دریافت می کند. وکیل تخلیه ملک مدت زمان رسیدگی به پرونده تخلیه و صدور حکم آن را کاهش می دهد؛ به طوری که در اسرع وقت به این پرونده رسیدگی می شود.

 

وظایف وکیل تخلیه ملک

 

نحوه صدور حکم تخلیه در شورای حل اختلاف

حکم تخلیه در شورای حل اختلاف تنها در مواردی صادر می شود که مهلت اجاره به اتمام رسیده باشد. اگر پس از اتمام مدت تعیین شده در اجاره نامه مستاجر نسبت به تخلیه ملک اقدامی نکند، مالک می تواند با ارائه مدارک و مستندات حکم تخلیه را از طریق شورای حل اختلاف دریافت کند. لازم به ذکر است که شورای حل اختلاف تنها در صورتی حکم تخلیه را صادر می کند که اجاره نامه رسمی بوده و امضای شاهدان نیز در ذیل اجاره نامه موجود باشد. البته سند مالکیت یا رونوشت از آن را نیز باید به همراه داشته باشید. در این زمان مالک باید ضمن ارائه مدارک احراز هویتی خود، مبلغ ودیعه را به صندوق دادگستری تودیع نموده و سپس با کمک وکیل تخلیه ملک حکم تخلیه را دریافت کند. پس از صدور حکم تخلیه مستاجر به مدت 3 روز باید ملک مذکور را تخلیه کند.

 

مرجع صالح رسیدگی به دعوای تخلیه

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای تخلیه شورای حل اختلاف است اما برای رسیدگی به تخلیه اماکن تجاری و دارای سرقفلی (مشاوره تخصصی با وکیل سرقفلی ) مرجع صالح دادگاه عمومی می باشد.

 

مزایای طرح دستور تخلیه

  1. تسریع پروسه مربوط به گرفتن دستور و اجرای آن
  2. طرح دعوا در شورای حل اختلاف پروسه کوتاه تری داشته و ممکن است در نهایت با صلح و سازش پایان یابد.
  3. کاهش هزینه ها نسبت به طرح دعوا در دادگاه؛ زیرا دستور تخلیه ملک در دسته دعاوی غیرمالی قرار دارد که نسبت به دعاوی مالی هزینه دادرسی کمتری دارد.
  4. در صورت کامل بودن مدارک نیازی به حضور مستاجر برای صدور حکم تخلیه نبوده و در نبود ایشان نیز حکم تخلیه صادر می گردد.
  5. دستور تخلیه درواقع همان توقیف اجور معوقه، هزینه های مربوط به شارژ و زیان از مبلغ ودیعه واریزی می باشد.

بیشتر بخوانید : وکیل ملکی تهران

مدارک لازم برای دریافت دستور تخلیه ملک

  • سند مالکیت ملک
  • اجاره نامه رسمی یا عادی
  • فیش بانکی واریز مبلغ ودیعه
  • مدارک هویتی مالک

مراحل طرح دادخواست حکم تخلیه ملک و اجرای آن

  • ثبت دادخواست مربوط به تخلیه ملک
  • بررسی پرونده تخلیه ملک مذکور
  • صادر شدن حکم تخلیه
  • اجرای حکم صادر شده

بیشتر بخوانید : هزینه وکیل سرقفلی

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =