اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > کیفری > جرم تهدید به قتل و مجازات آن
جرم تهدید به قتل

جرم تهدید به قتل و مجازات آن

فهرست مطالب

منظور از تهدید به مرگ چیست؟

هنگامی که افراد با به کار بردن الفاظی به نیت خطر، ترساندن، تهدید جانی و مرگ شخصی را تهدید نمایند، این عمل از سوی تهدید کننده تهدید به مرگ قلمداد می شود. در این موارد میتوانید با وکیل قتل مشورت کنید تا روال قانونی شکایت را همراه شما پیگیر نمیاد.

 

اثبات جرم تهدید به مرگ به چه صورت می باشد؟

همان طور که می دانید تهدید نوعی جرم ناپایدار در طول زمان است که ممکن است ادامه دار نیز نباشد. به همین منظور نیز اثبات اینکه تهدید در چه محیط و برهه ای از زندگی فرد رخ داده متفاوت است. برای اثبات باید حداقل 2 فرد عاقل و بالغ به عنوان شاهد شهادت دهند. گاهی ممکن است شاهد ها با وجود اطلاع کامل از عمل انجام شده، از شهادت دادن خودداری نمایند که در این حالت فرد تهدید شده می تواند از بازپرس پرونده و دادگاه بخواهد تا تحقیقات لازم را از محل وقوع جرم تهدید به عمل آورند.

 

جرم تهدید به قتل و مجازات ان

 

جرم تهدید به مرگ

در قانون مجازات اسلامی تهدید به مرگ نیز در دسته اقدامات مجرمانه که منجر به مجازات افراد می گردد قرار می گیرد. به طور کلی جرم تهدید زمانی روی می دهد که فردی فرد دیگری را از طریق ترساندن به جان، مال و آبروی ایشان بترساند بطوریکه این امر سبب سلب آرامش روانی، ترس و دلهره فرد تهدید شونده گردد.

یکی از مهمترین انواع تهدید، تهدید به مرگ یا قتل بوده که در ماده 669 از قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. لازم حائز اهمیت در این رابطه این است که تهدید به قتل خود جرم بوده و حتی در صورت عملی نشدن این تهدید باز هم فرد تهدید کننده مجازات خواهد شد. بنابراین اگر فردی دیگری را با گفتار یا کردار خود نسبت به سلب حیات ایشان مورد تهدید قرار دهد محکوم به مجازات تهدید خواهد شد.

ماده 669 از قانون مجازات اسلامی در مورد تهدید به مرگ اینگونه بیان می کند که اگر فردی، دیگری را با هر شیوه ای به ضرر جانی، شرافتی، مالی و یا قتل تهدید کند یا حتی بخواهد اسرار شخصی را افشا نماید محکوم به مجازاتی خواهد شد حال شاید این تهدید مربوط به خود شخص یا بستگان ایشان بوده یا اینکه از شخص تقاضای پول، مال، انجام و یا عدم انجام کاری را داشته باشد. این تهدید میتواند توسط انواع سلاح سرد مانند چاقو (جرم چاقوکشی )یا سلاح های گرم همچون اسلحه انجام شود.

 

حکم مجازات جرم تهدید به مرگ

در قانون کشور ما جان، مال و آبروی افراد مورد حمایت و محترم شمرده می شود. به همین منظور نیز اگر شخصی دیگری را فقط تهدید به آسیب رساندن به مال یا حیثیت ایشان نماید، عمل ایشان جرم بوده و تهدید کننده محکوم به مجازات می گردد ولو اینکه تهدید در فضای مجازی رخ داده باشد.

مجازات تهدید به مرگ براساس ماده 669 از قانون مجازات اسلامی تا 74 ضربه شلاق یا از یک ماه تا یک سال حبس تعزیری خواهد بود.

لازم به ذکر است که طبق ماده 11 از قانون کاهش مجازات حبس تعزیری حکم مجازات تهدید به قتل قابل گذشت خواهد بود.

 

مجازات جرم تهدید به قتل

 

شکایت و رسیدگی به جرم تهدید به قتل و مرگ چگونه است؟

در جرم تهدید به مرگ، شخصی دیگری را به آسیب رساندن جسمی خود یا بستگان ایشان تهدید می نماید. این جرم تنها در صورت نامشروع بودن ترس آن محقق می گردد و در صورت مشروع و قانونی بودن تهدید دیگر امکان شکایت از تهدید کننده وجود نخواهد داشت. نمونه بارز این تهدید این است که مثلا به شخص بگوییم اگر دیه را نپردازی قصاص می شوی.

برای شکایت از جرم تهدید به مرگ نیز باید ضمن مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، از طریق سامانه ثنا نمونه شکواییه جرم تهدید به مرگ را ثبت نمود. مدارک لازم برای طرح شکایت از جرم تهدید به مرگ شامل مدارک هویتی شاکی (شناسنامه و کارت ملی)، اسناد و مدارک اثبات کننده تهدید به مرگ می باشند.

پس از ثبت شکایت، شکایت مذکور ابتدا در دادسرا مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد و مقامات دادسرا تحقیقات مقدماتی در این رابطه را به انجام می رسانند. در صورت محرز شدن تهدید با توجه به اسناد و مدارک موجود، پرونده برای رسیدگی ثانویه  به دادگاه کیقری ارجاع داده خواهد شد. در این مرحله قاضی دادگاه مجددا به شکایت رسیدگی کرده و در صورت اثبات مجدد تهدید، قاضی نسبت به صدور حکم مجازات تهدید به مرگ اقدام می نماید.

 

تهدید به مرگ در فضای مجازی و مجازات آن چگونه است؟

تهدید به مرگ به دو شیوه حضوری و فضای مجازی روی می دهد. اگر تهدید در فضای مجازی رخ دهد براساس قانون جرایم رایانه ای این تهدید ها در شبک های اجتماعی مختلف با یکدیگر متفاوتند. به همین منظور نیز اگر در شبکه های اجتماعی، تلفن همراه و یا ایمیل اقدام به تهدید شما نمود، تمامی محتواها قابلیت ارائه به عنوان ادله در دادگاه و علیه شخص تهدید کننده را دارند. مدارک ابرازی توسط دادسرا یا پلیس فتا بررسی شده و در صورت اثبات مبنای صدور حکم قرار خواهند گرفت. از آنجا کهاین جرم در دسته دعاوی کیفری قرار دارد در صورت اثبات جرم، مجازات آن حبس از 91 روز تا یک سال و همچنین جزای نقدی خواهد بود.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =