قوانین چک و وکیل چک

انواع قوانین و مقررات چک

فهرست مطالب

مهم ترین سند تجاری چک می باشد. در کشور ما، این سند تجاری پر کاربرد، مهم ترین ابزار پرداخت نیز به حساب می آید. گاهی برای دریافت های مالی از طریق چک مشکلاتی پیش می آید که دریافت پول برای ما غیر ممکن خواهد شد. در این زمان وکیل چک، که درواقع همان وکیل پایه یک دادگستری است، با دانش و تجربه خود، مبلغ چک را برای شما وصول می کند.

وکیل چک و ویژگی های ان

 

وکیل چک

وکیل چک، وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه های مختلف کیفری و حقوقی تبحر دارد. تخصص اصلی وکیل چک در حیطه قانون تجارت، صدور و قوانین چک و همچنین اصلاح قانون چک می باشد.

برای حل مسائل مربوط به چک برگشتی مانند به اجرا گذاشتن چک، شکایت چک بلامحل یا مطالبه وجه چک، وکیل چک بسیار کارآمد خواهد بود. زیرا ضمن بررسی موقعیت پیش آمده، بهترین راه حل را جهت ممنوع الخروج کردن صادر کننده چک و همچنین جلوگیری از انتقال اموال وی ارائه می دهد. اطلاعات زیاد وکیل چک در رابطه با رویه کامل قضایی در دعاوی چک، تأثیرات مثبتی در پروسه پرونده خواهد دشت.

بیشتر بخوانید : قوانین اجرا گذاشتن چک بدون تاریخ

ویژگی های وکیل چک

وکلا در ابتدای شروع به فعالیت، حوزه کاری خود را مشخص می کنند و عمده فعالیتشان نیز در همان رابطه خواهد بود. وکیل چک بطور تخصصی در زمینه دعاوی مالی اسناد تجاری کار می کند. به همین منظور نیز می تواند در حیطه مطالبه وجه چک، ثمن معامله، وجه بر مبنای رسید عادی و همچنین فک رهن و … فعالیت کند.

ویژگی های بارز وکیل چک عبارتند از:

  1. به اسناد تجاری مانند چک، سفته، برات، برگه سهام و … مسلط است.
  2. در جلوگیری از حقوقی شدن چک و دفاع در چک کیفری تسلط دارد.
  3. به نحوه توقیف اموال و فرآیند صدور تأمین خواسته آگاهی کامل دارد.
  4. در جلسات دادگاه و روند پیگیری پرونده با تبحر و تدبیر خاصی از موکل خود دفاع می کند.

 

وکیل چک و ویژگی های ان

انواع چک

چک ها در دو نوع تضمینی و عادی وجود دارند. چک تضمینی، بانک پرداخت آن را تضمین می کند حتی در صورت عدم موجودی کافی برای پرداخت، بانک مبلغ مورد نظر را پرداخت خواهد کرد. نوع عادی آن دیگر چنین ویژگی ندارد و صادرکننده چک باید مبلغ چک را از محلی که در ان حساب دارد پرداخت کند.

چک های صادر شده توسط بانک نیز انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • چک رمزدار (چک بین بانکی): این نوع چک توسط بانک و با درخواست صدور از طرف دارنده چک، صادر می شود. ویژگی بارز این چک ها این است که پرداخت بصورت نقدی ندارند و مبلغ مورد نظر به حساب بانکی شخص دارنده چک واریز خواهد شد. صدور آن ها نیز در وجه حامل نخواهد بود.
  • چک تضمینی رمزدار: این نوع چک با درخواست فرد دارنده حساب و توسط بانک صادر خواهد شد. پرداخت چک نیز توسط بانک تضمین شده و شخص برای دریافت چک نیازی به دسته چک نخواهد داشت و تنها با مراجعه به بانک، صادر خواهد شد. چک تضمینی رمزدار مانند پول نقد می ماند و دارنده در هرزمان با مراجعه به بانک می تواند مبلغ مورد نظر را دریافت کند.
  • چک مسافرتی: تمامی بانک ها می توانند این نوع چک را صادر کنند. توسط هر شخصی و در هر شعبه ای، قابل وصول است.

 

چک صیادی

با وجود مشکلاتی در سال های اخیر در زمینه صدور چک و چک های بازگشتی برای افراد وجود داشته، بانک مرکزی با ایجاد سامانه صیاد، به صدور دسته چک و نظارت بر آن پرداخته است.

با ایجاد سامانه صیاد آمار چک های برگشتی کاهش پیدا کرده است.

چک صیاد با چک های معمولی تفاوت هایی دارد که عبارتند از:

  • چک صیادی باید حتما در سامانه صیاد ثبت شود.
  • چک صیادی به رنگ بنفش یا صورتی می باشد.
  • شناسه چک در چک های صیادی، کد 16 رقمی است.
  • تنها با ثبت در سیستم امکان انتقال چک به شخص دیگر وجود دارد.
  • برای انتقال چک، بعد از ثبت در سامانه باید گیرنده نیز انتقال آن را تأیید کند.

 

قانون جدید چک در سال 1402

از ابتدای سال 1400 دسته چک ها توسط شعب بانک توزیع شده و تنها دسته چک هایی اعتبار دارند که در سامانه صیاد ثبت شوند. برای ثبت در سامانه صیاد، صادرکننده چک باید ابتدا اطلاعات روی برگه چک را در سامانه وارد کرده و درصورت عدم وجود چک های برگشتی، می توان آن را ثبت کرد.

 

قوانین چک و وکیل چک

نحوه وصول چک های برگشتی

برای وصول چک های برگشتی سه روش وجود دارد که عبارتند از:

  • وصول چک برگشت خورده از طریق کیفری

برای وصول چک به شیوه کیفری باید نهایتاً 6 ماه از تاریخ وصول آن گذشته باشد. برای وصول نیز باید از طریق شکایت در دادگاه اقدام کنید. اگر از تاریخ وصول بیشتر از 6 ماه گذشته باشد دیگر نمیتوان به شیوه کیفری شکایت کرد. مسئله مهم در روش کیفری این است که دیگر نمی توان از ضامن و ظهرنویس چک شکایت کرد و تنها صاحب چک است که باید پاسخگو باشد. در این بین استثنائاتی نیز وجود دارد برای مثال چک های سفید امضا، بدون تاریخ، چک های تضمینی و موعد دار را نمی توان با استفاده از روش تضمینی وصول کرد.

  • وصول چک برگشت خورده از اداره ثبت

وصول چک از طریق اداره ثبت شرایطی مشابه با وصول چک کیفری دارد؛ لذا تنها از صاحب اصلی چک امکان شکایت وجود دارد و دارای محدودیت زمانی نیز می باشد. در این شیوه وصول چک، تنها ظرف مدت 6 ماه امکان پذیر است. بطوریکه صاحب چک، نهایتاً تا 6 ماه باید گواهی عدم دریافت وجه را دریافت کند.

  • وصول چک برگشت خورده از طریق حقوقی

روش دیگر برای وصول چک های برگشتی، اقدام به شیوه حقوقی می باشد. در این روش نیز مانند روش های دیگر محدودیت زمانی وجود داردف با این تفاوت که مدت زمان آن 15 یا 45 و یا 120 روز می باشد که دلیل تفاوت محدودیت زمانی نیز محل صدور چک می باشد. طی این مدت صاحب چک باید از بانک گواهی عدم دریافت مبلغ را دریافت کند. با دریافت گواهی عدم دریافت مبلغ می توان ضمن مراجعه به دادگاه های مربوطه، به تنظیم دادخواست علیه صادرکننده چک بپردازند. برای اقدام از این طریق باید هزینه ای نیز پرداخت کنید که به ازای هر یک میلیون تومان، 5 درصد و برای مبالغ بالاتر 2 درصد خواهد بود.

 

شکایت کیفری از چک

در برخی موارد نمی توان در حیث کیفری شکایت و پیگیری نمود. این موارد عبارتند از:

  • ثابت شود که چک صادر شده سفید امضا بوده است.
  • وصول چک تنها در صورت وجود شرایطی امکان پذیر باشد.
  • اگر چکی تنها برای تعهد در انجام کاری صادر شده باشد و همچنین در آن قید شود که برای تعهد است.
  • اگر چک بدون تاریخ باشد یا تاریخ صدور آن بر تاریخ درج شده در چک، مقدم باشد.
  • اگر چکی تنها برای تعهد در انجام کاری صادر شده باشد و حتی در آن قید نشود که برای تعهد است.

 

کلام آخر

چک مهمترین سند تجاری می باشد و با گسترش کسب و کارها، نقل و انتقالات مالی با چک نیز افزایش پیدا کرد. این سند تجاری انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها، در شرایط متفاوتی قابل استفاده می باشند. با همه گیر شدن و افزایش استفاده از چک، باعث گسترش مشکلاتی در وصول آن نیز شده است. امروزه وصول چک های برگشتی اهمیت زیادی دارد که به شیوه های مختلفی امکان پذیر است.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

3 پاسخ
  1. محبی گفت:

    سلام با توجه به اینکه الان چک ها سیستمی ثبت میشه
    تکلیف چک های قدیمی که برگشت خورده چیه؟نمیشه دیگه اونهارو پیگیری کرد؟

  2. رامین گفت:

    چک هایی برگشت خورده که ثبت سامانه شده باشن رو میشه با پشت نویسی به یکی دیگه داد؟

  3. عباس گفت:

    سلام چک هایی که ثبت سامانه شدن و عودت داده بشن رو میشه با پشت نویسی دوباره به یکی دیگه داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 17 =